Völsung och Budle -sagokonungar efterlyses!

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
raunas
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 juli 2002, 23:48
Ort: Umeå

Völsung och Budle -sagokonungar efterlyses!

Inlägg av raunas » 19 juli 2002, 17:44

Jag skulle vilja ha mer information om sagokonungarna Völsung och Budle.

Völsung var far till Sigmund som i sin tur var far till Sigurd Fafnesbane (han som dräpte draken Fafne).

Budle var far till Brynhild som enligt vissa utsagor var valkyria och hade tillsammans med Sigurd Fafnesbane dottern Aslög eller Kraka som var gift med Ragnar Lodbrok.

Någon som kan hjälpa mig mer med ätternas härstammning och fler kända ättlingar?? Mer info om Völsung och Budle skulle oxå vara bra.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 19 juli 2002, 22:20

Det finns flera företeelser i sagan om Sigurd och guldskatten som påminner starkt om verkliga företeelser under folkvandringstiden. Två av huvudpersonerna heter Sigurd och Brynhild. Kan det vara det franskiska kungaparet Sigibert och Brunhild under andra hälften av 500-talet? En mäktig härskare i sagan heter Atle. Kan det röra sig om Attila? Sagan skildrar också en händelse som tveklöst handlar om burgunderväldets undergång på 430-talet, med Gundicharius förvandlad till Gunnar.

raunas
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 juli 2002, 23:48
Ort: Umeå

Inlägg av raunas » 19 juli 2002, 23:34

Det låter mkt troligt att det kan vara så. Man använder sig ju gärna av inhemska namn när man vill göra hjältar med större verklighet. Skulle mkt möjligt vara så att dessa händelser i stor utsträckning har verkligheten som grund. Jag ska kolla upp det franska kungaparet: :)

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 19 juli 2002, 23:40

Det är fascinerande att händelser på kontinenten ger återklang i nordiska sagor... Vad mer kan det finnas för sanningar i våra nordiska sagor. Jag tänker främst på Ynglingatal/sagan och asarnas invandring till Sverige. Kan det handla om Herulernas återinvandring till Sverige?

raunas
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 juli 2002, 23:48
Ort: Umeå

Inlägg av raunas » 19 juli 2002, 23:43

Väldigt mkt av det man kallar sagor, skrönor och vandringssägner har förankring i verkligheten. Man ska ju bara ta sig in bakon ytan så att säga och försöka rensa bort alla överdrifter och omskrivningar. Mkt av det som står på runstenar i Sverige återges flera hundra år senare i de islänska sagorna. Med tillräckligt mkr tid och resurser vad gäller material skulle man nog kunna hitta en hel del sagor som egentligen utgör historiska dokument.

Skriv svar