Rökelse i Norden

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Rökelse i Norden

Inlägg av Robert Sköld » 2 januari 2004, 21:55

Jag har tänkte lite på det livskvalitetsförhöjande "fenomenet" rökelse, som i kristen tradition används kanske så tidigt som på 300-talet efter vår tideräknings början. Efter lite fantiserande kom jag in på det Vikingatida (även tidigare) Nordiska "hem-klimatet". Långhusen i Norden torde väl (?) ha varit rök och djurluktande. Eftersom man har gjort fynd på bland annat Björkö i mälaren av buddahstatyer och liknande föremål, så är inte tanken på rökelse långt borta.

Finns det några fynd/teorier eller bevis om fall någonsin rökelse har används i de Nordiska hemmen under perioden 300-1100. Med tanke på varuflödena som korsade tex. Birka och andra nordiska handelsplatser så borde väl inte detta vara en helt hejdlös gissning att det förekom, speciellt som rökelse var en vara som det handlades friskt med.

Med väldoftande hälsningar

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 5 januari 2004, 18:37

Är det verkligen ingen som vet något om detta?

En sak slog mig idag. Den historiska användningen av rökelse kanske är begränsad till religiöst bruk (katolicismen, buddismen etc.), eller hade man den som en väldoftande luftfräschör redan för 1000 år sedan?

/Robert

Sunemaggs
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 1 april 2002, 09:08

Inlägg av Sunemaggs » 22 januari 2004, 02:43

Nuförtiden använder man wunderbaum. :D iaf jag som raggare..

meningslöst inlägg jag vet..
Det man inte vet, frågar men om.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 25 januari 2004, 17:43

Jag som blev så glad när någon äntligen svarade på mitt huvudbry!

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 25 januari 2004, 22:31

Kan det vara sa att rökelse har störst funktion pa platser som är varma och där luften star still, alltsa en hydda i Indien där man inte kan öppna en dörr och vädra, det stinker lika överallt?

Medan man i norden lätt kunde byta luft pa olika sätt.

Annars antar jag att man borde kunna finna myrra och annat upptaget pa utgiftskontot i kloster och annat, fram till reformationen.

Klosters räkenskaper mao, är mitt stalltips för att reda ut detta.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 26 januari 2004, 01:10

Ja så har jag faktiskt inte tänkt på det Dan, det kan ju mycket väl vara som du säger. Det jag tänker på är just är dock "mysighetsfaktorn", snarare än luftombytet. Då tidens människor torde ju har varit aningen mer "lukttoleranta" än oss, men ändå måste de ju har uppskattat något som gör hemmiljön god-doftande?

/Robert

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 januari 2004, 02:56

jag tror detta god-doftande och äcklig-doftande var väldigt olika för människor förr och nu.

En god vän till min mor, en greve vars lägenhet i Stockholm nästan gränsade till stallet, (förm lag sadelkammaren emellan) ertappades vid ett tillfälle smussla ner lite hästskit i nya byxor. Han gillade denna doft.

Bönder känner den nästan inte, de är sa vana. Jag tror det var samma sak med folk som delade rum med djur, viket man ju till stor del gjorde under den tid du avsag. Om man växer upp med gris och ko i samma rum lägger man nog inga preferenser pa lukten fran dessa djur.

men det kan ju möjligen tänkas att nan kung importade rökelser för hovet eller sa, men knappast hade man problem med doften i ett grophus pa vikingatiden?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 26 januari 2004, 13:48

Nej, självklart är det som du säger. Det är klart man bli van med lukterna, doftminnet är ju starkt osv.

Vet någon när vi hittar rökelse i Svenska hem för första gången då? :)

/Robert Sköld

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 26 januari 2004, 14:55

Jag vill minnas att jag hört att rökelse var reserverat för kyrkliga ändamål under den katolska tiden, om man inte kunde åberopa hälsoskäl (som till exempel under pesttider, då rökelse användes för att "rena luften" från smitta. Nej, det hjälpte inte mycket, men folk hoppades.). Efter reformationen blev det däremot tvärtom förbjudet med rökelse i kyrkorna (även om jag tror man fick fortsätta bränna enbarr för att driva bort insekter), och därmed bör det väl varit fritt fram att sekularisera bruket. Doftutsmyckning var ju populärt vid den tiden (i form av pomandrar, potpourrikorgar och liknande) så rökelse lär nog också blivit uppskattat när inte kyrkan längre monopoliserade det. Åtminstone på 16- och 1700-talet vet jag att "rökgubbar" finns med i stockholms apoteks inventarier. Dvs. rökelsekoner för hemmabruk. Säkerligen bara för "fina familjer", det var inga billiga saker.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 27 januari 2004, 03:21

Jag kan tänka mig att det var för de besuttna klasserna särskildt. Engan, var lär du dig allt? :)

/Robert Sköld

Skriv svar