Hej, gör gärna det. 16 inlägg på närmare 20 år är för lite.fileoscar skrev: ↑31 juli 2026, 13:54...
Slutligen: Julin är otvivelaktigt liktydigt med Wolin. Däremot hävdar jag att Jumne och Julin är två olika städer, vilket i sin tur innebär att Jomsborg inte låg vid Wolin som den stora majoriteten av forskare menar. Men argumenten för min ståndpunkt kan jag utveckla i en särskild tråd om någon skulle vara intresserad...
Grejen med de här ställena, om man kan prata om sjökungar, är att de kan ha haft det ganska lätt att få nya ynglingar, om de kunde visa på någon form av framgång. Det var så även danskarna skapade sina arméer, som erövrade England. Det var liksom inte någon mönstring, där varje ny årskull skickades in i en våldsapparat.
Vad man kanske kan gissa från gravgåvor i Norge är att män i toppen av samhället hade flera fruar och frillor, och att flickobarn inte var lika uppskattade som pojkbarn, alltså färre tjejer för de dog då kanske oftare. Det kan leda till ett samhälle där män känner att de måste ta sig uppåt för att få lite roligt i sänghalmen. Och ett sätt att göra det var genom att skaffa blingbling i England, Frankrike och andra ställen.
Det kan vara en förklaring till varför man började röva, och faktum är att kristna objekt återanvändes i Norge och förmodligen på andra ställen också.
Piraterna var säkert ofta inga svin, men kände att det här måste jag ju göra för att ha en plats i samhället.