Arvet efter vikingatiden?

MarieB
Ny medlem

Arvet efter vikingatiden?

Inlägg av MarieB » 15 januari 2009, 10:53

Hej!

Jag behöver hjälp med att få fram saker som bevarades efter att vikingatiden dog ut, dvs, då norden (främst Sverige), kristnades. Jag kan tänka mig att namn som Björn och Tor är en sak. Men vad finns det annars? Jag skulle uppskatta hjälp otroligt mycket! :)

Ha en trevlig dag.
/Marie

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Arvet efter vikingatiden?

Inlägg av Hans » 15 januari 2009, 10:56

Välkommen.

Veckodagarnas namn?

MVH

Hans

MarieB
Ny medlem

Inlägg av MarieB » 15 januari 2009, 11:03

Tack :)
Vilket snabbt svar, det var precis sådant jag var ute efter! Hoppas någon hittar något mer =)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 januari 2009, 11:20

Räknas ortnamn? Sådant finns även på andra ställen, som England och Normandie. (Kanske rentav även Italien?)

Eller lite abstraktare: många kyrkor uppfördes på eller vid gamla hedniska kultplatser.

Förutsätter att det är "levande" bruk du tänker på, inte återupplivade ting som när man nyttjar runor m.m.

feffe
Medlem

Inlägg av feffe » 15 januari 2009, 11:47

Av de högtider vi firar idag har många sitt ursprung i förkristen tid, tex julen och midsommar. Att de i samband med kristendomens införande sedan "kidnappades" av kyrkan ändrar ju inte på det.

Mvh
F

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 15 januari 2009, 11:54

Har hört vid nått tillfälle att traditionen att hänga upp saker i julgranen har sin rötter i hedendomen.

Ryssland/Moskva grundades väl av vikingar?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 16 januari 2009, 16:03

Mycket av vårt språk är ju ett arv från vikingarna. I sammanhanget kan väl även nämnas, att ordet jul är rätt unikt då det i den kristna världen lär vara det enda från förkristen tid kvarvarande ordet för midvinterfesten. Ordet används i de nordiska språken, i finskan och finns även i gammal engelska (yeel).

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 16 januari 2009, 16:04

Så kom jag plötsligt att fundera över uttrycket "Det vete gudarna". Kan de plurala gudarna vara en kvarleva från förkristen tid, eller är uttrycket nyare?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 januari 2009, 16:28

Markus Holst skrev:Så kom jag plötsligt att fundera över uttrycket "Det vete gudarna". Kan de plurala gudarna vara en kvarleva från förkristen tid, eller är uttrycket nyare?
Jag gissar att det skulle kunna vara antikens gudar som avses, om några alls (vet inte om det alltid använts lika skämtsamt som idag). Jag tror absolut inte att det är tusen år gammalt.

Däremot kom jag på ett vikinga-namn som verkligen är i levande bruk: Hels vite = helvete. :)
Private Snafu skrev:Har hört vid nått tillfälle att traditionen att hänga upp saker i julgranen har sin rötter i hedendomen.
Som offren vid Uppsala tempel - nej, det tror jag inte. Det är väl snarare en sån grej som jehova-vittnena kör med.
feffe skrev:Av de högtider vi firar idag har många sitt ursprung i förkristen tid, tex julen och midsommar.
Vad gäller midsommar har tidpunkten förvisso firats. Däremot har formerna förändrats rejält.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 16 januari 2009, 19:02

Eftersom den skandinaviske udgave af kristendommen er 90% hedenskab og 10% importerede skikke, tror jeg det er mere enkelt for dig at beskrive dig selv og dine omgivelser og så fratrække de få importerede skikke du måtte have tillagt dig.

Hvis du bortkaster al form for syndsforståelse (den kristne omskrivning til Helvede opstår herfra), al form for tro på at en Deos-gud skabte noget som helst, bortkaster Djævlen, al overtro om fredag og tallet 13, al fantasi om genopstandelse og evigt liv, fjerner al kvindefjendsk tanke og undertrykkelse - ja alle dogmer der strider mod sund fornuft og naturlovene, så er du nogenlunde hvor vi var, og heldigvis stadig er.

Solhvervshøjtiderne, Midvinter og Midsommer (2. februar og 2. august), Majfest efter gøgens ankomst og bøgens løvspring, dåb, bryllup, begravelse, lovgivning, indgåelse af handel, respekt for og troen på godt håndværk (se på hvad "skandinav" betyder), hvordan du rider og sadler en hest, hvordan du opdrætter en hund og de kommandoer du giver den, hvordan du bygger et skib, et telt, et hus, langt de fleste sportsgrene, brugen af tal, thingsystemet etc.

mvh

Flemming

Pether
Ny medlem

Inlägg av Pether » 1 februari 2009, 01:28

Du har en massa ortnamn, som sagts

Och sedan, det där med att hänga saker i granen.
Kulorna som vi hänger upp idag, ska symbolisera kött som vi hängde upp i träden för länge sedan.(för tork)?
Därav den röda färgen på kulorna.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 februari 2009, 01:58

Pether skrev:Kulorna som vi hänger upp idag, ska symbolisera kött som vi hängde upp i träden för länge sedan.(för tork)? Därav den röda färgen på kulorna.
Som sagt - det där tror jag inte ett dugg på. :) Om inte annat så är julgranen en sed från 1800-talet. Om där finns spår av (långt) tidigare seder, så återstår det att visa.

Kom på ännu ett faktiskt vikinga-arv: ordet styrbord. Det kommer sig av att styråran fanns på skeppets högra sida.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 1 februari 2009, 07:49

Hexmaster skrev:
Kom på ännu ett faktiskt vikinga-arv: ordet styrbord. Det kommer sig av att styråran fanns på skeppets högra sida.
Jo, har tänkt skriva samma sak, men inte kommit mig för. Tänkte nämligen ta reda på etymologin för ordet babord först, men har inte kommit mig för att göra det heller. :) Någon som vet? Ett bart (naket, tomt, utan styråra) bord?

/G:son

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 1 februari 2009, 08:36

Odinkarr skrev:Eftersom den skandinaviske udgave af kristendommen er 90% hedenskab og 10% importerede skikke, tror jeg det er mere enkelt for dig at beskrive dig selv og dine omgivelser og så fratrække de få importerede skikke du måtte have tillagt dig.

Hvis du bortkaster al form for syndsforståelse (den kristne omskrivning til Helvede opstår herfra), al form for tro på at en Deos-gud skabte noget som helst, bortkaster Djævlen, al overtro om fredag og tallet 13, al fantasi om genopstandelse og evigt liv, fjerner al kvindefjendsk tanke og undertrykkelse - ja alle dogmer der strider mod sund fornuft og naturlovene, så er du nogenlunde hvor vi var, og heldigvis stadig er.

Solhvervshøjtiderne, Midvinter og Midsommer (2. februar og 2. august), Majfest efter gøgens ankomst og bøgens løvspring, dåb, bryllup, begravelse, lovgivning, indgåelse af handel, respekt for og troen på godt håndværk (se på hvad "skandinav" betyder), hvordan du rider og sadler en hest, hvordan du opdrætter en hund og de kommandoer du giver den, hvordan du bygger et skib, et telt, et hus, langt de fleste sportsgrene, brugen af tal, thingsystemet etc.
Jag vill så gärna hålle med dig, men nog skriver du detta ur ett väl danskt perspektiv, för att det skall vara applicerbart på oss alla, och på den tidens vikingar.

Midsommar firades även i de delar av Skandinavien där boken aldrig slår ut, och där de inte slog ut under vikingatiden heller. Hus bygger man i större delen av Sverige på ett annat sätt än vikingarna gjorde, i det att man timrar dem. Sålunda bygger faktiskt de flesta skandinaver/nordbor/fennoskandinaver hus på annat sätt än vikingarna, fast jag reserverar mig för att knuttimringstekniken började användas redan under vikingatiden? Det är väl endast i de trädfattiga delarna av Norden (Danmark och Skåne) som man fortfarande till åtminstone rätt nyligen byggde hus i skiftesverk, korsvirke och därmed besläktade tekniker?

Är inte vårt rättssystem en import från Rom? Vill du mena att tingen är kvar opåverkade av romersk rätt, eller att tingen faktiskt är en "urnordisk" företeelse som inte fanns annorstädes och att dessa blivit exporterade?

Sadlandet av en häst görs likdant över hela världen, vågar jag lova. Vari består det vikinga arvet där? Förvisso gjorde vikingarna med säkerhet likadant, men om vi skall ha som preferens att allt som vikingarna gjorde är att arv efter vikingarna, kan man hävda att vårt sätt att tillverka arvingar är ett arv från vikingarna.

Vad jag kan utläsa av det du skriver, och som jag gärna håller med dig om, är att kulturen och traditionen lämnar ett större bidrag till vårt samhälle och vår person än vad religionen gör, och det vill jag gärna hålla med dig om, även om jag inte är tillräckligt påläst för att föra saken i bevis. Men att allt det du skriver, skulle ha ett förkristet nordiskt ursprung.... njä...
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 1 februari 2009, 09:09

G:son skrev: Tänkte nämligen ta reda på etymologin för ordet babord först, men har inte kommit mig för att göra det heller. :) Någon som vet? Ett bart (naket, tomt, utan styråra) bord? /G:son
Den klassiska förklaringen är att babord kommer av "bakbord". Det vill säga den sida som man hade bakom sig när man bemannade styråran som ju satt på styrbords sida. (Det vill säga höger sida sett i fartygets färdriktning). Och orsaken till att styråran satt på styrbord var att de allra flesta var högerhänta, då som nu. Därmed var det mest praktiskt att ha styråran på den sidan.

På Engelska språket säger man "Starboard" för Styrbord. Vilket också kommer av den sida som styråran satt på. Den andra sidan kallades ursprungligen "Larboard" men ganska snart gick man över till "Port" som man säger i dag. Och ordet "port" kommer av att man normalt lade babord till kaj på den tiden. Detta för att styråran skulle vara fri och inte bli skadad.

Skriv svar