Eftersom det i de närmaste inläggen före Christers fråga var frågan om skalder och då Christer frågar:paulderfinne skrev:Låtom oss vänta då (Under tiden kan du ju läsa länken som jag postade )Ralf Palmgren skrev:Jag ser inte hur New Foundland definitivt är det rätta svaret
Jag gissar att det kan vara frågan om en ytterligare skald. Den kändaste skalden med namnet Snorre eller Snorri är Snorre Sturlasson och som på isländska heter Snorri Sturluson så gissar jag att det eventuellt kan vara frågan om honom.En Skandinavisk Snorre eller Snorri är född på ett exklusivt landområde. Vardå...
På sidan som du Paulderfinne länkar till omnämns New Foundland bara på ett ställe och det under:
Snorre eller Snorri omnämns endast här:Det har vært mange spekulasjoner om vinrankene på Vinland. Det synes urimelig at de norrøne sjøreisene faktisk gikk langt nok syd til at de virkelig fant ville vinranker i store nok antall. Arkeologisk sett har man kun funnet spor av Leiv Eirikssons ferd på Newfoundland.
Jag säger inte att det är fel utan jag gissar bara att det kanske kan vara frågan om [Hvamm (Kvamme)] på Island där skalden Snorre Sturlasson föddes.Torfinn frykter at de innfødte vil komme tilbake, sinte og i større antall. Han legger en plan for det kommende slaget. Skrællingene kommer igjen, men nordmennene klarer å slå dem. De blir der resten av vinteren før de seiler tilbake til Grønland om våren. I løpet av deres opphold føder Gudrun deres sønn som de kaller for Snorre.
Vi får helt enkelt avvakta och se vad som är rätt svar då Christer ser hit efter att han nu har blivit informerad om att han har ställt en fråga på denna sida.