Lappoid skrev:Hvordan tyder mtDNA på det?
U5b1b1 tex har ju ett europeisk ursprung från början, men finns inte i nordeuropa i övrigt. Det tyder på att den kommit in via asien / volga-ural.
Lappoid skrev:Hvor finner du disse samene med "dominerande genetiskt asiatiskt ursprung"
Det var bara ett annat sätt att formulera det som du själv ovan citerat av Sumerius dvs "en liten minoritet tillhörde nästan helt det "asiatiska" klustret" Det syns ju också i de grafer du länkade till.
I de små figurerna är som jag förstår det varje smal stapel en individ och gult asiatiskt och då framgår det att ett antal individer är av "dominerande genetiskt asiatiskt ursprung". Dock skall man väl hålla tungan rätt i mun, de typiska asiatiska generna är egentligen snarare typiska för asiater, det behöver inte alltid betyda att måste kommit sent från Asien. Det är nog också det som förklarar de "amerikanska" inslagen. Troligen är de i dessa fall från folk som varit släkt med de som invandrade till Amerika och blev indianer men som stannat på denna sida Berings sund.
Lappoid skrev:og hvordan vet du at de var "var tämligen asiatiska när de invandrade" ?
Jag skrev
tyder på och det gör det ju eftersom samerna idag genetiskt är en blandning mellan in invandrad folkgrupp och genetiska svenskar. Det tyder alltså på att den genetiska skillnaden tidigare var större. Sedan vet jag inte om "tämligen asiatiska" var den bästa formuleringen, jag tänkte först skriva "genetiskt mer utpräglat samiska" men det är inte heller bra eftersom jag då tagit ställning för att det var specifikt de invandrande som var samer och det redan då i motsatts till att etniciteten uppstått senare, vilket jag inte ville göra. Det borde ändå gå att förstå vad som åsyftas.
Lappoid skrev:Jeg syns også de burde gjort admixture analyse på svenskene.
Det har man ju faktiskt gjort. Emellertid börjar jag fundera på om mitt tidigare antagande om att "Non-Sami Swedish" verkligen innebär alla som bor i landet eller om man ändå har gjort någon sortering på "typiska" svenskar. Värdena är möjligen rimliga för båda varianterna. Men jag tror nog fortfarande att de staplar som utmärker sig handlar om sentida invandrande sydamerikaner resp. asiater.