Oden en sveakonung?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Oden en sveakonung?

Inlägg av Rally » 27 oktober 2003, 02:36

Jag är inte så påläst í nordisk mytolgi som jag skulle vilja, men jag tycker mig i alla fall ha en viss kännedom i ämnet (dvs sånt som man snappat upp utan att egentligen läst på). Detta som Martin Stugart skriver i DN, "fråga om Stockholm" har jag då aldrig hört talas om.
Oden (eller Odin) var övergud i den fornnordiska gudaläran men egentligen är han en ung gud i Norden. Efter vad jag förstått hette svearnas konung så när de erövrade Sverige från vanerna på 400-talet.

Eftersom svearna inte hade någon övergud blev Oden efter sin död raskt upphöjd till överkucku i de nordiska gudarnas milt sagt blandade skara.
Vanernas övergud hette Tor, men han fick vackert maka åt sig.

Rytande av ilska, efter vad man kan förmoda.

Martin Stugart

DN, 22/10-03

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... ewAll=true

Stämmer detta? Och vilka var vanerna?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 27 oktober 2003, 09:25

Stugarts text innehåller en del sakfel. T.ex. Att Tor skulle vara vanernas övergud. Tor var en asagud.

Att Oden skulle vara en sveakonung är omtvistat. Jag tror inte att han var från svearnas stam från början, inte enligt sagorna i vilket fall. Jag tror att det står att han bosatte sig i Uppsala, vilket rimligtvis syftar på Uppsala i Uppland. Om svearna redan bodde där vet jag ej.

Det Stugart presenterar är en teori som går ut på att Oden och asarna kom österifrån (kanske från Svarta Havet och Ukraina) och förde med sig en ny religion. Det finns spår i sagorna som antyder att det blev en strid mellan vanerna (en äldre gudasläkt, med en mer fruktbarhets liknande religion) och asarna, där asarna slutligen segrade. I princip blev dock resultatet att religionerna blandades.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 27 oktober 2003, 11:10

Men menar han då en strid mellan gudarna eller en strid mellan människor?

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 27 oktober 2003, 11:52

Ingen vet säkert, naturligtvis. I mytologin är det öppet krig mellan vanerna och asarna, vilket slutar med asarnas seger. Dock har vid det laget några av vanerna "adopterats" in i asarnas skara, bland annat Njord, Frej och Freja.

Detta har av rätt många tolkats som att en ny religion (asatron) trängde undan en äldre (vanatron), men att vissa drag (och vissa av de gamla gudarna) assimilerades in i den nya religionen. Jag tycker detta känns logiskt, särskilt som det lilla man vet om bronsåldersreligionen verkar vara tämligen fruktbarhetsinriktat (en aspekt som verkar mindre betonad i asatron och därför kan ha möjliggjort för ett par av de gamla fruktbarhetsgudomligheterna att "fylla en tom nisch" i asaskaran).

Förutom den rena mytologin finns också Ynglingatal, en berättelse förmodligen nedtecknad någon gång i början av 900-talet och ägnad (verkar det) att påvisa de norska kungarnas ärorika härstamning från Oden. Frågan är om det finns någon historisk bakgrund till de tidiga händelserna i Ynglingatal, där Oden invandrar och slår sig ner i Uppsala.. I så fall har vi en situation där flera av huvudgudarna i asatron i själva verket är efter sin död gudomligförklarade medlemmar av en invandrad stormannaätt.

Jag vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till detta personligen. Tillräckliga bevis saknas för att man skall kunna vara säker. Men jag tvivlar starkt på att både vaner och asar alla existerade som samtida historiska personer som förde krig med varandra någon gång i tidig folkvandringstid. Däremot tror jag säkert att ett folk med en ny religion kan ha invandrat och gradvis trängt undan en äldre härskarklass med en annan tro. Det kan mycket väl förts regelrätt krig tidvis under perioden. Jag kan också acceptera att någon eller några av gudarna är baserade på någon berömd person från denna tid. Kanske just Oden är ett exempel på detta. Vem vet?

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 27 oktober 2003, 21:24

Ett par rättelser:
striden mellan vanerna och asarna nämns egentligen bara i Völuspå, som är en oerhört viktig text. Dock behöver den bild av världen och av den hedniska tron som där framkommer inte vara allenarådande i det hedniska Norden. Det är vidare mycket troligt att Völuspå är en litterär produkt.

Ynglingatal är bevarad i Snorres Yngligasaga, alltså med anor från 1200-talet (det är det enda säkra årtalalet, även om möjligheten finns att den är äldre).

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 27 oktober 2003, 21:27

En sak till, vanerna gick aldrig upp i asarnas skara utan fortsatte att vara just vaner. Tillsammans med asarna bildar de dock något slags nordiskt pantheon.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 28 oktober 2003, 13:28

barzam skrev:En sak till, vanerna gick aldrig upp i asarnas skara utan fortsatte att vara just vaner. Tillsammans med asarna bildar de dock något slags nordiskt pantheon.
Tja, bara de vaner som "adopterades" av asarna och levde med dem.. vilket är vad jag menade. Övriga vaner (det fanns ju många, många fler än Frej, Freja och Njord) verkar ju inte räknas in i "panteonet". Vilket väl gör att det är väsentligt att skilja på de "asafierade" vanerna och övriga vaner, n'est ce pas? Visst är Frej fortfarande en av vanerna, men han är en asagud också. Till skillnad från många av hans mindre tursamma släktingar, som inte fick "vara med".

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 28 oktober 2003, 13:53

barzam skrev:Ett par rättelser:
striden mellan vanerna och asarna nämns egentligen bara i Völuspå, som är en oerhört viktig text. Dock behöver den bild av världen och av den hedniska tron som där framkommer inte vara allenarådande i det hedniska Norden. Det är vidare mycket troligt att Völuspå är en litterär produkt.

Ynglingatal är bevarad i Snorres Yngligasaga, alltså med anor från 1200-talet (det är det enda säkra årtalalet, även om möjligheten finns att den är äldre).
Hm, just ynglingasagan beskriver ju också striden mellan vaner och asar (även om den framställer den som en strid mellan två folk, inte mellan två gudaätter)? I och för sig kommer ju både Ynglingasagan och Voluspa till oss via Snorre, så jag vet inte om man skall räkna det som separata källor.. men jag kan inte riktigt hålla med om att "striden mellan vaner och asar endast nämns i Voluspa", i alla fall.

Javisst är Voluspa en "litterär produkt", lysande exempel på skaldekonst som den är. Ingen lärd vid denna tid skulle ha bemödat sig om att skriva ner sina förfäders sagor och trosföreställningar utan att ge dem en snygg språklig dräkt. Vad skulle krävas för att någon källa från denna tid skulle räknas som att inte vara en "litterär produkt"? Vi vet ju i alla fall att Snorre inte helt fritt fabulerade, eftersom "illustrationer" från runstenar och bildstenar bekräftar att flera av de historier han återger i alla fall varit tämligen spridda i den nordiska kultursfären. De berättades förstås inte på exakt samma sätt överallt, men huvuddragen var nog desamma.

Nej, självklart var inte nordisk hedendom "enhetlig". Inga kulturella yttringar kunde vara enhetliga vid den tiden. Men de skriftliga källor som finns är ju vad vi har att hålla oss till, eller hur? Visst skall man vara medveten om att de inte någonsin varit någon "helig bok" som våra förfäder slaviskt trott på, men det känns inte heller så ohyggligt meningsfullt att avsluta varje inlägg man gör med "detta endast enligt de skriftliga källor vi känner, ingen garanti lämnas för att både fiskare i nordnorge och danska bönder trodde på exakt samma saker som Snorre nedtecknat". Vi vet ju inte vad de trodde, och inte lär vi få veta det heller.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 29 oktober 2003, 23:55

Engan skrev: Visst skall man vara medveten om att de inte någonsin varit någon "helig bok" som våra förfäder slaviskt trott på, men det känns inte heller så ohyggligt meningsfullt att avsluta varje inlägg man gör med "detta endast enligt de skriftliga källor vi känner, ingen garanti lämnas för att både fiskare i nordnorge och danska bönder trodde på exakt samma saker som Snorre nedtecknat". Vi vet ju inte vad de trodde, och inte lär vi få veta det heller.
Jag hoppas att jag inte är en sådan faslig diskutionsdödare, men faktum är att det mesta allt vi läser om nordisk mytologi främst stödjer sig på völuspå. Jag vet inte om alla är medvetna om det, därför är jag noga med att ständigt påpeka det.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 30 oktober 2003, 00:42

Engan skrev:
barzam skrev:En sak till, vanerna gick aldrig upp i asarnas skara utan fortsatte att vara just vaner. Tillsammans med asarna bildar de dock något slags nordiskt pantheon.
Tja, bara de vaner som "adopterades" av asarna och levde med dem.. vilket är vad jag menade. Övriga vaner (det fanns ju många, många fler än Frej, Freja och Njord) verkar ju inte räknas in i "panteonet". Vilket väl gör att det är väsentligt att skilja på de "asafierade" vanerna och övriga vaner, n'est ce pas? Visst är Frej fortfarande en av vanerna, men han är en asagud också. Till skillnad från många av hans mindre tursamma släktingar, som inte fick "vara med".
Nu har jag varit slarvig igen och inte läst längre tillbaks i tråden så kanske sneseglar jag nu?!

Men Vanerna förblir en ädlare renare och "viktigare" gudasläkt än asarna!

Det är vanerna som styr över natt och dag, årstiderna och det är hos dom nornorna finns vilka bestämmer livslängd. I vanariket finns med andra ord allt som har STOR betydelse.....Asarna är mer som "snälla gubbar" man kan be om hjälp :wink: *skämtar nu* Men ni förstår vad jag menar? Det är också i vanariket Ymer och hans ättlingars kött mals till frodig jordmylla..en nog så viktig del för nordborna!

Så kanske Njord och hans barn inte hade sån tur?

Mvh
Björn

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 30 oktober 2003, 16:09

UrsusRex skrev:
Nu har jag varit slarvig igen och inte läst längre tillbaks i tråden så kanske sneseglar jag nu?!

Men Vanerna förblir en ädlare renare och "viktigare" gudasläkt än asarna!

Det är vanerna som styr över natt och dag, årstiderna och det är hos dom nornorna finns vilka bestämmer livslängd. I vanariket finns med andra ord allt som har STOR betydelse.....Asarna är mer som "snälla gubbar" man kan be om hjälp :wink: *skämtar nu* Men ni förstår vad jag menar? Det är också i vanariket Ymer och hans ättlingars kött mals till frodig jordmylla..en nog så viktig del för nordborna!

Så kanske Njord och hans barn inte hade sån tur?

Mvh
Björn
Um.. tja.. Oden och hans bröder skapade världen och människorna. Skulle kunna betraktas som viktigt.

Allt viktigt hos vanerna? Hm.

Sol och Måne är människor (barn till mannen Mundilfare), kidnappade av asarna för att vara "körsvenner" åt solens och månens vagnar. Asarna har skapat själva solen och månen av gnistor från Muspellheim. Natt är inte en van, hon är jättinna. Dag är hennes son med en asagud som gick under pseudonymen Delling (exakt vem detta var är oklart), så han är halvt asagud, halvt jätte.

Vanerna styr över natt och dag? Hm.

Nornorna är också jättinnor, inte vaner. De är systrar till Nör, Natts far. Och de finns inte "hos" vanerna heller. De bor under en av asken Yggdrasils rötter, och den ligger inte i Vanaheim vad jag vet.

Det där med att det är i Vanaheim som Ymers kött mals till jord får du gärna förklara närmare. Vad jag vet skapades förvisso jorden (dvs. mullen) av Ymers kött, men det skedde väl samtidigt som all annan skapelse, och gjordes av Oden och hans två bröder?

Årstiderna är väl Frej (om någon, jag har inte hittat någon referens alls där det sägs explicit vad/vem årstiderna beror på) ansvarig för. Han är i och för sig en van, men han är ju just en av de som tagits upp bland asarnas skara.

Att asarna skulle vara några "snälla gubbar" (smiley eller inte) kan jag absolut inte hålla med om. Tvärtom verkar asarna betydligt "strängare" än vanerna.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 30 oktober 2003, 16:25

VANERNA är en äldre gudalsläkt än asarna och förnämare. De härskar i Hell och styr egentligen över själva världsordningen. De svarar för stjärnornas gång, tidvatten och att natt och dag sköter sitt jobb. De ser också till att släktled fogas samman genom äktenskap och att årsväxten är god varför Frej, Freja och Njord som hålls som "gisslan" i asgård tillbes av människor för just dessa tjänster.

Njord och hans barn byttes mot Häner/Höner som gisslan för att freden mellan vaner och asar skulle bestå. Frigg är Njords bror men bor i asgård som Odens gemål.
Heimdall som också är född Van togs efter sin död, i Midgård, upp i Valhall

I tidernas morgon fanns det ett ofantligt hål i rymden. Hålet hette Ginnungagap. Norr om Ginnungagap uppstod en gång Hvergelmer, köldens källa och rymden i norr blev kall och inhöljd i ett frostigt töcken. Denna trakt fick namnet Nifelheim. Söder om Ginnungagap rann värmens källa fram. Den fick senare namnet Urds källa. Mellan dessa två källor, mitt under Ginnungagap fanns den skapande visdomens källa. Det var en ofattbart djup källa som senare skulle kallas Mimers källa.

Dimsvepta köldvågor ur Hvergelmer började brusa in i Ginnungagap och där blandades de med de varma vattnet som kom ifrån Urds källa i söder. Blandningen kom att bilda alla de fröer som skapelsen består av.

I rymden under Ginnungagap i den skapande visdomens källa låg fröet till Ygdrasil, världsträdet. Fröet grodde och snart letade sig rötter fram till de tre krafternas källor och till slut bildade virrvarvet av rötter stommen vilken undervärlden vilar på.

Ur visdomens källa kom det första levande väsendet. urkon Audhumbla. Hon åt av skapelsens frön och frigjorde på så vis den gudomliga livsform som fanns i dessa fröer.
När Audhumbla slickade rimfrost och salta stenar så framkom en mänsklig skepnad. Denna skepnad var mycket vacker, enormt stor och stark och han bar en gudomsande inom sig. Hans namn var Bure och han är alla gudars stamfader. Bure avlade en son som kallades Bur. Bur blev sedan far till Oden och hans bröder.

Ur köldens källa slungades giftiga droppar som samlades och bildade en annan varelse, den enorma jätten Ymer. Med sina fyra munnar sög Ymer skapelsens frön ur Audhumblas juver. På så vis kom Ymer att bli urfader till olika släkten. Födslarna skedde rm genom olika lemmar av jättens kropp. En man och en mö framväxte under vänster arm. Deras ättlingar blev med tiden en gudavänlig och vacker jättesläkt. Fötterna födde Trudgelmer ett vidunder med tre huvuden. Han blev de fördärvde rimtursarnas urfader. Mimer samt nornorna Urd, Verdandi och Skuld är några av de ädlaste väsen som härstammar ur Ymers kropp.

Tiderna förflöt och på Ygdrasils rötter vilade undervärlden. Undervärlden består av två helt olika landområden som skiljs åt av Nidafjällets lodräta klippor. Norr om fjället ligger Nifelhel som är ett i dimmor insvept land med gyttjig mark. Dystert, kallt och fasligt är Nifelhel och det är dit tjuvar och nidingsmän förs efter döden.

Uppe på Nidafjället rinner nu Hvergelmer, köldens källa. Från källan rinner många floder ner mot nor och söder. I söder finns ett land med evig sommar, blomstrande fält och härliga lundar. Dit förs de som dör i sänghalmen. Landet heter Hel och är uppdelat i två riken. Mimers rike finns över det forna Ginnungagap och omkring den skapande visdomens källa som Mimer vaktar och vårdar. Urds rike finns ännu längre söderut och omsluter värmens källa som vaktas av nornorna Urd, Verdandi och skuld. Det är de som slår fast människors livslängd och allt levandes öde samt vattnar Ygdrasils rötter.

Ygdrasils stam växte sig allt högre. Knippor av grenar sköt ut över varandra och på dessa kom jordens skiva att vila. Ymer och hans folk bodde där i flera tidsåldrar och jorden var hem åt vanskapta och vilda jätteväsen. Det dröjde länge innan jorden befolkades av människor.

I hels två blomstrande riken levde de äldsta gudarna lyckligt med Mimer, nornorna och den ädla jätteätten. Mimers syster Bestla fick barn med Bur och födde honom tre söner, Oden, Höner och Lodur. Av dessa var Oden äldst och blev stamfader till asarnas gudasläkt.

Varje morgon drack Mimer ur visdomens källa och var därför mycket klok och besatt stor skaparkraft. Han fick sju söner som alla drack ur källans vatten. De blev därför skapare, naturverkmästare och storsmeder. De kunde smida gräs, örter och smycken.

Ödet hade bestämt att Oden och hans ättlingar inte skulle få stanna i Hel. De var utsedda att härska i världarna ovanför. Oden är inåtvänd och grubblande. Om något väcker hans hat kan hämnden bli grym. Samtidigt älskar han sina vänner och är ivrig att skydda dem mot ondska. Bröderna Lodur och Höner är visar stort mod om det behövs men är milda till ssinnet. Så därför bestämdes att Höner och Lodur passade bäst att styra undervärlden och upprätthålla den lagstadgade världsordninnggen medan Oden skulle härska över världarna ovanför. Så Oden klättrade därför upp i Ygdrasils topp för att se över de riken som tilldelats honom. Där såg han Ymer och hans skrämmande avkomma svärma över jorden. Oden kände vanmakt. Han visste att han var för ung och oerfaren för att vinna i strid mot Ymer. Därför bad han att få dricka ur Mimersbrunn. Men Mimer krävde att Oden skulle visa sig värdig detta genom självuppoffring. Så Oden utsatte sig för svårt lidande. Under nio dygn vistades han spjutsårad i Ygdrasils krona utan mat eller dryck. Han bad under tårar om styrka och visdom, han lyssnade till runsång som hördes ur djupet och han led av smärta och hunger tills han föll ur trädet. Efter detta lät Mimer Oden dricka det dyrbara vattnet. Mimer lärde också Oden nio underbart verkande runsånger, de s.k fimbulsångerna.

Oden blev stark och vis och hans handlingskraft blev stor. Oden kände sig nu tillräckligt stark för att möta Ymer. Med hjälp av sina bröder dräpte han Ymer. Oden skar upp Ymers halspulsåder och havet flöt fram. Mängder av Ymers ättlingar drunknade i blodet. Trots att de drunknade fanns deras själar kvaroch de sökte sig ett nytt land och detta fann de norr om Nidafjället i det ruskiga Nifelhel. Där i ett iskallt stinkande träsk insvept i hotful dimma byggde de ett hus åt sig och sina släktingar sjukdomsandarna tramarna (vättarna).

Den onda bosättningen utgjorde ett farligt hot mot de ljuvliga rikerna söder om fjället. Gudarna och Mimer beslöt därför att vakt skulle sättas ut vid köldens källa på Nidafjällets topp. Alven Ivalde och hans ätt valdes till hövdingar över denna vakt och de svor trohet till gudarna.

Havet av Ymers blod täckte nu jorden och Oden och hans bröder lyfte därför havsgrunden så att land skapades. En ö som kom att kallas midgård fanns i mitten och marken på jordskivans norra och östra kant kom att kallas Jotunheim. De jättar som inte drunknat kravlade sig upp på jotunheim. Men landet var litet och jättarna många så de vanskapta kastades tillbaks i havet eller dräptes. Men Bergelmer och hans hustru fick av Oden löfte om att stanna i Jottunheim. Från dem härstammar de med tiden allt mer välskapta rimtursarna. Två av deras ättlingar var Loke och jättemön Gullveig. De var båda vackra men inom sig bar de jättarnas mörker och svek. De blev gudarnas vänner men inom sig var de lömskheten och elakheten själv, vilket gudarna skulle få erfara.

Nere i Hel satt de äldsta gudarna Mimer och skapelsesmederna. De rådslog om hur skapelsen skulle fortsätta och vilka som skulle utföra verket. Mimer valdes till hövding för detta och det bestämdes att Ymers kropp skulle få bli byggmaterial. Av benen skulle det byggas berg. Köttet kunde bli näringsrik mull om det maldes. Av blod och lemmar skapades arbetare. En av dessa var Durin, eldens makt. Dvärgarna och svartalverna härstammar också ur Ymers blod. Tillsammans smyckade de jorden.

Det bestämdes att en himel skulle omvälva och skydda världen. Ymers huvudskål fick bli den himmlen och av hans hjärna smiddes moln. Under himlen fick sol och måne förflytta sig på bestämda vägar. Solen dras av två hästar, Arvak och Allsvinn som skyddas från sols heta strålar av skölden Svalin som är fäst på solvagnen. På Arvaks öron och Allsvinns hovar har Skapelsesmederna ristat goda runor. Solen och månen, som är den mörkhyade natts barn tillsammans med Odens bror Lodur, skulle fördela dag och natt, arbete och vila.

Smederna byggde tvåhjuliga öppna vagnar åt Natt, Mimers dotter, och hennes son Dag för att de skulle kunna färdas över himlen. Med hästen Skinnfaxe kör Dag ut genom undervärldens östra port ut på himlen och åker senare in genom undervärdens västliga portar i aftonrodnadens land. Då tar natt vid. Med sin häst rimfaxe kör hon samma väg som sin son. Rimfaxes mule är våt av fradga som droppar på jorden och blir den friska morgondaggen.


För att mala Ymers kött till mylla byggde Mimers arbetare Grotte. En enorm kvarn vars bjälklag restes runt köldens källa Hvergelmer eftersom den var moderkällan till allt vatten i undervärlden, jorden och himlen. Rakt över källan går en ränna upp till havets botten. Kvarnstenen placerades så att dess hål hamnade mitt för denna ränna. Genom den rinner vatten till och från Hvergelmer därav ebb och flod. Malströmmar de farliga virvlarna i havet uppstår av Grottestenens rotation.
Grottestenens vridstång är så lång att nio jättekvinnor får vandra efter jordens kant när de skjuter den framför sig. Med stången skjuter de inte bara stenen utan också hela stjärnevalvet. Jättekvinnorna heter Angeja, Atla, Eirgjava, Eistla, Gjalp, Greip, Imd, Ulvrun och Järnsaxa.

Gudarna utsåg Frej skördens gud och Lodur att ansvara för kvarnens skötsel. Frejs tjänare Byggver och Bejla skötte malningen medan Lodur ansvarade för jättekvinnornas arbete och stjärnornas rörelse.(Alltså sköts kvarnen av Frej-Vanen och den finns i Vanernas rike)

Av Grottestenens rörelse uppstod gnidelden den renaste och finaste elden som finns. Ur dess lågor föddes Heimdall den mest skinande av gudarna. Jättekvinnorna är hans mödrar eftersom de drog stenen och tände elden ur vilken han föddes.

När Ymers kött var malt frodades växter i myllan och jorden var nu klar så att människor senare skulle kunna bo där. Efter att Ymers kött malts maldes hans son Trudgelmer de fördärade rimtursarnas fader och efter honom i vår mansålder hans son Bergelmer de välskapta rimtursarnas fader.

Mvh
Björn

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 30 oktober 2003, 16:31

Oj då. Törs man fråga var detta är hämtat från? Mycket av det låter obekant, och en del av det är i direkt motsägelse mot Eddan, vad jag ser.. ta inte illa upp, men hur mycket av detta är fria tolkningar utan stöd i samtida källmaterial?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 30 oktober 2003, 16:36

Människorna skapas
Gudarna Oden, Höner och Lodur vandrade en dag i Midgård för att se hur landet utvecklats sedan de lyft berggrunden ur havet. Midgård grönskade och doftade av örter och träd så gudarna var mycket nöjda. Men de var ledsna över att inga levande varelser fanns som kunde njuta av skönheten i Midgård och därför bestämde de att de skulle skapa varelser som liknade dem själva och kunde uppskatta Midgård.
Två träd rycktes upp ur stranden, Ask och Embla, och Lodur gav dem kroppsform och förmåga att röra sig, vidare förvandlade han trädens safter till rött blod så att deras kinder fick färg. Höner gav de nya varelserna själ medvetande och den egna viljan. Av Oden fick dessa de första människorna den finaste gåvan av alla nämligen anden.

Mannen och kvinnan var nu skapade och kunde befolka Midgård. Ask och Embla fickmånga barn men de kunde inte leva ett gott liv. De kände inte till jordbruk eller eld och kunde inte smida järn. Gudarna bekymrade sig över detta och bestämde att människorna skulle få en lärare. Heimdall, den rena och heliga eldens gud valdes att undervisa människan. Men Heimdall hade just fötts ur grottestenens eld och behövde utrustas med styrka, vishet och uthållighet. De fick han från de tre heliga källorna. Först fick han dricka det silvervita vattnet ur Urds källa och han fylldes av den styrka och livskraft som Ygdrasil får därifrån. Sedan drack han ur Mimers källa där han fylldes av skaparkraft, skaldekonst och visdom. Sist drack han ur Hvergelmers kalla vatten och härdades till uthållighet likt järnet som härdas i smedjan. När nu Heimdall hade allt han behövde lade gudarna honom i en gyllene båt på Vanheims strand. Båten fylldes med alla tänkbara verktyg och en sädeskärve. Sedan sköts båten ut i vattnet och for till Midgård. Rorsmän behövdes inte för ödesnornorna hade bestämt att Heimdall skule driva till Aurvangalandet (lerslättslandet i södra skåne) där Ask och Emblas ätt levde. Människorna tog kärleksfullt hand om Heimdall och kallade honom Skev (kärve) efter kärven han haft som kudde i båten.

Redan som barn lärde Heimdall människorna använda spjut och yxa. Han lärde dem smida, odla och jaga. Han talade om för dem vilka gudar som finns och hur de skyddar oss. Han berättade om nornorna och deras regler för hur man lever ett hederligt liv. Han lärde ut läsekonst och runornas hemlighet. Allt som människor behöver kunna visde Heimdall dem och han uppskattades så mycket att han valdes till hövding. Därefter kallades han Rig (hövding) istället för Skev.

I rigstula kan man läsa om hur Heimdall eller Rig, som han nu kallade sig i Midgård, blev fader till samhällsklasserna; träl, bonde och jarlar och vilka uppgifter som de olika klasserna hade. Eftersom samhällsklasserna är halvsyskon bör man visa folk ur andra klasser omtanke.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 30 oktober 2003, 16:37

Ännu mer intressant (men till viss del obekant, åtminstone för mig) material. Som sagt, var är detta hämtat från?

Skriv svar