Samerna - INTE Sveriges urbefolkning!

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 13 juli 2007, 19:54

Christer Samuelsson skrev:
Huruvida frågan om forntida folkvandrinar alls är intressant är förstås beroende på intresse
Märkligt, vad för sorts intresse?
Christer Samuelsson
Nu förstår jag inte vad du menar. Man kan vara intresserad av forntidshistoria och hur folkvandringarna gått, eller man kan vara ointresserad av det.

Ailios
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:14
Ort: Sweden

Inlägg av Ailios » 13 juli 2007, 21:19

En fråga från en icke-expert:
Finns det exempel i historisk tid där språkbyten skett utan kolonisering eller invasion? De exempel på språkbyte jag kan komma på just nu pekar på motsatsen: romerska erövringar och anglosaxiska invasionen av England.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 14 juli 2007, 11:25

Finns det exempel i historisk tid där språkbyten skett utan kolonisering eller invasion? De exempel på språkbyte jag kan komma på just nu pekar på motsatsen: romerska erövringar och anglosaxiska invasionen av England.
Vet ej om frågan var riktad till mig. Om du förutsätter att jag menar det tror du fel. Inga språkbyten utan viss invandring menar jag. Fler exempel på språkbyten är Turkiet och Ungern.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 14 juli 2007, 11:30

Harkett skrev:
Citat:
Ja och det är som jag först påpekade ännu mer omöjligt med idéerna om samerna som komsakulturens bärare och samerna som skandinavernas urbefolkning, än de också omöjliga idéerna om de finska kamkeramikerna.


Språkbyte. Samerna har väl bott i Skandinavien längre än germaner?

Det finns inget som tyder på det.
Håller inte med dig Olof. Det finns mycket som tyder på att den befolkning som bodde där innan samiskan "anlände" talade ett annat språk. Samerna tycks vara en mycket gammal befolkning. (Visserligen finns det även en annan pol i debatten som hävdar din ståndpunkt: ny befolkning.)

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 14 juli 2007, 11:44

Harkett skrev:
Harkett skrev:
Citat:
Ja och det är som jag först påpekade ännu mer omöjligt med idéerna om samerna som komsakulturens bärare och samerna som skandinavernas urbefolkning, än de också omöjliga idéerna om de finska kamkeramikerna.


Språkbyte. Samerna har väl bott i Skandinavien längre än germaner?

Det finns inget som tyder på det.
Håller inte med dig Olof. Det finns mycket som tyder på att den befolkning som bodde där innan samiskan "anlände" talade ett annat språk.
Ja
Harkett skrev: Samerna tycks vara en mycket gammal befolkning.
På vilket vis tycks de det?

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 14 juli 2007, 13:47

Harkett skrev:
Citat:
Harkett skrev:
Citat:
Ja och det är som jag först påpekade ännu mer omöjligt med idéerna om samerna som komsakulturens bärare och samerna som skandinavernas urbefolkning, än de också omöjliga idéerna om de finska kamkeramikerna.


Språkbyte. Samerna har väl bott i Skandinavien längre än germaner?

Det finns inget som tyder på det.



Håller inte med dig Olof. Det finns mycket som tyder på att den befolkning som bodde där innan samiskan "anlände" talade ett annat språk.


Ja

Harkett skrev:
Samerna tycks vara en mycket gammal befolkning.


På vilket vis tycks de det?
Jag räknar även den andra befolkningen som ursprungligen inte talade samiska till "samerna". Alltså finns ingen motsättning som vi behöver fördjupa oss i. Alltså formation av samerna. Det finns ju inga "rena" samer utan samerna har uppkommit. (Nu kommer jag att fortsätta min resa till Värmland och hur tillgången till internet ser ut där vet jag inte. Min "beredvillighet" att svara hänger ytterst på det.)

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 14 juli 2007, 13:59

Harkett skrev: Jag räknar även den andra befolkningen som ursprungligen inte talade samiska till "samerna".
Jaha, men varför? Det finns ingen kulturell kontinuitet och knappast några kulturella likheter. Det talas inte samma språk och inte ur blodsbansperspektiv är sambandet särskilt starkt kopplat till samerna utan tvärt om svagare än till andra folk som nu lever i norden.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 14 juli 2007, 14:19

Det finns ingen kulturell kontinuitet och knappast några kulturella likheter. Det talas inte samma språk och inte ur blodsbansperspektiv är sambandet särskilt starkt kopplat till samerna utan tvärt om svagare än till andra folk som nu lever i norden.
Ja, samerna skiljer sig avsevärt från andra folk i Norden. Orsaken är den ålderdomliga befolkningen. Apropå kulturell kontinuitet med hällristningar osv är en sådan fastslagen.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 14 juli 2007, 14:26

Post scriptum: Det finns samiska genetiska inslag i den finska befolkningen som har uppkommit genom invandring av finnar och folkblandning. Men i stort skiljer sig samerna genetiskt. Du måste också räkna med en liten population och genetisk drift. Sardiniens befolkning skiljer sig genetiskt jättemycket från övriga européer p.g.a. genetisk drift.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 14 juli 2007, 15:56

Harkett skrev:
Det finns ingen kulturell kontinuitet och knappast några kulturella likheter. Det talas inte samma språk och inte ur blodsbansperspektiv är sambandet särskilt starkt kopplat till samerna utan tvärt om svagare än till andra folk som nu lever i norden.
Ja, samerna skiljer sig avsevärt från andra folk i Norden. Orsaken är den ålderdomliga befolkningen. Apropå kulturell kontinuitet med hällristningar osv är en sådan fastslagen.
Av vem då? Var då? Referenser emotses med tacksamhet.

BalticBandit
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 17 juni 2007, 21:49
Ort: Sverige

Inlägg av BalticBandit » 11 november 2007, 22:55

Olof , den som vägrar acceptera att kontinuitetsteorin med sådana argument som du har är tvivelaktig.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 12 november 2007, 16:17

BalticBandit skrev:Olof , den som vägrar acceptera att kontinuitetsteorin med sådana argument som du har är tvivelaktig.
Oj , varför detta milda fördömande? Vore det inte rimligare att utfärda en bannlysning på de som kränker den rätta tron på kontinuitet och särskilt den finsk-ugriska varianten som säger att dessa folk varit först överallt alltid? I synnerhet som vi har att göra med ett sådant extramfall som en person som varit ofin nog att fråga om referenser?

Användarvisningsbild
Lappoid
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 november 2007, 20:34
Ort: Skadesi-suolu

Inlägg av Lappoid » 28 november 2007, 20:47

Olof Trätälja skrev:
sapmi skrev:Vad är problemet?
Senare har man konstaterat att den gren av de finsk-ugriska språken som samiskan tillhör inte för allt för länge sedan avskiljts från de asiatiska grenarna och nu senast ser man detsamma genom DNA-studier. I varje fall beträffande Y-kromosmer, mitrokondie DNA:t är mer komplicerad, men man har funnit sena spår även där.
Hva mener du med "inte för allt för länge sedan avskiljts från de asiatiska grenarna"? Ifølge de siste forskningsrapportene angående N3a og N3a1 i Euroasia så innvandret N3 gruppene vestover i en nordlig rute fra Nord-Kina for ca 11 000 år siden, jeg vil tro at disse mannsgruppene etter en tilstedeværelse i Europa på 10 000 år for lengst er blitt kvalifisert til å kalles for europeiske (Rootsi 2006, Derenko 2007).

Det er forresten interessant å også betrakte at de "europeiske" haplogruppene R1a og R1b som er vanlige i bl.a Sverige som kom opprinnelig fra Sentral-Asia i Europa knapt er eldre enn 6000 til 7000 år gamle. Hvorfor tar du Olav ikke dette også inn i ditt resonnement?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 28 november 2007, 21:04

Lappoid skrev: Hva mener du med "inte för allt för länge sedan avskiljts från de asiatiska grenarna"? Ifølge de siste forskningsrapportene angående N3a og N3a1 i Euroasia så innvandret N3 gruppene vestover i en nordlig rute fra Nord-Kina for ca 11 000 år siden, jeg vil tro at disse mannsgruppene etter en tilstedeværelse i Europa på 10 000 år for lengst er blitt kvalifisert til å kalles for europeiske (Rootsi 2006, Derenko 2007).
För ca 3000 år sedan, ej 11000. Mutationen till N3 skedde för 3500+/- 2000 år sedan och därefter han den sprida sig till flera folkgrupper innan vandringen västerut påbörjades. Läs pappret igen och mitt inlägg från idag, länkat nedan.

viewtopic.php?t=20080&postdays=0&postor ... &start=225.

Användarvisningsbild
Lappoid
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 november 2007, 20:34
Ort: Skadesi-suolu

Inlägg av Lappoid » 28 november 2007, 21:17

Olof Trätälja skrev: För ca 3000 år sedan, ej 11000. Mutationen till N3 skedde för 3500+/- 2000 år sedan och därefter han den sprida sig till flera folkgrupper innan vandringen västerut påbörjades. Läs pappret igen och mitt inlägg från idag, lä
Jeg kjenner teksten til både Rootsi 2006 og Derenko 2007, men kan ikke se noen som helst referanser til at N3 mutasjonen oppstod for bare 3 500 +/- år siden. Det er mulig jeg leser dårlig, men hvis du har full kontroll på hvor i teksten dette står håper jeg du kan gi meg en referanse på det.

Skriv svar