västerås

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 4 augusti 2004, 13:17

Det hade du nog kunnat kostat på dej att upplysa mej om när du fick följande fråga
Och det var precis vad jag gjorde:
Var skall vi leta efter de naturformationer som gett upphov till namnet Arvika? Är namnet en allmän beskrivning av bygden, eller beskriver det mer begränsade fenomen, som en enskild å? Nationalencyclopedien håller på den sistnämnda förklaringen, och ger två alternativa tolkningar, att det syftar på Kyrkviken (utanför Arvika), eller

Men jösses, är det jag som är korkad här. Såvitt jag kan se, går det från sjön Racken, ett slingrande blått band ner mot Arvika. Det borde väl ändå vara ett vattendrag. Vattendragets mynning eller os, ligger strax öster om det stora kyrktecknet på kartan. Eller vad menar du med en icke existerande å???


Just det Christer, det är den Kyrkebyälv som NE nämner i sin möjliga tolkning nummer 2. Är det denna älv som legat till grund för namnet Arvika så får vi först acceptera att ar- nu betyder älv, samt att Svensk Etymologisk Ordbok har fel, då den tolkar Arvika som "åvikarna".

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 4 augusti 2004, 13:46

Widsith skrev:
Det hade du nog kunnat kostat på dej att upplysa mej om när du fick följande fråga
Och det var precis vad jag gjorde:
Var skall vi leta efter de naturformationer som gett upphov till namnet Arvika? Är namnet en allmän beskrivning av bygden, eller beskriver det mer begränsade fenomen, som en enskild å? Nationalencyclopedien håller på den sistnämnda förklaringen, och ger två alternativa tolkningar, att det syftar på Kyrkviken (utanför Arvika), eller

Men jösses, är det jag som är korkad här. Såvitt jag kan se, går det från sjön Racken, ett slingrande blått band ner mot Arvika. Det borde väl ändå vara ett vattendrag. Vattendragets mynning eller os, ligger strax öster om det stora kyrktecknet på kartan. Eller vad menar du med en icke existerande å???


Just det Christer, det är den Kyrkebyälv som NE nämner i sin möjliga tolkning nummer 2. Är det denna älv som legat till grund för namnet Arvika så får vi först acceptera att ar- nu betyder älv, samt att Svensk Etymologisk Ordbok har fel, då den tolkar Arvika som "åvikarna".
Jo jag förstår, din icke existerande å är en älv. Jag kan konstatera att du i klartext inte upplyste mej om detta, utan hänvisar till diverse utdrag ur NE. Det var ju obegåvat av mej att inte begripa detta.

Hälsningar Christer Samuelsson.
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 4 augusti 2004, 14:11

Bra. Då är ingen vare sig förvirrare eller förvirrad i denna fråga.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 4 augusti 2004, 17:57

Widsith skrev:Bra. Då är ingen vare sig förvirrare eller förvirrad i denna fråga.
Det vill inte jag längre hävda! Det här var ett misstag från min sida och jag hoppas du kan förstå varför.

Jag hade uppskattat om du varit något mer tydlig, men jag kan även förstå att du varit en aning stressad över en hög moderatorer och värdar som kanske du uppfattat, såsom varande ute efter dej.
Jag är ingen språkman, men t.e.x. Bazram är det. Jag kan svårligen föreställa mej att han skulle vara ute efter dej rent personligen. Är det någon ordning på honom, är han ute efter en högst plausibel sanning beträffande denna sak, så jag tror det vore bra om du funderade i sådana banor.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 5 augusti 2004, 09:28

Jag har inte uppfattat det som att moderatorer och värdar "varit ute efter" mig. Tvärtom, både dina, Teodrics, Barzams m.fl. inlägg har jag uppskattat stort. Jag har dessutom en bra relation till de flesta moderatorer på Skalman.

Det är däremot när någon börjar påstå att jag yttrat mig på ena eller andra sättet i en diskussion, och till detta riktar kritik mot mig för att jag skall ha yttrat detta, som jag blir heligt förbannad.

Nu väntar jag på att Barzam skall besvara min fråga, så att diskussionen kan fortsätta.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 5 augusti 2004, 10:08

Widsith"
Jag har inte uppfattat det som att moderatorer och värdar "varit ute efter" mig. Tvärtom, både dina, Teodrics, Barzams m.fl. inlägg har jag uppskattat stort. Jag har dessutom en bra relation till de flesta moderatorer på Skalman
Det känns som en lättnad, vill jag alldeles uppriktigt säja.
Det är däremot när någon börjar påstå att jag yttrat mig på ena eller andra sättet i en diskussion, och till detta riktar kritik mot mig för att jag skall ha yttrat detta, som jag blir heligt förbannad.
Alla blir vi emellanåt heligt förbannade, egentligen är det ett mänskligt tillkortakommande. Om vi i en sådan sinnesstämning uttalar oss, gör vi sällan oss själva rättvisa, det är åtminstone min åsikt. Det ankommer inte på mej, att berätta för dej, i vilken sinnesstämmning du postar dina inlägg i, det vet du bara själv.
Även jag väntar på att Barzam skall besvara din fråga, så att diskussionen här kan fortsätta.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 7 augusti 2004, 12:43

Jag har inte varit hemma på ett par dar så därför har jag inte kunnat svara.

ár är genitiv av á (accenten betecknar vokallängd som vanligt i fisl.)

Det här är inte något uttryck för personligt tyckande utan ett rent konstaterande.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 7 augusti 2004, 13:22

barzam skrev:ár är genitiv av á
Då behövs ingen vidare diskussion, för det håller jag fullständigt med om.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 7 augusti 2004, 14:03

Då kanske du besvarar hur ditt *aur-os '*grusig flodmynning' utvecklats till det belagda aros?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 8 augusti 2004, 08:58

Varför säger man inte Áros?

Skulle du kunna acceptera ett sammanhang mellan Aur och Ar, om vi uteslutande håller oss till A:n utan accent?

Sedan noterar jag att du gått ifrån ditt ursprungliga påstående från den 24 december förra året:
Ar är genitiv av á, alltså å. Aros betyder alltså 'åmynning'.
Jag kan förstå om du glömt en accent, men lägg alltså märke till att när jag hävdat att Ar inte är ett genitiv av á, så har jag haft rätt.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 8 augusti 2004, 09:54

Det tidigaste exemplet på att man vill sammankoppla ortnamnet Västerås med en åmynning är som tidigare nämnt från 1849, i Wilhelm Thams beskrivning av Västerås län. Det är i alla fall det tidigaste exemplet jag kan hitta. Finns det ännu äldre exempel? Dalin?

Västerås stavas Aroos i de tidigaste källorna. Samtidigt finns det flera orter (vilka jag nämnt tidigare) som stavas Aaros. Talar inte stavningen Aroos för att den eventuella accenten snarare än att ligga på den inledande vokalen, istället ligger på den senare?

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 8 augusti 2004, 10:43

Jag missade accenten.

Istället för att du ska behöva påpeka det i ditt meddelande kan jag erkänna att jag glömt accenten även i -óss, som alltså också ska vara lång. Men vi är väl både överens om detta ords ursprung?

Om vi nu antar att det rör sig om ett kort a i arós , skulle det i vilket fall som helst inte ha kunna utvecklats från diftongen -au-, se Wessén Sv. språkhistoria I, s. 32 "I tryckstark ställning blir ai till ē, au och öy till ǿ [...] Diftongerna au och öy har sålunda i fsv. sammanfallit i ö". Det är alltså en regelbunden obetingad monoftongeringsprocess.

Förleden *aur- har i t.ex. Öresund utvecklats regelbundet, d.v.s. till ör-.

Dessutom ser vi den regelbundna utvecklingen av ā i det att vi har moderna former med långt å (Århus, Västerås), om detta skriver Wessén i samma bok s. 71 "Samnordiskt långt a övergår under fsv. tid småningom till långt å".

Vidare finns áróss belagt i fisl./fno. med de längdbeteckningar jag anger.

Men det är upp till dig att ge även ljudhistoriska argument till ditt förslag., vilket jag upprepade gånger bett dig göra. Hur förklarar du utvecklingen au till (kort) a?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 6 april 2005, 23:17

barzam skrev:Östra aros (nuv. Uppsala, Fyrisån rinner ut där).
Nidaros (nuv. Trondheim, Nidelva rinner ut där)
Västra aros (nuv. Västerås, Svartån rinner ut där)

Räcker dessa tre? Eller är det något fel med dessa exempel?
Enligt signaturen Solkoll på wikipedia härrör namnet östra Aros från åsen och inte från ån.

Solkoll
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 april 2005, 02:07
Ort: Södra Uppland

Inlägg av Solkoll » 7 april 2005, 02:29

Det kan nog vara så att det rör sig om olika ord med olika betydelse, dom bara liknar varandra. Aros eller Aros-bygden i Uppland innefattar hela området mella den östra och den västra åsen, alltså hela Enköpings kommun, den östra delen av Västerås, (och varför heter det så) kommun, sydvästra Uppsala, (Östra-aros Österås) kommun, samt större delen av Håbo kommun. Om nu detta skulle vara utloppet för en å så må den vara bra stor =) Den östra åsen är den som går över Ekerö kommun, (där Österås-Gård ligger invid åsen), vidare genom Upplands-Bro, (där välkända Rösaring ligger ovanpå åsen), genom hela Håbo och sedan till Uppsala. (På den östra åsen är jag uppväxt - vid 20 meterslinjen vilket motsvarar strandlinjen vid mellersta bronsålder ungefär, trädgården innefattde ett söndergrävt gravfält a'la tidig järnålder). Den västra åsen har jag mindre koll på men delar av den är detsamma som Badelundaåsen och den är ju inte direkt obekant i fornkretsar.

Skriv svar