Vikingar

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Vikingar

Inlägg av Johan Matsson » 5 november 2003, 00:43

Robert_Kropotkin skrev:Till hur stor del tror ni att vikingar endast är en produkt av 1800-talets nationalromantik? Jag menar alltså de stereotypa egenskaper som man i allmänhet till skriver Vikingarna.

/Robert Sköld
Vad det gäller konstnärer och grafik så fanns det svenska, danska, tyska, franska m.fl. under bl.a. 1800-talet som målade eller tecknade vikingar lite här och där. I bland på beställning. Men det handlar också om flera perioder dels under 1800-talet av forntidsinfluerad konst, som är ganska olika varandra rent grafiskt. Ett tag på 1800-talet skulle ju konstverken vara exakt arkeologiskt korrekta. En del av dessa illustrationer/målningar platsar även idag, andra gör det inte.

Jag försöker själv skingra alla eventuella i politiska spärrar jag kan tänkas ha när jag läser historia och mår inte nödvändigtvis mer illa av historiesyn från 1800-talet. Finns det inget fakta som säger annat kan allt vara sant. Det är bara synd att det ska bli så tillspetsat det här med vikingatid bara för att vissa grupper har tagit den till sig så att alla andra ska förknippa epoken med nazism eller nåt liknande.

Jag skulle vilja ifrågasätta det här begreppet nationalromantik en aning. Finns det alltid en klar skildnad på det och "vanlig" romantik? Många pratar om Göticismen på 1800-talet men det är nog bra om man vet vad man pratar om i detalj. Det känns som den här skolan är lite på gång och nu ska man lära sig att allting om vikingar under 1800-talet är just "nationalromantik" och då är det också automatiskt fel. Vad jag är ute efter är att det kan vara vanskligt att döma ut folk till det ena eller det andra så här långt efter att de levat. Startar en tråd på kulturavdelningen om detta.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 5 november 2003, 03:03

Jag tror intejag kritiserat någon, och inte för nationalromantik, men det är väl bäst att jag kollar bakåt, för att se om de tidigare ursäkterna för att jag velat diskutera denna fråga är inte kan synas vara tillräckliga.

Så för att att vara tydlig; Jag tycker inte man skall kalla nån för viking som inte tydligt var en. Tex bevisade icke vikingar tycker jag inte skall kallas vikingar. Dvs tex fiender till vikingar. Uppenbarligen ett stort antal eftersom de flesta bönder inte var särskilt glada för plundring oavsett varifrån. Ledungsskepp som var ute för att jaga vikingar tycker jag inte skall kallas för vikingar. Jag tycker heller inte poliser skall kallas för brottslingar, och om en tobakshandlare på Sicilien säljer cigarrer i sin affär, men också är medlem i maffian, så kommer jag aldrig att tycka att handelsman och mafiosos är synonymer.

Jag tror detta missbruk av ordet viking som uppenbarligen existerar både hos engelska doktorer som i historisk litteratur är en snedsegling uti dimmans töcken.

Skalman har varit ett forum där man sökt exakt och koncis information och tvingat andra att definiera sig väl.

Med någon typ av majoritetsbeslut där ord som viking, riddare, sjörövare och politiker plötsligt får innebära även dessa ords motsatser färdas forumet i en för mig något udda riktning och jag väljer att inte följa med dit.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Re: Vikingar

Inlägg av UrsusRex » 5 november 2003, 14:31

hannberg skrev: Vad det gäller konstnärer och grafik så fanns det svenska, danska, tyska, franska m.fl. under bl.a. 1800-talet som målade eller tecknade vikingar lite här och där. I bland på beställning. Men det handlar också om flera perioder dels under 1800-talet av forntidsinfluerad konst, som är ganska olika varandra rent grafiskt. Ett tag på 1800-talet skulle ju konstverken vara exakt arkeologiskt korrekta. En del av dessa illustrationer/målningar platsar även idag, andra gör det inte.
Jag läste en nyare bok (1990 någonting) om vikingar för ett tag sedan där b.l.a gamla källor rekomenderades i kapitlet "andra bra böcker om vikingar" (typ). Författaren namngav ett par av dessa gamla källor och pekade på vad som fortfarande var relevant och inte...kommer tyvärr inte ihåg vilken bok det var. :cry:
Men jag minns att boken "Vikingen" nämndes och att matredskapsdelen och till viss del klädesdelen fortfarande höll måttet. Jag vart glad för det var min första bok om vikingarna och den sönderbläddrade boken står fortfarande i min bokhylla som ren nostalgi. Morsan köpte den till mig på en bondauktion för tjugo spänn minns jag.
Hursomhelst kan jag förstå om matredskapsdelen fortfarande stämmer! Det är bilder på fynd och förklaringar hur de kan ha använts, inte mkt nytt under solen med andra ord. Kläderna i boken är enkla och efter förebilder på stenar och Bayeuxtapeten skulle jag tro - fynd existerar ju knappt!
Sedan tycker ju jag personligen att det blivit lite hysteri i detta med att är det gammalt så är det fel. ALLT som skrevs och sades var ju inte fel! Men mkt har bevisats vara fel. T.e.x att alla nordbor var rövare då de begav sig utomlands.
Jag försöker själv skingra alla eventuella i politiska spärrar jag kan tänkas ha när jag läser historia och mår inte nödvändigtvis mer illa av historiesyn från 1800-talet. Finns det inget fakta som säger annat kan allt vara sant. Det är bara synd att det ska bli så tillspetsat det här med vikingatid bara för att vissa grupper har tagit den till sig så att alla andra ska förknippa epoken med nazism eller nåt liknande.
Precis! :)
Finns det inget fakta som säger annat kan allt vara sant
Jag skulle vilja ifrågasätta det här begreppet nationalromantik en aning. Finns det alltid en klar skildnad på det och "vanlig" romantik? Många pratar om Göticismen på 1800-talet men det är nog bra om man vet vad man pratar om i detalj. Det känns som den här skolan är lite på gång och nu ska man lära sig att allting om vikingar under 1800-talet är just "nationalromantik" och då är det också automatiskt fel. Vad jag är ute efter är att det kan vara vanskligt att döma ut folk till det ena eller det andra så här långt efter att de levat. Startar en tråd på kulturavdelningen om detta.
Jag la in några bilder under ditt inlägg i den tråden. :) Länk till Hannbergs tråd


Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 5 november 2003, 17:07

Christer Samuelsson skrev: Enligt denna sida var det Folk från Karelen och Novgorod som ödelade Sigtuna 1187, Jag vill minnas att de i erikskrönikan omnämns som Vikingar. Se: http://www.algonet.se/~ukforsk/nya/viking.htm
Erikskrönikan tar inte upp attacken mot Sigtuna 1187 utan den krönikan startar sin historieskildring med Erik läspe och haltes regering på 1220-talet.

Att det står "ryska vikingar" i den text som du har länkat till tolkar jag som författarens personliga uppfattning. I texten skriver han nämligen om en svensk runsten som berättar om försvar mot vikingar. Han använder den som ett bevis på att det fanns icke-skandinaviska vikingar, och det är att övertolka en runsten väldigt mycket.
På runstenen i Bro står det att hövdingen Assur ”var landvärnare mot vikingar”. Det var tydligen inte bara nordbor som plundrade i andra länder, vikingar utifrån gjorde samma sak här – och de benämndes ”vikingar”.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 8 november 2003, 06:06

Örjan
Erikskrönikan tar inte upp attacken mot Sigtuna 1187 utan den krönikan startar sin historieskildring med Erik läspe och haltes regering på 1220-talet.
Ja här har du rätt. Däremot är jag tämligen säker på att Sigtunas ödeläggelse är omnämt i någon tämligen samtida källa fast jag kan f.n. begripa varifrån jag har det. Det har inte varit min avsikt att lura någon beträffande detta och någon stans står det typ "Baltiska vikingar" Jag får rota lite och återkomma.
Att det står "ryska vikingar" i den text som du har länkat till tolkar jag som författarens personliga uppfattning. I texten skriver han nämligen om en svensk runsten som berättar om försvar mot vikingar. Han använder den som ett bevis på att det fanns icke-skandinaviska vikingar, och det är att övertolka en runsten väldigt mycket.
På runstenen i Bro står det att hövdingen Assur ”var landvärnare mot vikingar”. Det var tydligen inte bara nordbor som plundrade i andra länder, vikingar utifrån gjorde samma sak här – och de benämndes ”vikingar”.
Visst är det författarenens egna tolkning. Stenen påvisar endast att man gick vakt mot vikingar i Uppland och inget annat.

Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 13 december 2003, 21:39

Angående Sigtuna, "vikingar" och Ösel så mindes jag en äldre sträng om och kring detta, och hittade den på medeltiden: viewtopic.php?t=3958&postdays=0&postorder=asc&start=0

Skriv svar