Lunds Backe

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
marial
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 maj 2004, 12:26
Ort: Motala/Sthlm

Lunds Backe

Inlägg av marial » 27 maj 2004, 12:14

Lunds backe

Strax norr om Vallerstad kyrka utanför Skänninge ligger ett betydande monument från järnåldern, Lunds backe. Här finns tre gravfält och ett system med stensträngar. I ett av gravfälten finns också en domarring. De 82 resta stenarna syns väl på långt håll.

En del forskare hävdar att stenarnas placering utgör ett mönster för en jättelik almanacka likt den i megalitkulturen (yngre stenåldern 3 000-1 500 f. Kr.). Liknande stensättningar finns bland annat i Stonehenge i England och Carnac i Frankrike.

Inte långt från Lunds backe åt nordost ligger Götevi som betyder götarnas tempel eller helig plats. Fem km söderut ligger Ullevi, guden Ulls tempel.

Vägbeskrivning:
Åk Riksväg 32 norrut från Skänninge mot Motala. Följ skyltning Borensberg till Vallerstad och efter kyrkan skyltning Lunds backe.

Källa med bild: http://www.mjolby.se/cgi-bin/kommun/inf ... p?sida=325

Är det någon mer som varit där? Vet något mer om ev utgrävningar här mm?
Jag var här med en bekant för ett par somrar sedan. Dock var stenarna i stort sett övervuxna av högt gräs, lite svårt att se alla.

Om man har kartan framför sig, kan man genom att dra ett rakt streck från en kyrka på ena sidan av Lunds Backe, över backen, och med förvånande (?) stor precision träffa rakt på en annan kyrka på backens andra sida. Detta går att göra med flera av kyrkorna på slätten och i flera väderstreck. Kan det vara en slump eller har Lunds Backe spelat en stor roll i valet av kultplatser där senare kyrkor byggts? Som ett nav i bygden? Någon som uppmärksammat samma sak?? Teorier kring detta?

//Maria

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 27 maj 2004, 14:28

Har länge haft Vallerstad på listan över platser jag vill besöka med kameran men än har det inte hänt.

Jag har sett nämnas teorier om att -vi och -tun skulle ha hört ihop parvis, men något försök att koppla andra kultplatser parvis känner jag inte till.

Ed.: Justja, några frågor som vaknade hos mig - hur långt är det mellan kyrkorna och platsen i mitten? (5 km till den ena av kyrkorna kan väl f'resten knappast vara synhåll, men resten?) Ligger platserna inom synhåll, kan de ha gjort det när platsen nyttjades? Var det vatten mellan platserna?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 27 maj 2004, 22:36

Teodric skrev:Ed.: Justja, några frågor som vaknade hos mig - hur långt är det mellan kyrkorna och platsen i mitten? (5 km till den ena av kyrkorna kan väl f'resten knappast vara synhåll, men resten?) Ligger platserna inom synhåll, kan de ha gjort det när platsen nyttjades? Var det vatten mellan platserna?
Den närmsta kyrkan är Vallerstad kyrka som ligger 1.5km från kullen.
Fortsätter man rakt över kullen så finner man nästa kyrka
först 8km bort i Fornåsa, vilket är klart utan synhåll från Lunds backe.

Jag noterar dock att på linjen mellan Vallerstad och Fornåsa kyrka
så finns det två stycken kullar, som båda ligger 1.5km från respektive kyrka
och båda med fornlämningar.
Mitt på linjen, vid Rimstad med fyra km till de båda kyrkorna
ligger ett fornminnesmärkt område på c:a 250x150m.
Men denna synetriska linje med
kyrka - kulle med fornminne - fornminne - kulle med fornminne - kyrka
är nog bara en slump.
I vilket fall som helst tror jag att Fornåsas k:a är förhållandevis ny (1800-tal).

Nästa kyrka mätt från Lunds backe är såvitt jag vet Varv-Styra k:a,
3km från Lunds backe.
Efter det så kommer Varv gamla medeltida k:a (riven sedan c:a 150 år)
4.5km från backen.
Det kan dock ha funnits ytterligare numera rivna kyrkor i området.
T.ex. vid Biskopsgården vid Klackeborg samt självfallet att det fornminnesmärkta området
vid Rimstad kan vara en riven kyrka med medhörande kyrkogård.

Jag ska försöka utreda ämnet vidare i helgen.

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 1 juni 2004, 15:39

Tips:

Avhandlingen "Det rituella landskapet" av Leif Sahlqvist handlar precis om dessa saker. Lunds backe, kyrkor, fornlämningar, ja rubbet.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 1 juni 2004, 15:54

Fast den gode Sahlqvist har väl fått utstå en del kritik för sin forskning? Tror att Sandin och Hansson gick rätt hårt åt honom i "Högskolans lågvattenmärken".

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 1 juni 2004, 17:21

Sarvi skrev:Fast den gode Sahlqvist har väl fått utstå en del kritik för sin forskning? Tror att Sandin och Hansson gick rätt hårt åt honom i "Högskolans lågvattenmärken".
Jo, det stämmer. Han är också en återkommande slagpåse när föreningen Vetenskap och Folkbildning skriver om avhandlingar som inte borde godkänts.

http://www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/20011pseudo.html

http://www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/ ... nberg.html

Henrik

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 1 juni 2004, 23:20

Helt riktigt att Sahlqvist har fått rejält på pälsen. Jag tar inte ställning i den saken annat än att jag konstaterar att han har gjort ett omfattande arbete kring det som inledde den här tråden.
(Usla avhandlingar i arkeologi är det f.ö. mycket gott om!)

Skriv svar