Vikingar

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 31 oktober 2003, 12:53

Förr eller senare måste jag nog kommentera:

Idoga fantaster och hängivna entusiaster har i över ett decennium försökt rentvå sitt namn och få media att sluta använda "hacker" för datorburna antagonister - de har misslyckats. Notera att det här rör sig om en grupp som faktiskt kallar sig själva hackers och alltså har en bra mycket starkare orsak att få till stånd en förändring. Viking är bra mycket mer inrotat än så i sin vidaste, "felaktiga", betydelse.

Vad jag menar är att oavsett hur korrekt och välmenande man är så betyder inte det att försöken att få fram en förändring har någon större utsikt att lyckas. Om avsikten bara är att förändra språkbruket på skalman så är det en plats med ganska stor genomströmning, kampanjen för att korrigera alla besökare kommer ganska snart att göra att meddelandenas faktiska innehåll blir mindre synligt, vilket jag i någon mån tycker att den redan gör.

Var och en må själv bestämma men själv tänker jag knappast anstränga mig för att förändra betydelsen av "viking" eller "vikingatid".

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 31 oktober 2003, 15:33

Teodric skrev:Var och en må själv bestämma men själv tänker jag knappast anstränga mig för att förändra betydelsen av "viking" eller "vikingatid".
Självfallet avgör man detta själv.

Insag inte hur känsligt detta var.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 1 november 2003, 15:24

Inte känsligt, jag tycker bara att det känns lite fruktlöst. En diskussion om ordets mening - vilket det ju också handlar om här - är naturligtvis motiverad, i synnerhet som det är ett "viktigt" ord och betydelsen är omtvistad och osäker.

Jag kan väl bidra till diskussionen med följande:

Eftersom egennamnet Viking är vanligt förekommande i runinskrifter, kan man med fog anta att företeelsen varit både välkänd och avsåg något önskvärt eller statushöjande. Egennamn tas ju oftast för att överföra en positiv egenskap. Ungefär som om man kunde själv deklarera en adlig status kanske, som i de moderna tagna efternamnen där det är vanligt med namn som avbildar de förbehållna adliga efternamnen så nära som reglerna tillåter.

Så självbilden under den period vi kallar vikingatiden innehöll nog mer av "viking" för befolkningen i allmänhet än vad perioderna vi kallar "stormaktstid" eller "frihetstid" innehöll makt eller frihet för befolkningen i gemen. För att inte tala om "medeltid"...

Att överföra ordet viking till befolkningen i stort under perioden vikingatiden är knappast något halsbrytande.

För mig alltså.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 november 2003, 17:50

Nu vet jag inte om det var i den här tråden vi tog upp arabiska källor?

Hursomhelst så har jag bläddrat i gamla papper efter en fråga gällande mytologi och hittade något om Ibn Rustah;

Han beskriver statsskicket i volgaområdet och däribland nordborna..... deras ledare ska ha haft titeln "kagan" vilket tolkats som att deb fasta organiserade staten ska ha hämtat sina mönster från bulgarernas eller Khazarernas riken.
Han beskriver också en begravning iform av en högläggning;
Ibn Rustah skrev: När någon hövding bland dem dör, gräver de honom en grav lik ett rymligt hus och lägger honom i den. Jämte honom lägger de hans kläder, guldarmband en stor mängd föda, kärl med drycker, präglade mynt. Med honom lägger de i graven den kvinna han älskade, och detta medan hon ännu lever; gravdörrarna stängs och hon dör.
Kanske var Fadlan mild i sin beskrivning :wink: :lol:

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 1 november 2003, 19:38

Kollat tråden bakåt och ser att några regerat som om jag kritiserat någon personligen mm, jag hoppas detta är ett missförstånd, för jag gör inte anspråk på att veta bättre än andra, eller att försöka att få någon att dansa efter min pipa, mina invändningar har varit principiella och seriöst menade, men dock inte med gravallvar, det är ju trots allt bara ett forum?

Så om någon känner sig personligen påhoppad eller så, var snäll och se det inte så, för så var det inte menat. Jag kan ibland vara lite överdiven i min argumenteringsteknik bara, och har en tid känt ett stprt engegemang i denna fråga. Hoppas ingen är huggorm på mig, i så fall förlåt?

Dan- Wiking i Wien

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 3 november 2003, 16:30

Dan Koehl
Ett "vikingatåg" mot vikingar, kunde man ha det?
En i sej intressant fråga. Sigtuna påstås blivit nedbränt någon gång på 1100 talet av Baltiska Vikingar. Jag tar detta ur minnet och vet inte hur pass väl belagt detta är. För att avvärja ett sådant här framträngande då lär det gå åt folk i båtar, farledsborgar är ett viktigt komplement men skall man slå sin fiende må man ha samma rörlighet som denne. Ledungsflottan gick till sjöss när kungen kallade till Lid och Ledung, och i fallet Sigtuna misslyckades man tydligen, men sannolikt ansåg man sig väl vara i Ledung fast egentligen vet jag inte.
Och Örjan, med stor spänning ser jag fram emot en liten rapport från föredraget med den engelske doktorn?
Jag måste tillstå att det gör jag med, våra engelska kusiner är duktiga på att spetsa till historien lite. F.n. kan man gå in på BBC:s hemsida och under avdelningen historia klicka på vikingatiden. Då får man upp en karta, och klickar man sen på sin landsända så får man upp den genomsnittliga halten av eventuellt vikingablod som rusar fram genom ens ådror.
Så gör man inte på Sveriges radio. Då kan Jan G bli sur.
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 4 november 2003, 02:48

Baltiska vikingar = Kievare/Novgoroder?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 4 november 2003, 16:37

Christer Samuelsson skrev:
Och Örjan, med stor spänning ser jag fram emot en liten rapport från föredraget med den engelske doktorn?
Jag måste tillstå att det gör jag med, våra engelska kusiner är duktiga på att spetsa till historien lite. F.n. kan man gå in på BBC:s hemsida och under avdelningen historia klicka på vikingatiden. Då får man upp en karta, och klickar man sen på sin landsända så får man upp den genomsnittliga halten av eventuellt vikingablod som rusar fram genom ens ådror.
Så gör man inte på Sveriges radio. Då kan Jan G bli sur.
Christer Samuelsson
Det var faktiskt en väldigt givande föreläsning om vikingatidens trossystem i Skandinavien. Som jag förstod det använde Neil Price ordet "viking" i betydelsen "vikingatida" och inte "vikingar".

Hursomhelst blir det iallafall för mig allt tydligare att det inte är någon skillnad mellan sjörövare och köpmän under vikingatiden. Utöver huvudboken som jag citerade ovan används ordet vikingar om båda yrkesgrupper (eller samma :wink: ) i de artiklar i litteraturkompendiet som vi fått köpa. Särskilt intressant var ett avsnitt som behandlade handel med det Bysantinska riket. I det nämndes vilka varor vikingarna köpte från Bysans och vad för typ av varor som de använde som betalningsmedel (slavar t ex.). Ibland var dock "betalningen" ett löfte om utebliven plundring.

Dan Koehl har kritiserat dem som använder ordet viking i en väldigt vid mening för att ha en alltför nationalromantisk historiesyn. Men jag undrar om det inte är Koehl själv som har en alltför romantisk syn på vikingatidens handelsmän. Jag tror nämligen inte alls att sjöröveriet var en exklusiv sysselsättning som utövades av en liten isolerad del av det vikingatida samhället.

Jag slog också upp ordet viking i Nationalencyklopedins ordbok. Tyvärr har jag den inte framme så jag kan inte citera den. Men där definerades inte ordet som enbart sjörövare utan det kunde även innebära sjökrigare och handelsman.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 4 november 2003, 16:42

Örjan skrev:Jag slog också upp ordet viking i Nationalencyklopedins ordbok. Tyvärr har jag den inte framme så jag kan inte citera den. Men där definerades inte ordet som enbart sjörövare utan det kunde även innebära sjökrigare och handelsman.
Så här står det:
NE:s Ordbok skrev:viking

vi`king subst. ~en ~ar
ORDLED: vik-ing-en


1 fornnordisk sjökrigare eller sjörövare ca 800--1050; om deltagare i el. ledare av (längre) plundrings-, handels- och krigståg: vikingafärd; vikingahövding; han stupade som ~ i västerled; klostret plundrades av ~ar; ~arna bildade ett eget rike i Normandie; när han dog ville han bli bränd på bål som de gamla ~arna
BET.NYANS: bildligt stark och modig man: han kände sig som en riktig ~; vad är det för ~ar i Sverige nu för tiden?
HIST.: sedan runspråklig tid; fornsv. vikingr; av isl. víkingr med samma bet.; trol. bildat till vik


2 vikingatåg: fara i ~
HIST.: sedan runspråklig tid; fornsv. vikingr

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 4 november 2003, 17:10

D. Andersson skrev:Baltiska vikingar = Kievare/Novgoroder?
Enligt denna sida var det Folk från Karelen och Novgorod som ödelade Sigtuna 1187, Jag vill minnas att de i erikskrönikan omnämns som Vikingar. Se: http://www.algonet.se/~ukforsk/nya/viking.htm

Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 4 november 2003, 17:37

D. Andersson skrev:Baltiska vikingar = Kievare/Novgoroder?
Knappast, snarare kurer eller Öselbor, som vi vet bedrev en hel del rövartåg i Östersjöområdet. Kiev ligger långt ifrån den baltiska kusten

/DK M

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 4 november 2003, 17:59

Kunde inte låta bli att se vad "Viking" förklaras med i Oxford Advanced Learner's Dictionary,
(in the 8th to 10th centuries) Scandinavian warrior and pirate who settled in parts of N and W Europe, including Britain: [attrib] Viking raiders
I hyllan står också The Concise Oxford Dictionary, vars förklaring är snarlik, men dessutom har en etymologi,
[ON vikingr, perh. f. OE wicing f. wic camp]
(första "i" i wicing och "i" i wic har ett tvärstreck över sig, men såna orkar jag inte ordna :-P)

ON och OE är naturligtvis Old Norse och Old English.

Lite intressant. Inte för att det har några direkta implikationer på hur vi bör använda ordet men i alla fall :lol:

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 4 november 2003, 19:12

Djinghis Khan skrev:
D. Andersson skrev:Baltiska vikingar = Kievare/Novgoroder?
Knappast, snarare kurer eller Öselbor, som vi vet bedrev en hel del rövartåg i Östersjöområdet. Kiev ligger långt ifrån den baltiska kusten

/DK M
Vad anbelangar folket från Ösel kan man fråga sig hur vet vi det?
Dessutom varifrån kommer dessa kurer, någostans har jag sannolikt rört till det!?


Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 4 november 2003, 20:00

Christer Samuelsson skrev:
Djinghis Khan skrev:
D. Andersson skrev:Baltiska vikingar = Kievare/Novgoroder?
Knappast, snarare kurer eller Öselbor, som vi vet bedrev en hel del rövartåg i Östersjöområdet. Kiev ligger långt ifrån den baltiska kusten

/DK M
Vad anbelangar folket från Ösel kan man fråga sig hur vet vi det?
Dessutom varifrån kommer dessa kurer, någostans har jag sannolikt rört till det!?


Christer Samuelsson.
Ja alltså gamla källor talar om hur Öselborna härjade (det var ju en av anledningarna till att Svärdsriddarna erövrade ön 1227) och arkeologiska fynd har ju visat att Öselborna både handlade med och plundrade Östersöregionen. Kurerna kom från Kurland sydväst om Rigabukten i dagens Lettland och norra Litauen. Dessa bodde vid kusten och var duktiga sjöfarare som lärt sig av vikingarna. Gamla krönikor omtalar att de så sent som på 1100-talet åkte på plundringsfärd ända till Själland

/DK M

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 4 november 2003, 23:28

Plus ett antal besök i andra riktningen - svenska härjningståg i Baltikum på flera håll, både lyckade och mindre lyckade, gjordes ju vid ett antal tillfällen. Danska också va? Var det inte i det sammanhanget dannebrogen kom nedseglande?

Jag vill minnas att Ösel var en av platserna man besökte.

Skriv svar