-
Daniel L
- Medlem
Martin,
jag tror Lundqvist efterlyser något med lite större fokus än Skåne.
Fotevik skrev:Den skånska vikingatida och medeltida historien är en viktig musei- och forskningsgrundsten i museets arbete.
mvh/ Daniel
-
Gorm
- Medlem
Verkar som att det är själva mamnet som herr Lindqvist hänger upp sig på. Historiska museets vikingautställning ,"vikingar", är ju bra mycket större än den övriga forntidsutställningen så att säga att vikingatiden inte prioriteras är en överdrift. Däremot håller jag med om att den svenska historiaundervisningen är eftersatt.
/Johan
-
Kreuz
- Medlem
Nja kan tänka mig att det något mer i stil med vikingacentret i York han efterlyser.
http://www.jorvik-viking-centre.co.uk/trialsplash2.htm
-
Carolus
- Medlem
Visst finns det vikingaanknutna muséer/utställningar runt om i landet.
Men om vi ska se på det krasst; vikingar är en av våra största varumärken internationellt sett. Många turister frågar efter ett vikingamuseum. Ska vi då guida runt dem i landet? Nej, självklart inte. Vi ska ge dem ett museum i vår huvudstad.
Museumet kan vara ett nav i paraplyet av muséer och utställningar runt om i landet; men huvudpunkten borde ligga i huvudstaden.
Ska vi verkligen gå miste om en massa intäkter och efterfrågningar för att vi har någon snedvriden syn på våran egen historia?
Det låter bra skumt i mina öron.
Nej, ett riktigt vikingamuseum i Stockholm, gärna på Djurgården/Skeppsholmen i grandios osvensk stil med mycket utrymme. Gärna i anslutning till en brygga så att man kan ha en vikingatida hamn med vikingaskepp.
Senast redigerad av 1
Carolus, redigerad totalt 19 gånger.
-
CvD
- Medlem
Hur är det med museet i Birka? Borde inte det kunna utvecklas??
/CvD
-
Carolus
- Medlem
CvD skrev:Hur är det med museet i Birka? Borde inte det kunna utvecklas??
/CvD
Birka är alldeles för säsongsbaserat. Visst, jättetrevligt på sommaren, men vem åker ut dit i vinterstorm?
Sedan så är det ett utflyktsmål. Ett vikingamuseum måste vara tillgängligt (ligga mitt i stan) och öppet för allmänheten, dvs. att man kan gå förbi efter jobbet eller på helgen, inte behöva köpa en båtbiljett.
-
Amazon
- Medlem
Carolus skrev:Ett vikingamuseum måste vara tillgängligt (ligga mitt i stan) och öppet för allmänheten, dvs. att man kan gå förbi efter jobbet eller på helgen, inte behöva köpa en båtbiljett.
Ja, hurra, om "man" ska kunna gå förbi efter jobbet så måste det ju ligga här i Uppsala!

-
Carolus
- Medlem
Amazon skrev:Carolus skrev:Ett vikingamuseum måste vara tillgängligt (ligga mitt i stan) och öppet för allmänheten, dvs. att man kan gå förbi efter jobbet eller på helgen, inte behöva köpa en båtbiljett.
Ja, hurra, om "man" ska kunna gå förbi efter jobbet så måste det ju ligga här i Uppsala!

Du förstår väl vad jag menar.
-
Martin Lundvall
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Lundvall » 20 december 2005, 12:48
D. Löwenhamn skrev:Martin,
jag tror Lundqvist efterlyser något med lite större fokus än Skåne.
Fotevik skrev:Den skånska vikingatida och medeltida historien är en viktig musei- och forskningsgrundsten i museets arbete.
Okej, då förstår jag.
/Martin
-
Djinghis Khan
- Medlem
av Djinghis Khan » 20 december 2005, 13:06
Hursomhelst efterfrågar turister ett svenskt vikingamuseum, Lindqvist är inte direkt den första som har uppmärksammat det. Jag är också övertygad om att Historiska museet har undanstoppade samlingar som ändå bara samlar damm - varför inte öppna ett nytt Vikingamuseum i anslutning till Historiska?
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Djinghis Khan skrev:varför inte öppna ett nytt Vikingamuseum i anslutning till Historiska?
Instämmer till fullo. Slå upp en ny dörr och sätt upp en skylt. Givetvis passar man samtidigt på att se över samlingarna. I sinom tid kan man ordna "upplevelser" á la Jorvik m.m., men som ett första steg vore det fullt tillräckligt - och inte kan det kosta något heller, jämförelsevis. Låter hur bra som helst.
-
Gorm
- Medlem
Historiskas vikingautställning genomgick nyligen en uppdatering och innehåller nu ca 4000 föremål, är inte det tillräckligt? Ärligt talat tvivlar jag på att Lindqvist ens besökt denna utställning, särskillt eftersom den innehåller mycket av det han efterlyser. Jag ser ingen som helst nytta med att splittra upp Historiska museet och prioritera en period framför en annan. Möjligtvis skulle man kunna marknadsföra den befintliga utställningen kraftigare men just nu har man precis öppnat en ny forntidsutställning som är minst lika intressant och väl värd ett besök.
/Johan
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Gorm skrev:Jag ser ingen som helst nytta med att splittra upp Historiska museet och prioritera en period framför en annan.
Det behöver som sagt inte vara värre än att sätta upp en skylt i stil med "Vikingamuseet / Viking Museum". Det skulle räcka rätt långt, till att börja med. Ingen omorganisation att tala om, omfördelning av resurser etc.
Eftersom folk, såväl in- som utrikes, som bekant är såpass intresserade av vikingatiden som de är så är ju en viss prioritering högst motiverad. Annat är snobberi.
-
Gorm
- Medlem
Är det snobberi att visa vilka andra intressanta perioder det finns? Varför ska 300 år av vår förhistoria prioriteras framför de andra 10 000?? Om det är snobberi att vilja lyfta fram hela forntiden så kallar jag mig för detta med glädje. Historiska museet är inget "vikingamuseum" så det skulle ju vara missvisande att kalla det för just detta när endast en utställning handlade om denna period. Och fortfarande, den befitnliga vikingautställningen är med råde den absolut största utställningen så visst prioriteras den, just nu så läggs dock krutet på "Forntider" eftersom det är den senaste utställningen.
/Johan
-
herulen
- Medlem
I Sverige finns ca 38 miljoner museiföremål och den årliga tillväxten är på ca 300 000 artefakter. Museerna har ytterst sett en minnesfunktion. Denna är systematisk och har vetenskapliga ambitioner och den förfogar över större resurser sammantaget än andra ”minnesaktiviteter” på individuellt eller institutionellt plan. Museerna är kulturbärare och förmedlare av värdeomdömen – en teoretisk genomfart – och dess roller är: samlaren, vårdaren, utställaren och forskaren. I dag så går museerna från att vara föremålsorienterat till samhällsorienterat, dvs. att konceptialucera, ytterst en musealisering av kommersiella processer. När så Herman Lindqvist säger att avsaknaden av ett Vikingamuseum beror på att vi inte vill provocera och vara stolta så har han delvis rätt, men likväl fel. Kort sagt: han har gjort det lite för enkelt för sig. Sverige har idag en av världens bäst utbildade museiarbetare. Många av dem har läst museologi på 60 eller 80 högskolepoäng och dessutom finns en forskarutbildning i Umeå. För museipersonalen gäller det att ställa sig frågan: är en utställning av vikingatiden det mest akuta och viktiga. På den frågan kan vi svara absolut Nej. För vikingatiden är verkligen inte den mest intressanta perioden i Sverige. Detta kan ingen period göra anspråk på. Därmed återstår frågan om vi ska bygga ett museum av vikingatiden eftersom denna period är mest känd för utlandsturister? Här skulle jag svara lika självklart Ja. Museernas uppgift är inte bara att förmedla och bevara minnesbilder till den egna befolkningen utan även rikta sig till turister. Ändå kan jag vara övertygad om att en sådan vikingautställning skulle vara något helt annat än vad herr Lindqvist skulle föreställa sig.