Köpa vikingasvärd

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Björn Gustafsson
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 april 2011, 18:51
Ort: Halmstad

Re: Köpa vikingasvärd

Inlägg av Björn Gustafsson » 17 april 2014, 17:36

Jag köpte bl.a. ett Del Tin 2100 för drygt 10 år sedan via Björn Hellqvist och tycker det är ganska stilrent och känns bra att hantera. Nu har jag ju inte använt det som annat än prydnad så det kan måhända vara något tungt jämfört med andra nyproducerade svärd. Innan jag flyttade från Stockholm ner till Halland var jag på Armémuseum och upptäckte då att de har just ett 2100 från Del Tin i sin historiska utställning. Jag är mycket nöjd med mitt köp fast det är en rejäl leveranstid innan man får svärden eftersom de tillverkas på beställning.

En fråga till Björn H när jag ändå är i farten. Din "svärdssida" som det länkats till här i tråden har inte uppdaterats på mycket länge vilket jag tycker är synd. Den ledde mig in i blankvapnens mystiska värld vilket numera har gjort att jag på allvar börjat samla antika svenska blank- och skjutvapen. Jag tycker den förtjänar ett bättre öde än att vara ett rent historiskt dokument och det vore kul om du har energi och tid nog att blåsa lite liv i den igen. (Särskilt dina artiklar om "fulsvärden" har fått mig att dra på munnen åtskilliga gånger.)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Köpa vikingasvärd

Inlägg av B Hellqvist » 19 april 2014, 02:19

Jag har inte uppdaterat sidan på över 10 år, då jag inte är aktiv inom svärdshobbyn längre. Det betyder inte att jag helt tappat intresset för blankvapen; jag har funderingar på att sälja av delar av min samling för att finansiera köpet av mitt drömsvärd. Hemsidan ligger kvar, då den fortarande är en uppskattad resurs och den inte kostar mig något att ha uppe.

Skriv svar