Vikingar + horn = osant.

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem

Inlägg av Stevster » 23 juli 2003, 13:16

Tycker personligen att det talas på tok för mycket om vikingar i samband med stid och rövartåg. Djinghis Khan är den enda som pratar om "vikingatida krigare" vilket torde vara en mer korrekt benämning på de som använde sig av krigsutrustning.

Man får inte glömma att den största delen av människorna under den tid vi kallar vikingatiden var fredliga bönder. Det var nog väldigt få som gav sig ut på vikingafärder (vilka ofta var fredliga) och väldigt sällan. Hela bilden av den nordiske vikingen som en hänsynslös barbar är en myt! Det förekom givetvis rövartåg med full krigsutrustning men det har det ju gjort under de flesta tidsepoker, eller? Det var inget speciellt blodigt med vikingatiden.

Jag påstår inte att ni trodde något annat ville bara kommentera :)

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem

Inlägg av Stevster » 23 juli 2003, 13:21

Vill inte vara petig, men finns det verkligen något som heter "osant"? :D
Syftade på denna tråds titel!

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 23 juli 2003, 13:25

Stevster skrev:Tycker personligen att det talas på tok för mycket om vikingar i samband med stid och rövartåg. Djinghis Khan är den enda som pratar om "vikingatida krigare" vilket torde vara en mer korrekt benämning på de som använde sig av krigsutrustning.

Man får inte glömma att den största delen av människorna under den tid vi kallar vikingatiden var fredliga bönder. Det var nog väldigt få som gav sig ut på vikingafärder (vilka ofta var fredliga) och väldigt sällan. Hela bilden av den nordiske vikingen som en hänsynslös barbar är en myt! Det förekom givetvis rövartåg med full krigsutrustning men det har det ju gjort under de flesta tidsepoker, eller? Det var inget speciellt blodigt med vikingatiden.

Jag påstår inte att ni trodde något annat ville bara kommentera :)
VÄLKOMMEN

Om du tycte det här var illa kolla då strängen om vikingen hjälte!!!!! :(

MVH
Björn

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 23 juli 2003, 20:36

UrsusRex skrev:
Djinghis Khan skrev:Det finns samtida avbildningar av vikingatida krigare, iförda s.k. Spangenhelm-hjälmar. /DK M
Där slog du huvet på spiken! eller spiken på hjälmen...... hjälmen på huvet kanske! :)

Avbildningar visar spangenhjälmar..... eller åtminstone vad som liknar koniska hjälmar. De kan ha varit i läder men de hade inte horn! Fan vad enkelt det kan vara..... bra Djinghis!!!!!!

/B
Har du några bilder som du kan posta?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 23 juli 2003, 20:39

De mesta beskrivet om vikingarna är från kristna misonärer och de hyllade inte vikingarnas "babariska" seder och bruk.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 23 juli 2003, 20:45

Förresten det här med eventuella läderhjälmar är intressant. Många arkeologer antar att vikingarna oftare bar läderhjälmar på basis av de sparsamma fynden av stålhjälmar. Läder var ju också billigare, och kunde bäras av mindre förmögna krigsmän. Å andra sidan var det väl samhällets elit av odalmän och jarlar som hade råd att utrusta skepp och ge sig ut på plundringståg? Frågan är hur deras läderhjälmar var tillverkade, finns det några arkeologiska fynd av dessa? Jag känner till centralasiatiska och östasiatiska läderhjälmar, som bl.a. bars av mongolerna, kineserna och andra. Dessa var ju gjorda av sammanpressade lager av oxhud som förstärkts med lackering. Dessa hjälmar gav faktiskt ett bra skydd mot lättare svärd och huggvapen pga sina sega egenskaper. Vadderingen var också bra skydd mot slag.

/DK M

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 23 juli 2003, 21:37

förvisso. men som sagt så uppstod myten om horn på hjälmarna först på 1800-talet.

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 23 juli 2003, 21:38

det var menat till ja77

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 30 november 2004, 19:04

Och som jag tidigare hävdat nagra ganger är det precis lika myt att säga att vikingarna inte hade horn pa sina hjälmar. det staistiska underlaget är för litet för att man skall kunna inta en sadan standpunkt.

Viktigt är da att framhalla, at JA; DET HAR HITTATS HJÄLMAR MED HORN!

Men, huruvida de hjälmar med horn fran järnaldern som hittats tillhörde vikingar lär vi aldrig fa veta.

Men fran denna period härstammar de enda i sverige hittade hjälmarna med horn som hittats, savitt jag förstatt.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Vikingar + horn = osant.

Inlägg av Ralf Palmgren » 30 november 2004, 19:17

Att vikingahjälmarna hade horn är mycket riktigt en myt som lever vidare sedan 1800-talet.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 30 november 2004, 19:22

Dan Koehl skrev: Sedan den dagen jag första gången hörde att detta var en myt, (för mig okänd sådan) har jag funderat. Den totala antalet hjälmar från vikingar hittade i Sverige borde vara rätt begränsat, jag höftar på högst ett dussin.
Rätta mig om jag har fel men det har väl inte påträffats några hjälmar alls från vikigatid i Sverige?. De som brukar omnämnas är från Vendeltid.

/J

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 30 november 2004, 19:32

I sa fall trodde man pa den tiden pa dessa myter:

* Den lilla odenfigur man hittade i Uppåkra utanför Lund hade horn i Hjälmen.
* En sten på gotlands fornmuserum visar en man med behornad hjälm.
* (norska) Et tæppe fra norge viser også en hornet hjælm, hvilket nok er en gud.

Under medltiden hade hjälmene också horn. Cirka 1 av 1000 hjälmar hade horn. man kan förvänta sig motsvarande förhallanden fran vikingetiden.

Men som sagt om deras bärare var vikingar, vita, gula, kommunister, skattesmitare eller schizofrena har jag ingen aning om.

Men myten att man under vikingatiden inte hade horn pa hjälmarna är lika sant som att säga att Jeanne de Orleans var en bondedotter.

Vilket, tyvärr ofta hävdas sa ofta att det blivit en sanning. Idag vet alla att hon var en enkel bondedotter, och deta far hennes far, högt uppsatt vassall sta ut med.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 30 november 2004, 19:35

Dan Koehl skrev:* En sten på gotlands fornmuserum visar en man med behornad hjälm.
Vilken sten då? *nyfiken*

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 30 november 2004, 19:47

Gorm skrev:
Dan Koehl skrev:* En sten på gotlands fornmuserum visar en man med behornad hjälm.
Vilken sten då? *nyfiken*
Kolla detta du :D

Ny Björn
Medlem

Inlägg av Ny Björn » 1 december 2004, 03:34

De "behornade" huvudbonader som finns här och var på avbildningar och smycken från järnålder är just detta - huvudbonader. Om de är hjälmar i modern mening är långt ifrån säkert - att många av dem har fågelhuvuden längst ute på "hornen" komplicerar det hela ytterligare. -Är det då fortfarande horn som avbildas? Det är en intressant fråga... Om huvudbonaderna också är hjälmar - det återstår att se. Då rör det sig om en hjälmtradition som inte lämnat några som helst spår efter sig när man ser på hjälmfynden från järnålder i Skandinavien (det London-fyndet mer "plåtstrutar" räknas inte - det är allt för tunt för att erbjuda skydd och dessutom kommer det från i helt fel kulturell miljö).

Rent praktiska fakta kvarstår dock - en hjälm av järnålderstyp med horn skulle erbjuda en utmärkt träffyta för huggvapen. Om hornen inte huggs av direkt så skulle de, om hjälmen är fastspänd med hakrem eller dyl., skapa vridmoment i bärarens nacke med otrevliga följder. Om den inte är fastspänd så skulle samma vridmoment troligen göra att hjälmen far av bärarens huvud - ett nästan lika dåligt alternativ.

Fynden före och efter vikingatid visar inte på några hjälmar med horn så i nuläget är den rådande tolkningen att det är just en myt, detta med behornad hjälmar. Arkeolgin är dock inte statisk - det kan trots allt dyka upp nya fynd...

Den som under tiden vill ha något att bita i kan begrunda två förmodat karolingiska hjälmar från Groeningen och Bremen - på dem är nitarna inte bara nitar utan på utsidan är de utdragna i långa taggar...
De är dock som sagt kontinentala och inte Skandinaviska. En bild på Bremen-hjälmen finns här.

/N B

Skriv svar