När kom finnarna till Finland?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 29 augusti 2005, 23:39

Ralf Palmgren skrev:Vad menar ni egentligen med nordvästeuropa? De gotiska folken dyker för första gången upp i området mellan floderna Wisła och Oder i norra Polen i norra Centraleuropa. I medlet av 100-talet började de sedan röra på sig från Östersjöns strand mot sydväst in i östra Europa.
Så som jag förstått det är deras ursprung inte riktigt klarlagt. De sade sig själva härstamma från Gotland eller Götaland. Det kanske hade varit bättre om jag hade skrivit nordeuropa.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 29 augusti 2005, 23:42

sibiriska tigern skrev:Nu kollar jag i hennes referenser och ingen Nordling dära. Men Formistos avhandling var som sagt inte avsedd att ge en antropologisk beskrivning av Finland utan använda osteologi för att kunna förutsäga varifrån benen kommer ifrån. Liknande antropologiska försök har gjorts under 1980-talets Projekt Sydsame. Det är tydligen svårt att med rasantropologi specificera vilket ursprung skelett har.
De kom från den här sidan.

http://home.swipnet.se/nordling/Genetic ... inland.htm

Det verkar som hans uppgifter kommer från Nevanlinna som dock nämndes i artikeln.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 29 augusti 2005, 23:52

Det finns inget existerande arkeologiskt material eller representativa historiska källor som skulle bevisa att goterna härstammar från det område som idag utgör Sverige. Självklart kan man påstå mycket men om det inte finns konkreta bevis för det man påstår så kan man inte vetenskapligt bevisa goternas härkomst från Sverige. Den som påstår att någonting är sant måste också kunna bevisa att sitt påstående håller inför kritisk granskning. På grund av att det inte finns fakta som stöder hypotesen om"svenskt" ursprung kan vi inte heller vetenskapligt bevisa att goterna har sin härkomst i det område som nöförtiden utgör södra Sverige.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 29 augusti 2005, 23:54

D. Löwenhamn skrev:Hans knaserier har jag inte mycket till övers för.
Tack!

Hur som helst, jag har funderat på i vilket skede Du menar att germaner skall ha befolkat västra Finland. Den tydligaste kulturella influensen söderifrån i Finlands förhistoria är väl när den snörkeramiska kulturen nådde sv delarna av landet under yngre stenåldern (jag har utökat mitt förra inlägg med ett par wikilänkar som behandlar detta). Är det främst det Du syftar på?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 29 augusti 2005, 23:54

Ralf Palmgren skrev:Det finns inget existerande arkeologiskt material eller representativa historiska källor som skulle bevisa att goterna härstammar från det område som idag utgör Sverige. Självklart kan man påstå mycket men om det inte finns konkreta bevis för det man påstår så kan man inte vetenskapligt bevisa goternas härkomst från Sverige. Den som påstår att någonting är sant måste också kunna bevisa att sitt påstående håller inför kritisk granskning. På grund av att det inte finns fakta som stöder hypotesen om"svenskt" ursprung kan vi inte heller vetenskapligt bevisa att goterna har sin härkomst i det område som nöförtiden utgör södra Sverige.
Visst. Det har jag heller aldrig hävdat. Det har inte så stor roll för diskussion så mig gör det inget ifall vi hoppar över det.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 30 augusti 2005, 00:19

Probstner skrev:Hur som helst, jag har funderat på i vilket skede Du menar att germaner skall ha befolkat västra Finland. Den tydligaste kulturella influensen söderifrån i Finlands förhistoria är väl när den snörkeramiska kulturen nådde sv delarna av landet under yngre stenåldern (jag har utökat mitt förra inlägg med ett par wikilänkar som behandlar detta). Är det främst det Du syftar på?
Ja, det stämmer nog. Jag tycker den här sidan beskriver kontakterna ganska väl.

http://virtual.finland.fi/netcomm/news/ ... SAID=25830

Jag har också för mig att ha läst att den västliga migrationen till Finland var relativt obetydlig fram till bronsåldern då folk bosatte sig i kusttrakterna.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 augusti 2005, 14:01

D. Löwenhamn skrev:
Djinghis Khan skrev:Fullständigt trams.
Du har rätt att det finns likheter med svenskar och samer ju längre norrut man kommer. Jag tror dock att du blandar ihop samiska drag med finska drag. Det jag reagerade mest mot var dock att du skrev att svenskar egentligen skulle vara ytterst uppblandade samer. Så är det inte.

mvh/ Daniel
Nej, ngt sådant har jag inte hävdat. Många svenskar (likaså norrmän och finnar) har i grunden gemensamma förfäder med samer, det är min poäng. Ang. det "finnougriska" utséendet så är det väl fullt möjligt att samer, finnar, ester, marier och andra med ett karakteristiskt köldanpassat utséende är ättlingar till ett och samma istidsfolk som under paleolitikum levde längst den norra isranden?

mvh

/Mikael

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 30 augusti 2005, 14:09

Djinghis Khan skrev:Ang. det "finnougriska" utséendet så är det väl fullt möjligt att samer, finnar, ester, marier och andra med ett karakteristiskt köldanpassat utséende är ättlingar till ett och samma istidsfolk som under paleolitikum levde längst den norra isranden?
Njae, för att citera Savontaus ur den artikel jag postade länken till i föregående inlägg:
Marja-Liisa Savontaus skrev:Conclusion
Recent genetic research suggests that Finns, like the other Finno-Ugric peoples, are genetically close to the Indo-European populations. A characteristic feature of our genetic makeup is the homogeneity of our genotype, which is manifest in the overrepresentation of more than 30 rare congenital diseases, in other words the Finnish 'pathological heritage'. On the other hand, the Sami genotype is distinct from that of the Finns. The Sami are probably descendants from an old population, whose origins have not yet been established.
mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 30 augusti 2005, 20:18

D. Löwenhamn skrev:
Probstner skrev:Hur som helst, jag har funderat på i vilket skede Du menar att germaner skall ha befolkat västra Finland. Den tydligaste kulturella influensen söderifrån i Finlands förhistoria är väl när den snörkeramiska kulturen nådde sv delarna av landet under yngre stenåldern (jag har utökat mitt förra inlägg med ett par wikilänkar som behandlar detta). Är det främst det Du syftar på?
Ja, det stämmer nog. Jag tycker den här sidan beskriver kontakterna ganska väl.

http://virtual.finland.fi/netcomm/news/ ... SAID=25830

Jag har också för mig att ha läst att den västliga migrationen till Finland var relativt obetydlig fram till bronsåldern då folk bosatte sig i kusttrakterna.

mvh/ Daniel
Den snörkeramiska kulturen har ju varit en ganska het potatis inom forskningen. Förr var den vanligaste uppfattningen att kulturens spridning (till bl a Östersjöländerna) hängde samman med en folkvandring av grupper som talade indoeuropeiskt språk (ännu för tidigt att tala om t ex germaner även om det naturligtvis är troligt att den indoeuropeiska tunga som hamnade i norra Europa kom att utvecklas till germanska språk). Men idag är man inte lika benägen att utan vidare koppla ihop kulturspridning och folkförflyttningar. Vad jag förstår är den aktuella forskningen öppen i frågan. Maximilian O. Baldia skriver:
Origins
The origins of the Corded Ware are debated. As in other prehistoric European cultures, theories based on general similarities of pottery styles and stone tools abound. Theories include a derivation from the Funnel Beaker culture. Some pottery shows relationships to the Globular Amphora culture, which also overlaps with the Funnel Beaker culture, but extends further east. Some have argued that the Corded Ware represents another invasion from the eastern steppe region, perhaps indicating the introduction of the Indo-European language group. Indo-European includes almost all modern European and several other languages, scattered all the way to India.
(från http://www.comp-archaeology.org/CordedWare.htm)
The Encyclopaedia of Saami Culture skriver:
Fennoscandia received its first inhabitants after the Ice Age from Western and Eastern Europe respectively. Since then the course of development led to the formation of different communities in various parts of the region. The Fenno-Ugrian community of languages formed in Eastern Europe. Around 3000 BC, the so-called Battle Axe, or Corded Ware, Culture that arrived in Finland caused the disruption of the Fenno-Ugrian people into geographically and linguistically different branches. The southern group gradually adopted a culture of farming and animal husbandry, finally forming the Proto-Finnic ethnic group.
(från http://www.helsinki.fi/~sugl_smi/senc/en/esittely.htm; min fetstilning)
De bronsålderstida (och senare) bosättningarna i Finlands kusttrakter kan vi nog vara mer säkra på bestod av grupper från nuvarande Sverige.

/ Probstner

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 31 augusti 2005, 22:18

50-200 ekr: Det verkar vara speciellt under romersk järnålder (50-500 ekr) som Finland har särskilt vapen-, smycken- och klädselimpulser ifrån Centraleuropa och Skandinavien. Gravar av typen Kärsämäki och Untamala (50-200 ekr) har tidigare tolkats som ett avbrott i Finlands gravtradition och invandring från Sverige.

200-400 ekr: gravtraditionen varierar, men kremering blir mer och mer vanligt. Deras platser är samma som förut så lokala bosättningar antas expandera.

400-600 ekr: Under folkvandringstiden är typiska järnåldersbosättningar begränsade till tre kulturregioner i Finland: Åland, södra Finland och södra Österbotten. Åland influeras särskilt av Sverige genom hela folkvandrings- och vikingatiden men också av Finland. I södra Finland (den västra delen av Uusimaa (Nyland), kustregionen av egentliga Finland, delar av Satakunda och sjöområdet i södra Häme (Tavastland)) uppträder smycken från östra Baltikum tillsammans med smycken från Skandinavien.

600-800 ekr: I slutet på merovingperioden ökar importen av östbaltiska vapen och smycken.

Under järnåldern har Österbotten mer samröre med andra sidan bottenviken och Trøndelag i Norge. Fynden (guld etc.) tyder på större välfärd och internationellare kontakter, återfinns också tillsammans med baltiska fynd. Detta har föreslagits bero på en s.k. germansk befolkning, vilket inte har stöd vare sig av arkeologiska o historiska källor. Huvudsaklig ekonomi var jordbruk, boskapsskötsel men även jakt och fiske. Bosättningar är koncentrerade till Kyröjoki älvdal, Vähäkyrö, Isokyrö, Ylistaro, Vöyri, Laihia och Maalahti vilka är de mest fertilaste platserna och (geografiskt sett) favoritplatser.

Överström
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2005, 11:26
Ort: lerbäck socken

Inlägg av Överström » 1 september 2005, 11:06

Probstner skrev:
D. Löwenhamn skrev:Jag hämtade mina genetiska rön från Carl O. Nordlings forskning.
Hoppas att jag läser fel, annars blir jag verkligen mörkrädd.
Vad är det för fel på Nordling ?
Jag antar att det är något med hans genetiska fosking att göra. Den känner jag icke till. Men jag har läst hans historiska böcker om Finland och där tycker jag att han framställer sig på ett bra sätt.

Förklara varför ni tycker han är en knasboll please...


ö-s

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 1 september 2005, 13:08

Nordling är en känd revisionist. De hemsidor han förekommer på är förbjudna att länka till här på Skalman, så det kan jag inte göra. Jag har träffat honom personligen vid många tillfällen under 1980-talet och är väl bekant med hans intressen och drivkrafter. Han är dessutom inte histolriker utan arkitekt.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 1 september 2005, 15:01

Bra, då är vi överens om den västliga invandringen (dvs från Sverige) till Finland. Jag tror nog att vi även skulle överens om vi diskuterade den östliga invandringen (dvs från Finland) till Sverige.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 1 september 2005, 16:45

D. Löwenhamn skrev:Bra, då är vi överens om den västliga invandringen (dvs från Sverige) till Finland. Jag tror nog att vi även skulle överens om vi diskuterade den östliga invandringen (dvs från Finland) till Sverige.
Nja, är vi det? Jag hänger nog inte med i svängarna riktigt.

/ Probstner

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 1 september 2005, 19:40

Överström
Förklara varför ni tycker han är en knasboll please...


ö-s
Carl O Nordling är väl ingen knasboll men han företräder en mängd märkliga historiska uppfattningar.
Birka låg på Åland, Shakespeare har inte skrivit vad han skrivit, det har en herre vid namn Willhelm Stanley gjort. Självklart är även Kensingtonstenen äkta och dessutom blev Karl XII lönnmördad, m.m.

Huruvida han sprider revisionistiska åsikter om andra världskrigets judiska tragedi, känner jag inte till.

Edit
Google är inte så tokigt, jodå han har "fakta" även beträffande judeutrotningen.

Citat:
"It is obvious that wholesale extermination was not decreed by the Nazi leadership as a means to rid occupied Europe of prominent Jews, capable of influencing public opinion".

OBS. det är emot forumets regler att länka till detta.

Alltsammans uppställt i prydliga tabeller, precis som det i för mej, platt obegripliga finskgenetiska joxandet.

Hälsningar
Christer Samuelsson.

Skriv svar