Fast du! Nu går det överstyr! I min högst PERSONLIGA moderna tolkning så gör jag skillnad på Gullweig och Freja!Engan skrev:Tja, din tolkning är ju inte helt omöjlig.. men om Freja är samma person som Gullveig (också är känd som Angrboda, häxan i järnskogen), är ju i så fall Freja mor till midgårdsormen, fenrisulven och Hel!
Och hur hon återuppstod efter att Loke svalt hennes hjärta vill jag inte ens spekulera i. Verkar.. äckligt.
Men här
http://www.hum.gu.se/arkiv/OLDNORSENET/0973.html
finns en utmärkt artikel med referenser till varför Gullveig=Angrboda =Aurboda (jättinna och moder till Gerd, Frejs älskade) och därmed icke Gullveig=Freja.
Jag ville bara svara på hur någon överhuvudtaget kunnat se Freja och Gullweig som en och samma person!
Mvh
Björn
UrsusRex skrev:Som sagt jag skrev fel i inlägget gällande Eskatologin vilket jag tolkar det som du svarade på?UrsusRex skrev:Gullveig/Freja...jag skrev fel! Men som du säger inte nödvändigtvis....av många ses Gullveig som Freja....vilket inte går ihop så som du säger.
Eller går det verkligen inte ihop?
Tre strofer längre fram i Voluspá är den första fejden i världen just som du sagt vanakriget och strofen om Gullveig borde således höra hemma i det samanhanget! (vilket du ju också redan sagt)Voluspá skrev:Sierskan "minns den första fejden i världen, när man späckade Gullveig med spjut och brände henne i högs hall, trefallt bränd, trefallt återfödd, ofta, osällan - och dock lever hon än"
Men som sagt, att hon bränns tre gånger innebär inte att hon inte skulle kunna vara gisslan som utbyts! För hon återföds och lever dock än!
Jag skrev dock fel..kan jag erkänna! Jag menade Gullweig och skrev Freja!
Men varför skulle då Freja och Gullveig vara samma person?
Dels för att hon efter vanakriget utlämnas som gisslan....men också för att Freja är "guldtörstig". Hon har sitt Brisingamen och gråter guldtårar.
Gullveig skulle i sin tur kunna betyda Gull-Veig = guld-kvinna samt att de tre bränningarna symboliserar smältningen av guldet som hela tiden kommer fram och "återföds" i renare form. Oerhört långsökt tycker jag! Men det svarar lite på din fråga i vart fall, hur man överhuvudtaget kunna se Freja och Gullveig som en och samma person.
Mvh
Björn
Sedan försöker jag bara förklara hur det överhuvudtaget kunnat tolkas att Gullweig och Freja är samma gudinna.
Mvh
Björn
UrsusRex skrev:ooops.....höll på att glömma!
Freja införde sejden i asgård...den kvinnliga schamanismen! Enligt Ynlingasagan vill säga!
Gullweig bränns just för att hon springer runt i gårdarna och sejdar ofärd.
Vilket ju talar för att de är samma gudinna med olika namn.
(Tre gånger infångas hon därför och bränns på bål i Högs/Odens hall men levde ändå vidare! (kristen spegling av häxjakt?).
Andra gudinnor som "samansmält" med Freja;
Härn (i ortsnamn Härnevi tex) linspånadens gudinna (hörr är lin på fornnordiska). Av Snorre uppfattat som ett binamn på Freja men i ortsnamn tydligt så som en fristående gudinna.(......eller?)
Gefn (giverskan)
Den fjärde av assynjorna enligt Snorre, jungfrudomens beskyddare...inte mkt av en frejafigur alltså
Men i Ynglingasagan sänds hon "Gefion" till svearnas land och jättarnas land.....där hon föder barn vilka hon förvandlar till djur och drar ut åkermark i havet på det att själland skapas.
Från början är Gefn förmodligen ett binamn på Gaia...modergudinnan Jord.
Syr (svinavelns gudinna)
Menglöd (Den smyckesglade)
Frejas barn-Hnoss (Klenod/"allt smått och vackert") och Gersimi (smycke) och hennes guld/smyckestörst får tala för sig självt
Mardöll (Havets glans)
Vet inte varför detta är ett av hennes namn men det nämns i Hyndluljod och kan väl jämföras med "Stella Maris" antar jag?
Dessa binamn nämns alla i Hyndluljod och anledningen till hennes många namn sägs där vara att hon använde dem då hon for vida omkring i sitt sökande efter maken Od.(guldtårarna och allt det där)
Sedan har jag en fråga till dig?
Benämns Gullveig Gullveig eller Heid i Voluspá? Jag vet ärligt talat inte!
Mvh
Björn