Vikingar eller köpmän

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Medic
Medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 30 april 2003, 16:23
Ort: Malmö/København

Vikingar eller köpmän

Inlägg av Medic » 24 oktober 2003, 23:30

Hej alla jag skall göra et historie arbete om Vikingar. Så min fråga lyder ang vikingarna är att många i historien ser oss(nodmänn eller vikingar) som barbarer men frågan är var vi barbarer eller köpmän som livnärde sig på handel i stälet för krig?

//Medic

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 24 oktober 2003, 23:35

Det fanns självklart många fler handelsmänn än rövare. Man handlade mycket tex. till ryssland och vikingarna var också kolonisatörer. Men visst plundarde dom en hel del också men det var väl mest för att dom faktiskt kunde.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 24 oktober 2003, 23:42

Innebörden i begreppet viking diskuteras flitigt i två andra trådar som är aktiva just nu, viewtopic.php?t=10532 och viewtopic.php?t=10916. De allra flesta är överens om att ordet viking inte bör användas som en synonym till skandinaver under vikingatiden. Fortsatta diskussioner om definitionen på vikingar bör föras i den förstnämnda tråden.

Jag antar att din fråga syftar på vad flertalet skandinaver sysslade med under vikingatiden. Svaret är ganska enkelt, det stora flertalet var helt vanliga bönder. Den minoritet som deltog i vikingatågen var både sjörövare och handelsmän. Själv är jag av den uppfattningen att handel och sjöröveri var två sidor av samma mynt och inte separata aktiviteter under vikingatiden.

Användarvisningsbild
Medic
Medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 30 april 2003, 16:23
Ort: Malmö/København

Inlägg av Medic » 25 oktober 2003, 01:33

TAck för svaren

Skriv svar