betydelsen av Stockholm

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 6 februari 2005, 19:52

"Såsom det Finska Språket swårligen uthan förwändning fremmande ordh och nampn uthsäija kan. Så warder af dem Stockholm Tuckulmi, Upsala, Vxsala, Giefflä, Käylä kallade." [Johannes Tornæus, "Berättelse om Lapmarckerna och Deras Tillstånd"]

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 februari 2005, 15:22

Jag tror att Stockholm blev betydelsefull redan på 1400-talet.

Stefan

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 11 februari 2005, 15:52

elof skrev:"Såsom det Finska Språket swårligen uthan förwändning fremmande ordh och nampn uthsäija kan. Så warder af dem Stockholm Tuckulmi, Upsala, Vxsala, Giefflä, Käylä kallade." [Johannes Tornæus, "Berättelse om Lapmarckerna och Deras Tillstånd"]
Vxsala torde rimligen uttalas vaksala. Vaksala är idag en stadsdel i Uppsala, det namnet har inte några finska rötter sök i SOFI själv.
Christer Samuelsson.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 februari 2005, 15:57

Jag vill utveckla följande.

Numera är Vaksala en stadsdel i Uppsala, men så sent som 1900-talets början så var det ännu en landsbygdsocken. Det var innan stadsdelarna Salabacke och Årsta började att byggas. Enligt NE:s definition på Vaksala betyder det följande:

- Ortnamnets (1288 Waxal) betydelse är omstridd. Senare ledens -hald eller -hall, 'klippa' eller 'backe', har ombildats under påverkan av namnet på byn Sala och stadsnamnet Uppsala.


Annars får man ju gå in på http://www.sofi.se för att söka.

Förresten så har den där tråden haft lite andra sorters innehöll än om Stockholms betydelse. Ortnamnen på Historia Övrigt kanske vi kan diskutera detta.

Stefan

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 11 februari 2005, 16:18

Stefan Lundgren
Jag vill utveckla följande.

Numera är Vaksala en stadsdel i Uppsala, men så sent som 1900-talets början så var det ännu en landsbygdsocken. Det var innan stadsdelarna Salabacke och Årsta började att byggas. Enligt NE:s definition på Vaksala betyder det följande:

- Ortnamnets (1288 Waxal) betydelse är omstridd. Senare ledens -hald eller -hall, 'klippa' eller 'backe', har ombildats under påverkan av namnet på byn Sala och stadsnamnet Uppsala.
Förvisso, men Vaxala låg förr mycket nära själva Uppsala och har t.o.m. varit ett eget härad. Att Uppsala på finska kallas Vxala är kanske inte så förfärligt konstigt. Det torde väl ändå finnas ett sammanhang härvidlag.

Förresten så har den där tråden haft lite andra sorters innehöll än om Stockholms betydelse. Ortnamnen på Historia Övrigt kanske vi kan diskutera detta.

Stefan
Jodå, men en del trådar måste få bli lite yviga, så låt bli att moderera detta.
Christer Samuelsson.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 februari 2005, 16:26

Det är mycket möjligt att Uppsala/Vaksala har nån finsk benämning också.

Jodå, men en del trådar måste få bli lite yviga, så låt bli att moderera detta.
Christer Samuelsson.
Men eftersom jag har blivit själv påhoppad tidigare så är man också lite allergisk mot det också. :D


Stefan

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 19 februari 2005, 19:02

Stefan Lundgren skrev:Det är mycket möjligt att Uppsala/Vaksala har nån finsk benämning också.

Jodå, men en del trådar måste få bli lite yviga, så låt bli att moderera detta.
Christer Samuelsson.
Men eftersom jag har blivit själv påhoppad tidigare så är man också lite allergisk mot det också. :D


Stefan
Skalman är ett diskussionsfora, man blir inte påhoppad om någon anmäler en avvikande åsikt.

OT men viktigt.
//Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 24 februari 2005, 18:54

Vår fornforksaren Peringskiöld har bevarat kännedomen om Uppsalas stadsprevilegier, som tyvärr inte finns bevarat:
Aldenstund Nya Vpsala stad efter sin förkofring är nu belägen til en del på Wakshalda sidan, så hafwa Gamla Vpsala boerne tilförene rådt med sina ägor in til Swartzbecks tulporten i Vpsala, där Thowa bron warit skilnad emellan Gamla och Nya Upsala boerne, som ses af konung Magni Erikssons vtgifna privilegier för Upsala stad, om mulbetet på Fyriswall. Dat. 1338. ["Privilegier, resolutioner och förordningar för Sveriges städer 1251-1523", vol. I]

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 26 februari 2005, 07:07

elof skrev:Vår fornforksaren Peringskiöld har bevarat kännedomen om Uppsalas stadsprevilegier, som tyvärr inte finns bevarat:
Aldenstund Nya Vpsala stad efter sin förkofring är nu belägen til en del på Wakshalda sidan, så hafwa Gamla Vpsala boerne tilförene rådt med sina ägor in til Swartzbecks tulporten i Vpsala, där Thowa bron warit skilnad emellan Gamla och Nya Upsala boerne, som ses af konung Magni Erikssons vtgifna privilegier för Upsala stad, om mulbetet på Fyriswall. Dat. 1338. ["Privilegier, resolutioner och förordningar för Sveriges städer 1251-1523", vol. I]
Här måste jag få fråga en sakäven om det är lite OT:
Skulle FyrisWall alltså vara omnämt någon gång 1251- 1523?
// Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 oktober 2004, 13:11
Ort: Uppsala

Inlägg av Conrad » 22 mars 2005, 18:41

Christer Samuelsson skrev:
elof skrev:Vår fornforksaren Peringskiöld har bevarat kännedomen om Uppsalas stadsprevilegier, som tyvärr inte finns bevarat:
Aldenstund Nya Vpsala stad efter sin förkofring är nu belägen til en del på Wakshalda sidan, så hafwa Gamla Vpsala boerne tilförene rådt med sina ägor in til Swartzbecks tulporten i Vpsala, där Thowa bron warit skilnad emellan Gamla och Nya Upsala boerne, som ses af konung Magni Erikssons vtgifna privilegier för Upsala stad, om mulbetet på Fyriswall. Dat. 1338. ["Privilegier, resolutioner och förordningar för Sveriges städer 1251-1523", vol. I]
Här måste jag få fråga en sakäven om det är lite OT:
Skulle FyrisWall alltså vara omnämt någon gång 1251- 1523?
// Christer Samuelsson.
Han kanske syftar på kungsården "Förisäng" dvs Fyrisäng. Enligt Nordisk familjebok åsyftade namnet Förisäng slätten längs ån på medeltiden.

http://runeberg.org/nfbi/0085.html

"Föret" används ju fortfarande om två småsjöar längs ån, så ordet "fyri" har används om området betydligt tidigare än 1600-talet.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 24 mars 2005, 13:27

Conrad:
Han kanske syftar på kungsården "Förisäng" dvs Fyrisäng. Enligt Nordisk familjebok åsyftade namnet Förisäng slätten längs ån på medeltiden.

http://runeberg.org/nfbi/0085.html

"Föret" används ju fortfarande om två småsjöar längs ån, så ordet "fyri" har används om området betydligt tidigare än 1600-talet.
Det är sannolikt så ja.
Varför jag reagerade på saken är att jag känner en hel del historiskt relativt bildade personer, som anser att det omnämda Fyriswall är en uppfinning av Rudbeck, men det verkar ju inte på något vis hålla tidsmässigt.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 oktober 2004, 13:11
Ort: Uppsala

Inlägg av Conrad » 24 mars 2005, 13:43

Christer Samuelsson skrev:Conrad:
Han kanske syftar på kungsården "Förisäng" dvs Fyrisäng. Enligt Nordisk familjebok åsyftade namnet Förisäng slätten längs ån på medeltiden.

http://runeberg.org/nfbi/0085.html

"Föret" används ju fortfarande om två småsjöar längs ån, så ordet "fyri" har används om området betydligt tidigare än 1600-talet.
Det är sannolikt så ja.
Varför jag reagerade på saken är att jag känner en hel del historiskt relativt bildade personer, som anser att det omnämda Fyriswall är en uppfinning av Rudbeck, men det verkar ju inte på något vis hålla tidsmässigt.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
Dessa personer kanske blandar ihop namnet "Fyrisvallarna" med "Fyrisån". Som du säkert vet så döpte Rudbeckianerna om Salaån till Fyrisån för att göra kopplingen till Fyrisvallarna tydligare. Så vitt jag vet nämner sagorna bara namnet "fyrisvellir" men de nämner aldrig namnet "fyrisá" (eller vad nu Salaån skulle ha hetat på fornisländska). Det var väl ointressant att nämna namnet på ån då Fyrisvallarna var platsen där saker och ting hände.

Skriv svar