Tuna-namnen

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 1 februari 2005, 19:42

Stefan Lundgren skrev:Christer

Jag kanske inte uttryckte mig klart i första inlägget, titta på tråden "Husbyar" viewtopic.php?t=8780
så får du svaret, det var samma svar som jag skrev till Henke runt 27 januari har jag för mig. Syftet med denna tråd var tuna-namnen kom med i denna tråd. Visserligen har det samma ursprung, men det skiljer sig lite grann också.

Stefan
Beträffande : viewtopic.php?t=8780. förekommer ingen Stefan Lundgren. vad menar du egentligen?

Christer Samuelsson.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 februari 2005, 12:14

Christer

Jag vet inte om du tittade igenom hela tråden, jag är inte intiativtagare till tråden om "husbyar" utan har bara deltagit i diskussionen. Titta på inlägget som skrevs av Henke den 31 januari klockan 15:47 så förstår du säkert varför jag öppnade en tråd om Tuna-namnen.

Stefan

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 2 februari 2005, 14:04

Sluta bråka nu pojkar. Vad tror ni, Tuna, sakralt eller inte?

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 2 februari 2005, 14:12

Vad tror ni, Tuna, sakralt eller inte?
Sakralt har jag alltid trott, vet inte var jag fått det ifrån. Det stör mig därför lite att NE inte nämner någon sakral koppling i sin artikel om -tuna:
NE skrev:ortnamnselement som i Sverige finns representerat från Skåne upp till Medelpad. Särskilt vanligt är det i Mälarlandskapen. Det är identiskt med ordet tun 'stängsel', 'inhägnad', ett ord som motsvarar ty. Zaun 'gärdsgård' och eng. town 'stad'. Vad ordet tun konkret betytt i ortnamn är mycket omdiskuterat; forskare har bl.a. föreslagit 'inhägnad plats', 'handelsplats' och 'befäst plats'.
Henrik

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 2 februari 2005, 15:42

Jag tror stenhårt på sakralt (även om jag förväxlade betydelserna hos "tun" och "vi" i husabytråden).

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 2 februari 2005, 15:57

De tuna-namn med en hänvisning till en gudom i förleden, t.ex. Ullentuna, Frötuna m.fl. är väl i någon mening sakrala. Att för den skull hävda att alla Tuna eller -tuna är sakrala verkar lite förhastat. Town har ju t.ex ingen sådan innebörd. Möjligen har tuna i sig fått betydelsen kultplats/helig plats eller liknande under någon tidsperiod.

Så på frågan "Tuna, sakralt eller inte?" så svarar jag: Förmodligen både och.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 2 februari 2005, 17:50

Covendor skrev:De tuna-namn med en hänvisning till en gudom i förleden, t.ex. Ullentuna, Frötuna m.fl. är väl i någon mening sakrala. Att för den skull hävda att alla Tuna eller -tuna är sakrala verkar lite förhastat. Town har ju t.ex ingen sådan innebörd. Möjligen har tuna i sig fått betydelsen kultplats/helig plats eller liknande under någon tidsperiod.

Så på frågan "Tuna, sakralt eller inte?" så svarar jag: Förmodligen både och.
Jag vill nog hålla med föregående talare här. Det finns ett par aber med tunanamnen. De förekommer flitigt Nordanskogs, men mycket sparsamt Sunnanskogs. Västergötland har t.ex bara två; "Tunaholm och Sätuna. Om det sista är ett gammalt tunanamn kan man nog diskutera, men Tunaholm har säkerligen gamla traditioner. Tunaholm ligger på en ö i Tidan, precis innan denna å mynnar i Vänern. Tunaholm har varit kungsgård och blev sedan västgötarnas landshövdingeboställe. Vad det är nu, sedan länssammanslagningen, vet jag inte. Vad denna kompakta lokalisering nordanskogs står för bör man nog fråga sej.
Jag har vänner som bor på gården Tuna i Sörmland, i krokarna finns gott om fornlämningar och hela gården bär en ålderdomlig prägel. På kilometeravstånd finns Stjärnhov, Vibyholm som en gång hetat Viby by, samt platsen Ekhov. Många sakrala platser blir det m.a.o. Det finns för övrigt väldigt många gårdsnamn på tun i Sörmland, jag är inte helt säker på att tun helt och hållet kan anses referera till en helig eller sakral plats.
Tun allt enligt SAOB lär väl helt enkelt betyda öpen plats ev ingärdad, jämför med "gårdstun".
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 februari 2005, 10:43

Ja, det verkade ju som att jag och Christer Samuelsson hade en liten internt gruff(om man får använda en bandyobstruktion här :lol: ) i denna tråd och som gjorde att tråden blev lite urspårad.


För att återgå till syftet kring denna tråd, det finns fyra socknar som har namnet Tuna i Sverige. Dessa ligger från söder till norr i följande kommuner: Vimmerby, Nyköping, Uppsala och Sundsvall. Värt som liten kusiosa.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 14:38

samt också i Hudiksvall kommun.

Stefan

Skriv svar