Dûrion Annûndil, vad jag inte förstår är vart du vill komma med debatten. Som jag förstår har du har framfört redan ett antal gånger att du anser det är myter utan historisk kärna. Vad mera är det du vill framföra?
1.Frågar är i denna tråd: varför nämner inte Mela göter och svear. Han beskriver Jylland, "Ultima Germania" och de danska öarna, med den östligaste med ett Skandina vienliknande namn, troligen Skåne. Han beskriver ganska omfattande "midnattsolens land", rimligen Norge. Öster om dessa finns enligt Mela endast skyter och hyperboreoi.
Antingen är övriga Sverige & Finland okänt för honom, eller räknar han in götarna och svearna i skyter&hyperboreoi.
Vilket än som är rätt ger det en intressant bild av kunskaperna om Norden.
2. Om du generelt vill diskutera hyperboreoi - folket bortom nordanvinden på svenska - blir det svårare. Utgångspunkten är en skönlitterär berättelse av Hesiodos- en version av Odyséen, fragment 150. Här beskriver han en bärnstensö, floden Eridanos och folket bortomk nordanvindens hästar. Eftersom den är en fiktiv ö är det ju meningslöst vatt diskutera var den låg. Däremot kan den
möjligenvara inspirerad av berättelser från Nord-europa.
3. När du kommer in på Hekataios från Abdera blir det roligare att diskutera. Först mina källor:
Paulys Realencyclopädie der classischen Altertumswissenschaft / [von A.] Pauly ; neue Bearb. begonnen von Georg Wissowa ... ; hrsg. von Konrat Ziegler ; Register der Nachträge und Supplemente von Hans Gärtner und Albert Wünsch
München : Druckenmüller, 1980
och
Fragmenta / Hecataei Milesii ; ... a cura di Giuseppe Nenci
Firenze: Nuova Italia, 1954
Biblioteca di studi superiori ; 22
Det som Hekataios
verkligenskrev var att hyperboreoi bodde på en ö kallad Heloxia
mitt emot kelternas land
eller som Pauly översätter den med:
Keltenland gegenûber
Det är ganska uppenbart skönlitterär berättelse, en tror du på fullt allvar att den barbariska idealstat som Hekataios här beskriver finns i verkligheten?
Skall vi tro Hekataios bör ön ligga någonstans i Nordsjön eller Atlanten. Det är knappast mera sannolikt att han beskriver Britannien än att Hesiodos beskriver Skåne.
Jag återkommer i en annan tråd med Hekataios från Abdera senare, här finns många intressanta detaljer, men tyvärr kan inte alla på forumet´gammalgrekiska, latin och italienska. Jag måste exempelvis hitta begripliga svenska översättningar för exempelvis
karambukai och
promoturium Celeticae Lytarmis
3. Sammanfattningsvis : hyperboreoi beskrivs av samtliga antika författare någonstans i den nordligaste delan av de vita fläckarna på kartan, det är Östersjöns kuster, Kolahalvön vid Arkangelsk och i Hekataios fall möjligen Nordsjön.
Det är väl föga meningsfullt att debatera exakt var de påstods bo, däremot kan det vara intressant att diskutera om några av de uppgifter som anges kan passa in på Östersjökusten.
påståenderna passar in på järnålderscivuilasationen kring Östersjön.