Jeg har i mine skrifter tilføjet to bemærkninger, der omhandler brugen af hyldningssten.
citat
Jvf. Lejrekrøniken (Chronicon Lethrense, kap. II), fra ca. år 1170 e.Kr., faldt kongevalget på thinget i Viborg, Jylland sted på en hyldningssten kaldet ”Danærigh, Danærugh, Danærygh, Danarig” (afhængig af hvilket manuskript vi efterser). Dette oversættes normalt til nudansk som ”Daneryg”, dvs. den olddanske endestavelse ”-righ, rugh, rygh, -rig” forudsættes at være fra ”hryggr, hrycg” (oldnordisk, oldengelsk). Det mener jeg er vrang. Endestavelsen må være fra ”rikr, rice, rike, reiks” (oldnordisk, oldengelsk, oldfrisisk, gotisk), alle med betydningen ”rig, magtfuld, mægtig, råder, regerer”. Den rette nudanske oversættelse af stenens kaldenavn må derfor være ”Daneråder”. Personen der træder op på hyldningsstenen er derfor ”Den der regerer over Danerne” eller ”Danærigh, Danærugh, Danærygh, Danarig”.
1
1 ”…
Videntes autem Jutones Dan strennuum uirum et fortem et uirtuosum duxerunt eum ad lapidem, qui dicitur Danærigh…”
citat slut
citat
Hyldningssten
Brugen af en hyldningssten som bekræftelse på kongemagten på Isøre thing, Sjælland; på Viborg thing, Jylland under navnet i ”Danærigh, Danærugh, Danærygh, Danarig”, og på midtvejen mellem de tre gamle thingsteder i Upland under navnet ”Mora Sten” er alle en videreførelse af sarmatisk skik og tanke som gengivet i sagnet om Kong Arthur, der trækker sværd fra sten (alternativt gives et sværd af Kvinden af Søen) og derfor er konge.
Først må vi erindre sværdets rituelle betydning i tanke og kenning. Det oldnordiske ord ”aurfalr” betegner en ”jernspids”, og det oldnordiske ord ”aurskór” betegner en ”hestesko”. Forstavelsen er fra de oldnordiske ord ”aur” (jord) og ”aurr” (ler, sand). Da jern kommer af jord, udvikles forståelsen for at ”aur” også kan betyde ”jern”. Kenningen for kvinden ”Aurboða” (Hende der boder til Jorden) er en kenning for "Den Jordlige Moder".
Når sværdet derfor begraves i jorden, gives det tilbage til Den Jordlige Moder, der tager vare på sværdet medens freden består. Når det trækkes fra jord og/eller sten, og vi erindrer at sværd smedes fra jernmalm (málm), så er hæren stående med kongen som Hariwalda (Hærvælder), og krigen følger om nødvendigt.
Fra denne forståelse kan vi nu se at det er derfor Uffe Hin Spage-sagnet forklarer os at faderen Kong Vermund trækker sværdet Skrep (Skræp) op af jorden og giver det til sin søn Uffe. Uffe er nu erklæret ”slægtens efterfølger” (konge), hvis pligt det er at forsvare land, folk og rige mod fjenden. Det gør han som bekendt på bedste vis ca. år 497 e.Kr. ved "kuningskamp" ved Ejder-strømmen i Angel.
Kong Angantýr (Scyldinga-æt nr. 26, ca. 714-725)’s datter Hervör trækker et sværd ud af jorden fra sin faders gravhøj i Hervararkviða/ Vaki, Angantýr! (vers III:18).
Ritet er stadigt fuldt forstået og i brug i 1600 tallet e.Kr. i Danmark, hvor kongen i kroningsritet gives ”Rigssværdet”, som han trækker og fægter med mod alle fire verdenshjørner.
Ritet kan ses udført i sværddansen på de to sølvbægre fra Himlingøje fra 1-300 e.Kr. (se nedenfor).
citat slut.
Jeg mener vi kan se fra arkæologi, guldskillinger og runesten, at Sjælland, Skåne, Blekinge, Halland, Fyn og Sønderjylland (fra Ejder-strømmen til Ribe) handler som eet samlet rige ikke senere end år 385 e.Kr. Jeg mener dette er en gradvis udbygning der begynder år 40-77 e.Kr. og allerede er på plads ca. år 200 e.Kr.
mvh
Flemming