När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Lappoid
Medlem

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Lappoid » 5 december 2008, 20:47

kultursnubbe skrev:
ante_eklof skrev: Oj, genetisk forskning verkar visa att ljus hårfärg och blåa ögon är ett drag som har slaviskt ursprung och som det verkar nordiskt. Jag skulle tippa att de brunögda är i en stor majoritet i Norden.
/Rrune
Så hvis de er slaviske, hvordan forklarer du øyenfargen til denne vakre indiske kvinnen?

http://www.rai-aishwarya.com/images/eyes-aishwarya.jpg

kultursnubbe
Medlem

Inlägg av kultursnubbe » 7 december 2008, 11:26

Lappoid skrev:
kultursnubbe skrev:
ante_eklof skrev: Oj, genetisk forskning verkar visa att ljus hårfärg och blåa ögon är ett drag som har slaviskt ursprung och som det verkar nordiskt. Jag skulle tippa att de brunögda är i en stor majoritet i Norden.
/Rrune
Så hvis de er slaviske, hvordan forklarer du øyenfargen til denne vakre indiske kvinnen?

http://www.rai-aishwarya.com/images/eyes-aishwarya.jpg
Hoppsan jag trodde det var Norden och Sverige som saken gällde. Har måste jag ha missat det globala perspektivet. Ja då gäller det att leta efter mer blåögdhet. Dessutom antar jag att du också har kollat damens släkträd noga så det inte finns ett recessivt anlag från någon engelsk gentleman eller missis i bakgrunden.
/Rrune

kultursnubbe
Medlem

Inlägg av kultursnubbe » 7 december 2008, 11:32

kultursnubbe skrev: Oj, genetisk forskning verkar visa att ljus hårfärg och blåa ögon är ett drag som har slaviskt ursprung och som det verkar nordiskt. Jag skulle tippa att de brunögda är i en stor majoritet i Norden.
/Rrune
Jag får korrigera lite av vad jag skrev här ovan :oops: "Som det verkar nordiskt" var nog inte meningen utan skall ha kommit från slaviskt håll.
/Rrune

Användarvisningsbild
Lappoid
Medlem

Inlägg av Lappoid » 7 december 2008, 18:49

kultursnubbe skrev: Hoppsan jag trodde det var Norden och Sverige som saken gällde. Har måste jag ha missat det globala perspektivet. Ja då gäller det att leta efter mer blåögdhet. Dessutom antar jag att du också har kollat damens släkträd noga så det inte finns ett recessivt anlag från någon engelsk gentleman eller missis i bakgrunden.
/Rrune
Sålangt jeg kan se fra tilgjengelig informasjon så har både far og mor indiske navn.

kultursnubbe
Medlem

Inlägg av kultursnubbe » 7 december 2008, 19:04

Lappoid skrev:
kultursnubbe skrev: Hoppsan jag trodde det var Norden och Sverige som saken gällde. Har måste jag ha missat det globala perspektivet. Ja då gäller det att leta efter mer blåögdhet. Dessutom antar jag att du också har kollat damens släkträd noga så det inte finns ett recessivt anlag från någon engelsk gentleman eller missis i bakgrunden.
/Rrune
Sålangt jeg kan se fra tilgjengelig informasjon så har både far og mor indiske navn.
Hm, dumt av mig men det var också menat som ett skämt. kanske borde jag lagt till en smiley. Förresten var hon inte gråögd :wink: Men du må ursäkta vad har en gråögd/blåögd skönhet från nutidens Indien med Nordens ljushårighet och blåögdhet att göra till relationen med ljushårigheten och blåögdheten som finns bland slaver och balter.
/Rrune

kultursnubbe
Medlem

Inlägg av kultursnubbe » 7 december 2008, 20:28

ante_eklof skrev:
Vissa historiker vidhåller att de “germanska” folken all härstammar från Skandinavien, men jag finner det litet svårt att tro. Trots mitt tvivel kan jag inte förneka att det blonda håret och blå ögonen är recessiva gener som kräver lång isolation av en folkgrupp (med en hel del inavel) för att bli dominerande statistiskt sett. Eftersom nästan alla europeer är “indo-europeer” och “kaukaser” så kom vi alla från ett område runt Kaukasus innan vi blev Europeer. Men bara de “germanska” stammarna med nord-europeisk bakgrund har dessa egenskaper.
jag skall utveckla lite. Attt det bara skulle vara"germanska" stammar med Nordeuropeisk bakgrund (vad nu detta skulle vara för något?) är nys. Jag vill ta de som oftast kalls svear som ett exempel. Att detta område har varit en del av Östersjöregionen är klart och utövat olika tryck men också andra regioner har inneburit tryck på Mälarregionen. Genmässigt är det exv balter som i några undersökta fall finns i båtgravarna, enligt Hervarasagan och Saxo är det daniska vikingar (Sydskandivaiska) som ger upphov till uppsalaätten. Björkö har i sitt anläggande klara arkeologiska kopplingar till daner och också friser. Alltså olika involveringar där germanska stammr blir lite passé. Men östsvenskarna (svearna) verkar ha släkt på betydligt längre håll och en utvald haplogrupp visar att de är de som är mest släkt med finskugriska folk, Permitiska och volgafinska folk i östra Ryssland, balter och finländare. De likheter som finns är exv ljushårighet (vithet) och blåögdhet. Vilket visar att historien är mer komplicerad än antika benämningar. En sida av många- kan inte garantera den faktamässigt då nina kunskaper är för grunda.

http://atlantisinireland.com/DNA/Europeernas_DNA.php

/Rrune

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 12 december 2008, 17:13

kultursnubbe skrev:Förresten var hon inte gråögd :wink: Men du må ursäkta vad har en gråögd/blåögd skönhet från nutidens Indien med Nordens ljushårighet och blåögdhet att göra till relationen med ljushårigheten och blåögdheten som finns bland slaver och balter.
/Rrune
Bara som en notis. Grå ögon är mycket ovanligt bland germaner. Tänk efter själv hur många du känner. Däremot är det relativt vanligt bland slaver där det istället är ytterst ovanligt med gröna ögon. Dock kan ju ögonfärgen ibland vara grågrön och då blir det förstås en definitionslek, men jag avser tydligt grå eller gröna ögon.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

kultursnubbe
Medlem

Inlägg av kultursnubbe » 12 december 2008, 17:50

Olof Trätälja skrev:
Bara som en notis. Grå ögon är mycket ovanligt bland germaner. Tänk efter själv hur många du känner. Däremot är det relativt vanligt bland slaver där det istället är ytterst ovanligt med gröna ögon. Dock kan ju ögonfärgen ibland vara grågrön och då blir det förstås en definitionslek, men jag avser tydligt grå eller gröna ögon.
Grundfrågan var väl ändå blå ögon och ljust hår och att det skulle vara nordgermanska kännetecken. Det var jag påpekade de slaviska östryska och baltiska exemplen. Vad nu nordgermanskt skulle stå för.
/Rrune

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 12 december 2008, 20:24

kultursnubbe skrev: Grundfrågan var väl ändå blå ögon och ljust hår och att det skulle vara nordgermanska kännetecken.
Jo men den frågan var inte lika intressant. För övrigt undrar jag vilken ögonfärg lappoids Indiska exempel egentligen har.
Här är en ytterligare bild på samma kvinna:
http://www.rai-aishwarya.com/images/natural-ash.jpg

Ljus och färgfilter gör mycket i filmindustrin.... Hon skulle faktiskt kunna ha gröna ögon egentligen. Jag har ingen riktig koll på hur den ljusögdhet som faktiskt finns i Indien och ännu mer i Afghanistan fördelar sig mellan blått/grått/grönt.

Edit: Efter ytterligare lite forskning, via google, hittade jag följande bild på henne:

Bild

10 000 kronorsfrågan får nog bli vilken ögonfärg hon egentligen har. Blått verkar dock inte så troligt.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

kultursnubbe
Medlem

Inlägg av kultursnubbe » 12 december 2008, 21:04

Olof Trätälja skrev:
kultursnubbe skrev: Grundfrågan var väl ändå blå ögon och ljust hår och att det skulle vara nordgermanska kännetecken.
Jo men den frågan var inte lika intressant. För övrigt undrar jag vilken ögonfärg lappoids Indiska exempel egentligen har.
För oss som lägger historia på minnet må jag säga att kombinationen blå ögon och ljust hår kopplat till uttryck som nordgermaner är mer intressant än en grå/grön/blå/brunögd skönhet utifrån ett historiskt diskussionsforum.
/Rrune

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 12 december 2008, 21:37

kultursnubbe skrev:För oss som lägger historia på minnet må jag säga att kombinationen blå ögon och ljust hår kopplat till uttryck som nordgermaner är mer intressant än en grå/grön/blå/brunögd skönhet utifrån ett historiskt diskussionsforum.
/Rrune
Ja men det var en så märklig diskussion. Självklart är det fler än germaner som har ljus hårfärg och blå ögon. Å andra sidan är det bara nys att östersjöregionen skulle utgöra någon slags enhet. Det går utmärkt och enkelt att skilja tex germaner, slaver eller finnar från varandra genetiskt.
-----------

kultursnubbe
Medlem

Inlägg av kultursnubbe » 13 december 2008, 10:17

Olof Trätälja skrev: Ja men det var en så märklig diskussion. Självklart är det fler än germaner som har ljus hårfärg och blå ögon. Å andra sidan är det bara nys att östersjöregionen skulle utgöra någon slags enhet. Det går utmärkt och enkelt att skilja tex germaner, slaver eller finnar från varandra genetiskt.
Ja men då är det väl bra att påpeka detta för de som har denna nordgermanska tanke, eller? Är det någon exv. jag som påstått att Östersjöregionen skulle utgöra någon slags enhet och vad syftar du på då gennivå??

Det går utmärkt att skilja alla människor åt genetiskt, det handlar om vilken detaljnivå vi väljer. Dvs den enskilda människans genuppsättning till den genuppsättning som skiljer oss från övriga primater. Bra verktyg för diskussion?posting.php?mode=quote&f=36&p=498574#
/Rrune

Användarvisningsbild
Rus
Medlem

Inlägg av Rus » 5 januari 2009, 10:33

kultursnubbe skrev:
ante_eklof skrev:
Vissa historiker vidhåller att de “germanska” folken all härstammar från Skandinavien, men jag finner det litet svårt att tro. Trots mitt tvivel kan jag inte förneka att det blonda håret och blå ögonen är recessiva gener som kräver lång isolation av en folkgrupp (med en hel del inavel) för att bli dominerande statistiskt sett. Eftersom nästan alla europeer är “indo-europeer” och “kaukaser” så kom vi alla från ett område runt Kaukasus innan vi blev Europeer. Men bara de “germanska” stammarna med nord-europeisk bakgrund har dessa egenskaper.
jag skall utveckla lite. Attt det bara skulle vara"germanska" stammar med Nordeuropeisk bakgrund (vad nu detta skulle vara för något?) är nys. Jag vill ta de som oftast kalls svear som ett exempel. Att detta område har varit en del av Östersjöregionen är klart och utövat olika tryck men också andra regioner har inneburit tryck på Mälarregionen. Genmässigt är det exv balter som i några undersökta fall finns i båtgravarna, enligt Hervarasagan och Saxo är det daniska vikingar (Sydskandivaiska) som ger upphov till uppsalaätten. Björkö har i sitt anläggande klara arkeologiska kopplingar till daner och också friser. Alltså olika involveringar där germanska stammr blir lite passé. Men östsvenskarna (svearna) verkar ha släkt på betydligt längre håll och en utvald haplogrupp visar att de är de som är mest släkt med finskugriska folk, Permitiska och volgafinska folk i östra Ryssland, balter och finländare. De likheter som finns är exv ljushårighet (vithet) och blåögdhet. Vilket visar att historien är mer komplicerad än antika benämningar. En sida av många- kan inte garantera den faktamässigt då nina kunskaper är för grunda.

http://atlantisinireland.com/DNA/Europeernas_DNA.php

/Rrune
(1 Redigerat av B Hellqvist.)

Enligt de undersökningar som har gjorts av Birka så finns det inget som pekar på att Birka har anlagts av Daner eller Friser. Birka verkar vara knuten till Sveakungen, inte minst på grund av att en av hans gårdar, hovgården på Adelsö, ligger granne med Birka. Vad det gäller garnisionen på Birka så finns det heller ingen koppling till Danmark, snarare tvärtom. Birkas garnision utgjordes av rusiska krigare, inte daner. Helt fel alltså.

Av Björn Ambrosiani "Sveakungen har varit aktiv vid stadens grundande. Ett bildstensklot i låg relief återfanns i ett av de understa lagren. På klotets översida finns bilden av en örnfigur i profil. Denna figur kan knytas till Uppsalakungarna och deras uppgivna härstamning från Oden (Ambrosiani 1983; Ambrosiani - Erikson 1986,51ff). "
http://www.raa.se/cms/extern/se_och_bes ... ektet.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Uppsala_%C3%B6d

Den första som nämner daner är Jordanes på 500-talet och då skriver han också att Daner och Svear har samma ursprung. Svear nämns betydligt tidigare av Tacitus. Sveakungarna, Ynglingaätten, är nordens äldsta kungaätt och anses inte ha någon koppling till Danmark.

Vad det gäller Svear och haplogrupper, så är det tre haplogrupper som är helt dominerande för svenskar - I1, R1b och R1a. Finnar t ex har uteslutande N3. Du har alltså helt fel här också...

Det finns inga belägg för att det ligger några balter i några båtgravare - om så är fallet, presentera dem då.

By the way - Daner och Friser är germaner...

(2 Redigerat av B Hellqvist.)

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 5 januari 2009, 12:04

Hverken i romersk regning (Germania Magna stopper ved Elben), i DNA, hos Adam af Bremen (bog 1) 1070-2, i tanke eller sind er de danske, friserne, jyderne, longobarderne, vandalerne, burgunderne, thyboer, stevnboer osv. germanere. Tysksindet nationalisme med "Indogermanisch” fra 1823 var god foder for Thule Gesellschaft. Der findes særlige forum og uniformer for dette.

Ufatteligt mange har foreslået at Jordanes beretning i "Getica sive De Origine Actibusque Gothorum” (Goternes oprindelse og dåd, Bog 3:23) om at Danerne udgår fra Svea-folket, der udgår fra de ukendte Vinoviloth, skal opfattes som et biologisk stamtræ. Det er åbenlyst således Jordanes selv opfatter det, hvorfor det er naturligt at mange mener dette. Jeg mener derimod at Jordanes ganske enkelt har hørt beretningen om Gefion og Sølund, og om hvorledes vi tager land fra hvad Svea-folket år 40-77 e.Kr. anser som landskaber under deres herredømme. Jordanes har godt kendskab til Rolf Krake (Scyldinga-æt nr. 19, før 494), hvorfor sagnet om Gefion og Sølund er kendt i dette tidsrum.

Vi har møntreform i alle vore landskaber år 670 e.Kr. Her udgår guldskillinger og erstattes er sølvpenge, der møntes ens i tiden år 670-755 e.Kr. i Ribe, Ipswich, Domburg og Dorestad, og var gangbar mønt på alle handelspladser, fra Norge over Skåne til Øst-Anglen.

De udstedte sølvpenge kan grupperes i serier, og blandt disse findes en gruppe som jeg kalder "Birka"-mønter. Et eksempel er denne:

Bild

Seolfor pening, silfr peningr, sølvpenge – Sceat fra ca. år 710-760 e.Kr. Series R, 5. Vi ser 4 Angel-saksiske runer: Beorc (b), eoh (e), peorð (p) og en speciel os (kort a) med kun én stav på tværs. Den afbildede person, som vi ikke ved om vender ryggen til, er i færd med at kaste sit spyd. De 3 ”bolde” er blodet der løber i stride strømme. Under den løftede overarm ses skaftet på en scramasax. Den runde ring kan, som figurafbildningerne på ”det korte” guldhorn, være den hellige edsring. Mønten blev fundet som strøfund 2004 i bygden Barham (”beorgham” oldengelsk eller ”hjemmet på bakken”) 4 miles/6.4 km nord for Ip’s Vig (Ipswich), Suffolk. De to ”bolde” antyder at mønten er slået i Dorestad.

Beorc-runen, der betyder ”birk”, er identisk til handelspladsen Birka.

De tre andre runer er en samlet forbandelse og ulykkesvarsel mod Birka af "os".

Jeg har gennemgået en del af runeforbandelserne mod Birka og runerne er helt systematisk benyttet for at afgive forbandelser, der ikke overlapper hinanden.

At "os" afsiger forbandelser mod Birka i tidsrummet år 670-755 e.Kr. kan vi handelspolitisk forklare.

Det ser ud til at det er Kong Frode III. (Scyldinga-æt nr. 25), der taber Garðaríki for os i 600 tallet e.Kr. Hermed taber vi al handel fra øst og skatteindtægterne herfra. Disse tilgår nu Birka.

Handelspladsen Birka siges at blive grundlagt i midten af 700 tallet e.Kr., men det fremgår helt tydeligt fra vore sølvpenge at Birka er i fuld styrke allerede år 670 e.Kr. Det fremgår også helt klart at Birka er under fjendens kontrol, og en stor trussel for vore egne handelspladser, og dermed skatteindtægter. Det er derfor ikke os der har grundlagt Birka.

Vi kan se at dette stadig er tilfældet ca år 851 e.Kr. fra ”Vita Anskarii auctore Rimberto” eller ”Ansgars liv og levned skrevet af Rimberto” (kap. XIX) fra ca. år 865 e.Kr., hvor Kong Anud Uppsale (Anoundus) bringer en Danerflåde med 21 skibe til Birka for at genvinde tabt land.

Først da Rorik af Jylland med sine brødre gentager kontrollen af Garðaríki år 862 .Kr. vender situationen. Birka uddør kort tid derefter og flyttes.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Rus
Medlem

Inlägg av Rus » 5 januari 2009, 14:02

Odinkarr skrev:
Hverken i romersk regning (Germania Magna stopper ved Elben), i DNA, hos Adam af Bremen (bog 1) 1070-2, i tanke eller sind er de danske, friserne, jyderne, longobarderne, vandalerne, burgunderne, thyboer, stevnboer osv. germanere. Tysksindet nationalisme med "Indogermanisch” fra 1823 var god foder for Thule Gesellschaft. Der findes særlige forum og uniformer for dette.

Ufatteligt mange har foreslået at Jordanes beretning i "Getica sive De Origine Actibusque Gothorum” (Goternes oprindelse og dåd, Bog 3:23) om at Danerne udgår fra Svea-folket, der udgår fra de ukendte Vinoviloth, skal opfattes som et biologisk stamtræ. Det er åbenlyst således Jordanes selv opfatter det, hvorfor det er naturligt at mange mener dette. Jeg mener derimod at Jordanes ganske enkelt har hørt beretningen om Gefion og Sølund, og om hvorledes vi tager land fra hvad Svea-folket år 40-77 e.Kr. anser som landskaber under deres herredømme. Jordanes har godt kendskab til Rolf Krake (Scyldinga-æt nr. 19, før 494), hvorfor sagnet om Gefion og Sølund er kendt i dette tidsrum.

Vi har møntreform i alle vore landskaber år 670 e.Kr. Her udgår guldskillinger og erstattes er sølvpenge, der møntes ens i tiden år 670-755 e.Kr. i Ribe, Ipswich, Domburg og Dorestad, og var gangbar mønt på alle handelspladser, fra Norge over Skåne til Øst-Anglen.

De udstedte sølvpenge kan grupperes i serier, og blandt disse findes en gruppe som jeg kalder "Birka"-mønter. Et eksempel er denne:

Bild

Seolfor pening, silfr peningr, sølvpenge – Sceat fra ca. år 710-760 e.Kr. Series R, 5. Vi ser 4 Angel-saksiske runer: Beorc (b), eoh (e), peorð (p) og en speciel os (kort a) med kun én stav på tværs. Den afbildede person, som vi ikke ved om vender ryggen til, er i færd med at kaste sit spyd. De 3 ”bolde” er blodet der løber i stride strømme. Under den løftede overarm ses skaftet på en scramasax. Den runde ring kan, som figurafbildningerne på ”det korte” guldhorn, være den hellige edsring. Mønten blev fundet som strøfund 2004 i bygden Barham (”beorgham” oldengelsk eller ”hjemmet på bakken”) 4 miles/6.4 km nord for Ip’s Vig (Ipswich), Suffolk. De to ”bolde” antyder at mønten er slået i Dorestad.

Beorc-runen, der betyder ”birk”, er identisk til handelspladsen Birka.

De tre andre runer er en samlet forbandelse og ulykkesvarsel mod Birka af "os".

Jeg har gennemgået en del af runeforbandelserne mod Birka og runerne er helt systematisk benyttet for at afgive forbandelser, der ikke overlapper hinanden.

At "os" afsiger forbandelser mod Birka i tidsrummet år 670-755 e.Kr. kan vi handelspolitisk forklare.

Det ser ud til at det er Kong Frode III. (Scyldinga-æt nr. 25), der taber Garðaríki for os i 600 tallet e.Kr. Hermed taber vi al handel fra øst og skatteindtægterne herfra. Disse tilgår nu Birka.

Handelspladsen Birka siges at blive grundlagt i midten af 700 tallet e.Kr., men det fremgår helt tydeligt fra vore sølvpenge at Birka er i fuld styrke allerede år 670 e.Kr. Det fremgår også helt klart at Birka er under fjendens kontrol, og en stor trussel for vore egne handelspladser, og dermed skatteindtægter. Det er derfor ikke os der har grundlagt Birka.

Vi kan se at dette stadig er tilfældet ca år 851 e.Kr. fra ”Vita Anskarii auctore Rimberto” eller ”Ansgars liv og levned skrevet af Rimberto” (kap. XIX) fra ca. år 865 e.Kr., hvor Kong Anud Uppsale (Anoundus) bringer en Danerflåde med 21 skibe til Birka for at genvinde tabt land.

Først da Rorik af Jylland med sine brødre gentager kontrollen af Garðaríki år 862 .Kr. vender situationen. Birka uddør kort tid derefter og flyttes.

mvh

Flemming
Blir lite trött på dansk nationalism... Svenskar, danskar och norrmän räknas sedan medeltid allmänt som nordgermaner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Germaner

Vad det gäller dina mynt så är saken långsökt och det finns inga belägg/bevis för dina teorier. Det finns inga svenska uppgifter om att danerna på något sätt skulle ha haft något inflytande över svea rike. Birkas garnisionen bestod av ruser, dvs svear, och deras beväpning var dels inhemsk dels från rusland/Konstantinopel - dvs EJ dansk. Det fanns en dansk artefakt i garnisionens ägo, men den antas vara en trofé, dvs en symbol för ett ofarligt danmark.
Birka brändes 975 e kr men inte av danskar - de som brände Birka kom från Smolensk och antas vara andra ruser.

Rörik/Rurik var Rus, dvs svensk. Detta bekräftas av åtskilliga källor i bl a Kiev, Frankrike och i muslimska källor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rus_(people)

Rusland (Ryssland) grundlades av svear (ruser) från roslagen. Sverge kallas fortfarande detta av bl a finländare (ruotsi).

Skulle uppskatta om det las fram mer fakta, inte egna vilda fantasier..

Skriv svar