När blev Blekinge danskt?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Wurner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2015, 11:21
Ort: Gbg

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Wurner » 15 april 2015, 13:06

Anganatyr skrev:
Wurner skrev:Från Wikipedias sida om Småland:
Möjligen räknades ursprungligen även Öland och enligt vissa historiker Blekinge (som sägs ha varit en del av Värend) till de små landen.
Någon som har en idé om vilka "vissa historiker" skulle vara, vad "de" har för belägg och vilken tidsperiod som avses? (Referenser är sparsamma i Wikipedias artikel.)
Den enda som jag vet som skriver om detta är Christopher Cronholm i "Blekinges beskrivning" från 1757 som skriver något i stil med att Värend och Blekinge fordom har hört till varandra. Det finns alltså ingen tyngre substans bakom att Blekinge en gång varit en del av Värend. De båda "småländerna" skiljs ju dessutom av stora skogar utan fornlämningar, mer än längs gång- och ridstigar.
Intressantare är i så fall ett kungligt brev skrivet till Göta hovrätt den 3 september 1685 (Riksarkivet, Riksregistraturet, 3 september 1685, fol.75v - 76r) som omtalar att den värendska arvsrätten även har varit gällande i "några härader" i Blekinge. Detta har en del forskare tolkat som att Värend och Blekinge har haft samma lagsaga med gemensam lagman en gång i tiden. För att detta skall vara möjligt måste detta ha varit innan Tiohärads lagsaga bildades (nämns första gången i de skriftliga källorna 1266). Det måste också ha varit innan Blekinge blev danskt. Det första säkra beviset för att Blekinge är danskt finns i huvudstycket i "Kung Valdemars Jordebok" som är daterat till 1231.
Det du skriver ligger i linje med vad jag misstänkte - att påståendet om Blekinge-Värend inte hade mycket på fötterna.
Men det påstås ju också att Blekinge (och Öland) räknats till Småländerna - vad skulle det betyda? Kanske kan man tänka sig att om Blekinge ansågs vara ett av Småländerna så var det "oberoende", alltså inte danskt (Inte mycket till bevis men iaf ett svagt indicium att lägga till de övriga).
Finns det belägg för att Blekinge ansågs vara ett Småland under den tid som diskussionen på den här tråden gäller? (jag gissar att svaret är nej, verkar ju vara brist på belägg om allt som har med Blekinge att göra :lol: )

Anganatyr
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 januari 2011, 20:53

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Anganatyr » 15 april 2015, 13:34

Samlingbegreppet Småland dyker upp precis i början av 1200-talet i de skriftliga källorna. Innan dess nämns varje "småland" för sig. Om Blekinge ingick i begreppet i början är omöjligt att svara på med de källor vi har.
Sen kan givetvis Blekinge ha varit ett eget litet småland med egen kung under perioder innan det blev danskt. Precis som tex Wulfstan beskriver att Bornholm är på 890-talet. Wulfstan skriver dock att Blekinge är en del av svearnas rike. Hur länge detta varar är också vanskligt att svara på, även om det finns indicier som pekar mot att Blekinge kan ha varit "svenskt" från 890-talet och fram till 1231. Som tex pålspärrar med tillhörande böte-namn, hur kyrkor är byggda osv.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Varulv » 15 april 2015, 19:16

Norges meste befolkede landregion, Oslofjordområdet, hadde vært underlagt dansk kontroll i 800-tallet og trolig fram til 1000-tallet da Olav Haraldsson den hellige konsoliderte et norsk styre på datidens Viken. Den norske hovedstaden var trolig allerede grunnlagt som et dansk handelsted fremfor av noen av de norske kongene. Fram til Valdemar Sejrs tid hadde det eksistert et formelt krav på Viken som var forsøkt håndhevet med de såkalte "Norgetokter" i 1150-1210 perioden. I kontrast til alt dette som dreier seg om Blekinge er dette faktumet seriøst underdebattert og regelrett glemt i både Norge og Danmark som litt mer enn en bortgjemt kuriositet.

Det var først i 900-tallet man så begynnelsen på institusjonell kongedømme med Harald Blåtanns regjeringstid og som skulle utvikle seg utover ett århundre fram til 1050-tallet, da hadde Norge og Danmark fått etablert sentraliserte kongestyre med kongekontrollerte institusjoner som tillatt større politisk betydelighet knyttet til kongeverdighet, og dermed etablering av en riksidentitet som til da hadde kun geografisk-kulturell innhold som "Norge" og "Danmark". Datidens kongestyret fram til Harald Blåtanns styre var derimot betydelig mer liberalt og langt mer politisk skrøpelig der lojalitet og personnettverk var gitt større vekt fremfor permanente maktforbindelser med en maktbevissthet som ignorerer alt annet utenom de sosiale kriterier. Ved en konges død vil kongeriket simpelt går i oppløsning om det ikke fornyes, ettersom kongedømmets eksistens var basert på kongens verdighet og maktkrav fremfor på mer abstrakte begrep.

Blekinge i likhet med alle ulike land over hele Skandinavia sannsynlig bare hadde en løs tilhørighet til svearriket - likedan med Viken som også i 890-tallet var underlagt danenes velde den gang. I 1000-tallet vist det seg at de lokale makthaverne hadde ikke problemer med å skifte deres lojalitet fra en dansk til en norsk konge, spesielt ikke til en kongeslekt med aner i Østlandet. Harald Sigurdsson hadde ikke problemer med Viken, ettersom det var på Opplandene man opplevde en oppstand der, da heller der hadde man ikke en norsk kongsautoritet i fortiden. Blekinge ble underlagt det nye danske kongeriket fordi Sverige hadde ennå ikke nådde det samme nivået, det skulle vedvarer helt til 1200-tallet. Da hadde geografiske grenser oppstått mellom de tre kongeriker, idet hav og skog var effektive delingsgrenser.

"Småland" betyr ikke "små" land underlagt selvstyre eller politisk styresett, men en samling av små beboelsessteder utover et stort område der myndighetsutøving møtte formidable utfordringer som i de dype skogene av Småland. Danmark har et liknende landskap i form av småøyer på et lokalt hav i sørøstre Danmark. Smålands karakter gjorde det velegnet som en "barriere" mellom Danmark og Sverige utover middelalderen og fungerte såkalt fram til man kuttet veg for jernbane tvers gjennom. Danskene forsøkt ikke å underligge seg dette landskapet med glisne ressurser, idet man mere konsentrere seg om Kalmarstredet og adgangsvegene dypt inn i det indre av Sverige. Som enhver grenseland var Småland bare et land man ignorerte i søken etter større bytte.

Blekinge derimot var av større viktighet pga. sitt kystlandskap med havnesteder, ankringssteder og kort adgang rett til det rike Øst-Danmark omkring det skånske landskapet; noe som bosettingsmønsteret fra eldre tid tok sin preg av. Det er også der man stoppet underveis til Sverige enten på land eller til sjøs. Ettersom de danske kongene allerede i vikingtiden var opptatt av et maritimt herredømme på Østersjøen, hadde man dermed gode motiver for å underligge seg Blekinge svært tidlig. De korte avstandene mellom det danske fastlandet og Blekinge betyr at de svenske kongene som satt i en skrøpelig maktkonstruksjon med store interne motsetninger som først var overvunnet i 1200-tallet, kunne ikke utfordre det danske grepet. Viken i Norge var ignorert fram til omtrent 1160 fordi danskekongene hadde større ambisjoner mot England til vest eller mot vestslavene til øst, og fordi det norske kongedømmet var simpelt for sterk. Det var de norske borgerkrigene som svekket det norske forsvaret slik at danske konger kunne gjøre mer enn å bare sende ut krav. Da Valdemar Sejr mistet sitt imperiet, skulle en maktkonsolidering finne sted i Norge hvor en felleskonge, Håkon Håkonsson, gradvis overtar kontrollen.

Det svenske kravet på Blekinge eksisterte ikke fordi det ikke lenge fantes noe grunnlag å basere sitt krav på, landskapet var blitt godt integrert inn i Øst-Danmark i middelalderen.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Valdemar Sappi » 15 april 2015, 22:47

Tack för en givande översikt Varulv.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Anganatyr
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 januari 2011, 20:53

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Anganatyr » 16 april 2015, 17:34

Det första säkra beviset för att Blekinge är danskt är fortfarande i Huvudstycket i Kung Valdemars jordebok som är daterad till 1231. Innan dess finns det inget som tyder på danskt tillhörighet (såtillvida man inte ser Landamäri I som ett trovärdigt dokument). Ingemar Atterman (som var Blekinges länsantikvarie) började detta forskningsarbete redan på 1960-talet när han inte såg denna klara koppling till Danmark så tidigt som man gjorde i äldre forskning (se tex litteratur som jag har hänvisat till tidigare i tråden). Flera har sedan följt efter. Mats Anglert visade tex 1995 att nordöstra Skåne(Göinge och Kristianstadslätten) blev en del av Skåne och Danmark mycket senare än övriga Skåne. Han visade också på att Blekinge inte var en del av Domkyrkan i Lunds sfär under 1000- och 1100-talet. Cecilia von Heijne visade att när danska kungamakten inför en danskt myntcirkulation i sydvästra Skåne omfattas inte nordöstra Skåne av denna. Först under andra halvan av 1000-talet kommer även nordöstra Skåne in i den danska sfären. Blekinge fortsätter vara utanför den danska myntcirkulation en bra bit in i det som i Sverige räknas till medeltiden. Runt 1075 skriver även Adam av Bremen sina böcker efter att han träffat den danske kungen Sven Estridsen och han skriver tex följande i fjärde bokens sjunde kapitel:
Skåne är den yttersta delen av Danmark och utgör en halvö
. I fjärde bokens fjortonde kapitel skriver han:
därefter skjuter det danska landskapet Skåne fram, och öster därom bebor götarna ett vidsträckt område upp till Birka.
Dessutom har vi alla pålspärrar med sina "svenska" böte-namn, medan man i Danmark har bavn. Lägg därtill att det inte finns en enda dansk lev-ort i Blekinge idag, det finns fler danska lev-orter i Värend än i Blekinge. I Halland och Skåne tillsammans finns ca 80 danska lev-orter. Lägg därtill Knut VI (äldste sonen till Valdemar I den store) blir medregent under sin far år 1177 blir han endast kung över Halland och Skåne, inte Blekinge som ännu inte är danskt. Denna uppgift finns i flera danska annaler. När det skånsk-halländska upproret pågår mellan 1180-1182 deltar folk från flera olika delar av Skåne och Halland, men ingen från Blekinge. Upproret finns ju beskrivet i flera källor, varav en del väldigt detaljerat. Blekinge har ju inte heller varit en del av Domkapitlet i Lund innan 1231. Ta tex Necrologium Lundense, inte på något ställe i alla böckerna nämns Blekinge, orter i dåtidens Blekinge eller personer som bor i eller kommer från Blekinge. Inte ens i samband med upptagandet av kyrkliga skatter. Nej att Blekinge inte blev danskt förrän på 1200-talet vilar på goda grunder och har forskats fram av flera kompetenta forskare under många år.

Anganatyr
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 januari 2011, 20:53

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Anganatyr » 16 april 2015, 17:35

Anganatyr skrev:Här är en litteraturlista som jag skrev i tråden med samma namn som denna på Arkeologiforum. Listan tar upp litteratur som stöder denna sena datering av när Blekinge blev danskt.

Ingemar Atterman skrev en hel del intressant medan han var länsantikvarie för Blekinge län. Läs tex:

Ingemar Atterman, Kring Hallarumsviken. Utflykt i en östblekingsk vikingabygd, 1967.
Ingemar Atterman, Om forntida vakt och värn vid Blekingekusten, 1983.

Till dessa kan man läsa följande publikation som bra kompletterar Atterman:

Christer Westerdahl, The cognitive landscape of naval warfare and defence - Toponymic and archaeological aspects, Nationalmuseet i Köpenhamn 2002.

Lite annat läsvärt är tex:

Ivar Modeér, Namn- och ordgeografiska studier, Uppsala universitets årsskrift 1937.
Ingemar Lönnbom, Från Danmarks vedbod till Sveriges trädgård, Karlskrona 2001.
Sara Holmblad, Skånes kristnande - Vad säger runstenar och gravfält?, Uppsala 2003.
Magnus Edekling, När blev Blekinge danskt?, Borås 2010.
Peter Sawyer, När Sverige blev Sverige, Alingsås 1991.
Mats Anglert, Kyrkor och herravälde - från kristnande till sockenbildning i Skåne, Lund Studies in Medieval Archaeology 16, Lund 1995. Anglert skriver tex följande på sidan 165:
Antalet kyrkor i Knytlingasagan gäller Skåne tillsammans med Halland och Bornholm, men inte Blekinge, vilket skulle kunna tolkas som att Lunds stift inte hade erhållit sin fulla utbredning vid mitten av 1100-talet.
Lite längre ner på sidan fastsätter han:
Blekinge har uppenbart inte omfattats av domkyrkans sfär.
Cecilia von Heijne, SÄRPRÄGLAT - Vikingatida och tidigmedeltida myntfynd från Danmark, Skåne, Blekinge och Halland (ca 800- 1130), Stockholm Studies in Archaeology 31, Stockholm 2004. Von Heijne skriver följande på sidan 157:
Att Blekinge skulle vara en del av Danmark under 1000-talet och början av 1100-talet är inte synligt i myntmaterialet. När en reglerad myntcirkulation införs i de centrala delarna av Sydskandinavien, omfattas uppenbarligen inte Blekinge av denna.
Thomas Persson, Blekinges dansktid, utgiven av Blekinge museum 2013. Persson som var 1:e antikvarie vid Blekinge museum skriver följande på sidan 5:
Tidpunkten för riksbildningen i Danmark är omdiskuterad. Det är uppenbarligen en lång och allt annat än lättolkad process, som tar sin början redan under vikingatiden men först under 1100-talet får fastare form. Ännu något senare, omkring år 1200, kan Blekinge ses som en egentlig del i det danska riket.
Här är källhänvisningar till det jag skrev i förra inlägget.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Valdemar Sappi » 16 april 2015, 19:54

En bit klokare till. Tack.
En undran bara. Har inte Värend räknats som eget landskap under del av tiden som diskuteras?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Anganatyr
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 januari 2011, 20:53

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Anganatyr » 16 april 2015, 20:34

Valdemar Sappi skrev:En bit klokare till. Tack.
En undran bara. Har inte Värend räknats som eget landskap under del av tiden som diskuteras?
Jovisst, det är helt korrekt. Från början bör det har varit ett eget litet småland med egen kung. Under tex vikingatiden skiljer sig begravningsederna i Finnveden, Värende och Möre. Precis i början av 1200-talet uppstår samlingsbegreppet Småland och exakt när detta Småland blir till endast ett landskap vet jag inte. Småland kallas det eftersom det består av flera småländer. Kanske någon annan forumsdeltagare sitter inne med detta svar?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Valdemar Sappi » 16 april 2015, 21:17

Nu är jag visst ute och cyklar lite. Menar nordöstra Skåne plus västkanten av nuvarande Blekinge. Räknades inte det som eget landskap? Minnes glappar...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Anganatyr
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 januari 2011, 20:53

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Anganatyr » 17 april 2015, 20:38

Valdemar Sappi skrev:Nu är jag visst ute och cyklar lite. Menar nordöstra Skåne plus västkanten av nuvarande Blekinge. Räknades inte det som eget landskap? Minnes glappar...
Det är lätt hänt att få minnes glappar. Området har ursprungligen varit tre små egna land, nämligen Göinge, Kristianstadsslätten(i nuvarande Skåne) och så Lister (i nuvarande Blekinge). Lister var länge en egen enhet som varken tillhörde Skåne eller Blekinge.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Valdemar Sappi » 18 april 2015, 00:12

Då är det Lister jag tänker på. Har fått för mig att Lister räknades som egen landskap långt in på senmedeltiden, men att historsker låtit bli att nämnde det senare då de räknade med att det bara blev krångligt för senare läsare.
Fast det har varit en sån där kunskap jag tänkt kolla upp någon gång, väl medveten om att min kunskap varit grund i frågan.
Gissar att jag varit mest ute och cyklat men att det funnits en kärna av sanning i det ändå. Tror mig ha sett en lista där Skåne, Lister och Blekinge uppräknas bredvid varandra i diplomatariet som jämbördiga enheter någon gång under 1200- eller 1300-talet. Men som sagt, grunt...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Anganatyr
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 januari 2011, 20:53

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Anganatyr » 18 april 2015, 09:48

Lister var från början en egen enhet/landskap, men var unikt i ett avseende. Lister hade nämligen inget eget landsting, utan deltog istället i Skånes landsting. Någon gång mellan 1570-1590 inordnas Lister under Blekinges landsting av danskarna. När länsindelningen kommer hamnar Lister först under Kristianstads län, men 1618 ändrar danskarna detta och Lister tillhör nu istället Sölvesborgs län (Sölvesborg ligger i Lister). Det första säkra beviset för att Lister är danskt är från 1203. Då nämns Lister som dansk provins i "Den Livländska krönikan" (Chronicon Livoniae) som är skriven av Henrik av Lettland.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Valdemar Sappi » 18 april 2015, 16:48

Tack!
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Wurner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2015, 11:21
Ort: Gbg

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Wurner » 4 maj 2015, 15:26

Inte för att det flyttar datumet så värst långt från 1231 eller för att det kan otvetydigt tolkas som att Blekinge är danskt tidigare men Saxo Grammaticus skriver i förordet till Gesta Danorum:
Gesta Danorum skrev:Danmarks rige er da således beliggende...
Af disse fastlande indtager Jylland den første plads formedelst sin størrelse...
Til Jylland grænser også Lille Frisland...
Øst for Jylland ligger øen Fyn..
...mod øst til Sjælland...
Øst for Sjælland ligger Skåne...
Fra Skåne skyder Halland og Bleking sig ud som to grene, der fra den samme stamme bøjer sig vidt ud fra hinanden, idet Halland strækker sig op imod Norge og Bleking imod Gøtland...
Eftersom Danmarks rige såvel i henseende til sprog som til beliggenhed er nær pårørende med Sverige og Norge, vil jeg også omtale disse landes beskaffenhed...
Jag vill inte citera hela avsnittet då det är ganska långt. Citaten ovan följer i den ordning de dyker upp i texten. Hela stycket tycks mig avhandla Danmarks delar och deras gränser mot omgivande länder. Alla de platser som räknas upp tillhörde väl Danmark, inklusive "Lille Frisland" (Nordfrisland) så vitt jag vet. Förordet spekuleras på Wikipedia ha varit skrivet ikring 1208. Inte självklart att Saxo menar att Blekinge är danskt, inte heller tydligt vad exakt han menar med Blekinge.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Valdemar Sappi » 4 maj 2015, 17:32

Parentes:
Lille Friesland hade en dansk hövitsman ute på Helgoland så långt fram som under 1360-talet. Kallades för Stallare. Han var runt 1360 densamme som Ribes hövitsman Valdemar Sappi. En frillohalvbror till danske drottningen och sönderjyske hertigen.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar