D. Löwenhamn skrev:Saken är ju den att germanerna och finnarna hade olika ursprung, de var av olika språkgrupper som kan spåras till olika platser. Det vore då märkligt att påstå att dessa två grupper inte skulle ha utvecklat olika utseendemässiga särdrag som sedan vidarefördes och vidareutvecklades när finnar och germaner blandade sig med varandra.
I alla fall har ju bevisligen
språken olika ursprung. Men är förhastat att anta att de som talar samma eller näraliggande språk har samma ursprung i fysisk-antropologisk bemärkelse. Många utseendemässiga särdrag är dessutom föränderliga över tid och av allt att döma går det dessutom ganska raskt (också i en hypotetisk situation utan "blandningar").
Det är klart att om familjen x flyttade från Södermanland till Nyland under medeltiden (eller långt tidigare också, för den delen) så tog de så att säga med sig sitt utseende. Om deras ättlingar sedan fick barn med finskspråkiga grannar så bidrog sörmlänningarna med sina arvsanlag. Men jag är inte så säker på att de olika grupperna såg väsentligt mer olika ut då än nu. Det verkar de i alla fall inte ha gjort om man skall tro de förhistoriska gravfynden i västra Finland (förr i tiden när man allmänt omhuldade myten om en sen invandring av finnar så förutsatte man att fynden härrörde från germaner).
Ja t o m
F W Westerlund skriver i
Studier i Finlands antropologi från 1912:
Emellertid måste medgivas att ingendera av de båda folkstammar som uppträda i Finland är oblandat dolikokefal eller brakykefal, utan finna vi t. ex. på Åland, där aldrig förekommit en finsk befolkning, ända till 38 % brakykefaler, samt i Karelen och norra Österbotten, där det även är tvivelaktigt, om svenskt inflytande kan spåras, ännu 23 à 25 % dolikokefaler.
Jag är medveten om att det är tveksamt att hänvisa till källor av det slaget, men jag gör det för att visa på det faktum att man redan då, i en tid när tanken om rena "raser" utvecklade i relativ isolation var förhärskande, hade insikt om att de fysisk-antropologiska särdragen inte var skarpt åtskilda.
/ Probstner