Thor kulten, kritisk genomgång

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Notarius » 10 december 2014, 12:00


Arkivet
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 januari 2015, 16:43
Ort: Stockholm

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Arkivet » 30 januari 2015, 18:22

Den världsberömde Thor Heyerdahl och Per lillieström har ju faktiskt gjort utgrävningar där de kunnat bevisa att Odun verkligen levt och ha kom från Azur osv.

Det har utgivits två böcker uti ämnet.

"Jakten på Odin"
J.M.Stenersens förlag A.S.
Oslo 2002
320 sidor Inb.
ISBN: 82-7201-316-9

Betyg. :D :D :D :D :D

Läs även Thor Heyerdahl Per Lillieström
"Ingen Grenser"
J.M.Stenersen förlag A.S.
Oslo 1999 inb.
395 sidor
ISBN: 82-7201-270-7

Betyg. :D :D :D :D :D


Jag använder mig av en femgradig skala och följande symboler :D , :) , :o

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Valdemar Sappi » 31 januari 2015, 22:44

Hur hänger eldguden i Litauen samman med Thorkulten? Verkar mycket likt.

Skillnader?

Furst Kestutis hustru Biruté var eldvakterska från Palanga (vid Östersjöns kust). De fick inte gifta sig, men det brydde sig inte en furste om...
Perkunas använde inte hammarsymbolen utanutan snarlika yxan och pilar. http://en.wikipedia.org/wiki/Perk%C5%ABnas
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Odinkarr » 1 februari 2015, 01:13

Det er efter min mening langt vigtigere at have forståelse for det finske værk Kalevala (Kaleva's land), og det estiske værk Kalevipoeg (Kalev’s søn).

Thor findes her i sin oprindelige og tidligste form som sky-gud. I Kalevala kaldes han "Ukko" (finsk) og i Kalevipoeg for "Uko" (estisk). Det afledede ord "ukkonen" betyder "torden".

Dette er identisk til vor egen og ældste form af Thor - ÖkuÞór (Gylfaginning - Snorre Edda).

mvh

Flemming

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Notarius » 4 februari 2015, 10:39

Adskillige forskere kritiserede en del af Thor Heyerdahls teori sønder og sammen, særlig de fund, han viste i bogen.
Meget andet tyder dog på, at en del mennesker er kommet hertil fra sydøst for mange år siden.
Hvor mange år, ved jeg ikke.

Wurner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2015, 11:21
Ort: Gbg

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Wurner » 10 april 2015, 21:42

Hej allihopa, det här är mitt första inlägg på forumet.

Jag håller på att läsa Viktor Rydbergs "Undersökningar i germanisk mythologi" som finns utlagd på projekt Runeberg, är nu inne på andra bandet. Enligt min mening finns det väldigt mycket att hämta ur Rydbergs böcker om nordisk mytologi, bl.a. hur kristna krönikörer bearbetat germaniska myter för att få dem att passa in i krönikörernas världsbild (de germanska gudarna kunde inte vara gudar, alltså fick man beskriva dem som forntida kungar, på så vis kunde de gamla frankerna med stolthet kunna anse sig vara deras ättlingar utan att det krockade med deras nya kristna religion). Vad Rydberg skriver om denna ombearbetning av de germanska myterna är något som jag tror att alla som får för sig att läsa Snorre, Saxo & Co. skulle ha nytta av att läsa för att få perspektiv (s.24 och framåt i "Undersökningar..." band 1). Har man någonsin undrat om varför vissa krönikörer påstår att Oden och de andra var från Troja så får man utförligt svar här.

Rydberg går också igenom likheter mellan germansk, proto-iransk och vedisk mytologi och visar att de har väldigt mycket gemensamt - kosmologi, gudarnas "familjeträd", de grundläggande episka världsskapelse- och gudasagorna etc. Poängen (det som faller inom ramen för den här tråden) blir då att väldigt mycket av mytologin måste vara väldigt gammal eftersom det har direkta motsvarigheter inom andra indoeuropeiska mytologier och bör då ha uppstått före det att den germaniska grenen av indoeuropeerna knoppades av från resten. "Tor" som "asagud" och bekämpare av jättar är en sådan komponent som finns gemensamt hos flera indoeuropeiska mytologier. Så förklarar ju givetvis inte det varför Tor blev satt "i första rummet" så att säga, alltså varför han inom Skandinavien under en viss tidsperiod var den "viktigaste" guden (om han nu verkligen var det) men det är ju hjälpsamt för den här diskussionen att han (som mytologisk figur) inte var en ny uppfinning under sen järnålder.

Det går så klart inte att sammanfatta argumenten från hundratals sidor på ett övertygande vis i ett enda inlägg, jag ville egentligen bara tipsa dem som har tid, lust och intresse om att läsa Viktor Rydbergs "Undersökningar i germanisk mythologi". För min del har det varit väldigt givande.

Wurner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2015, 11:21
Ort: Gbg

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Wurner » 13 april 2015, 16:12

När jag ser tillbaka på vad jag skrev så tycker jag att det var onödigt långt och svamligt. Kortare och mer sakligt uttryckt:

Vad jag förstår visar jämförande indoeuropeisk religionshistorisk forskning att "Tor" som koncept finns i asiatiska grenar av indoeuropeisk mytologi och "Tor" borde då rimligtvis vara minst lika gammal som den germaniska avknoppningen från övriga indoeuropeer (oavsett om det handlade om folkvandring eller kulturutbyte), ~2500 f.Kr om man får luta sig mot Wikipedia.

Som jag skrev i förra inlägget är min huvudkälla Viktor Rydberg, vet ej om dagens religionshistoriker håller med honom i just detta. :D

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Karsten Krambs » 12 juli 2015, 17:30

Karsten Krambs skrev:Underligt nok findes al kildematerialet i Danmark og Sverige fra perioden 950 - 1050, – men ikke i Norge?
Sæbjørg Walaker Nordeide har skrevet en artikel om "Thor's hammer in Norway. A symbol of reaction against the Christian cross?" fra 2006.

https://www.academia.edu/1202965/Thors_ ... tian_cross

Umiddelbart ser det ud til, at de norske dateringer matcher hvad der er fundet i både Danmark og Sverige. Det er ikke mange symboler for Thor, der er fundet i Norge!
Thors hammer i Norge.jpg
Thors hammer i Norge.jpg (66.55 KiB) Visad 2575 gånger
Senast redigerad av 1 Karsten Krambs, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Karsten Krambs » 12 juli 2015, 17:35

Spredning af Thors hammere.
4-b491f8624f.jpg
General distribution of Thor’s hammers (Wamers 1999).

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Karsten Krambs » 15 juli 2015, 17:55

Karsten Krambs skrev:Sæbjørg Walaker Nordeide skriver i sin artikel om "Thor's hammer in Norway:
Nordeide skrev:According to Egon Wamers (1999), Thor’s hammer pendants and moulds for Thor’s hammers have mostly been found in southern Sweden, Denmark and the part of Germany closest to Denmark; a few in Norway and near the south and east coasts of the Baltic, and very few in the British Isles, Poland, Iceland and Russia. Only 10% have been found in graves. In addition, many Thor’s hammer rings, mostly of iron, have been found in graves from the eighth to tenth centuries in Åland, Swedish-speaking parts of Russia, and especially the Mälaren district of Sweden, where 450 rings have been found, including 58 in the Birka graves (Wamers 1999;Gräslund 2002:57). Almost all the graves containing Thor’s hammer rings are cremations.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Jens Yde » 25 maj 2019, 16:43

Karsten Krambs skrev:
13 januari 2014, 15:38
Thor-kulten i Skandinavien er kun dokumenteret i form af 4 indskrifter på runesten, blandt andet

Glavendrup-sten DR-nr.: 209, Fyn 26
Datering: 900-950
þur : uiki : þasi : runaR
Þōrr vīgi þessi rūnaR
Thor vie disse runer
Thor og runen T for krigsguden Tyr har fået en fremtrædende plads i visse grupper i vore dage, og ifølge asatroende er den svenske regering på vej med et forbud mod runer og visse smykker fra vikingetiden. Bliver Thors hammer "Mjølner" nu forbudt i Sverige? 🔨 :D

Det Nordiska Asasamfundet skriver: ”Genom Justitieminister Morgan Johanssons försorg hanteras en utredning som ska presenteras i slutet av maj 2019 där man ska komma fram till om att möjliggöra så att Runor och andra Nordiska symboler t.ex. Valknuten, Mjölner, Vegvisir ska kunna hamna under lagen om Hets Mot Folkgrupp.
https://nyadagbladet.se/inrikes/protest ... -av-runor/

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Valdemar Sappi » 27 maj 2019, 20:15

Det är trams att påstå att runor skall förbjudas. Det enda som finns är at det skall skrivas ett betänkande, som för övrigt skall presenteras senast nu 31/5. Lagar finns redan som skulle täcka t.ex. ett förbud mot NMRs fana med en runa på. Behövs inga nya lagar.
Det enda hotet som finns mot runan är just NMRs nedsmutsande av ett par runor.
Så fortsatt gärna en intressant debatt, men för inte in det tramset om påstått hot mot runan på detta forum tack.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Jens Yde » 27 maj 2019, 20:56

Rygterne om, at runer skal forbydes i Sverige er ikke noget, jeg selv har fundet på. Det har blandt andet stået at læse i Smålandsposten på lederplads.
Är det hets mot folkgrupp att hålla på och vifta med en runa? Efter att svenska nazister marscherat runt med Tyr-runan i ett antal år nu har justitieminister Morgan Johansson beslutat att försöka förpassa detta skrivtecken till det kriminellas härad. En utredning skall landa nu i slutet av maj. Spekulationer har redan hörts om att inte bara Tyr-runan utan även andra symboler som förekommer mindre frekvent - eller kan komma att förekomma - i extrema miljöer skall förbjudas. Det är som upplagt för urspårning. Man kan förbjuda Tyr-runan. Man kan förbjuda x-runan. Man kan förbjuda ditten- och dattenrunan ända tills hela futharken, runalfabetet, är helt förbjuden. För naturligtvis kommer de politiska krafter man vill stävja genast gripa an nya symboler så snart deras nuvarande har förbjudits. Är till exempel Valknuten bekant? För de flesta är den nog inte det. Men det är en sofistikerad fornnordisk symbol vars religiösa eller existentiella innebörd vi aldrig kommer få full klarhet i. Den förekommer med stor säkerhet i tvivelaktiga miljöer. Men den betyder inte att den hör hemma där. Den hör definitivt inte hemma på någon statlig uppsatt lista över förbjudna bilder.
http://www.smp.se/ledare/lat-runorna-va ... w_ZL4u7YH8

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Valdemar Sappi » 28 maj 2019, 17:23

Ändå rykten. Det som utreds i betänkandet är väl närmast NMRs användande av en runa i sin fana.
En höna av en fjäder...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Thor kulten, kritisk genomgång

Inlägg av Davian » 1 juni 2019, 01:20

Ryktet var inte påhittat men det var definitivt ett rykte som inte innehöll några korn av sanning. Det som skedde var att det fanns en utredning som skulle studera om det börjar bli dags att göra någonting åt hål i lagstiftningen.

Utredningen presenterades igår och kom fram till att lagen fungerar som den ska i nuvarande form och inga förändringar bör ske. Ungefär samma resultat som varenda politiskt sakkunnig och juridiskt kunnig sagt sen ryktena började gå runt.

Det här var ett fall där massa folk betedde sig som dagisbarn i viskleken.

Skriv svar