Julgran, julträd och Odinsträd.

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Strut-Harald
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 juni 2005, 09:19
Ort: Kristianstad

Julgran, julträd och Odinsträd.

Inlägg av Strut-Harald » 28 juni 2005, 11:05

Vad passar inte bättre såhär i midsommartid att dra igång en diskussion om julgranen(?):wink:. Den klädda, ljusprydda inomhusgranen ska ju vara inlånad från Tyskland på 1740-talet. Först dök den upp i herrskapshemmen men började bli vanlig även hos vanligt fölk i slutet av 1800-talet. Långt tidigare hade man dock på många håll höga kvistade granar med endast en granruska i toppen på var sida om ytterdörren eller framför gården.
Men, när jag började gräva i ämnet upptäckte jag att det i södra Sverige fanns och finns fortfarande något som kallades för "julträd" eller "Odinsträd" Det här är ett slags julljusstake. Olika variationer finns men gemensamt för de flesta är att foten består av fyra hästar. I mitten en svarvad eller skuren stam i vilken ljusarmar och sniderier i form av fyra stilliserade hjortar, äpplen m.m är fästa. Högst upp sitter en tupp. Julträdets ursprung är höjt i dunkel men likheten med världsträdet Yggdrasil i den fornnordiska mytologin finns ju där.
Vid foten av trädet Yggdrasils brukade Oden binda sin häst Sleipner. Uppe i kronan betade fyra hjortar och i trädets topp satt tuppen Gyllenkam. Och äpplena -en kvarleva av ett juloffer för god växt och skörd kommande år? Gudinnan idun gav äpplen till asagudarna så att de fick ny livskraft och behöll sin ungdom.
Är "julträdet" en hednisk symbol som överlevt i skymundan bland allmoge in i våra dagar? Det verkar ju så. Vad tror ni?

Bild

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 28 juni 2005, 16:09

Den var häftig...........Vet du var man kan köpa något sådant ???????????????

Strut-Harald
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 juni 2005, 09:19
Ort: Kristianstad

Inlägg av Strut-Harald » 29 juni 2005, 09:45

Blekinge museum har haft en utställning om julträd/odinsträd. De bör kunna förmedla kontakter.
http://www.blekingemuseum.se/bmcd/jul/index.asp

Här är några som nytillverkar i en massa olika stilar:
http://www.blekingemuseum.se/bmcd/jul/dagens.asp

Blekinge museum
Besöksadress: Fisktorget 2, Karlskrona
Postadress: Borgmästaregatan 21, 371 35 Karlskrona
Tel: 0455-30 49 60, 0455-30 49 85 Fax: 0455-30 49 73
E-post: blekingemuseum@karlskrona.se
http://www.blekingemuseum.se

Användarvisningsbild
Eira
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 juli 2005, 21:34
Ort: förlorad i det blå

Inlägg av Eira » 18 juli 2005, 19:14

jag trodde det var en en hök som satt i toppen av Yggdrasil, vid namn Vedfolnir (som ska ha suttit på en örn? vet inte var jag fick det ifrån). Aldrig hört att det skulle vara en tupp där, kan det vara ett senare tillägg?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 juli 2005, 23:22

Kanske du fått det från Eddan -- jag har alltid haft för mig att det var en tupp, men jag hämtade Eddorna från Gutenberg och se:
"What more wonders hast thou to tell me," said Gangler, "concerning the ash?"

"What I have further to say respecting it," replied Har, "is, that there is an eagle perched upon its branches who knows many things: between his eyes sits the hawk called Vedurfolnir."
Efter att ha googlat efter tuppen finner jag att den skulle ha hetat Gyllenkamme. Varifrån den kommer är en intressant fråga.

Användarvisningsbild
Eira
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 juli 2005, 21:34
Ort: förlorad i det blå

Inlägg av Eira » 19 juli 2005, 00:13

kanske en sammansmältning med kristen tradition - tuppen högst upp på kyrktornet vet ni...

eller?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 juli 2005, 12:04

Tuppen på kyrktornet, den som väl symboliserar tuppen som gal sedan Petrus tre gånger förnekat bekantskap med Jesus - tja, varför inte. Jag kan inte riktigt förlika mig med tanken på att höken skall sitta mellan ögonen på örnen, det ser ju inte klokt ut, kanske det spelat in? Å andra sidan så var ju bilden av Yggdrasil inte stadsfäst i något hedniskt koncilium, så det kanske finns en variant nånstans där Gyllenkamme figurerar.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 juli 2005, 14:23

Läser i Asa-Tors hammare, av en känd auktoritet:
Ebbe Schön skrev:I [Grímnismál] får vi höra att en guldglimmande tupp vid namn Vidofner sitter i toppen. Men både i "Grímnismál" och "Snorres Edda" kan vi i stället läsa att det är en örn som sitter däruppe och att en orm, Nidhögg, 'nidhuggaren', gnager på en av rötterna. Mellan örnen och ormen ilar ekorren Ratatosk - möjligen betyder namnet "gnagtand" - med okvädinsord, skriver Snorre. Men enligt "Grímnismál" bringar ekorren istället nyheter från örnen till ormen.
Tuppen kommer alltså från Grímnismál, som icke desto mindre även hävdar att det är en örn. Klarare besked lär vi nog inte få.


(Förresten tror och hoppas jag att Ratatosk, det underbaraste namnet i hela den här mytologin, främst är onomatopoetiskt, dvs. ljudhärmande.)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 3 augusti 2005, 01:35

Jag kommer osökt att tänka på Emils visa "Opp och ned/ Ned och opp/ Grisen gal i granens topp". Det antyds alltså att det skulle vara en tupp i granens topp istället för en gris. Det vill säga att grantopp och tupp kopplas ihop. Troligtvis är det bara jag som är knäpp men ändå...

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 augusti 2005, 09:02

D. Löwenhamn skrev:Det vill säga att grantopp och tupp kopplas ihop. Troligtvis är det bara jag som är knäpp men ändå...
...Ptja. :D Att "topp" skulle antyda att en "tupp" hörde hemma i grantoppen -- tanken på att Lindgren (som väl skrev texten) fått med lite fornnordisk mytologi bara sådär är fascinerande, men jag tror tyvärr inte ett ögonblick på den.

Förresten: De flesta höns av idag har ju tämligen begränsad flygförmåga och letar sig knappast upp i högre träd, men det gäller - såvitt jag vet - främst de modernaste sorterna. Bohuslän-Dals svarthöna, Svensk dvärg och renrasig Leghorn kan flyga, och gissningsvis var vikingarnas höns ännu något bättre på det.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 3 augusti 2005, 13:03

Hexmaster skrev:...Ptja. :D Att "topp" skulle antyda att en "tupp" hörde hemma i grantoppen -- tanken på att Lindgren (som väl skrev texten) fått med lite fornnordisk mytologi bara sådär är fascinerande, men jag tror tyvärr inte ett ögonblick på den.
Jag tänkte mer på att grisen galde. Hur som helst, jag menar att det kunde vara så att tupp och grantopp på något sätt kunde ha levt kvar i folktron på något sätt.

mvh/ Daniel

Överström
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2005, 11:26
Ort: lerbäck socken

Inlägg av Överström » 27 augusti 2005, 18:57

Hexmaster skrev:Läser i Asa-Tors hammare, av en känd auktoritet:
Ebbe Schön skrev:I [Grímnismál] får vi höra att en guldglimmande tupp vid namn Vidofner sitter i toppen. Men både i "Grímnismál" och "Snorres Edda" kan vi i stället läsa att det är en örn som sitter däruppe .
Tuppen kommer alltså från Grímnismál, som icke desto mindre även hävdar att det är en örn. Klarare besked lär vi nog inte få.)
"Wow" snacka om snyggt hantverk, man blir sugen på att gå ut och slöjda på en gång.

Världsträdet är stommen i den forntida kosmologien för alla kulturer och religoner runt om i världen.
Faktum är att det står i centrum för samtliga nuvarande stora religösa livsåskådningar.
Livets och kunskapens träd, mitt i edens lustgård, paradiset, det Judiskt kabbalistiska Tree of life m,m.
Det förekommer ofta i Vedisk litteratur och gamla yogiska mysterieskolor i Indien har i världsträdet en initiering till hur man skall visualisera detta träd, som sträcker sig genom alla världar.

Underjorden-det undermedvetna, den kausala kroppen-själen- kârana sárira
Midgård - den fasta fysiska kroppen- sthûla sárira
Asgård- den subtila kroppen- ande, medvetande, sinne- sûksma sàrira

Detta gäller många slutna/öppna system som t,e,x kroppen, medvetandet, jorden, universum m,fl. De är alla konstruerade på samma sätt, nämligen utav de tre ovan nämnda lagren. Dessa system är alla uppbyggda kring en axel, som får symboliseras av världsträdet.

Att det Vediska arvet har mycket gemensamt med de äldsta poetiska skrifter vi känner till ifrån norra Europa har vi känt till ett tag nu, men vet vi exakt hur mycket det gemensamma är ?. Hur ska vi kunna förstå vad t,e,x eddan handlar om, med alla dess figurer och symbolik. Kanske genom att titta på den yogiska kunskap som finns i Indien.
Då menar jag först och främst inte yoga som i rörelser och asanas utan dess teoretiska del.

Den sista store skalden ifrån Sverige, the godfather of teutonic mythologi Viktor Rydberg har i sin "Undersökningar i germanisk mythologi" tittat lite på det där med tuppörnen.

Han skriver där att Völuspa strof, 42 talar om en Gyllenkamme, som med sitt hanegäll väcker dem som slumra hos härfader, och om en sotröd hane, som gal nedanför jorden vid Hels salar.
I Fjölsvinnsmal strof 25 näms dock en annan gyllene hanne Vidofner

Rydberg tror att Völuspas Gyllenkamme är densamme som Fjölsvinnsmals Vidofner.

Han fortsätter i vol 2 på samma tema,
"Att sedan världsordningen och världen blivit föreställda i gestalten av ett ofantligt träd, phantasien skulle försätta fåglar i dess krona och som sådana symbolisera den ena eller andra på världslivet tillämpliga idéen ligger så nära, att man har skäl att vänta detta i såväl den vediska mythologien som den germaniska."
"En vedisk gåto-hymn 1-64 som är en kedja av liknelser och omskrivningar, talar om två fåglar (förbundna vänner) i världsträdets krona, som besjunga sin andel av odödligheten och utan återvändo prisa (de heliga församlingarna av gudamakter). De säga, att söt är frukten i trädets topp - trädet hvarpå alla honungsätande fåglar gå till vila och vakna; men frukten skall aldrig nås av den, som ej känner fadern. I vers nr 11 kallas fåglarna örnar."
"Nordiska skalder ha högt i världsträdets krona satt den guldglänsande hanen Vidofner (Fjölsvinnsm. 24), en örn (Grimnersm. 32, Gylfag. 26) och en mellan örnens ögon sittande hök, Vedrfölnir (Gylfag)."


'

seigan
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 mars 2008, 02:05

Re: Julgran, julträd och Odinsträd.

Inlägg av seigan » 20 november 2012, 10:23

Väldigt intressant!!

Börjar man gräva i ämnet "träd och tradition" så hittar man en massa indicier som tillsammans bildar ett ganska tydligt mönster. I norden har man länge haft föreställningen att vissa olika träsorter har olika magiska krafter. Tex anses En vara magisk och Rönn lika så - så magiska att ingen av dem fick användas som ved och än i dag har jag inte sett någon använda någon av vedslagen som ved trots att de brinner bra. Ek anses symbolisera Tor (och Perkele i den Finska traditionen tillika Perun i den slaviska traditionen). Ask säger ju de flesta symboliserar Yggdrasil men själv lutar jag mer åt att Yggdrasil var en sk "Barr-ask" dvs en Idegran som vi vet också har ansetts magisk (då den både kan skänka liv och död).

Traditionen med "Vårdträd", dvs ett träd som beskyddar gården och familjen, har levt kvar in i våra dagar. Det var med stor sannolikhet en gång i tiden gårdens företrädare för Yggdrasil och säkerligen plats för en viss del av gårdens kult. Efter vad jag har läst ansågs det under "stormaktstiden" och in på 1900 talet att småfolket levde under trädet och på vissa ställen i landet är det där man ställer ut gröten till tomten (inte på farstukvisten som på många andra håll). Sätter man vårdträdet i relation till hur världsträdet brukar användas symboliskt så agerar det som en port, en väg, mellan de olika världarna; underjord, ovan jord och himmelen. Offer vid vårdträdet kan då alltså vara ett offer till olika andar och kanske är det också där som gåvor återgäldas symboliskt - vem vet...

Vilka har inte tagit in en granruska till Jul, satt en krans av gran kvistar på dörren eller lagt grankvistar framför dörren som en matta? Vilka har inte tagit in videkvistar till påsk? Vilka känner inte till att man "lövar" med unga björkar vid festliga tillfällen på sommaren (studenten och midsommar)? Eller att man binder kransar av björklöv eller eklöv på midsommar? Den enda tid jag inte känner till att man har någon tradition som inbegriper träd eller löv är under hösten.

Jag har också läst att man, som nämnts ovan, förr satte granar på var sida om dörren vid jul för att skydda sig från onda andar. Bruket med granar utomhus under midvintertid som påminner om vår nutida adventsgran är mycket gammal - exakt hur gammal vet man inte men om jag förstått det rätt anses det vara en förkristen tradition. Som nämnts tidigare kvistades ofta granarna nedifrån så att de bara hade de översta grenarna kvar - de överblivande grenarna lades framför dörrarna och användes för att bindas kransar med.

Kan det vara så att träden symboliserar livskraft och traditionen att ställa två unga, livskraftiga, träd på var sida om dörren var för att ökar kraften i hemmet och försvårar att onda andar (som bekant kan komma på besök i Juletid och ställa till med rejäla besvär) att ta sig in?

Om det är så är valet att använda de olika trädslagen vid olika de olika perioderna ganska logiskt. Vilket träd är grönt och fullt av liv mitt i vintern när det är som kallast? Jo barrträden, tall, idegran och gran. Det stora offerträdet i Uppsala som skulle agera stallföreträdare för Yggdrasil ska ha varit grönt året om (och det är bla därför vissa tror att Yggdrasil i själva verket var en idegran - som har diskuterats här flera ggr tidigare). Nu växer idegran vild bara i vissa delar av Sverige den var dessutom under medeltid så eftertraktat att skapa pilbågar av att den på många ställen i Europa avverkades i sådan stor utsträckning att den i det närmaste vart utrotad. Idegran har också genom historien huggits ner runt betesmark för att skydda djuren från förgiftning vilket också bidragit till dess minskning. Idegran var under Bronsåldern mycket vanliga över hela södra/mellersta Sverige då det var betydligt varmare än idag men under järnåldern vart klimatet kallare och därmed vart idegranen också mycket ovanligare. Då är det inte så konstigt om man valde att använda ett annat träd med liknande egenskaper som substitut - ett som dessutom är vanlig i hela landet - gran. Kanske kan detta förklara varför man kvistade granen nerifrån; tittar man på äldre idegranar har de ofta en tydlig stam och en tydlig krona - något inte många granar har i samma utsträckning. Detta är dock helt spekulativt.

Det träd som först trotsar frosten på våren är Videt som knoppar först utav alla träd. Då är det inte konstigt att den också får företräda livskraft och hoppet om att familjen/gården ska kunna få några av dess egenskaper och vara livskraftiga under den här perioden på året.

Under sommaren är björkens nya löv full av klorofyll och klar grön - man kan nästa se ut livskraften osar om dem och det är ganska självklart varför man använder den som en fruktbarhets symbol just då. Det finns också mycket mer björkar att tillgå i Sverige efter att det vart kallare på järnåldern än Ek som ju ofta används på kontinenten på liknande sätt (i alla fall i kransar).

Om nu alla dessa traditioner, seder och bruk rörande att använda olika typer av träd för att symbolisera livskraft och för att skänka skydd, alternativt rena de som träder in i huset, genom att ställa dem på var sin sida om dörren har levt vidare sedan åtminstone järnåldern varför kan då inte en ljusstake som symboliserar Yggdrasil också ha överlevt? Det verkar ju som (om man får tro wikipedia) att de första inomhusgranarna som kom från Tyskland på 1700-talet var små granar som stod i en kruka på bordet och dekorerades med massor av ljus och dekorationer. Det känns ju som en klar adaption från ljusstaken som visades ovan. Kanske övertog denna julträds-ljusstake vårdträdets roll som central plats för julens ritualer då ritualer vid levande träd, högar och kärr sedan länge var bannlyst av kyrkan...

Så ja jag är beredd att tro att det kan vara en hednisk symbol som överlevt - vore inte den första i så fall :)

Skriv svar