Den bilden kände jag inte alls igen. Valkyriornas främsta (?) uppgift var väl att hämta fallna hjältar till Valhall (därav deras namn). Kanske inte så heroiskt men även en god bit från passiva våp. "Veliga bihang"..? Vem har påstått något sådant?nabben skrev:Valkyriorna var tex inte servitriser i Valhall. Eller mer elle mindre veliga bihang till sina män.
Nu ser jag att serverings-funktionen finns dokumenterad, men detta har alltså vederlagts?
http://sv.wikipedia.org/wiki/ValkyriaWikipedia skrev:Hos germanska folk i allmänhet förknippades valkyriorna med skräckfyllda ting. I Norden förknippades de däremot med guden Oden och förutom uppgifterna på slagfältet så betjänade de vid festerna i Valhall. Det var de som serverade gudarna och hjältarna mjöd och fläsk.
Jag har en viss allergi mot sådana påståenden, det är inte sällan som den som framför dem bestämt sig från början hur det egentligen ligger till och sedan lägger all kraft på att bevisa sin tes; snarare än att lägga lika mycket kraft på bekräftande som på vederläggande.nabben skrev:Ger även en intressant bild hur vår historia förvanskats genom århundradena. Först för att passa kyrkans män sedan för att passa götiska förbundet.
Finns det någon mer felkälla här än Snorre, problemet med den kristne islänningen som återger hednisk mytologi är ju välkänt (eller borde vara). Om det finns något exempel på göticistisk historieförfalskning som lever kvar idag så vore det mycket intressant att höra.