Fornborgar

Skriv svar
Leo V
Medlem

Fornborgar

Inlägg av Leo V » 24 maj 2013, 00:46

Hej

Jag undrar varför fornborgarna är flest i Sörmland (de registrerade). Visserligen har området en lång kustlinje. Under den aktuella perioden Sörmland rent av en skärgård. Innan landhöjningen. Vad skulle fornborgarna skydda? Vad skyddade man sig emot?

Tack

Stefan
Medlem

Re: Fornborgar

Inlägg av Stefan » 24 maj 2013, 16:33

De skulle skydda befolkningen i trakten. I tid av akut krigsfara, samlades alla från runtomkring.

Och mot vad? du sade det nästan själv. sörmland var vidöppet för rövaranfall utifrån. Kanske från estonien och polen/vendiska stammar, kanske rent av från grannar på närmare håll.
man vet ju att stockholms första fäste byggdes något senare som ett lås mot estonska vikingar. det finns ingen anledning att anta att angrepp inte kunde förekomma tidigare också.

Borgarna, som uppkom senare, var ju i första hand herrens /kungens / militärens fäste, de hade sällan som uppgift att härbergera och skydda traktens befolkning.

Det intressanta är att fornborgar byggdes inte senare i tiden, trots att militära rövarinfall blev vanliga.
MIN gissning är att stormännen inte ville att befolkningen skulle ha alltför bra försvar. De kunde de ju försvara sig mot skattefogdarna också, om det knep.

Leo V
Medlem

Inlägg av Leo V » 26 maj 2013, 01:52

Intressant om varför fornborgar försvann trots större hot.

Geografiska förändringar som landhöjningen. Kan det ha bidragit. Sörmland lär ha varit en skärgård i forntiden? Jag har absolut inte stora kunskaper i Sörmlands fornhistoria, eller Sveriges för den delen heller.

Och varför finns det flest fornborgar i Sörmland? P.g.a. vattenvägarna?

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 4 juni 2013, 02:45

Det bör påpekas att alla anläggningar som är registrerade som fornborgar inte är fornborgar, dvs. hade ett militärt syfte. Många användes antagligen till religiösa ritualer. Personligen tror jag också att status var en vanlig drivkraft. "Titta vad jag har råd att bygga!"

Skriv svar