Jellingdynastiet - en illusion

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Jellingdynastiet - en illusion

Inlägg av Notarius » 9 december 2016, 13:24

Notarius skrev:
Karsten Krambs skrev:Nu tør man snart ikke nævne én eneste reference af Adam af Bremen. Alligevel gør jeg forsøget. År 935 opholdt ærkebiskop Unni sig - ifølge Adam - kort i Jylland og her nævnes hans samtale med en kong Gorm.

"Men da den guds bekender kom til danernes land, hvor, som sagt, den grusomme kong Worm (Gorm) dengang herskede, formåede han ikke at omstemme kongen på grund af dennes medfødte vildskab".

Er denne information valid eller er den frit opfundet af Adam? Egentlig skulle han hellere have udeladt denne sekvens, da den ikke er særlig positiv set gennem missionen Hamburg-Bremens briller. Men måske forsøger Adam her, at borforklare den mislykkede mission i danernes land.

Hvilken rejserute benyttede ærkebiskop Unni sig af år 935 - med kurs mod Sverige? Umiddelbart synes der kun at være tale om en kystrejse op langs Jyllands vestkyst og frem til Limfjorden, med ophold i land efter hver dagsrejse.

Det skulle være mærkeligt om der ikke blev gjort ophold i det Ribe, der netop nu er i mediernes søgelys. Her har man opdaget, at der i 900-tallet skete væsentlige bymæssige ændringer. Det er Søren Sindbæk der udtaler følgende: »Der er et pludseligt ophold i kongerækken omkring denne periode, så noget tyder på, at der har været et sammenbrud i den danske kongemagt. Man kan forestille sig, at de magtforhold, der har beskyttet Ribe indtil da, simpelthen er gået i opløsning omkring samme tid. Måske er nye magthavere kommet til? Ribe er for vigtigt et strategisk punkt til bare at lade ligge hen.«

Unnis rejse fortsatte op til og igennem Limfjorden frem til Aalborg (Alabur, Alebu) som allerede eksisterede på det tidspunkt. Som Peter Yde har vist os, er der mange spændende uudforskede muligheder for at møde høvdingen Gorm på denne rejse. Det mest logiske og umiddelbare valg synes dog at være Ribe.
Du mener nok Jens Yde, men bortset fra det...
I medierne har jeg set og læst en del omtale af en af flere gange funden guldskat mellem Fæsted og Harreby øst for Ribe.
"Smykket er lavet omkring år 950 og er af så fin en kvalitet, at vi ikke kan finde paralleller i Skandinavien. Samtidig tyder den store mængde guld og de tidligere armringes såkaldte ­Jelling-stil på, at guldtingene har med Gorm den Gamles regeringstid at gøre, siger han."

Kan læses her:
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-12-0 ... -jysk-mark
Måske ved at være tiden til at lave en kronologisk oversigt med Jens Ydes og dine informationer, Karsten?
Med tilhørende prosa. Så kan vi andre skyde det ned - hvis vi kan ;-)

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Jellingdynastiet - en illusion

Inlägg av Karsten Krambs » 9 december 2016, 14:26

Notarius skrev:Måske ved at være tiden til at lave en kronologisk oversigt med Jens Ydes og dine informationer, Karsten?
Med tilhørende prosa. Så kan vi andre skyde det ned - hvis vi kan ;-)
God ide; så synes jeg faktisk det er Jens Yde's tur til at sammensætte et sådant kronologisk resume, da jeg ligesom har haft mit at se til. :P

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Jellingdynastiet - en illusion

Inlägg av Notarius » 9 december 2016, 15:01

En fin linie - Ribe - Vejen -Jelling :-)

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Jellingdynastiet - ingen illusion

Inlägg av Jens Yde » 9 december 2016, 17:02

Karsten Krambs skrev:
Notarius skrev:Måske ved at være tiden til at lave en kronologisk oversigt med Jens Ydes og dine informationer, Karsten?
Med tilhørende prosa. Så kan vi andre skyde det ned - hvis vi kan ;-)
God ide; så synes jeg faktisk det er Jens Yde's tur til at sammensætte et sådant kronologisk resume, da jeg ligesom har haft mit at se til. :P
Du har tidligere lavet en kronologi, men det har du sikkert glemt.

viewtopic.php?f=36&t=46145&p=740198&hil ... nd#p740198

Tråden indeholder også mit eget forslag: At Gorm og Thyra boede i Thy, og at slægten oprindelig kom ind gennem den brede naturskabte Sløjkanal (3-4 km vest for Svinkløv Badehotel, der brændte i september 2016).

Jeg er gået lidt i stå med ideen, men har da spekuleret på, om Gorm den Gamle gjorde alvor af at slå den person ihjel, som overbragte ham budskabet om, at hans gode søn Knud var død, og den besked kom Thyra Danebod jo med, selv om hun forsøgte sig med retoriske kneb. Thyra Danebod ligger ikke i gravhøjen i Jelling, og hvis hun er begravet ved Limfjorden, hvor da?

Der var sket det, at Gorm og Thyras ældste søn Knud kom til Limfjorden på julebesøg. Samtidig nåede hans bror Harald Blåtand hjem fra togt i Østersøen og i kamp mellem de to blev Knud dræbt. (Jomsvikingernes saga). I Næsby syd for Løgstør og nær Vitskøl Kloster er fundet en gravplads for aristokratiet, herunder en flot ryttergrav fra ca. år 950 med rytter, hest og våben. Arkæologer arbejder med en idé om, at Blåtand og rytteren kendte hinanden.

Eksperterne siger, at 2016-guldskatten fundet øst for Ribe kan tilskrives Gorm den Gamle, men kunne det ikke være Harald Blåtand, der omkring 950 var ude for at gøre sin indflydelse gældende?

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Jellingdynastiet - og Ravnunge-Tue

Inlägg av Jens Yde » 27 september 2023, 16:00

Jens Yde skrev:
16 juni 2016, 17:24
Ravnunge-Tue har ikke været nævnt her på forumet. Han var ellers en kendt mand i området sydvest for Jelling i midten af 900-tallet, hvor der findes tre-fire runesten med hans navn.

Han var blandt andet med til at opføre Thyras høj. Thyra var hans dronning, men hvor højen findes er ikke klarlagt.
Ravnunge-Tue og Thyra er begge nævnt på Bække-stenen 1 og Læborg-stenen.
"Ravnunge-Tue og Fundin og Gnyple, de tre gjorde Thyras høj".
https://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%A6kke-stenen_1
"Ravnunge-Tue huggede disse runer efter Thyre, hans dronning".
https://da.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6borg-stenen
Det skrev jeg for 7 år siden. Nu er der nyt.

"Ny forskning fra Nationalmuseet tyder på, at dronning Thyra har haft større magt i ægteskabet med Gorm den Gamle, end vi hidtil har troet".
Jeg tror, Gorm var konge, fordi han var gift med Thyra.
Adam Bak, museumsinspektør, Kongernes Jelling
Det var Ravnunge-Tue, der skrev runerne på Jellingstenen. Ligesom håndskrift er individuel og kan identificere skriftens ejermand, viser runer sig også at afspejle runeristeren, selvom de er hugget i sten. 3D-scanninger af runesten gør det muligt at komme helt tæt på huggesporene, og derfor kan forskere skelne de forskellige runeristeres huggeteknik fra hinanden.

”Det er en helt utrolig opdagelse, at vi nu kender navnet på runeristeren bag Jellingstenen, men det, der gør opdagelsen endnu vildere, er, at vi kender Ravnunge-Tues chef. Det er dronning Thyra fra Jelling, altså Harald Blåtands mor, det kan der ikke længere være særlig meget tvivl om, og det sætter opdagelsen i et helt andet lys,” siger runolog Lisbeth Imer.

Alle fire runesten med Thyra er placeret i Syd- og Sønderjylland, hvilket antyder, at hun har haft sin magtbase i dette område, mens Gorm den Gamle muligvis har haft sin tilknytning andetstedsfra.
Tre forskere har arbejdet sammen om at nærstudere runerne:
Lisbeth Imer, seniorforsker og runolog, Nationalmuseet, København.
Laila Kitzler Åhfeldt runolog, Riksantikvarieämbetet, Stockholm.
3D-scanningerne er udført af arkæolog Henrik Zedig, Länsstyrelsen, Västergötland.
Forskningsresultatet publiceres den 11. oktober i det anerkendte tidsskrift, Antiquity.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/vikin ... -afsloerer

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... d=13560791

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Jellingdynastiet - en illusion

Inlägg av Markus Holst » 27 september 2023, 17:05

Såg en rubrik om drottning Thyra idag men läste i te så tack för din utläggning om henne. Uppskattas.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Jellingdynastiet - og Ravnunge-Tue

Inlägg av koroshiya » 30 september 2023, 03:03

Jens Yde skrev:
27 september 2023, 16:00
...
Allt låter väldigt rimligt - liksom, vad är ens en Danmarks bot?

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Jellingdynastiet - og Ravnunge-Tue

Inlägg av Jens Yde » 30 september 2023, 11:09

koroshiya skrev:
30 september 2023, 03:03
Jens Yde skrev:
27 september 2023, 16:00
...
Allt låter väldigt rimligt - liksom, vad är ens en Danmarks bot?
Der er flere forklaringer om "Danmarks Bod". Jeg bringer her min egen.

Om Thyra Danebod.

Gorm rejste en runesten for hende. Den står ved kirken i Jelling.

På stenen står der "tanmarkar but", og hele teksten oversættes således:
Gorm konge gjorde kumler disse efter Thyra sin kone danmarks bod.

Og hvad betyder så dette "bod"?

Jo, på dialekt i Thy og andre steder langs Jyllands vestkyst betyder "bod" en båd, et skib.
Båd hedder på islandsk bátur og på norsk og svensk båt, på tysk Boot og på engelsk boat.

Man kan selvfølgelig ikke betegne dronning Thyra som en skude, men hvad med en båd? "Vi er alle i samme båd; we are all in the same boat". Kan det accepteres?

Thyra havde haft en drøm om, at der ville komme dårlige år.
Jomsvikingernes Saga: "Og nu efter dette gilde indleder kong Gorm og dronning Thyra deres færd hjem til Danmark, og de lader mange skibe laste med korn og andre fornødenheder, og det gør de hvert år lige til det uår, hun havde forudsagt, indtræffer. Og da uåret kommer, lider de ingen skade overhovedet med de foranstaltninger, de havde truffet. Det gjorde heller ikke de folk, der var i nærheden af dem i Danmark, for de uddelte mange gavnlige ting til alle deres landsmænd. Man anså Thyra for at være den klogeste kvinde, og hun blev kaldt Danmarksbod".

Jelling-stenen, runerne ristet af Ravnunge-Tue. Nu studeret ved hjælp af 3D-scanning.
csm_Case_jellingstenene_8_8ac7f1517c 3D-scanning.png

Skriv svar