Korpaborgen i Karlshamn, Blekinge

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 17 januari 2004, 18:48

har blivit "hög" på mitt arbete om fornborgen. Det är något av den finaste känslan någonsin att stå uppe på berget o titta rakt ut o föreställa sig. tänkte att jag skulle dela med mig lite.

vad tror ni om det här? kan muren sett ut så? (även om det bara var en flyktborg)
Bilagor
johannes fornborg 5.GIF
det gråa skall vara jord, den brune grejen en palissad
johannes fornborg 5.GIF (11.08 KiB) Visad 690 gånger
Kopia av fornborgen 4.gif
svagt markerat: mur välmarkerat: branter, stup.
Kopia av fornborgen 4.gif (11.19 KiB) Visad 692 gånger

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 4 februari 2004, 13:29

ingen som känner för att bolla lite med mig? =)
även rena sågningar är okej..

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 14 februari 2004, 12:13

Är du säker på att det är en flyktborg? Finns det någon anteckning om borgen, ta och kontakta närmaste museum och fråga dem! Vad har man haft för teorier kring borgen? Finns det sägner knutna till den? Har den någon gång grävts ut?

Du frågade om boplatser i en fornborg: javisst kan det finnas det. Särskilt på Gotland där hela byar rymts inom borgmurarna men också på andra håll. Det behöver inte vara fråga om en boplats, utan det kan helt enkelt vara en förrådsbyggnad eller varför inte en fårfålla från senare tid? Allt på platsen behöver inte vara från samma tid som murarna.

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 14 februari 2004, 13:04

Widsith skrev:Är du säker på att det är en flyktborg? Finns det någon anteckning om borgen, ta och kontakta närmaste museum och fråga dem! Vad har man haft för teorier kring borgen? Finns det sägner knutna till den? Har den någon gång grävts ut?
japp, det är en flyktborg, jag har frågat på länsantikvarie. Inga riktiga teorier finns, men det finns ett gravfält i närheten. tio stora stenar som står uppresta där. Det finns även några stenar som ligger i en ring längre bit ifrån, kanske en offerlund eller domarring.. En häftig grej är att området heter Asarum. Rum ändelser började man använda på 400-talet. Det finns en myt om själva namnet, det skulle vara en man som hette Assar som var här först. Därav Assar-Rum. Rum- kalhygge/rymd. Annars skulle man ju kunna tro att man menade "Asarnas plats" eller något liknande.
Borgen har aldrig grävts ut. Man har endast mätt ut.
Widsith skrev:Du frågade om boplatser i en fornborg: javisst kan det finnas det. Särskilt på Gotland där hela byar rymts inom borgmurarna men också på andra håll. Det behöver inte vara fråga om en boplats, utan det kan helt enkelt vara en förrådsbyggnad eller varför inte en fårfålla från senare tid? Allt på platsen behöver inte vara från samma tid som murarna.
Om man jämför flyktborgar med farledsborgar borde ju farledsborgarna (t.ex. de på gotland)var mycket centralare, därför bor fler människor där, även i fredstid. Frågan är väl om flyktborgar beboddes, av låt säga några få män som försökte hålla försvaret fungerande. Eller flydde bara folket hals över huvud till en borg som låg helt tom. Om man har en förrådsbyggnad måste det väl även vara män som vaktar? Man bör taga i beaktning att det antagligen inte bodde så mycket folk i min hemtrakt vid denna tid.

Jag har läst någonstans att bebyggelsen i området endast skulle bestå av någon gård . Då kommer man ju in på att det var ca 100 meter från muren i norr och de södra spärrmurarna. Hur många män skulle behövas för att hålla borgen då? (hänvisar till bilden där uppe). Kanske det blev fullt med spring mellan de olika murarna..
Man hade ju ca 40 meter mur i norra änden att försvara. 4 st spärrmurar i södra delen.

Skriv svar