Samerna - INTE Sveriges urbefolkning!

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 11 maj 2004, 14:49

Talet om samer som sveriges urbefolkning handlar väl mest om en önskan att jämföra oss med Cowboys och indianer? Eller Engelsmän och Auberigener(????Australiens urbefolkning - hur stavas det?)
Så ser jag det i vart fall.

Men hur det än är så kan de väl sägas vara Lapplands urinvånare? Alltså är förtrycket och orättvisan mot samerna lika stor i vilket fall? De berövades sin kultur och sitt land osv? Men de kanske bör benämnas "norrlands" urinvånare snarare än "Sveriges urinvånare?"

P.S det ska bli kul att se vad vår "Skalmansame" Djinghis har att säga ;)

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 31 mars 2004, 13:00
Ort: Never Neverland

Inlägg av Orlando » 11 maj 2004, 15:15

Tja även Samerna rör sig ju söderut precis som 'Svenskarna' rört sig norrut.

Så långt söderut som Samerna driver renar idag har det aldrig drivits renar förr.

Dock skulle jag inte bry mig det minsta om vad Richard Langéen skriver då inget det han skriver är styrkt av någon fakta och bara är Nazistpropaganda.
Richard Langéen skrev:Mystiken kring Hitler, bekräftar verkligen, att Hitler är världshistoriens störste man!
viewtopic.php?t=14942

viewtopic.php?t=14941
Senast redigerad av 2 Orlando, redigerad totalt 11 gång.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 11 maj 2004, 15:18

Det finns redan (åtminstone) en tråd i detta ämne: viewtopic.php?t=13580

Sanningen är väl att varken samer eller indoeuropéer är Sveriges urbefolkning. Eller kanske snarare att både samer och svenskar kan räknas som urbefolkning.

Rimligtvis invandrade de första invånarna i nuvarande Sverige söderifrån när inlandsisen drog sig tillbaka. Men vilket språk detta folk talade kan vi naturligtvis inte veta. Kanske var det en föregångare till de finsk-ugriska och/eller baskiska språken, som väl kan betraktas som europeiska urspråk. De talade i vart fall inte indoeuropeiska, som kom till Sverige först mot slutet av stenåldern. Men knappast heller samiska, som kom från nordost.

Men såväl samiskan som indoeuropeiskan har nog huvudsakligen spridits genom kulturpåverkan snarare än genom invandring. Sannolikt härstammar såväl samer som svenskar från de första invandrarna som kom när inlandsisen drog sig tillbaka. Det är därför jag menar att både svenskar och samer kan räknas som Sveriges urbefolkning.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 11 maj 2004, 17:31

Orlando skrev:Tja även Samerna rör sig ju söderut precis som 'Svenskarna' rört sig norrut.

Så långt söderut som Samerna driver renar idag har det aldrig drivits renar förr.

Dock skulle jag inte bry mig det minsta om vad Richard Langéen skriver då inget det han skriver är styrkt av någon fakta och bara är Nazistpropaganda.
Richard Langéen skrev:Mystiken kring Hitler, bekräftar verkligen, att Hitler är världshistoriens störste man!
viewtopic.php?t=14942

viewtopic.php?t=14941
8O 8O 8O :x

Wooow!!!!!!! 8O Det var första gången jag sett sådant på Skalman faktiskt! och ingen gång har Richard svarat på eller fortsatt debatten utan endast kommit med konstaterandet att så är det därmed basta och inget mer? Richard har nog loggat in på fel forum?

Stefan sa det bäst i en av de andra trådarna;
Stefan skrev:Ah, tack vare Richard L. text vet vi nu vad som menas med uttrycket "som fan läser bibeln".
/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 11 maj 2004, 17:43

Jag ska hälsa från Djinghis att han uppskattar att Rubberduck länkat till tråden där man kan läsa Djinghis tidigare svar i gällande fråga.
Djinghis ber mig även framföra att han helt tar avstånd från Richards påstående och om han önskar gärna tar en diskusion om det över mailen.
Djinghis skrev:Hehe ja se där. Nu är det ju så att jag har lämnat skalman, så jag tänker inte svara på hans inlägg. Men det var bra av Rubberduck att hänvisa till mitt tidigare svar på den andra tråden. Du kan, om du vill, hälsa till de andra på tråden att jag helt tar avstånd från Langéens påstående och om han vågar diskutera frågan med mig så finns jag på (Djinghis mailadres som Richard kan få av mig om han vill)(min parrantes)

Ha det så bra, ealle dearvan!
MvH
/Mikael
Jag visste inte att Djinghis lämnat skalman, har själv inte varit inloggad det senaste.. riktigt trist tycker jag för Djinghis var, förlåt - ÄR, kunnig.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 11 maj 2004, 20:16

Inlandsisen smälte ju söderifrån så då kanske man kan räkna ut vilka som var först.... ;)

:)

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 11 maj 2004, 22:23

UrsusRex skrev:Talet om samer som sveriges urbefolkning handlar väl mest om en önskan att jämföra oss med Cowboys och indianer? Eller Engelsmän och Auberigener(????Australiens urbefolkning - hur stavas det?)
Bara ett påpekande - Australiens befolkning kallas inte "aboriginer" utan ÄR aboriginer!

Ordet aborigin är härlett från latinet som i sin tur betyder "urinvånare". Tidigare kallades australierna (vilket de flesta forskare rekommenderar att man skall använda om folkgrupperna som bodde på den australiska kontinenten före européernas ankomst liksom deras efterkommande) för "australnegrer", men när ordet inte längre ansågs politiskt korrekt och dessutom felaktigt att använda (australierna har inget släktskap med negrerna i Afrika) blev det i brist på annan benämning "Australiens aboriginer" som användes, senare ströks även Australien ur benämningen och aboriginerna blev kvar. Tyvärr(?) har denna felaktighet rotat sig så djupt att det troligtvis inte går att få bort längre, men annars kan man säga att Växjös aboriginer är smålänningar och använda ordet "aboriginer" om vilka folkgrupper som helst eller för att ha med tråden att göra att samerna är nordsveriges aboriginer

Orlando skrev:Dock skulle jag inte bry mig det minsta om vad Richard Langéen skriver då inget det han skriver är styrkt av någon fakta och bara är Nazistpropaganda.
Och du ser inte alls några källhänvisningar från honom i denna tråd han skapade? 8O

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 11 maj 2004, 23:52

Det är lite lustigt att de enda citatet är från gamla uppslagsverk (Bonniers konversationslexikon (iaf det jag har) är ganska kul, t.ex. artikeln om Hitler "tysk upprorsman, satt i fängelse mellan x och x" ungefär). Nåja, det säger väl mycket om frågeställningen när man bara kan stödja sin tes med gamla källor.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 12 maj 2004, 20:56

Är det inte Richard som har en intressant hemsida?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 maj 2004, 00:11

Flensburg skrev:Är det inte Richard som har en intressant hemsida?
Stämmer.

/Martin

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 15 maj 2004, 00:17

Martin Tunström skrev:
Flensburg skrev:Är det inte Richard som har en intressant hemsida?
Stämmer.

/Martin
Nu blev jag nyfiken... vilken hemsida?

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 15 maj 2004, 11:03

Vill nog inte länka dit.

Sedan så är det så att självklart är Samerna sveriges urbefolkning!
Lika mycket som vilken Svensk som helst!

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 15 maj 2004, 12:27

Länkar till den typen av sidor accepteras inte här, så lägg inte ut länken.

/Marcus

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 november 2003, 13:53
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 19 maj 2004, 01:15

Det här kan vara till stor hjälp!

http://www.vattenriket.kristianstad.se/ ... /istid.htm

Bild

För ca 13 000 år sen blev Götaland ledigt från isen. Fullt rimligt att de första människoresterna i landet hittas i Det Första Sverige. Mammutarna utrotas i Götland vid denna tidpunkt av urgöterna, eller goterna för den delen.
Och östra Karelen är ledigt från isen ser man. Asiater lär invandra till området, och utgör samernas och finnarnas förfäder.

Bild

9000 år sen. Nu börjar urgöterna röra sig norrut mot Norrland och urfinnarna och ursamerna likaså. Några glaciärer verkar stå i vägen för en större kontakt folken emellan i Norrbotten.

Bild

6000 år sen. Nu är det till större delen stängt mellan Norrland och Götaland. Såg nån etnisk karta för länge sen som visade att större delen av Norrland beboddes av finnar redan när Svealand flöt upp till ytan. Eller rättare sagt kväner.

Skriv svar