Sanby borg, Öland

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Gamle G
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 juni 2013, 06:07

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Gamle G » 24 maj 2018, 08:41

Att det finns guld kvar behöver inte innebära att inget guld togs. Kanske är det bara guldet som inte han tas som blev kvar?
En bra synpunkt/ hypotes. Men om angriparna skulle blivit "bortjagade" av försvarare eller fränder till Sandbyborna innan de hunnit avsluta plundringen, borde inte dessa då tagit hand om de döda mm efteråt? Förutsatt att man då fortfarande behärskade omgivningen. Vem vet; det kanske var "snabba kast" i allianser och krigföring vid aktuell tidpunkt? Men "efteråt" borde ju en längre tids stabilitet inträtt, med förhållanden som gjorde att "tabut" fortfarande respekterades. Således förblev Sandbyborna ändå "loosers". I närområdet i varje fall.

Men det skulle ju kunna stämma ganska väl överens med de oroliga -och snabbt skiftande måhända- förhållandena under folkvandringstiden och efter Romarrikets (för)fall. Heruler är ingen dum teori, även om dagens vetenskap tydligen skiftar huruvida de var "återvändare" till Sydsverige eller aldrig ens hade varit här tidigare. Oavsett vilket kan man ju ändå ana att folkgruppen (vad nu det vill säga) under decennier, ja kanske århundrande(n), på kontinenten blandats upp med folkgrupper där (kanske nån form av "ätteledning" tillämpades redan då?) varvid man tagit åt sig av seder, bruk och språk varför man inte hade mycket gemensamt längre med de folkgrupper som hade bott kvar i nuvarande Sverige. Eller/ och återvänt tidigare? Därav "dålig grannsämja". Och så hände kanske nåt dramatiskt som ställde saken på sin spets. T o m teorier om solförmörkelser har framförts här. Ja, fler samverkande säkert. Med känt resultat.

Hur som helst kanske Sandby var en "förpostering" eller ett "brohuvud" för en folkgrupp, men där företaget misslyckades. Och där folkgruppen då gav upp (även sina döda då) och försökte nån annanstans i stället. Nånstans där de lyckades varför Sandby föll i glömska även hos dom? Historien/ myterna är ju annars fulla av berättelser om återvändare, just i dessa tider och i norden, som "kom, såg och segrade". Inte minst tack vare de kunskaper och resurser de hade tagit med sig från kontinenten. Rentav "Svear", ja "Asar" kanske? Historia ska ju annars skrivas av segrare, men här hade dessa inget intresse av detta -de fanns ju kvar på Öland- medan förlorarna drog nån annanstans. Där de då kanske vann, eller åtminstone blev framgångsrika, och kunde skriva historien om sig själva där allting gick bra? Den andra, "förhistorien", glömde man liksom...

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Lejonmod » 29 maj 2018, 14:28


Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Lejonmod » 29 juli 2018, 20:53


Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Markus Holst » 29 juli 2018, 21:43

Byggd ovanpå ett gravfält. Intressant motiv-teori.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av sonderling » 30 juli 2018, 12:32

Och under artikeln en länk till en nyhetsartikel "36 kvinnor och barn bortförda av IS i Syrien", inte mycket har förändrats genom åren så nått sånt hände väl kvinnor och barn på denna plats.
Har hört gravfälts teorin förrut och ja den är intressant som sagt. Men att ingen endå plundrat området under alla dessa år? Ja det tyder väl på nått slags Tabu stämpel på området som satt skräck i folk i generationer: tänker jag.*

Sonderling

* Sci-fi nörden i mig säger att detta är ett bevis för ett tidigt Zombie utbrott!? 8-)

Gamle G
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 juni 2013, 06:07

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Gamle G » 31 juli 2018, 00:03

Men att ingen endå plundrat området under alla dessa år? Ja det tyder väl på nått slags Tabu stämpel på området som satt skräck i folk i generationer: tänker jag

Precis. Och det måste väl då tyda på att dom som skövlat Sandby behärskade området in i historisk tid, d v s den tid då vi har hyfsad koll på vilka de var =inte nåt mystiskt folk som "försvunnit i historiens dimmor". Alltså "ölänningar" då. Försvunnit i historiens dimmor har däremot Sandbyborna gjort, men frågan är då om dom etablerade sig nån annanstans i stället efter bakslaget på Öland? Måhända nånstans där de blev framgångsrika (härskare t o m?) och därmed själva hade anledning att glömma vad som hade hänt? Och då kanske respektera tabut de också. Av hänsyn till "Ölänningarna" som med tiden hade blivit allierade kanske? Framtida forskning kanske kommer att ge åtminstone en del av svaren, får vi hoppas.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Jens Yde » 19 december 2018, 18:03

Der er en ny stor engelsksproget offentliggørelse om The Sandby Borg Massacre.

https://www.cambridge.org/core/services ... oYRoIYxBW0

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av sonderling » 24 november 2020, 08:09

Ämnet var uppe i gårdagens Vetenskapens värld.
Jag köper teorin att det var grann borgen och att de sedan behärskade området och kunde hota alla som kom nära.
Kvinnor och vapen verkar saknas på platsen men allt annat har lämnats, både smycken och kreatur.

Har annars grubblat på vad som skulle kunna göra en plats så tabu att ingen ens plundrat liken. Auschwitz började plundrats av lokala bönder innan kriget ens var slut, och i Tjernobyl har det också förekommit plundring, både är ju platser som borde avskräckt människor från att komma nära tänker jag. Nej det måste ju vara så att förövarna finns kvar och förskräcker från plundring.
Sandby borg stod där och ruttna bort till skräck och varnagel.
Intressant också att de nämner att ortsborna fortfarande förknippade platsen med nått dåligt.

Nu undrar man ju nyfiket på vad som ligger bakom massakern?

Sonderling

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Smalandsman » 24 november 2020, 09:02

sonderling skrev:
24 november 2020, 08:09
Ämnet var uppe i gårdagens Vetenskapens värld.
Jag köper teorin att det var grann borgen och att de sedan behärskade området och kunde hota alla som kom nära.
Kvinnor och vapen verkar saknas på platsen men allt annat har lämnats, både smycken och kreatur.

Har annars grubblat på vad som skulle kunna göra en plats så tabu att ingen ens plundrat liken. Auschwitz började plundrats av lokala bönder innan kriget ens var slut, och i Tjernobyl har det också förekommit plundring, både är ju platser som borde avskräckt människor från att komma nära tänker jag. Nej det måste ju vara så att förövarna finns kvar och förskräcker från plundring.
Sandby borg stod där och ruttna bort till skräck och varnagel.
Intressant också att de nämner att ortsborna fortfarande förknippade platsen med nått dåligt.

Nu undrar man ju nyfiket på vad som ligger bakom massakern?

Sonderling
- En teori:
"Svear och Gutar, till exempel verkar ha fortsatt att jobba som legoknektar in på 500-talet, men ölänningarna verkar ha förlorat sina uppdragsgivare. Det betydde att en massa krigare fick åka hem för gott, och vilka skulle de bråka med då? Jo, varandra, säger arkeologen Jonathan Lindström."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/in ... k-massaker
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av sonderling » 24 november 2020, 12:47

Jo jag hörde också det, ja jag tänkte väl mer i detalj. Det känns som lite överkill för en vanligt maktkamp men jag antar att man aldrig får veta.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Markus Holst » 24 november 2020, 12:51

Jag tänker på Sandby borg som en pytteliten stads-stat, omgiven av en fientlig landsbygd.

Att det var overkill var nog själva grejen och det funkade ju - skräcken sitter fortfarande i.

Mina funderingar fortsätter i vilka som byggde borgen. Den verkar ju bara ha varit i bruk i en mansålder. Kan det varit de som bodde där som byggde, eller hade de möjligen erövrat den och det kända överfallet var en hämnd?

Samtidigt går mina tankar till Lindisfarne. Kan detta helt enkelt varit en föregångare till vikingatågen? In med grundgående båtar, plundra och iväg igen. Då kan ju plundrarna vara gotlänningar, balter eller finnar.

Vi lär aldrig få veta, vilket ger oss rätten att spekulera. Jag känner en plötslig lust att skriva en kioskvältande dramatisering av händelsen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Markus Holst » 24 november 2020, 13:24


History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av History freak » 24 november 2020, 16:06

Man lär ha hittat mycket artefakter från romarriket i borgen, vilket pekar på att man åtminstone delvis var återvändare som lämnade medelhavsländerna efter Roms sönderfall 476 e.kr. Underligt att man bara slog ihjäl befolkningen utan att plundra. Underligt också att alla de många döda var män utom en enda kvinna. Var finns kvinnorna ?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av Markus Holst » 24 november 2020, 16:25

De kan finnas ihopfösta någon annan stans i borgen, eller bortrövade som byte. Fast det verkar konstigt om man toge kvinnorna men lämnade guldet.

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sanby borg, Öland

Inlägg av History freak » 24 november 2020, 19:56

Det är kvinnorna som föder barnen. Vill man radera ut en folkgrupp för evigt tar man livet av även kvinnorna. Annars växer barn upp som vill ta hämnd i ett senare skede. Kvinnorna finns säkert också i borgen, men man har inte hittat dem ännu.

Skriv svar