När kom finnarna till Finland?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 25 augusti 2005, 12:52

Jag tycker mig nog inte ha sett någon skillnad alls mellan finlanddsvenskar och västfinnar.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 augusti 2005, 13:02

Eftersom jag själv är finlandssvensk skrev jag det som stod mig närmast men självfallet är det ju så att det inte finns skiljnader mellan finlanddsvenskar och finnar som lever i landets västra delar. Poängen med mitt inlägg är i alla fall att jag inte har sett någon skiljnad mellan de som lever i södra och västra delarna av Finland samt i Sverige.
Senast redigerad av 1 Ralf Palmgren, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 25 augusti 2005, 13:04

Probstner skrev: Att det måste till blandningar för att en grupps fysisk-antropologiska egenskaper skall genomgå förändringar är en gammal rasistisk myt. Hur finnarnas förfäder än såg ut så kan de mycket väl ha bleknat av egen kraft på stället, precis som våra förfäder. Och det där med smala ögon... Det finns en gammal fysisk-antropologisk föreställning om att det i grupper som bor i bistert klimat är gynnsamt med "smala ögon". Men jag har inte läst om det i något vetenskapligt verk utgivet under de senaste 40 åren.

/ Probstner
- Ähh, inte dra rasistsnacket igen. Då kan vi lika gärna lägga ner hela diskussionen då den kan ses som Rasistisk i sig.
Visst kan de ha bleknat på stället, men det inre av Ryssland skiljer sig väl inte nämnvärt mot Finland? Inte tillräckligt för att man blir helblond i vilket fall som helst.
Ang. bistert klimat. Då torde svenskar och norrmän ha samma drag, så är inte fallet.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 25 augusti 2005, 13:05

D. Löwenhamn skrev:
Carolus skrev:Då måste de ha blandats med det finest of Sweden för ljusare folk får man leta efter. Men visst kan finnar ibland ha tämligen smala ögon jämfört med tex svenskar?
Men herrejösses. Tror du att blont hår endast kan komma från germaner?

mvh/ Daniel
Men herrejösses, nej självklart inte. Men Asien är ganska fattigt på blondiner och svenskarna är väl den närmsta möjligheten i fallet finnar?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 25 augusti 2005, 13:17

Probstner,

du skrev att du hade svårt att se skillnad på finlandssvenskar och västfinnar. Men titta då på bilder på finnar från Karelen och jämför de med finlandssvenskar från Åbotrakten. Då vore det konstigt om du inte kan se skillnad.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 augusti 2005, 13:22

Eftersom jag bor på vintern i Finland, på sommaren på Åland och har släktingar och rötter i Sverige ser jag ingen markant vetenskapligt bevisbar skiljnad mellan Finland, Åland eller Sveriges södra och mellersta delar. Nordens geografi har ett enhetligt arktiskt klimat som förmildras av golfströmmen samtidigt som större delen av Norden ligger norr om den 60 breddgraden. Vi har en enhetlig flora, barr- och lövskog samt enhetlig fauna. Somrarna är ljusa samtidigt som vintrarna är mörka och kalla. Terrängen är ganska flack och det finns inga höga berg av europeisk standard. Historiskt sett var nästan hela Norden täckt av is ca 10000 f.Kr. Undantag till detta är västnorden vilket vetenskapligt främst innebär Grönland och Island. Om Carolus nu påstår någonting sådant som att centrala Ryssland påminner om Finland vill jag att du bevisar detta vetenskapligt på något sätt eftersom det är den som påstår något som skall bevisa att sitt påstående är korrekt inte den som ifrågasätter och opponerar...

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 25 augusti 2005, 13:25

Carolus skrev:Men herrejösses, nej självklart inte. Men Asien är ganska fattigt på blondiner och svenskarna är väl den närmsta möjligheten i fallet finnar?
Nej, svenskarna är nog inte den närmsta möjligheten. Det finns exempelvis genetisk forskning som tyder på att blont hår uppstod i Ladogaområdet.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 augusti 2005, 13:29

Västfinnar är de finnar som bor i de västra delarna av Finland. De som bor i Karelen och Savolax är bosatta i östra Finland och är således östfinnar. Inte västfinnar! Om man idkar genealogisk forskning (släktforskning) märks fort att de finländare som är bosatta i västra Finland inte har rötter i östra Finland. Mycket genetiskt samband på nära håll finns i alla fall inte mellan västfinnar och östfinnar. De som släktforskar i västra Finland forskar inte i östfinska släkter och v.v.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 25 augusti 2005, 13:36

Östfinnar kallas de finnar som är bosatta i Ryssland, Mari exempelvis.

Hur som helst. Det jag sökte påvisa med jämförelsen mellan Kareler och Åbobor var att finnar i västra Finland i högre grad har blandat sig med svenskar och andra. Därmed blir det naturligvis svårare att se skillnad mellan dem och rikssvenskar. :-)

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 augusti 2005, 13:41

D. Löwenhamn skrev:Snedställda ögon, korta breda ansikten och så vidare behöver inte nödvändigtvis vara ett samiskt drag. De flesta smaer flyttade norrut när finnarna gjorde sitt inträde. Sannolikheten är nog högre att dessa var drag som fördes med redan från Volgaområdet, det vill säga att det är drag som man idag kan återfinna hos östfinnar.

mvh/ Daniel
Mig veterligen har genetiska tester visat att finnarna i gemen och samerna har ett gemensamt ursprung (kring Jesu födelse?), men att finnarna är mer uppblandade (om de nu kommer från Volga, Baltikum och/eller ngt annat ställe har jag tyvärr ingen närmare vetskap om).
Fullständigt trams.

mvh/ Daniel
Jaha... För att?

Mvh

/Mikael

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 25 augusti 2005, 14:02

Djinghis Khan skrev:Mig veterligen har genetiska tester visat att finnarna i gemen och samerna har ett gemensamt ursprung (kring Jesu födelse?), men att finnarna är mer uppblandade (om de nu kommer från Volga, Baltikum och/eller ngt annat ställe har jag tyvärr ingen närmare vetskap om).
Man ska vara väldigt försiktig med slutsatserna när det kommer till genetisk kartläggning av folk. Tekniken är ny och kunskaperna outvecklade. Jag ser det som otillförlitligt. Att det går att finna gemensamma nämnare i den genetiska uppsättningen av samer och finnar går säkert att säga. Frågan är vad man ska dra för slutsatser av detta. Det kan betyda så mycket olika saker. Självklart har de båda folken gift sig och skaffat barn tillsammans. Frågan är bara vilka drag som kommer varifrån. Det jag vet är i alla fall att skallstorleken är densamma i Volgaområdet som den är i Finland och Sverige men att storleken i nordligaste delen av Sverige och Finland samt Kolahalvön är något mindre.

mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 25 augusti 2005, 14:06

Djinghis Khan skrev:Fullständigt trams.
Du har rätt att det finns likheter med svenskar och samer ju längre norrut man kommer. Jag tror dock att du blandar ihop samiska drag med finska drag. Det jag reagerade mest mot var dock att du skrev att svenskar egentligen skulle vara ytterst uppblandade samer. Så är det inte.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 25 augusti 2005, 23:30

Carolus: varför skulle jag inte dra fram det Du kallar "rasistsnack" när jag ser uppenbara missförstånd beroende på föråldrade källor? "Inre Ryssland" - skulle nog tro att antalet blekpigmenterade individer är mångdubbelt större i Ryssland än i Norden om man ser till absoluta tal. "Bistert klimat" - Skandinavien har mycket mildare klimat än Finland utom i nordligaste Sverige. "Svenskarna är väl den närmsta möjligheten" - (nu kommer rasistsnacket igen) Du tycks vara fast i bilden att olika europeiska grupper levt isolerade från varandra och därefter blandats.

D. Löwenhamn: det var därför jag skrev västfinnar (med vilket jag syftar på tavastlänningar i vidsträckt bemärkelse).

Ralf Palmgren: håller med Dig helt och hållet ang det fennoskandiska området.

Apropå samer vill jag avslutningsvis påminna om att t ex östra Centraleuropa vimlar av individer som "ser samiska ut", i absoluta tal måndubbelt fler än i Norden.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 25 augusti 2005, 23:58

Probstner, gott. Då är vi alltså ense om att likheterna beror på de finnarna i högre grad har blandats med svenskar? Detta är i synnerhet gällande för kustområdena.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 26 augusti 2005, 00:10

D. Löwenhamn skrev:Probstner, gott. Då är vi alltså ense om att likheterna beror på de finnarna i högre grad har blandats med svenskar? Detta är i synnerhet gällande för kustområdena.

mvh/ Daniel
Nja, jag sade väl inget om blandning? / Probstner

Skriv svar