Avlivning av spädbarn

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 14 oktober 2004, 07:53

Hexmaster skrev:Hur var det Löwenhamn, hade du någon källa..?
Peter Harrison har såvitt jag kan minnas påstått detta i sin bok om medeltiden. Jag har läst den men äger den inte, så hans källor känner jag inte till.
Hälsningar
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 14 oktober 2004, 19:00

Det var fram till kristendomens etablerande i Skandinavien som det var vanligt med spädbarnsdödande.
Då man på denna tid helst önskade sig en pojke, blev det så att utsättandet av nyfödda flickor var det vanligaste. Att det upphörde med kristendomens införande har man bl a kunnat räkna ut genom demografiska förändringar

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 14 oktober 2004, 20:30

Tråden är nu flyttad, som utlovat.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 14 oktober 2004, 20:53

Christer Samuelsson skrev:Peter Harrison har såvitt jag kan minnas påstått detta i sin bok om medeltiden.
Jag misstänker litet svagt att du menar Dick Harrison. Peter Harryson har väl inte varit så dundrande aktiv i just medeltidshistorieboksförfattarbranschen ...? :P

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 14 oktober 2004, 22:05

Lindir skrev:
Christer Samuelsson skrev:Peter Harrison har såvitt jag kan minnas påstått detta i sin bok om medeltiden.
Jag misstänker litet svagt att du menar Dick Harrison. Peter Harryson har väl inte varit så dundrande aktiv i just medeltidshistorieboksförfattarbranschen ...? :P
Ja du store tid, detta är ett elände, naturligtvis har du rätt i detta. Jag kan endast be om ursäkt för denna sak. Det har emellrtid inte varit min avsikt att förvirra debatten, eller något liknande. Jag hoppas ni kan tro på det.

Dick Harrisson skall det självfallet vara.

Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 oktober 2004, 19:20

Har för mig att man hittat barn (ett eller flera mins jag inte) under eldhärdar inne i hus?

Kommer tyvärr inte ihåg var jag lästa det och jag vill minnas att det rörde sig om vanskapta barn.

Sedan är det kanske inte helt otroligt att tänka sig att en huskarl tog livet av ett barn som hotade hans arvinges rätt? Dvs trälinnors barn och liknande?

Mvh
Björn

Varg
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 oktober 2004, 23:20
Ort: Skogen

Inlägg av Varg » 29 oktober 2004, 23:58

Är det ingen som hört talas om seden med vattenösning?

Under forntiden inspekterade husfadern det nyfödda barnet och tog det och vattenöste det om det var ok, annars blev det utsatt.

Skriv svar