Midsommarstången

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 6 juli 2004, 09:34

Sigismund skrev: Det finns f.ö. hällristningar från bronsålder som antagligen visar en majstång. Se:
Intressant hällristning, men för att denna hypotes skall hålla borde det finns fler avbildade majstänger fram till 1400-talet, eller hur? Nu pratar vi om ett glapp på ett par tusen år så någon form av kontinuitet finns ju rimligtvis inte.

/Gorm

Användarvisningsbild
Sigismund
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 6 mars 2003, 12:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sigismund » 6 juli 2004, 11:09

Firandet i sig har troligtvis haft en kontinuitet, sedan har formerna kring det varierat. Majstången har väl (åter-)importerats från tyskarna, och vi har flera lokala firandet med majeldar.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 6 juli 2004, 11:32

Själva firandet av sommarsolståndet ställer jag mig INTE kritisk till, det är majstången som jag tvivlar på. Så majstången fanns i norden under bronsåldern men försvann för några tusen år sedan för att efter det endast finnas kvar i tyskland till den återimporterades? Låter inte särskillt troligt om du fråga mig.

/Gorm

Användarvisningsbild
Sigismund
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 6 mars 2003, 12:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sigismund » 6 juli 2004, 15:18

Tja... om det är en majstång på ristningen har det funnits tidigare, och kanske återinförts för bara något hundrade år sedan. Kanske levt kvar i andra germanska områden eller möjligen lokalt här i norr. Men det är givetvis lösa hypoteser och inte historiskt-arkeologiska fakta. Fundera kan man alltid.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 8 juli 2004, 04:54

Engelsmännen har dansat runt sin Maypole sedan medeltiden, och själva tror de att den stammar från den påle som under keltisk tid permanent stod i mitten av varje by.
På Irland existerar denna keltiska påle ännu, under namnet Bile pole, från gaeliskans Bealtaine eller skottarnas Bealtuinn, eldfesten till solguden Bels ära.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 9 juli 2004, 01:19

Bara lite kursivt tänkte jag nämna att I norra delen av Medeltidssverige (eller snarare Medeltidsnorden) anordnades marknader, och då tänker jag på Finnmarkerna. Och den som arrangerades på midsommar ("Hahns mäss", "Juffan messo") hade en speciellare innebörd enligt Samuele Rheen, än de andra på året.

Enligt Rheen var Marknaderna en sorts mässa där man köpte varor genom pengar eller byteshandel -- dock finns inget skrivet om tjänster utan endast varor.

På ett unikt pitesamiskt ideogram (nr. 15) förekommer något krusfixlikt, men jag antar att det är ett kors. Ideogrammet betyder Johannesdagen(Midsommar)
-----------
Man kan bara spekulera, men ibland tänker jag mig fenomenet midsommar som en sorts "kallelse (till mötet)" ? :-)

Är det någon som vet varför "mässa" förekommer i Valborgsmässoafton?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 10 juli 2004, 00:06

elof skrev:På ett unikt pitesamiskt ideogram (nr. 15) förekommer något krusfixlikt, men jag antar att det är ett kors. Ideogrammet betyder Johannesdagen (Midsommar)
Jag ändrade mig senare under kvällen och "korset" ser ut som två utstickande torshammare istället för det tidigare, eftersom figurer med Tor på trummor liknar dessa figurer om än i mer sofistikerad återgivning (en påle med utsträckta armar hållandes hammare i båda händerna.) Ingen majstång... (Berättelser om samerna i 1600-talets Sverige, Faksm. 1983)

Appropå trädkulten som nämndes om Kelterna, jämför gärna artikeln om Nordchanternas begravningscermonier för onaturliga dödsfall, men som inte har med midsommar att göra. (Folklore, vol. 7)

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 19 juli 2004, 17:59

Gorm skrev:Själva firandet av sommarsolståndet ställer jag mig INTE kritisk till, det är majstången som jag tvivlar på. Så majstången fanns i norden under bronsåldern men försvann för några tusen år sedan för att efter det endast finnas kvar i tyskland till den återimporterades? Låter inte särskillt troligt om du fråga mig.

/Gorm
För mig känns majstången väldigt mycket som en påminnelse om Yggdrasil, världsträdet som aldrig vissnar. Oavsett vad man kallade trädet, i Germanien eller Skandinavien - den keltiska högtiden som firar vårens ankomst lär nog ha kunnat se likartade ut i hela den soldyrkande folkultens geografiska värld.

Sedan kan man också fråga sig vad armarna på majstången symboliserar.
Är de verkligen korsliknande, eller är de i sitt ursprung jämnlånga - alltså som ett keltiskt kors, som Schweiz flagga, som... ja var nu ursprunget har återgetts i senare förekomster...

/Wilmer T

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 25 december 2007, 11:18

Ursäkta att jag väckte en gammal tråd, men det är bättre än att starta en ny.

För den med grundläggande kunskaper i anatomi är det uppenbart att majstången är en livmoder med stiliserade äggstockar. Vid traditionellt majande framträder bilden ännu tydligare.

Alla vidhäftande traditioner med pardans, sju sorters blommor osv bekräftar den fruktbarhetskult som enligt många oberoende källor firades vid sommarsolståndet i heden tid.

Det rör sig alltså sannolikt om en fruktbarhetskult som behållt sin tradition ända in i våra dagar. Sångerna med tematiska omkväden har ursprung i förkristen tradition och kan ännu höras i tex Färöisk folklore. Förutom i våra ringdanser alltså.

För min del är det ganska klart vad den föreställer - baserat på många var för sig oberoende källor - men vill självklart inte utesluta andra tolkningar.

Dock är det rimligt att tänka sig majstång=livmoder då mycket annat kring sommarsolstånd/midsommar kopplades till fruktbarhet.


Bild
Bilagor

[Filtypen tiff har inaktiverats och kan inte längre visas.]


Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 25 december 2007, 12:22

millgard skrev:Ursäkta att jag väckte en gammal tråd, men det är bättre än att starta en ny.

För den med grundläggande kunskaper i anatomi är det uppenbart att majstången är en livmoder med stiliserade äggstockar. Vid traditionellt majande framträder bilden ännu tydligare.
Jag gillar teorin, men frågan är väl, huruvida man när det begav sig, hade dessa grundläggande kunskaper i anatomi? Visserligen var väl styckning av större däggdjur vardagsmat för de flesta, men förekom styckning av människokroppar, i något som helst syfte?

Om det nu handlar om en fruktbarhetskult, så tycker jag att fallostolkningen är minst lika sannolik, kransarna föreställer då givetvis testiklar. Från stenåldern känner man också till kvinnofigurer med breda höfter och gigantiska bröst, så kransarna kan väl tänkas föreställa kvinnobröst också?

/G:son

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 25 december 2007, 12:40

Eeehh? Grundläggande, för att inte säga avancerade kunskaper i anatomi hade människan som en del av vardagen sedan man började jaga... En livmoder hos en människa/gris/hjort/älg/björn/whatever ser ungefär likadan ut.

Att den såg likadan ut hos människor kunde man förvissa sig om på enklaste sätt, eller tror någon på allvar att dåtidens människor var dumhuvuden? Kunde man trepanera, spjäla benbrott och utföra andra avancerade ingrepp hade man nog skaplig koll på innanmätet också, även om man inte kunde säga vilka uppgifter alla organ hade ned på mitokondrienivå. Personligen tror jag att naturfolk hade/har större kännedom om människokroppen än vad vetenskapen hade fram till 1700-talet ungefär. Inga källor på just det dock. :lol:

Eftersom majstången föreställer en närmast perfekt livmoder är det för mig den rimligaste slutsatsen. Venus från Willendorf och liknande modersgestalter (troligen då de moderliga företrädena är framhävda) ligger ju i linje med detta och antyder att fruktbarheten var av betydelse hos dåtidens människor - 25.000 år tillbaka och fram till idag med andra ord.

Handlar inte detta om fruktbarhet?
Bild

En kurbits från Leksand:
Bild

En bild som kanske visar hur det EGENTLIGEN var: :lol:

Bild

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 25 december 2007, 16:24

Millgard, jag håller med dig i det mesta angående naturfolken, men jag tvivlar att de insåg äggstockarnas magiska betydelse i sammanhanget. Bilden på livmodern och äggstockarna hade de knappast kunnat tolka. Däremot var de yttre könsattributens (testiklarna, brösten o.s.v.) betydelse alldeles säkert uppenbar för dem. :)

/G:son

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 26 december 2007, 01:27

G:son skrev:Millgard, jag håller med dig i det mesta angående naturfolken, men jag tvivlar att de insåg äggstockarnas magiska betydelse i sammanhanget. Bilden på livmodern och äggstockarna hade de knappast kunnat tolka. Däremot var de yttre könsattributens (testiklarna, brösten o.s.v.) betydelse alldeles säkert uppenbar för dem. :)

/G:son
Att livmodern var av största betydelse inser var och en som slaktar en ko eller annat hondäggdjur på våren... Vad en livmoder var och dess funktion stod nog klart på ett naturligt sätt.

Jag tror att det är ett tankefel av dig att tro att dåtidens människor saknade insikter om anatomi. Att de kanske inte förstod spermie-ägg-mekanismen är en sak, men en livmoder inkl äggstockar lyfts ju rakt ut som en enhet ur en kropp och ser ungefär ut som på bilden. (Jag letade en internetbild på en naturlig livmoder inkl äggstockar, men hittade inte någon.) Det är vanligt att hjortdjur har foster i livmodern redan under senhösten, även om de normalt sett har fördröjd fosterutveckling. Att utifrån detta faktum dra slutsatsen att honan ger liv åt avkomman, och att livmodern är central i sammanhanget är inte bara rimligt, det är självklart.

Jag undrar varför du tror att forntidens människor inte hade en grundläggande uppfattning om biologi?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 26 december 2007, 08:30

millgard skrev:
Jag undrar varför du tror att forntidens människor inte hade en grundläggande uppfattning om biologi?
Men det tror jag ju inte alls, du ger mig väl ändå tolkningsföreträde till mina egna inlägg. :)

Det är klart, att forntidsmänniskan förstod sig bättre än vi på floran och faunan, då de var en del av deras vardag på ett helt annat sätt än för oss. Men vi kommer nog inte längre än så här beräffande midsommarstångens betydelse. Visst kan den symbolisera livmodern och äggstockarna.

/G:son

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 26 december 2007, 11:13

Nja, du säger i inlägget ovan att de knappast hade kunnat tolka bilden på livmodern och äggstockarna. Självklart har du tolkingsföreträdet till dina inlägg, men hur tolkar du det annat än att de inte förstod dess översiktliga funktion? ;)

Jag avser dock inte att polemisera och min teori är bara en teori den med.

Skriv svar