Hällristningar i Västerås

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Hällristningar i Västerås

Inlägg av ERland » 7 juli 2017, 15:47

Jag arbetar numera i Västerås, och hyr en lägenhet i andra hand på Emausgatan. Nu har jag fått veta att det ska finnas hällristningar i detta område, bl.a. vid Gideonsbergsskolan.

Jag har varit ute och letat efter ett par hällristningar nära Gideonsbergsskolan, med stöd av den bifogade kartan, men inte hittat dem. Det gäller de två R-markeringarna just öster om skolan (som ligger vid Aspvretsgatan).

Jag undrar om dessa ristningar finns överhuvudtaget. Kanske är de så överväxta med mossa och annat att de inte syns.

Någon som vet mer om dessa ristningar, som sett dem?
Bilagor
Tillfälligbild (2).png

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Hällristningar i Västerås

Inlägg av tyskaorden » 23 juni 2018, 15:48

Låter intressant har inte sett dem dock, har inte vägarna förbi Västerås så ofta. Dock kan de som du säger vara svåra att hitta om de är övervuxna.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13559
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hällristningar i Västerås

Inlägg av Markus Holst » 24 juni 2018, 18:50

Jag gissar att hällristningar kan vara svåra att hitta även om de inte är övervuxna. De flesta av oss ser hällristningar när de är rödmålade och fina, men att annars leta efter ristningar i sten - som man dessutom inte vet vad de förställer, måste vara svårt. Att de finns på en karta antyder ju att någon har sett dem förhållandevis nyligen, såvida inte kartritare använder sig av klipp och klistra-tekniken i all oändlighet. Kanske fanns ristningen markerad på en 1600-talskarta och så har den fått hänga med utan att någon brytt sig om att kontrollera dess existens.

EDIT hittade detta: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... kel=651438

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hällristningar i Västerås

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 juni 2018, 02:05

Sök på Fornsök , antingen zooma du in området via kartan eller gör en sökning rak av.

www.fmis.raa.se

Ett litet tips bara, känner inte till Västerås så bra och vet inte var skolan ligger i staden.

Stefan

Skriv svar