Oden en sveakonung?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 30 oktober 2003, 21:37

Sedan är ju inte min definition av asatro i närheten av vad nordbor under vikingatiden avsåg med sin religon! Men det gör jag inte anspråk på heller.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 30 oktober 2003, 21:59

OK, men varför inte kalla olika delar av den här "kraften" Zeus, Ares och Athena och istället säga sig tro på den grekiska mytologin? Hur långt bort kan man gå från en religion och fortfarande följa den?

/Martin

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 30 oktober 2003, 22:05

För att mitt intresse ligger i nordisk mytologi? Vore jag Grek skulle jag vara inläst på Grekisk mytologi och kalla det för det...kanske?

Går jag så långt ifrån religonen?
Jag offrar ett hjärta till Ull varje gång jag skjuter ett villebråd.
Jag blotar till olika gudar för olika tjänster.... senast till Frigg för att "skydda" min mamma som varit med om en bilolycka.
Hon skulle bli totalförlamad sa de...nu kan hon röra armarna lite....kanske hjälpte min tro? :wink:
Jag tror på ett liv efter döden...inte i vallhal eller Hel dock. Men jag vet att vi är uppbygda av atomer och att vi bryts ned då vi dör. Kanske "återföds jag som tusen maskrosor eller som en människa..kanske sätts byggdelarna efter tillräckligt många försök ihop till mig igen?

Så går jag så långt ifrån religonen bara för att jag inte tror att det är Tor som far över himlen då det åskar? Eller att om jag dör i ett krogslagsmål kommer jag till valhall? Samt att till syvende sist vet vi inte vad eller hur Asatron såg ut.

Mvh
Björn
Senast redigerad av 3 UrsusRex, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 30 oktober 2003, 22:16

UrsusRex skrev:Sedan är ju inte min definition av asatro i närheten av vad nordbor under vikingatiden avsåg med sin religon! Men det gör jag inte anspråk på heller.

Mvh
Björn
Som sagt

/B

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 31 oktober 2003, 12:00

UrsusRex skrev:För att inte tala om "moderna" historikers inblandning och göticismens romantik då man velat finna svar och fabrisera logiska förklaringar för att ge svar till varför det på ett ställe står att vanerna bestämde hur världen skulle skapas medan det på ett annat ställe sägs att Oden och hans bröder gjorde det.
Jag vet att jag är tjatig, men vilken källa är det du åsyftar, där det "står att vanerna bestämde hur världen skulle skapas"? Eftersom du uttrycker dig just så, så måste det väl röra sig om en skriftlig källa? Särskilt om du menar att göticister och historiker velat ge logiska förklaringar till motsägelsen, då måste den väl rimligtvis finnas belagd någonstans?
UrsusRex skrev:Som sagts, det finns oerhört lite källmaterial att gå på
Just därför är ju allt av intresse. Jag skulle bli väldigt glad om du kunde peka på någon historisk källa som redogör för (åtminstone delar av) det material om vanerna du lagt fram. Jag är väldigt intresserad av vanerna och den eventuella konflikten med asarna. På ett religions- och kulturhistoriskt plan, bör jag skynda mig att tillägga. Just därför är det fakta belagda i skrift, på bildstenar, brakteater eller andra ornament, eventuellt bevarad muntlig tradition (men i så fall skall det kunna göras trolig att traditionen är obruten) som intresserar mig. Spekulationer och utbroderingar inom modern asatro intresserar mig mindre i sammanhanget; visserligen är även modern religionshistoria och mytbildning intressant, men jag vill gärna hålla isär begreppen.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 31 oktober 2003, 17:08

Jag vet inte vad du ber om riktigt? Som redan sagts detta är min bild! Den kommer ur flera års intresse och läsning av i princip allt jag kommer över. Därför kan jag inte på rak arm svara att det står i Hyndluljod eller Fjölsvinnsmal osv....

Vidare är jag tillräckligt trångsynt :wink: för att inte ge mig in i den djupa analys du verkar eftersträva just nu, där du verkar vilja reda ut vilket som stämmer; Vaner eller asar? Vilka skapade världen?...som sagt det finns källor som talar för både och.
Vilket ju är självklart om Vanerna dyrkades innan asarna kom till "makten"...de lär ju ha haft en egen skapelseberättelse redan innan Oden och hans bröder gjorde anspråk på att vara världens skapare?!

Det är vad jag menar med att bilden förvrängts, istället för att göra skillnad på dyrkan av asar och vaner eller olika asagudar så har de skyfflats ihop i en grupp och redan där spricker det hela. Ingen vet ju ens om Adams skilldring av de tre gudarna Tor Frej och Oden vid varandras sida i Uppsala stämmer!!! Än mindre om Njord och Frej dyrkades samtidigt eller om de rent av är samma "person" (gud) men på olika platser och i olika tider?!

Vad jag grundar min MODERNA tolkning på vilken inte stämmer ett dyft med vad som var för 1000 år sedan har som sagts bildats av flera års intresse och försök att få ihop motsägelserna....en RENT modern tolkning vilket vi redan konstaterat och vilket jag redan bett om ursäkt för att jag inte understrykte i det första inlägget. Men som sagt vill man finna svaret på relationen mellan asar osv så får man nog inse att de var lokala gudar på ollika platser vid olika tider snarare än samtida gudar som i den grekiska mytologin...eller den moderna bilden av asarna.

Sedan vet jag ärligt talat inte var det nämns att Vanerna utsåg Mimer till hövding över skapelsesmederna samt att de tillsammans bestämde hur skapelsen skulle gå till..... MEN JAG LOVAR att det finns nånstans i "samtida" källor! Dock tänker jag inte gå till biblan för att leta reda på var.

Men om man vill läsa originaltexter och börja leta så;

Snorres Edda; - vilken du redan verkar vara bekant med? Men där Gylfaggning beskriver den nordiska mytologin från skapelse till Ragnarök...och ärligt talat skulle jag inte vara förvånad om det är därifrån jag fått detta om Vanerna...MEN SOM SAGT jag har ingen aning längre!
Efter Gylfaggning kommer Prologus där Snorre gör klart att han beskrivit "sagor" som ingen ska tro på och sätter asaläran i relation till Illiaden och liknande.

Codex Regius; som innehåller 10 gudasånger; Voluspá, Havamal, Vaftrudnismal, Grimnismal, Skirnismal, Harbardsljod, Hymniskvida, Lokasenna, Trymskvida och Allvismal.

Bevarade i andra handskrifter finns; Balders drömmar, Rigsthula,_Hyndluljod, Groas galdrar och Fjölsvinnsmal

Adam av Bremen; Gesta Hammarburgensis ecclesiae pontificium och De situ daniae etc

Nåt att börja med? Sedan finns ju sagor och beskrivningar från utomstående så som arabiska källor Typ Ibn Fadlan och Ibn Rustha osv. Samt isländska sagor där man kan finna "ledtrådar" till tydningar.......

Men som sagt allt detta blir ju MODERNA tolkningar som inte stämmer överens med vad som var...det vore ju praktiskt taget omöjligt eftersom asadyrkarna själva inte lämnade skrift efter sig!

Och till sist! Min tolkning är min! Jag gör inte anspråk på att vara forskare eller allvetande om nordisk mytologi men det är min passion och efter ett tag inser man att det finns MASSOR som inte går ihop....så man fabulerar lite.....jag vet inte längre vad som stod eller var. Men troligt är ju att jag i en källa läste om Venerna och Mimer och i en annan....den ALLA känner till om Oden och hans bröder. Men enligt mitt sätt att se det talar detta inte emot varandra och det är modern asatro enligt mig. Vanerna sköter ordningen asarna är hantverkarna och människans beskyddare.

Egentligen var det nog så att vanerna var fruktbarhet kulters gudomar medan asarna var krigsfolk/nomader/schamanistiska kulters gudomar och de levde aldrig vid varandras sida så som i grekisk mytologi...däremot kan de funnits en frej och en oden gudom vid varandras sida! Balder kan ju tolkas som en Baal gud dvs en fruktbarhetsgud....liksom Frej; Frej lika med Van Balder lika med As men båda Baálliknande gudomar.

En tolkning är ju att namnet asar kommer från att gudabelätena hade åsar...dvs att de i stort sett bestod av en hög stock med ett snidat ansikte och ett hål där en ås sköts in på tvären vilket bildade en figur med armarna utsträckta åt sidan....en as.
Enligt den tolkningen skulle Van betyda "vinas vana" (Har ingen aning om det rätta uttrycket! men det innehåller van och är germanskt) vilket betyder ungefär "den utan" vilket skulle kunna åsyfta den utan ås...dvs armarna åt sidan....... långsökt men roliga "onödighetskunskaper"

Men som sagt för att jag skapat en "romantisk" bild av MIN asatolkning så innebär det inte att jag inte är ointreserad av var gudarna/kulten kom ifrån osv....men då får man lämna mytologin vid dörren och försöka följa folkförflyttningar och religonsspridning osv....vilket har gjorts i sådan grad eftersom det nordiska underlaget är minst sagt litet att åtminstone jag börjar undra var man gått utanför skandinavein/vikingarnas religon och tagit en mall från tex goter/sarmater för att förklara t.e.x Odens "karraktär"

Men som sagt kolla tråden jag länkade...där förs en mer "omytologisk" dialog där man_/vi försöker närma oss vad som sagts i "söta" (Citerat från den tråden-"söta") Eddasånger och götisismens forskning genom att resonera om varifrån den bilden av guden/gudarna kom ifrån.

Mvh
Björn
Senast redigerad av 2 UrsusRex, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 november 2003, 16:31

:oops: Likförbannat börjar jag leta! :) Har en del anteckningar och gamla skolarbeten...dock inga orginaltexter! Så återigen! Detta är mina ord med hänvisningar...villl man så är det bara att börja gräva :wink:

Att etterdroppar stänkte ur eliavågor och frös till is står i vilket fall i Vaftrudnismal....dvs skapelsen av Ymers kropp. Men även i andra källor!....hela tiden så! tex står om detta i Grimnismal också)

Så nu letar jag lite sporadiskt...gör gärna det samma på din front.

Mvh
Björn
Senast redigerad av 2 UrsusRex, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 november 2003, 16:42

*Inte angående skapelsen men "undergången"....eskatologin (läran om de yttersta tingen);
1, Asarnas guldålder
2, De tre ödesnornorna från jottunheim kommer vilket resulterar i Asarnas nidingsdåd - De bränner Freja, de bryter eden om Asgårdsmurens tursabyggmästare och dräper honom, de mördar Balder.
3, Fimbulvinter då näsatan hela mänskligheten går under
4, "tecknens tid" tuppar som gal osv.......Ragnarök nalkas.

Om detta står det i Voluspá också i Vaftrudnismal, grimnismal, hyndluljod, och Snorres Edda.

Skalden Eyvind Saldaspiller och ett par runstenar ger även de antydningar till den nordiska eskatologin....dvs den MODERNA asatrons lära om de yttersta tingen ihopsatt av flera källor ur olika tid.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 november 2003, 17:02

Några exempel ur sagor;
Dvs inte mytologi utan folktro...som ju speglar mytologin. Vilket bidrar till tolkningar av eddasånger senare

1, Gäster måste vänta vid vedstapeln i salen innan han anvisades säte... vedstapeln ska ha stått under Balders beskydd elden under Lokes/Lodurs.
2, Ölhornen fick aldrig bäras motsols för då skulle solguden Ull förnärmas.( Balder är en solgud..likheter?)
3,hammartecken över mat och dryck för att förkropsliga tors styrka (sagorna plitades ner under kristen tid så...hmmm)
4,Inte kasta brynsten över golvet för då rör sig flisan som finns i ors huvud efter striden med Hrugner.
5,nyfödda vattenöstes och sattes i Odens famn för han var alla gudars och människors anfader (kristna speglingar igen!) barn som inte gjordes detta kunde få en fläskbit i munnen och sättas ut i skogen till varg och lo.
6.Dödas naglar måste klippas så att de inte kunde användas som virke till skeppet nagelfar som kommer seglas av tursar och troll i ragnarök.
7,läderrester vid sko tillverkning skulle brännas så att Vidar kunde sy sig en rejälsko till sitt möte med Fenrisulven.

Som sagt detta är exempel ur sagor...jagv et tyvärr inte exakt vilka längre....ett GAMALT skolarbete.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 november 2003, 17:18

Frej;

I Snorres Edda död i Ragnarök mot tursahövdingen Surt.

I Lokasenna ger han sitt svärd för att få äkta Gymersdotter.

I Skirningsmal berättas att han gifter sig med henne; Gerd.

Alltså dör Frej i Ragnarök ståendes utan svärd i MODERN asatro.

MEN i Snorres Ynlingsaga dör han i sotdöden som kung. Alltså som vore han en vanlig kung på jorden över människor. Han ärver makten efter Njord som i sin tur ärvt den av Oden....alltså som skulle de alla vara vanliga dödliga kungar....ungefär vad ursprungsfrågan i den här tråden var.
Snorres Gyllfagning (som betyder Gylfe luras ungefär) beskriver hur SVERARNAS kung Gylfe funderar varför ASARNAS FOLK har det så bra... är de inteligentare eller beror de på vilka gudar de blotar till ungefär. Så han beger sig till asgård (tolkat som forna Sigtuna) där han möts av asarnas synförvrängarkonst. Sedan följer då ett möte mellan mäniskor och gudar (inte i Ynglinasagan då är asar människor) där gudarna hela tiden är smartare visare bättre än människor.

/B

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 3 november 2003, 13:01

Bränna Freja? När menar du att asarna skulle gjort det? Det var ju Gullveig de brände (vilket retade vanerna), men hon kan ju knappast vara samma person som Freja? Om vanakriget till stor del berodde på att asarna hade ihjäl Gullveig, hur skulle Freja i så fall kunna vara en av de tre vaner som i krigets slutskede skickas som gisslan till asarna? Här pratar vi väl inte ens om olika myter som motsäger varandra, utan om en enda berättelse som i så fall inte går ihop alls?

Själv har jag inte sett något källmaterial som tytt på att Gullveig vore ett annat namn på Freja. Däremot visar en snabb sökning att det finns andra som tror det, men ingen lämnar några referenser utan konstaterar bara lite i förbifarten att "Gullveig är vanernas namn på Freja". Jag tvivlar.

Och mörda Balder? Tja, vill man absolut vara sådan kan man väl säga att det var asarna som gjorde det.. stackars blinde Höder som lurades av Loke (som ju inte är en as utan en jätte, om än Odens blodsbroder) och det hämnades ju dessutom (tämligen orättvist, i min mening) av asarna själva genom att Vale, Odens speciellt för ändamålet avlade son, bara ett dygn gammal dräpte Höder.

Däremot får man hålla med om att det var rätt taskigt av asarna att döda jättebyggmästaren. Han skulle ju bland annat fått Freja att gifta sig med av asarna.. fast vänta nu.. det måste ju i så fall varit efter att vanakriget redan var över och Freja fanns i Asgård, eller hur? Annars kunde ju knappast asarna lovat honom Freja? Och hur går det i så fall ihop med att Frejas död som Gullveig skulle orsakat vanakriget?

Glad att du bestämt dig för att leta efter material om vanernas och Mimers inflytande över skapelsen. Vore väldigt kul att veta var det kommer från.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 november 2003, 16:25

Gullveig/Freja...jag skrev fel! Men som du säger inte nödvändigtvis....av många ses Gullveig som Freja....vilket inte går ihop så som du säger.

Eller går det verkligen inte ihop? :wink:
Voluspá skrev:Sierskan "minns den första fejden i världen, när man späckade Gullveig med spjut och brände henne i högs hall, trefallt bränd, trefallt återfödd, ofta, osällan - och dock lever hon än"
Tre strofer längre fram i Voluspá är den första fejden i världen just som du sagt vanakriget och strofen om Gullveig borde således höra hemma i det samanhanget! (vilket du ju också redan sagt)

Men som sagt, att hon bränns tre gånger innebär inte att hon inte skulle kunna vara gisslan som utbyts! För hon återföds och lever dock än!

Jag skrev dock fel..kan jag erkänna! Jag menade Gullweig och skrev Freja!

Men varför skulle då Freja och Gullveig vara samma person?
Dels för att hon efter vanakriget utlämnas som gisslan....men också för att Freja är "guldtörstig". Hon har sitt Brisingamen och gråter guldtårar.
Gullveig skulle i sin tur kunna betyda Gull-Veig = guld-kvinna samt att de tre bränningarna symboliserar smältningen av guldet som hela tiden kommer fram och "återföds" i renare form. Oerhört långsökt tycker jag! Men det svarar lite på din fråga i vart fall, hur man överhuvudtaget kunna se Freja och Gullveig som en och samma person.

Mvh
Björn

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 3 november 2003, 16:41

Tja, din tolkning är ju inte helt omöjlig.. men om Freja är samma person som Gullveig (också känd som Angrboda, häxan i järnskogen), är ju i så fall Freja mor till midgårdsormen, fenrisulven och Hel! :-)

Och hur hon återuppstod efter att Loke svalt hennes hjärta vill jag inte ens spekulera i. Verkar.. äckligt. :-)

Men här
http://www.hum.gu.se/arkiv/OLDNORSENET/0973.html
finns en utmärkt artikel med referenser till varför Gullveig=Angrboda =Aurboda (jättinna och moder till Gerd, Frejs älskade) och därmed icke Gullveig=Freja.
Senast redigerad av 1 Engan, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 november 2003, 16:51

ooops.....höll på att glömma!

Freja införde sejden i asgård...den kvinnliga schamanismen! Enligt Ynlingasagan vill säga!

Gullweig bränns just för att hon springer runt i gårdarna och sejdar ofärd.
Vilket ju talar för att de är samma gudinna med olika namn.
(Tre gånger infångas hon därför och bränns på bål i Högs/Odens hall men levde ändå vidare! (kristen spegling av häxjakt?).

Andra gudinnor som "samansmält" med Freja;

Härn (i ortsnamn Härnevi tex) linspånadens gudinna (hörr är lin på fornnordiska). Av Snorre uppfattat som ett binamn på Freja men i ortsnamn tydligt så som en fristående gudinna.(......eller?)

Gefn (giverskan)
Den fjärde av assynjorna enligt Snorre, jungfrudomens beskyddare...inte mkt av en frejafigur alltså :wink:
Men i Ynglingasagan sänds hon "Gefion" till svearnas land och jättarnas land.....där hon föder barn vilka hon förvandlar till djur och drar ut åkermark i havet på det att själland skapas.
Från början är Gefn förmodligen ett binamn på Gaia...modergudinnan Jord.

Syr (svinavelns gudinna)

Menglöd (Den smyckesglade)
Frejas barn-Hnoss (Klenod/"allt smått och vackert") och Gersimi (smycke) och hennes guld/smyckestörst får tala för sig självt

Mardöll (Havets glans)
Vet inte varför detta är ett av hennes namn men det nämns i Hyndluljod och kan väl jämföras med "Stella Maris" antar jag?


Dessa binamn nämns alla i Hyndluljod och anledningen till hennes många namn sägs där vara att hon använde dem då hon for vida omkring i sitt sökande efter maken Od.(guldtårarna och allt det där)

Sedan har jag en fråga till dig?

Benämns Gullveig Gullveig eller Heid i Voluspá? Jag vet ärligt talat inte!

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 november 2003, 16:52

Du hann med ett inlägg medans jag skrev..ska kolla länken nu :D

Edit: fast ändå inte! Det stod mkt där och jag är trött...får bli en annan gång! Men jag ska kolla.

Undertiden; varför inte föra in dina kunskaper om motsägelser gällande Freja i den nya tråden "motsägelser i nordisk mytologi" ? :)
viewtopic.php?t=11240

/B

Skriv svar