koroshiya skrev:Vad gäller personnamn finns det inte så många. En Rodulf nämns i Jordanes Getica, och det finns några namn på de äldsta runtexterna, såsom på Istabystenen, och Gallehushornen. Lägg märke till att namnen ofta är längre, och kanske är det en form av furstlig namntradition man kan se.
Läs om stammarna i Jordanes Getica för tips om vad de kan heta, men ge dem förslagsvis namn som funkar även på engelska. Det finns också några mytiska småkungadömen att placera ut som omnämns i senare sagor.
Jag arbetar redan på ett koncept för att få ihop 18 - 19 spelbara kunga/hövdingadömen. Här är en namnlista jag satt ihop för de götiska stammarna:
Agnar
Agne
Algot
Alrik
Angantyr
Are
Arn
Arnfast
Arnfinn
Arnulf
Arvid
Asbjörn
Aslak
Assar
Atle
Aude
Birger
Bodulf
Brodde
Bue
Dag
Digne
Domalde
Domar
Dygve
Eggder
Einar
Elif
Eskil
Fare
Farman
Faste
Finnvid
Fjolner
Folke
Germund
Gisl
Gizur
Gjord
Gjuke
Grane
Granmar
Grim
Gudmund
Guthlaf
Gärdar
Göte
Götrik
Hakon
Hamund
Heidrek
Helge
Herbald
Herlek
Herröd
Hilder
Hjorvard
Hjörmund
Hjörvard
Hrethel
Hugleik
Hödbrodd
Högne
Ingemund
Ingomer
Ingvar
Joar
Järle
Karl
Kjellfast
Knut
Krok
Lage
Manne
Nannulf
Odd
Orm
Orre
Orvar
Osvald
Ragnvald
Ramund
Rane
Rodulf
Rolf
Rune
Sigsten
Sigurd
Sigvard
Sinfjötle
Sköld
Snjå
Starkad
Sten
Sune
Svegder
Sven
Sverker
Svipdag
Tjalve
Tjodolf
Toke
Tolir
Tor
Torlef
Toste
Ubbe
Ulrik
Utter
Vaste
Vanlande
Vide
Vigleif
Visbur
Visten
Yngve
Ödger
Öjar
Öndur
Känns den någorlunda OK tycker du?
Ha mercs som kan vara mytiska, till exempel kämpar från Bolmen, som man kanske kan läsa om i Hervararsagan, snarare än att man kan bygga upp en härkemassa trupp i olika städer.
Jag tänker mig en ganska "straight forward" rekrytering av truppslag. Bygga byggnad x för att rekrytera en viss typ av krigare o.s.v.
Ja, en del "legoförband" kommer jag ha med givetvis, men annars blir det nog mest "AOR", alltså area of recruitment som gäller, dvs man kan bara rekrytera vissa specifika krigare i ett visst specifikt område.
Tack för tipset om kämpar från Bolmen, ska kolla upp det!
Jag har inte spelat Attila Total War, men kolla på hur de städerna ser ut för götar och andra. Det känns för mig viktigt att man inte kan få småstammars städer att se ut som Rom med tiden.
Attila funkar tyvärr inte att modda på ett för detta lämpligt vis, eftersom man inte kan ändra kartan. RTW är fortfarande det spel som erbjuder mest om man verkligen vill kunna ändra hela spelet, s.k. total conversions. Tycker åtminstone jag!
Själv jobbade jag en gång på att göra något liknande för M2TW, men kom inte så långt.
OK, är du aktiv på TWC kanske?
Jo, kolla på moddar som har sänkt bördigheten på olika områden. Third age i M2TW har till exempel flera städer som man nästan omöjligen kan få att växa.
Jo, tillväxten måste kraftigt begränsas på något vis. Även själva storleken på arméerna kommer vara ganska liten. Det vore föga stämningsfullt att utkämpa slag med tusentals krigare varje år...