Midsommarstången

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem
Inlägg: 10416
Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
Ort: Tjörn

Inlägg av Hexmaster » 27 mar 2005 15:53

Davian skrev:1: Midsommar/majstång som fallossymbol finns inte styrkt någonstnas. rätt?
Rätt. Ursprunget är okänt, det verkar inte finnas vare sig bevis eller motbevis för någon särskild betydelse.
Davian skrev:2: Då är det troligare att det är ett bokmärke/kristen symbol?? (kors dvs) än en fallossymbol?
Bomärke (dvs. som en flagga, eller romerska örnar el.dyl.) verkar ju högst troligt. Jag har inte sett en antydan till att det skulle vara en kristen symbol; om du tänker på tvärslån så är den av sent datum.
Davian skrev:3: Det innebär ju i sin tur att skolverket bör reformera en hel del hisptiraböcker. och att lärare måste på utbildning. :)
!? Står det i böckerna också? Ja, varför inte... Lärare är väl varken bättre eller sämre än folk i allmänhet, fast hittar du en specialiserad historielärare som tror på det så är det ju en annan sak.
Davian skrev:och allt bara för en gammal stång :p
Sidospåret om julgranen hade det goda med sig att jag hittade följande uppgifter om en för mig totalt okänd sedvänja, att resa julstänger:
Albert Eskeröd skrev: Det har i äldre tider varit en i Sverige ganska allmän sed att till julen resa julstänger vid gården i en snödriva ute på gården eller parvis på ömse sidor om farstukvisten. Då stängerna restes var det ett tecken på julens ingång och ibland ser man på runstavarna Tomasmässan (21 dec) markerad av två korslagda stänger med kvarsittande toppruska. (...) Det förekom också, att grannar och bygdens ungdom drev skoj med julstängerna. Man sågade av toppen, innan stången skulle resas, eller stal helt sonika hela stången.
Dessutom hade man ibland div. kännetecken i toppen; toppruskor, kors, spånspiraler m.m. Det förefaller vara en ren pendang till majstången. Fallossymboliken känns plötsligt mer avlägsen när man reser den vid midvinter - eller..?

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: 08 jan 2004 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 27 mar 2005 17:13

Jag måste nog erkänna att jag är mer färgad än så med tanke på att jag snart tar ut en examen i ämnet. :) Självklart tror man inte på andras teorier så länge man inte blir överbevisad. Själv känner jag mig gärna "besegrad" om min opponent kan lägga fram empiriska bevis som visar att jag har fel. Det finns alla sorters vetenskapsmän. Problemet är nog att dessa (och jag med dem) inte vill erkänna en företeelse endast för att det anses som självklart av andra människor.

/Johan

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1384
Blev medlem: 18 jul 2003 13:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 27 mar 2005 22:22

Tack för tipset om Albert Eskeröd, Hexmaster! En sökning på "julstänger" gav följande monstruöst omfångsrika sida:
http://medlem.spray.se/hubsola/Bondens.htm
där följande kan läsas:
I alla gammalsvenska landskap, och även i Bohuslän och Halland reste man på Tomasdagen eller julafton två furor eller granar, som hade avkvistats utom i toppen, utanför dörren eller på självaste dyngstacken. Norr om Mälaren och i svenska Finland har de här julstängerna försetts med korsarmar eller hjulkors.

I Värmland har man, på samma sätt som i Norge, i stället satt upp en rönn, vilket är intressant med tanke på att rönnen ju är välkänd i magiska sammanhang. Sannolikt har julstängerna från början haft en avvärjande funktion, mot häxor och trolldom.

Sådana julstänger nämns redan av Olof Rudbeck och Carl von Linne. Den här gamla seden har inget samband med den klädda inomhusgranen, som fick sin egentliga spridning först efter mitten av 1800- talet.
Är vår midsommarstång en slags korsning mellan majstången och julstången?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem
Inlägg: 10416
Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
Ort: Tjörn

Inlägg av Hexmaster » 27 mar 2005 23:40

Eskeröd finns som sagt i litteraturförteckningen i NE:s artikel, skriven av självaste Jan-Öywind, så det måtte vara en pålitlig källa även om den har några år på nacken.
Widsith skrev:Är vår midsommarstång en slags korsning mellan majstången och julstången?
Eftersom auktoriteterna menar att midsommarstången är en senarelagd majstång så tror jag på det; julstången kan tänkas ha uppgått i sena tiders julgran, men som den beskrivs så är likheterna med majstången så oerhört påfallande så jag har mycket svårt att tänka mig att där inte föreligger ett samband av någon sort. Var det inte så att majstänger stod på sin plats året runt på sina ställen? Majades på våren, med mera? Då kan man väl tänka sig att vissa ritualer utspelades kring dem även vid jul?

(Edit: Bekräftas i princip av Medeltidens ABC, som på uppslagsordet majgreve nämner att majstången är "en feststång - ofta upprest året runt - som smyckades vid vissa tillfällen.")

Men för övrigt så känner jag mig lite överlastad; nu har jag gått runt och klurat på majstångens symbolik och historia och ursprung, och så får jag hux flux reda på att vi haft en motsvarighet vid jul. Det ställer liksom ekvationerna på huvudet.

En frustrerande sida, där en danska i förskingringen visar upp lite halmkonst: "This Christmas pole is a common ornament in Scandinavian countries". Common my ass...
http://www.geocities.com/baja/6059/grethe/xmaspole.htm

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5241
Blev medlem: 18 okt 2004 08:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 30 mar 2005 21:51

Ursäkta att jag drar tillbaka ämnet några dagar, från generella resonemang till detaljer. Men jag fick härom dagen höra att unga män i Karpatorutenien (i alla fall före kriget) under Allhelgonahelgen (sic) uppförde små "majstänger" utanför det hus där det bodde en flicka som de var intresserade av.

Apropå det där med äganderätt och tillhörighet och så.

Kan naturligtvis vara ett sidospår utan relevans.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem
Inlägg: 10416
Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
Ort: Tjörn

Inlägg av Hexmaster » 31 mar 2005 07:37

I ett annat forum formulerade jag min Åsikt, så som den blivit efter läsande, diskuterande & därmed relaterat grubblande...

Midsommarstångens ursprung är förmodligen pålar som sattes upp vid gårdarna; olika gårdar kunde ha lite olika fason på sina pålar, med kvarsittande grenar högst upp, ditsatta bjälkar m.m., och hade då en funktion som bomärken. Vid högtidliga tillfällen - vårens ankomst, jul, bröllop - var pålen ett föremål för festandet, och smyckades med lövruskor eller vad som nu passade. Det är detta firande som lever kvar i maj-/midsommarstången, kanske till viss del även i julgranen.

...Vad tycks?

Sen så dök ett upp ord för mig - bopåle, nästan alltid använt i överförd bemärkelse samt pluralis. Är det husets hörn som avses?

Probstner: "Karpatorutenien" kan jag bara gissa var det ligger, kopplingen till stångens ev. användning som bomärke är klart intressant, men det skulle ju också kunna vara en händelse...

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5241
Blev medlem: 18 okt 2004 08:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 31 mar 2005 08:56

Karpatorutenien är den del av nuvarande Ukraina som hörde till Ungern före Första världskriget (och Tjeckoslovakien under mellankrigstiden). Huvudstad Užhorod (Ungvár).

Visst, jag har ingen mer aning än det jag skrev, men tänkte att informationen eventuellt kunde bidra till att belysa stångens - kanske bopålens - ursprung.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1384
Blev medlem: 18 jul 2003 13:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 31 mar 2005 10:27

Kul att ni tagit till er min tanke om den permanenta majstången som varande ett bomärke.

Då kan det kanske vara dags att vända upp och ned på diskussionen igen :wink:
Tacitus talar om de Jupiterpelare som skulle finnas i mitten av varje by i Germanien.
Sedan har vi också Hermae, pelare tillägnade Hermes, där det talas om att dessa pelare bringar lycka till byn, främjar handel och tillväxt osv. Dessa pelare skulle ha placerats längs gränser. Hermes har ju också anknytning till falloskult.
Sedan fanns det ytterligare pelarsorter, t.ex. de pelare som placerades i korsvägar och tillägnades Hekate.

Då kan man alltså ställa motfrågan: Är dessa pelare i Germanien ett resultat av romersk influens, och vidare tillbaka ett resultat av en grekisk Hermes-kult?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem
Inlägg: 10416
Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
Ort: Tjörn

Inlägg av Hexmaster » 31 mar 2005 22:01

Nice - tänkte väl att den här tråden var för intressant för att avslutas. :D

Tacitus, var nämner han dessa "Jupiterpelare"? Vilken gud kan ha avsetts?

Kopplar inte riktigt Hermes/falloskulten...

Korsvägar/Hekate: Man behöver ju inte leta efter exempel på korsvägarnas betydelse inom magin, om man säger så, och där har ju Hekate en roll, men pålar i sammanhanget kan jag inte erinra mig.

Snabbnotering: Jupiterpelare mitt i byn, Hermespelare utmed gränser, Hekatepelare i korsvägar - vem hade ansvar för gårdarna?

Ännu en flashback, några kommentarer jag inte fällde tidigare...
I alla gammalsvenska landskap, och även i Bohuslän och Halland reste man på Tomasdagen eller julafton två furor eller granar, som hade avkvistats utom i toppen, utanför dörren eller på självaste dyngstacken.
1: Bohuslän minsann, ja, även om jag har bättre koll på läget här så kan jag icke minnas att ha sett en antydan till julstänger någonstans. När kan det ha varit?
2: "Eller på självaste dyngstacken", låter som om det skulle vara den finaste placeringen av dem alla - ironi? Med två stänger verkar den finaste placeringen vara vid gårdens "port", eller vad man kallar den plats som besökare passerar.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1384
Blev medlem: 18 jul 2003 13:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 01 apr 2005 07:42

Hexmaster skrev:Tacitus, var nämner han dessa "Jupiterpelare"? Vilken gud kan ha avsetts?

Kopplar inte riktigt Hermes/falloskulten...
Ja, var kan jag ha fått det där ifrån med att det är Tacitus som beskriver Jupiterpelare? Så är det förstås inte. Jag kan vid en snabb koll i bokhyllan inte hitta min källa, kan någon bistå?

Däremot talar Tacitus om de "Herakles stoder" som fortfarande skall finnas i de frisiska länderna, men det var ju inte vad vi pratade om.

Angående kopplingen Hermes - falloskult, ett citat ur
Influence of the Phallic Idea in the religions of antiquity, C. Staniland Wake, 1870:
The identification of Hermes or Mercury with Priapus is confirmed by the offices which the latter deity fulfilled. One of the most important was that of protector of gardens and orchards, and probably this was the original office performed by Hermes in his character of a "god of the country." Figures set up as charms to protect the produce of the ground would, in course of time, be used not only for this purpose, but also to mark the boundaries of the land protected, and these offices being divided, two deities would finally be formed out of one.
Återkommer till de övriga kommentarerna.

Att stängerna använts för att markera ägandeskap innan de övergått till rena festföremål tycker jag verkar sannolikt, men det kan ju vara så att vissa seder och bruk förknippats med stängerna redan under ägandeskapsperioden, och att dessa seder och bruk går tillbaka till romersk tid och kanske till grekisk tid.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem
Inlägg: 10416
Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
Ort: Tjörn

Inlägg av Hexmaster » 01 apr 2005 10:31

En återkommande bild jag får för mig är de romerska örnarna, härarnas "fanor". De var ju också en sorts bomärken, om än rörliga; en koppling är tänkbar, men är den påvisbar?

Höll sig grekerna med pålar? Romarna fick väl sina pålar från dem alt. etruskerna, som allt annat.

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 okt 2004 12:11
Ort: Uppsala

Inlägg av Conrad » 01 apr 2005 10:55

Ett problem med den här debatten är att den lider av "antingen-eller-modellen". Antingen är den en phallossymbol eller någonting annat. Antingen-eller-modellen är en modell som inte fungerar så bra när den möter verkligheten, tyvärr.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1384
Blev medlem: 18 jul 2003 13:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 01 apr 2005 13:06

Conrad skrev:Ett problem med den här debatten är att den lider av "antingen-eller-modellen". Antingen är den en phallossymbol eller någonting annat. Antingen-eller-modellen är en modell som inte fungerar så bra när den möter verkligheten, tyvärr.
Just i det här fallet tycker jag nog den är berättigad, i och med att majstänger just traditionellt förklarats vara fallossymboler. En diskussion som spekulerar om andra förklaringar får ta sin start utifrån den traditionella förklaringen och sedan förhålla sig till den, en typisk "antingen-eller-modell".

Loleth
Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 nov 2003 13:32
Ort: Bjärnum, Skåne bor i Lund

Inlägg av Loleth » 27 okt 2005 18:48

Hade en diskussion med en kompis igår. Jag pluggar A-kursen i förhistorisk arkeologi i Lund. Han menade att midsommarstången är gammal med början någon gång under bronsålder.

Marken egentligen under marken dödsriket. Stången är världsträdet Yggdrasil. De två ringarna symboliserar sol och måne. Fågeln som sitter på toppen är tuppen (har glömt namnet) som väcker asagudarna varje morgon. Banden som sitter på stången ska går på vissa från toppen till ringarna ner till marken. Det hade något att göra med regnbågen och bifrost (?) har glömt riktigt vad färgerna gult, blått, rött. Solen går runt i cirkel ner till dödsriket dras av vagn, skepp, orm osv. Vissa har också en stjärna mitt på liknande davidsstjärnan. Triangeln med spetsen neråt symboliserar kvinnan, spetsen uppåt mannen.

Detta är en intressant teori tycker jag och den känns ganska trolig för mig men fruktbarhet kan också vara inblandat tillsammans med mycket annat. Men som med så mycket annat så kan midsommarstången ha vissa traditioner från vår forntid men har utvecklats till vad den är idag. Det man inte ska glömma när man läser arkeologi är att vi forskar om människor och vi är inte alltid rationella.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 581
Blev medlem: 13 maj 2004 14:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 28 okt 2005 16:21

Jag vet om fynd i Ryssland med liknande tolkningar av bl.a. M. F. Kosarev, jämför: http://www.folklore.ee/folklore/vol18/permian.pdf.

Fast dagens maj- eller midsommarstång har väl rimligen sitt ursprung från nationalromantiska strömningar under 1800-1900-talet, möjligen med ursprung i kristet/judiskt firande av aktuella helger?