Korpaborgen i Karlshamn, Blekinge

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Korpaborgen i Karlshamn, Blekinge

Inlägg av elRappo » 18 december 2003, 09:22

Bor granne med en fornborg och tänkte rita upp hur den såg ut förr.
Om någon här vet någon borg som blivit lite mer undersökt, och är väldigt lik, (måste vara en flyktborg.)
Vad man hittat för kul? Kommit fram till något om konstruktionen
(kombinationen av trä/sten).

Det var väl i princip bara en mur, inget mer i en flyktborgs närhet?
Bilagor
korpaberget2.JPG
korpaberget2.JPG (17.75 KiB) Visad 2630 gånger

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 november 2003, 16:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Katarina » 19 december 2003, 17:05

Fornborgar är jättespännande och det finns massor skrivet om dem.
Är det just fyndmaterialet du är intresserad av eller användningområdet?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Re: Korpaborgen i Karlshamn, Blekinge

Inlägg av Christer Samuelsson » 20 december 2003, 14:31

YohimRapman skrev:Bor granne med en fornborg och tänkte rita upp hur den såg ut förr.
Om någon här vet någon borg som blivit lite mer undersökt, och är väldigt lik, (måste vara en flyktborg.)
Vad man hittat för kul? Kommit fram till något om konstruktionen
(kombinationen av trä/sten).

Det var väl i princip bara en mur, inget mer i en flyktborgs närhet?
Fornborgar är mycket spännande och det finns många åsikter om dessa. Dom bär antagligen vittnesbörd om maktanspråk politisk makt över diverse handelsvägar, mestadels på vattendrag. Kort sagt de vakar över komunikationen i det svunna samhället.
Nu skall jag ägna mej åt att tycka lite, jag kan alltså tänka mej att det är såhär, och kan således inte leda något i bevis.
Jag bor vid Nyköpingsåns sjösystems största sjö. Sjön heter Båven här finns 8 stycken farledsborgar och en del tillflyktsborgar i sjöns omedelbara närhet. Det är mycket pedagogiskt för sjöarna ser ut som dom gör när dessa borgar byggdes, om det kan man vara säker. En sak slår en omedelbart, när man besöker en farledsborg. Dom utgör inget lås eller hinder för att göra en framryckning. de är med en del undantag, mycket lätta att ta sig förbi, så är det med de flesta borgar och det är därför att devisen "Anfall är bästa försvar" kan betraktas som en uppenbar självklarhet. Det har lagts kollosal möda på att skapa dessa mestadels raserade stenmurar och man kan med all rätt fråga sig varför?
Jag har besökt många borgar kring Båven och för all del även en hel del andra. De bär fantasieggande namn som Eldberget, Fyrsten, Glasberget och Tandersten för att inte tala om Jättuna. Namn som innehåller sten är mycket vanliga på fornborgar. Även namn som innehåller "skäl" anses ha med detta att göra. Skalv är det fornnordiska namnet på utsiktstorn, ett påstående jag inte kollat och jag vet egentligen inte var jag har det från.
En sak jag tycker man kan vara ganska säker på, är att, det stått en vårdkase i stort sett varenda en. Även idag ser man emellan dessa borgar ja om man nu på en del håll hugger ner lite träd. Varför - jo jag skall be att få citera Södermannalagen
"Så är det av nöden att värja sitt land, man sätter ut Byvakt Invakt och Bötesvård." Nu skall man komma ihåg att vårdkasarna även kallades Bötar Väldiga pjäser som innehöll flera ton ved och en stor del var tjärstubbar med högt energivärde, så kanske inte Glasberget är helt fel. Upphettar man sten tillräckligt, så blir det just glas.
Då kan man fråga sig varför göra dessa byggnationer kring en vårdkase?
Kan det möjligen vara så här?
Alla som haft förmånen att göra erfarenheten militärtjänst, vet hur enormt trist tråkigt det kan vara att gå vakt. Ingen tycker illa vara om man s.a.s. förbättrar vaktens läge inför en analkande fiende. Kanhända är det dessa bötesvårdar, som för att slippa det ledsamma stirrandet efter rök och eld i fjärran, som under århundraden bygger dessa borgar. Det kan ha sina poänger med. Vi kan ta fallet Fyrsten.
Fungerar vårdkasekjedjan dröjer det uppåt en dag eller mer innan diverse illasinnade människor i båtar dyker upp. Då kan bötesvården i detta fall ta sig hem till Viby by och larma. Då kommer de karlar och för all del damer som skall delta i det offensiva försvaret, d.v.s. ge sig ut i båtar att möta lede fi, ge sig iväg tll sin samlingsplats som rentav kan vara något som vi kallar tillflyktsborg. Övriga som befinns kunna delta i strid beger sig till borgen Fyrsten. Har man nu lite tur passerar lede fi på nära håll och man kan med överaskning åsamka fienden stor skada men knappast förlust. Därefter är det naurligtvis meningen att de offensiva förbanden dyker upp och då skall det faktiskt gå att få stopp på framryckningen.
Detta bygger på att folk för 1500 1000 år sedan tänkte och jag tror att dom gjorde det. Vi är nog alltför benägna att tro folk dåförtiden inte var så smarta, men varför skulle det vara så?
Det finns diverse förklaringar på vad fornborgar är såsom, kultplats, djurinhägnad mm. Mycket stora akademiska arbeten som indelar forborgarna i små undergrupper har även gjorts, och man kan fråga sig varför?
Personligen tror jag att de är synliga bevis för en politisk maktstruktur om än så liten. De bevakar komunikationen i området vilket naturligtvis är nog så viktigt. Den eventuelle anfallaren av Sverige idag skulle högst sannolikt satsa på att till att börja med slå ut komunikationen.

Så ser jag på fenomenet forbrgar, det är som plausibelt, men man kan ha andra åsikter.
God Jul allesammans
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 20 december 2003, 15:34

Det är i Sverige främst Östergötlands fornborgar som undersökts, och fynden är till största delen de samma i alla. Det finns även stora koncentrationer av borgar på Gotland, i Bohuslän, Norges sydkust, Finska kusten m.m. I Europa förekommer liknande konstruktioner i sten eller trä, på berg eller platta marken, i sjöar osv.

Jag tror dom är förråd för råvaror ursprungligen. I en del fall har slagg hittats vilket skulle kunna tyda på järntillverkning. Husgrunder finns i en del fall både inuti och utanför murarna. Även gravar har hittats inom murarna.

Användningen av borgarna tycks sträcka sig från bronsålder in i medeltid, att borgarna använts under hela denna tid har dock inte påvisats, utan endast en eller två perioder under denna tid.

I början av 1900-talet gjordes flera dateringar av borgarna vilket satte dem i folkvandringstid. Dessa dateringar har dock fått kritik av moderna arkeologer. Tyvärr har teorierna runt borgarna fortsatt utgå från att de är ett folkvandringsfenomen.

Ursprungligen kan det ha funnits ett visst syfte med borgarna som sedan förändrats, både i fråga om att utnyttja redan existerande strukturer samt bygga nya. Därmed skulle man kunna säga att alla med olika teorier runt borgarna kan ha rätt var och en, för olika borgar och olika utnyttjningsperioder. Vårdkasar, farledsborgar, tillflyktsborgar, försvarsborgar, vakttorn, bostäder, kultplatser.... det kan ha varit allt detta. Vilken funktion en viss borg haft får bestämmas utifrån dess anläggningstid, läge, fynd m.m.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 20 december 2003, 15:45

Jag tyckte väl ämnet lät bekant:

viewtopic.php?t=9004

viewtopic.php?t=5557

Användarvisningsbild
Pax Vobiscum
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 december 2003, 22:38
Ort: Östergötland

Inlägg av Pax Vobiscum » 20 december 2003, 15:47

Spännande tolkning Christer. Jag vet inte speciellt mkt om fornborgar, men att borgarna var ett skydd för att säkerställa dugliga samband låter mkt sannolikt.
Goda kommunikationer i krig var minst lika viktigt då som nu. Lika troligt som att detta är känt hos oss är det att dåtidens fiender visste om detta.
Att slå ut vårdkasesystemet innan genomförandet av ett stort anfall borde varit absolut prio 1 hos en anfallare och omvänt prio 1 att försvara hos de försvarande.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 20 december 2003, 15:53

Jag tror inte man skall vara så snabb med att ge fornborgar en militär betydelse....är det inte så att de i många fall är placerade oerhört ostrategiskt?

Användarvisningsbild
Pax Vobiscum
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 december 2003, 22:38
Ort: Östergötland

Inlägg av Pax Vobiscum » 20 december 2003, 15:59

Som jag sa är jag inte speciellt insatt i ämnet.
Men om det är som Christer säger att det mellan borgarna kan uppräthållas visuell kontakt, då borde de ha haft en väldigt strategisk betydelse. Denna funktion kan väl knappast ha undgått de som byggde borgarna?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 20 december 2003, 16:06

Hmm, goda kommunikationer...visuell kontakt....tja, det vore intressant om det fanns något genomfört praktiskt experiment för att bekräfta fornborgens roll i det militära sambandet, inkluderande ihopsamlande och uppforslande av bränsle till borgen (även sedan den blivit byggd), organisering av vakthållning i respektive borg, underhåll med mat och förnödenheter, jämförelse av hastighet i "tjuvlarmet" jämfört med en inseglande fientlig flotta...m.m. m.m.
Det vore mycket intressant att höra resultatet av ett sådant experiment.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 20 december 2003, 16:13

Om man sedan tänker ytterligare en bit.... om nu larmet fungerar (om det inte regnar t.ex.) och en by får varningen, vad skall man göra sen? Rusa till tillflyktsborgen? Varför då? Skall man stanna och slåss där? Är det inte bättre att helt enkelt skingra boskapen i skogen och själv gömma sig där?

Användarvisningsbild
Pax Vobiscum
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 december 2003, 22:38
Ort: Östergötland

Inlägg av Pax Vobiscum » 20 december 2003, 16:57

Widsith skrev:Om man sedan tänker ytterligare en bit.... om nu larmet fungerar (om det inte regnar t.ex.) och en by får varningen, vad skall man göra sen? Rusa till tillflyktsborgen? Varför då? Skall man stanna och slåss där? Är det inte bättre att helt enkelt skingra boskapen i skogen och själv gömma sig där?
Hur mycket tid vinner man? Hur stort område kan varnas? Fungerar systemet vid mulet väder? Dessa frågor är viktiga och skulle kunna besvaras genom praktiska tester. Kanske är det redan gjort?
Tid är viktigt, men vad hände vid slutet av vårdkaskedjan? Sannolikt fanns det vissa personer som hade mer nytta än andra av detta. En lokal storman kunde kanske vara huvudmålet för en anfallare. Kanske var det på dennes initiativ kedjan upprättades?

Ärligt talat kan jag för lite för att spekulera om detta. Men att konstatera att det i en situation av inkommande anfall är viktigt att vinna tid kan aldrig vara felaktigt. Vad personerna som varnades gjorde med informationen vill jag däremot låta vara osagt. Att den kunde utgöra skillnad på liv eller död borde dock inte vara allt för orimligt.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 21 december 2003, 17:55

Widsith skrev:Hmm, goda kommunikationer...visuell kontakt....tja, det vore intressant om det fanns något genomfört praktiskt experiment för att bekräfta fornborgens roll i det militära sambandet, inkluderande ihopsamlande och uppforslande av bränsle till borgen (även sedan den blivit byggd), organisering av vakthållning i respektive borg, underhåll med mat och förnödenheter, jämförelse av hastighet i "tjuvlarmet" jämfört med en inseglande fientlig flotta...m.m. m.m.
Det vore mycket intressant att höra resultatet av ett sådant experiment.
I Eskilstuntrakten lär man på 80 talet gjort ett expriment av den här typen. Det lär ha varit mycket illustrativt och brunnit i alla riktningar. Jag har läst det någonstans men kan inte f.n. hänvisa till någon källa.
Beträffande hastigheten kan jag meddela att det ska enligt historiska källor ha tagit tre dagar att larma runt hela Östersjön d.v.s upp runt Bottniska viken och ner mot Finlands centrala delar, detta på sjuttonhundratalet.
För att bemanna bötarna åtgick naturligtvis en by, där rediga karlar turades om att gå vakt. Mat fick man förslagsvis ta med sig hemifrån. Att ihopsamlande av virke till bötarna skulle utgöra något hinder till att resa dessa, tror jag inte på, det kunde ju helt enkelt gälla livet.
Men en sak undrar jag över. Hur kunde bötesvården längst utevid havet avgöra om vän eller fiende närmade sig.
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 22 december 2003, 18:45

Katarina skrev:Fornborgar är jättespännande och det finns massor skrivet om dem.
Är det just fyndmaterialet du är intresserad av eller användningområdet?
Visst är det spännande! :)
Fråga ett:
Jag är intresserad av vad man hittat för fyndmaterial i andra flyktborgar liknande Korpaberget. (skulle vara fint med nån källa också)

Fråga två: kan det ha funnits boplatser inne i en flyktborg, eller var man aldrig i den? det kan väl kanske ändå vara så att någon bodde där och underhöll den.. vet ni något om det?

Fråga tre: Själva murkonstruktionen i allmänt för en flyktborg.

Fråga fyra: Idag är det många träd som skymmer utsikten. När borgen var i bruk låg den väl inte gömd? Det var väl meningen att alla skulle se den?

Kanske det finns någon som kan svara på någon/några av frågorna
:roll:

mvh Johan

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 5 januari 2004, 10:46

Fråga ett:
Jag är intresserad av vad man hittat för fyndmaterial i andra flyktborgar liknande Korpaberget. (skulle vara fint med nån källa också)

Fråga två: kan det ha funnits boplatser inne i en flyktborg, eller var man aldrig i den? det kan väl kanske ändå vara så att någon bodde där och underhöll den.. vet ni något om det?
Detta ger inte svar på alla dina frågor och inte håller jag med artikelförfattaren i alla stycken heller, men läs gärna:
http://biphome.spray.se/annietuna/hultberg.html

Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 5 januari 2004, 11:02

tack för länken! =)

Skriv svar