I wikipedia artiklene om germansk substrate hypothesis ser jeg ingen referanser til Salomons et al 1992 som utviklet og anvendte en akseptert linguistisk metode for å avdekke substrat i superstrat språk. Jeg ser ikke på dette som kontroversielt fordi denne metoden er testbar på substrat av kjente språk i andre språk, som f.eks finsk-ugrisk substrat i nord-russisk og samisk substrat i finsk.Pål_Johnsen skrev:Det må vel strengt tatt ingenting som helt. For det første er det vel kontroversielt om det i det hele tatt stemmer. For det andre vil det jo være komplett umulig å si hvor dette oppstod, og hvor språket kom fra.
Diskussionen om samer och finnars ursprung
Re: Diskussionen om samer och finnars ursprung
For Olof er samer og samisk genetikk et problem i den skandinaviske konteksten. Så langt kan jeg ikke se av Olofs "argumentasjon" om den påståtte masseinnvandringen av forfedrene til de som ble til dagens samer for knappe 3 000 år siden har holdt mål, jeg savner spesielt detaljer om hvordan endel særegenheter spesielt i samisk genetikk kan forklares fra en nylig masseinnvandrings østfra.BueDigre skrev: All heder åt dig Olof som orkat argumentera så länge när det uppenbarligen är helt fruktlöst.
Ut fra det jeg kan lese i det nyeste standardverket for samisk historie så mener forfatterne at samisk etnisitet begynte å signalisereres/konsolideres fra år 1 000 f.kr i indre, nordlige og østlige Fennoskandia. Jeg er derimot ikke enig i at samisk etnisitet er noe som er importert utenifra som om man skulle kaste over bord alt man hadde fra før og byttet det helt ut med noe annet, spesielt ikke når en jo vet at de før-samiske forfedrene var like mye jeger- og fangstfolk som de som senere ble samer. Det er jo nettopp dette som også vises i forskningen av det intensive språklige (og kulturelle) substratet i samisken av trolig flere "paleo-europeiske" språk som ble assimilert og konsolidert inn i samisk slik vi kjenner det i nyere tid.Westrobothnian skrev:Jag är böjd att hålla med BueDigre. Det verkar som om den historieförsköning som Baltic
Det är svårt att argumentera för att det finns samer eller finnar som etniska grupper mycket före år 1000. Dvs att de själva ser sig som just samer och finnar i första hand. Språkforskare som räknar på divergens i dialekter tror att ur-samiska har talats från år 0. Finns ett folk innan dess språk? Eller är de ett annat folk då? Möjligen off-topic.
Lappoid skrev:Ut fra det jeg kan lese i det nyeste standardverket for samisk historie så mener forfatterne at samisk etnisitet begynte å signalisereres/konsolideres fra år 1 000 f.kr i indre, nordlige og østlige Fennoskandia. Jeg er derimot ikke enig i at samisk etnisitet er noe som er importert utenifra som om man skulle kaste over bord alt man hadde fra før og byttet det helt ut med noe annet, spesielt ikke når en jo vet at de før-samiske forfedrene var like mye jeger- og fangstfolk som de som senere ble samer. Det er jo nettopp dette som også vises i forskningen av det intensive språklige (og kulturelle) substratet i samisken av trolig flere "paleo-europeiske" språk som ble assimilert og konsolidert inn i samisk slik vi kjenner det i nyere tid.Westrobothnian skrev:Jag är böjd att hålla med BueDigre. Det verkar som om den historieförsköning som Baltic
Det är svårt att argumentera för att det finns samer eller finnar som etniska grupper mycket före år 1000. Dvs att de själva ser sig som just samer och finnar i första hand. Språkforskare som räknar på divergens i dialekter tror att ur-samiska har talats från år 0. Finns ett folk innan dess språk? Eller är de ett annat folk då? Möjligen off-topic.
Kanske du vet den här redan
Aikio, Ante (2004): "An essay on substrate studies and the origin of Saami." — Irma Hyvärinen / Petri Kallio / Jarmo Korhonen (eds.), Etymologie, Entlehnungen und Entwicklungen: Festschrift für Jorma Koivulehto zum 70. Geburtstag, pp. 5–34. Mémoires de la Société Néophilologique de Helsinki 63. Helsinki.
Det innehåller och visar paleoeuropeiska substratet i samiska
Jag har en fråga. Det finns ortnamnen som har ordet ram i början, t.ex. Ramsjö. Vad betyder ordet ram? Tack för svar.
.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Du hade nog varit trovärdigare om du berättat vilka dessa "särligheter" som du anser skulle finnas var; eller kanske inte vid närmre eftertanke....Lappoid skrev:For Olof er samer og samisk genetikk et problem i den skandinaviske konteksten. Så langt kan jeg ikke se av Olofs "argumentasjon" om den påståtte masseinnvandringen av forfedrene til de som ble til dagens samer for knappe 3 000 år siden har holdt mål, jeg savner spesielt detaljer om hvordan endel særegenheter spesielt i samisk genetikk kan forklares fra en nylig masseinnvandrings østfra.BueDigre skrev: All heder åt dig Olof som orkat argumentera så länge när det uppenbarligen är helt fruktlöst.
Det er flere ord på samisk som begynner på ram-, et slikt ord er inari-samisk raṃe som i etymologisk ordbok har betydningen "vindkast". Hvis du kan suomikiela så er det en finsk forklaring på mange samiske ord i etymologidatabasen nedenfor.Jotuni skrev:
Jag har en fråga. Det finns ortnamnen som har ordet ram i början, t.ex. Ramsjö. Vad betyder ordet ram? Tack för svar.
.
http://kaino.kotus.fi/algu/index.php?t= ... mi_id=6026
http://kaino.kotus.fi/algu/index.php?t= ... %23&sivu=2
Det har jeg skrevet om tidligere i denne og andre tråder, men jeg savner derimot en forklaring fra deg på hvordan du mener en massiv østlige innvandring forklarer særegenhetene i samisk genetikk. Så langt har det vært temmelige dårlig begrunnende løse kommentarer.Olof Trätälja skrev: Du hade nog varit trovärdigare om du berättat vilka dessa "särligheter" som du anser skulle finnas var; eller kanske inte vid närmre eftertanke....
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Existensen av svårförklarade särligheter tycks således inte vara allt för hög....Lappoid skrev:Det har jeg skrevet om tidligere i denne og andre tråder, men jeg savner derimot en forklaring fra deg på hvordan du mener en massiv østlige innvandring forklarer særegenhetene i samisk genetikk. Så langt har det vært temmelige dårlig begrunnende løse kommentarer.Olof Trätälja skrev: Du hade nog varit trovärdigare om du berättat vilka dessa "särligheter" som du anser skulle finnas var; eller kanske inte vid närmre eftertanke....
Det er du som påstår samer kom i en nylig masseinnvandring, så da er bevisbyrden på din side, ikke min.Olof Trätälja skrev:Existensen av svårförklarade särligheter tycks således inte vara allt för hög....
Lappoid skrev:Det er flere ord på samisk som begynner på ram-, et slikt ord er inari-samisk raṃe som i etymologisk ordbok har betydningen "vindkast". Hvis du kan suomikiela så er det en finsk forklaring på mange samiske ord i etymologidatabasen nedenfor.Jotuni skrev:
.
http://kaino.kotus.fi/algu/index.php?t= ... mi_id=6026
http://kaino.kotus.fi/algu/index.php?t= ... %23&sivu=2
Tack för detta, men vet du vad ram betyder på svenska eller urnorska?
Du for lete etter ordet i disse etymologiske ordbøkene:Jotuni skrev: Tack för detta, men vet du vad ram betyder på svenska eller urnorska?
http://www.indo-european.nl/index2.html
Siste nytt:
Ifølge en ny publisering er alderen på R1 redusert fra 35 000 som oppgitt tidligere i Genographic Project til ca 18 500 år. Hvis forholdet mellom R1 og R1b fortsatt holder seg som tidligere kan det bety at alderen på R1b kanskje kan være så lav som 13 500 år.
Ifølge en ny publisering er alderen på R1 redusert fra 35 000 som oppgitt tidligere i Genographic Project til ca 18 500 år. Hvis forholdet mellom R1 og R1b fortsatt holder seg som tidligere kan det bety at alderen på R1b kanskje kan være så lav som 13 500 år.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Jaha det var ju ett spännande resultat. Nästan lika spännande som att få ta del av varför du tycker att det har med finnar och samer att göra. Kan du förklara?Lappoid skrev:Siste nytt:
Jeg venter fortsatt på din bevisførsel angående masseinnvandringshypotesen, men for å ütdype det så virker det på meg mer rimelig at R1b og R1a må være yngre og ekspanderte inn i Europa en gang etter istiden i en sydligere rute og at N3 etablerte seg samtidig gjennom en rekke grunnleggereffekter gjennom en nordlig rute, inn i Finland og helt ned til sydlige Baltikum.Olof Trätälja skrev: Jaha det var ju ett spännande resultat. Nästan lika spännande som att få ta del av varför du tycker att det har med finnar och samer att göra. Kan du förklara?
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Att N3 är av mycket låg ålder och uppstått i asien och kommit till europa de sanaste årtusendena har förvisso med ämnet att göra och det är också väl visat sedan tidigare. Men nu var det inte det min fråga gällde utan hur du ansåg att ditt föregående inlägg om r1b var relevant. Men jag inser nu att det är din tidigare underisenhypotes som spökar och att du anser det viktigt med genetiska indicier som tyder på att mänskligheten faktiskt flyttade till skandinavien efter istiden. För de flesta vågar jag dock påstå är detta inte är något som man särskilt behöver visa med genetik utan det förefaller på något vis givet ändå...Lappoid skrev:Jeg venter fortsatt på din bevisførsel angående masseinnvandringshypotesen, men for å ütdype det så virker det på meg mer rimelig at R1b og R1a må være yngre og ekspanderte inn i Europa en gang etter istiden i en sydligere rute og at N3 etablerte seg samtidig gjennom en rekke grunnleggereffekter gjennom en nordlig rute, inn i Finland og helt ned til sydlige Baltikum.Olof Trätälja skrev: Jaha det var ju ett spännande resultat. Nästan lika spännande som att få ta del av varför du tycker att det har med finnar och samer att göra. Kan du förklara?