Hur bildades Sverige?

Skriv svar
Jotuni
Medlem

Re: Hur bildades Sverige?

Inlägg av Jotuni » 10 december 2008, 21:57

Jouppe skrev:
Jotuni skrev:
Jouppe skrev: I det indo-europeiska ordet lat. rex/reg- sanskrit raja osv. finns inget i/j, utan ett rent e-avljud (långt eller kort spelar ingen roll).

Den förgermanska formen *reig- har däremot ett -i-. Om den inte hade det hade det hett **råk i.st.f. rik och **räke i.st.f. rike. Den förgermanska formen kan alltså inte vara nedärvd från indo-europeiskan.

Ingen motsvarande problem gäller däremot "svion".
Bra! Din svar om rík låter mycket professionelt. Vad vet du om ordet "svion" etymologin? Om jag mins rätt, svion sägs vara av svi som är utveckling från indoeuropeiska ordet *suos. Om ordet vore svi, hur blev det svion? Det behövde ju extra o och n.

Andra rikis (dessutom Sverige) är Raumaríki, Ránríki och Ringerike.

-
Ämnet har avhandlats här (i tråden "Svensk?")
Bra och tack för länkan.

Jag undrar ännu en sak. Vad kunde vara orsaken för att fyra områdena kallas rike, nämligen Raumariki, Ranriki, Ringeriki och Sveariki men andra inte? Denmark hade inga rikis trots det skulle ligga närmare till keltista områdena.

Är det möjligt att kelterna hade kolonier i Norge och Västra-Sverige?

-

kultursnubbe
Medlem

Re: Hur bildades Sverige?

Inlägg av kultursnubbe » 12 december 2008, 15:42

Jotuni skrev: Du tror att svearna flytte till Mälar regionen efter Tacitus skrev om dem från en ö i Oceanen, kanske Själland? Det låter logiskt att svearna var inte i Mälaren på 97 eKr.
-
Jag tror ingenting och folkomflyttningar är svåra att visa. Det jag syftade på att de samhällen som tacitus text anger lite logiskt bör avse de som bodde på, som man såg dessa nordliga trakter, på öar i detta suebiska hav. Därav pluralis. Detta beronde på att kunskapen om detta område antagligen var ganska knapphändig eller kanske inte intressant utifrån författarens perspektiv. Sedan är det så att det är lite roligt att lyfta på lite historiska sanningar och ofta upptäcker man att det är antaganden som blivit små egna myter för att passa den nationalistiska historieskrivningen.

Det kan också vara så att när mer kunskap om området finns så ges också mer detaljerade upplysningar exv, Jordanes/Cassiodores. Det kan kanske också sker en utveckling där vissa grupper i brist på bättre för behålla äldre namngivningar. Suehans kallas ju en "nordlig" stam och i den västra (modern väderstrecksbet.)räckan suetidi. Där förstavelsen är lika mot Tacitus troliga samlingsnamn. Det finns en tendens att man i första hand inte funderar över de antika texternas möjligheter till kunskap eller den litterära tradition de utgör utan i brist på källor tar de för sanningar om det förflutna.
/Rrune

Skriv svar