Oden en sveakonung?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 2 januari 2004, 13:58

Beträffande Nerman skulle jag vilja tillägga följande.
Birger Nerman skrev någon gång sådär 1920 "Vilka konungar ligga i Uppsala högar"? Här hävdar han tvärsäkert att Uppsala högar ruvar över sveakungarna Aun, Egil och Adils. Ottar Vendelkråka uppges vila sina gamla ben i Uttershögen i Vendel, efter att ha stupat under en tänkt strid mot götarna, emedan dessa trotsat sveakungen.
Det är den värsta skrift västgötagubbarna vet!! Någon aceptans för sina teorier beträffande detta, fick alldrig Nerman, men de varmast troende västgötarna hävdar att det fick han sannerligen och i hög grad. Så man får passa sig här Wilmer, det är knöligt.
Christer Samuelsson.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 2 januari 2004, 16:33

Wilmer T skriver:
Av verklig substans här har vi Omeljan Pritsak, en ryss som samlat kunskaper om Kaukasus folk vilket egentligen som jag ser det aldrig varit en del av Skandinavisk forskningstradition. Men där finns mycket att hämta, sanna mina ord!

Den gubben skall du nog passa dej för. Kontentan av hans forskning är kristallklar:
Under vikingatid fanns inga geografiskt betingade maktstrukturer i Skandinavien. Stormännen struntar blankt i om de bor i Kaupang eller Sigtuna. Man bildar klaner och det är klanerna som är viktiga, inte var man bor. Jag tror faktiskt att TV serien Sopranos ger en mycket pedagogisk bild av vad han menar och det är nog så att man levde med en rövarekonomi, precis som hos Sopranos.
Skall man lita på Pritsak så har geografi inget att göra med makt, det kanske sårar en del hembygdsromantiker, men jag kan inte få det till att han anser något annat. Själv vet jag uppriktigt sagt inte vad jag skall tycka om hans imponerande verk "The origin of Rus"
Christer Samuelsson.

Skriv svar