Frågan finns antagligen redan besvarat nånstans, men jag vill ställa den ändå:
HUR uppstod vikingatiden? Vad har ändrats, vilka förhållanden, så att det blev som det blev?? Att Vendeltiden gick över till Vikingatiden?
Jag själv gissar på en kombination av teknisk utveckling - tex att man kom på konstruktion av ändamålsenliga båtar, samt en viss överbefolkning.
Följdfrågan, Hur vikingatiden slutade? Har jag någotsånär klar för mig, tror jag.
Min gissning och tro är främst, att "avnämnarna" kunde numera försvara sig. Dvs organiserade upp sina samhällen. Först lärde de sig att försvara sig mot små infall. Motdraget var vikingaflottor. Men när försvarararna lärde sig att på kort tid båda upp stora och starka härar till försvar och dessa kunde marschera fort till utsatta ställen - antagligen kombinerat med något slags spaning utanför kusterna - då rasade underlaget.
Normandie - bebodd av vikinga-ättlingar blev Frankrikes sköld.. Englands Harald och hans huskarlar besegrade som bekant en stor vikingaflotta veckan innan Hastings - vilket är en gåta i sig. Barbarernas strategi har ju alltid varit att undvika slag som de inte är rimligt säkra på att vinna. Den lättrörlige barbaren kan ju alltid dra sig undan. Så varför övht levererade de en batalj där segern var så osäker??
... Ryska Rus blev också organiserat...
Kristendomen gjorde säkert sitt, en pacifiering som de säger. Men är alltså INTE hela sanningen. Och samtidigt blev det lättare att bedriva fredlig handel. Inte minst - att främmande handelsmän kunde lättare komma till Sverige, kristna emellan. Det blev därmed inte samma sug och behov för svenskar att ge sig iväg på långa och osäkra handelsresor.
Ungefär.
Men som sagt, HUR uppstod skeendet??
HUR uppstod Vikingatiden?
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Re: HUR uppstod Vikingatiden?
Vad är vikingatid till att börja med?
En kalenderepok? -i så fall blir givetvis frågan meningslös.
Således avses i detta fall ett visst typ av skeende, men vilket?
Jag antar relativt självständiga (egenmäktiga) häradståg och handelsresor. Svaret på frågan bör då gömmas i vad som fanns före vikingatid. Men det är man knappast enig om, idag förespråkas som bekant det mest lösliga av det lösliga förhållandet mellan olika regioner, tro det, den som vill.
Om man däremot antar en starkare kungamakt före vikingatid, bör frågan bli vad som bröt ned denna och gjorde småhövdingarna mäktigare. Kanske erfarenheter som soldater under folkvandringstid? Kanske nya handelspartner i sydöst efter den muslimska expansionen? -Måhända i kombination med den kristna expansionen på kontinenten, vilken försvårade direktexport av slavar därifrån?
En kalenderepok? -i så fall blir givetvis frågan meningslös.
Således avses i detta fall ett visst typ av skeende, men vilket?
Jag antar relativt självständiga (egenmäktiga) häradståg och handelsresor. Svaret på frågan bör då gömmas i vad som fanns före vikingatid. Men det är man knappast enig om, idag förespråkas som bekant det mest lösliga av det lösliga förhållandet mellan olika regioner, tro det, den som vill.
Om man däremot antar en starkare kungamakt före vikingatid, bör frågan bli vad som bröt ned denna och gjorde småhövdingarna mäktigare. Kanske erfarenheter som soldater under folkvandringstid? Kanske nya handelspartner i sydöst efter den muslimska expansionen? -Måhända i kombination med den kristna expansionen på kontinenten, vilken försvårade direktexport av slavar därifrån?
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ja, det är väl det som vikingatiden antas vara känd för. som är själva beteckningen - att vara ute i vik. Plundringståg, härnadståg altern handel.Olof Trätälja skrev: Jag antar relativt självständiga (egenmäktiga) häradståg och handelsresor.
Det är iaf så jag tänker mig min fråga.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Mina spekulationer:
Mats G Larsson visar i någon av sina böcker hur man åtminstone i Mälardalen kan hitta tidiga spår av "lokal" kolonisation, där någon kung, troligen uppslakonungen, gör sig till överhet för småkungarna. Mats menar att detta är de första husbyarna. När väl Svealand är inmutat början man kolinsationen av Götaland, med början i vänerlandskapen. Så småningom var även dessa inmutade och man behövde hitta andra skatteland. Då hamnade expeditionerna i länder där historieskrivandet var i full gång, och därmed kliver vi in i vikingatiden.
Utvecklingen torde ha varit densamma i våra grannområden.
Jag menar alltså att vikatiden bara är en upptrappnign av vad som skett tidigare. Det fanns en "rov-adel" som ständigt behövde nya områden att brandskatta, varför man till slut hamnade vid Londons portar.
Och vikingatiden slutar, enligt Dick Harrisson, med att vikingarna i England lär sig att driva in skatt varför man inte längre behöver åka utomlands för att fylla skattkistan. Om jag minns rätt är skattmasen som man fick med sig hem namngiven.
Mats G Larsson visar i någon av sina böcker hur man åtminstone i Mälardalen kan hitta tidiga spår av "lokal" kolonisation, där någon kung, troligen uppslakonungen, gör sig till överhet för småkungarna. Mats menar att detta är de första husbyarna. När väl Svealand är inmutat början man kolinsationen av Götaland, med början i vänerlandskapen. Så småningom var även dessa inmutade och man behövde hitta andra skatteland. Då hamnade expeditionerna i länder där historieskrivandet var i full gång, och därmed kliver vi in i vikingatiden.
Utvecklingen torde ha varit densamma i våra grannområden.
Jag menar alltså att vikatiden bara är en upptrappnign av vad som skett tidigare. Det fanns en "rov-adel" som ständigt behövde nya områden att brandskatta, varför man till slut hamnade vid Londons portar.
Och vikingatiden slutar, enligt Dick Harrisson, med att vikingarna i England lär sig att driva in skatt varför man inte längre behöver åka utomlands för att fylla skattkistan. Om jag minns rätt är skattmasen som man fick med sig hem namngiven.