När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av kultursnubbe » 12 januari 2009, 14:45

Rus skrev: Ditt tjat blir allt mer patetiskt - Det finns inga arkeologiska fynd som stödjer en teori and Daner dominerade Svea Rike. Nada! Dina skriftliga "källor" är danska med den egna uttalade ambitionen att vara propaganda. Läs igenom Wladyslaw Duczko bok, om du har råd att köpa den, så kanske du lär dig någonting. Han är tydlig på att Ruser är Svear och Svear är i sin tur INTE Daner.
Vi kan väl enas om att en seriöst och värderingsfri utgångspunkt innebär att man tar upp också det som råkar tala emot ens utgångspunkt. Oavsett om man är amatör eller professor annars så driver man mest teser.

Nu är det inte enbart danska utan också en isländsk som påtalar dessa Sydskandinaviska individer som slår svearnas hövding och tar makten. Dock finns det en underliggande tradition som behandlar en tid långt ner i sagotiden, dvs när danerna första gången tvingar bort Uppsalaätten. Dvs både Saxo och Ynglingatal/Ynglingasaga. Men den förstnämnda verkar märkligt nog tidsmässigt ligga under Birkas helt västinriktade tid. Du har inte lyckas falsifiera dessa båda källor med mer än olika epitet varvid propaganda är det sista. Du kan knappst påstå något annat än att båda måste gå tillbaka till en tradition som just behandlar detta, den riktiga frågan är i så fall varför finns den traditionen och dessutom i två källor. Bägge utgår ifrån en historisk person vars söner Erik och Björn Järnsida förknippas med svearnas styre. Björn återfinns som du vet också hos Rimbert. jag skall återkomma till Birka eftersom det har med trådens ämne att göra till viss mån.

Först Rus, helt uppenbart och som du också själv har skrivit, finns det källor som också talar emot en självklar identifiering med ruser som bara svear och inget annat. Förutom den jag tidigare tog upp och som pekar på slaviskt ursprung och kristna. Även om det slaviska kan ges en vidare betydelse områdesmässigt gör väl inte att de sade sig vara kristna detta?

En annan källa är själva rusernas egna historieverk, Nestorskrönikan som visserligen är sen, men som klart anger att rus är att betrakta som en stam bland andra, att vissa varjager kallades ruser, liksom andra kallades svea. En del benämns normanner, anglikaner andra goter. Här finns två källor som ger en annan tydning av problemet och uppfattning . Detta kan vara värt att beakta. Då ingen källa som är Nordiskk nämner några ruser kan vi kanske försiktigtvis dra slutsatsen att denna beteckning är en utifrån kommande benämning och inte oävet kan etniska beteckningar av andra också förändras både till innehåll och form. Därför går det väl knappst att tvärsäkert slå fast ros i alla källor är entydigt svear?

Intressant för att återgå till Birka är alltså, nu kommer jag att helt återgå på Ambrosiani eftersom du föreslog honom som kunskapskälla. Nästan alla föremål i Birkas tidiga historia kommer från Västeuropa och verkar vara helt västorienterad. Det är först under andra halvan som detta byts mot en ötslig dominans. Dvs lite över 100 år Västorinterat och sedan ung. lika länge Östorienterat. Dvs under de tidiga nedslagen av rus är således Bieka helt Västorinterat vilket problematiserar denna självklara identifiering med svear. Några av det som är klart Västorinterat är omnämnda resor till Dorestadt hos Rimbert, kannor med frisiskt ursprung, keramik från Rhenområdet. Skärvor Västslaviskt håll. Getingpärlor med paralleller mot Ribe. Bland de tidigaste husen finns byggnader i Ramverksteknik som inte finns i Mälardalen f ö utan är Västeuropeiska, Nordtyska har jag bestämt för mig. Andra importföremål typiska för Nordsjöområdet är kammar som skiljer sig markant från de inhemska.

Ambrosiani skriver att Redan från början har det förekommit grupper av främmande människor i Birka. Till främlingar räknas då både folk från andra sidan Östersjön och från andra Skandinaviska och och Västeuropeiska orter. Det som skiljer och spelar en sammanbindande roll etniskt är gravskicket. Detta främmande gravskick är kammargravar och kistgravar.

Ibn Rustah som verkar ha samlat en del encyklopediskt vetande och som mest behandlar verkar tillhöra 800-talet skildrar en begravning av en Nordisk hövding som begravs i något som verkar vara en kammargrav. Denna Nordiska hövding begravs alltså i något som av Ambrosiani benämns som främmande gravskick i Birka.

Detta visar att det inte är så enkelt att sätta etniska etiketter på förhistoriska grupper och individer som bara återfinns sopradiskt och där vi inte har en aning om vad författaren menade eller vilket innehåll denna etikett hade. Har han exv läst ett dokument med denna etikett i. Vilket verkar varit så som antikens författare jobbade. Jag ser tyvärr ingen klar bevisning att rus självklart och enbart skulle avse några svear. Dessutom hur förklara detta under 800-talets första hälft.
Helt uppenbart är att Birka är en multietnisk plats som har klara kopplingar till det Västeuropeiska området, daner, friser och kanske symboliskt ytterst den största maktstatusen, kejsaren. han ansåg väl ialla fall enligt Rimbert att Birka låg inom hans domäner. Denna koppling är självklar och denna multikulturella plats kan förstås också ha återverkningar på etnicitet i en vidare bemärkelse.

Rus skrev: Använd huvudet för en gångs skull! Hur troligt är det att Daner dominerar Mälardalen, ett område där bl a Ruser finns? Hur stor garnision skulle det krävas för att upprätthålla den dominansen? Vart finns denna garnision? Varför har vi inte hittat den? Varför finns det inte en uppsjö av danskrelaterade artefakter som stödjer din teori? Varför skryter Harald Hårfager med att han härstammar från Ynglingaätten och inte den "mäktiga" danska kungasläkten? För att bara ställa några ödmjuka frågor.
Ynglingatal verkar inte ha med Harald Hårfager utan slutar med en Rögnvald. Dessutom så drivs ju Ynglingarna bort från G. Uppsala enligt samma tradition. Dessutom väldigt snöpligt dessutom. Så några ynglingar är knappast aktuellt för 800-talet om du nu i detta fall plötsligt accepterar Sagauppgifter. Den mellanliggande härskareliten verkar också hända något med eftersom deras Hallar, de vendeltida och folkvandringstida på södra terrassen, verkar brännas ner och rensas i början av 800-talet så där.

Användarvisningsbild
Rus
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 5 januari 2009, 00:12

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Rus » 12 januari 2009, 16:31

kultursnubbe skrev: Vi kan väl enas om att en seriöst och värderingsfri utgångspunkt innebär att man tar upp också det som råkar tala emot ens utgångspunkt. Oavsett om man är amatör eller professor annars så driver man mest teser.

Nu är det inte enbart danska utan också en isländsk som påtalar dessa Sydskandinaviska individer som slår svearnas hövding och tar makten. Dock finns det en underliggande tradition som behandlar en tid långt ner i sagotiden, dvs när danerna första gången tvingar bort Uppsalaätten. Dvs både Saxo och Ynglingatal/Ynglingasaga. Men den förstnämnda verkar märkligt nog tidsmässigt ligga under Birkas helt västinriktade tid. Du har inte lyckas falsifiera dessa båda källor med mer än olika epitet varvid propaganda är det sista. Du kan knappst påstå något annat än att båda måste gå tillbaka till en tradition som just behandlar detta, den riktiga frågan är i så fall varför finns den traditionen och dessutom i två källor. Bägge utgår ifrån en historisk person vars söner Erik och Björn Järnsida förknippas med svearnas styre. Björn återfinns som du vet också hos Rimbert. jag skall återkomma till Birka eftersom det har med trådens ämne att göra till viss mån.
Först Rus, helt uppenbart och som du också själv har skrivit, finns det källor som också talar emot en självklar identifiering med ruser som bara svear och inget annat. Förutom den jag tidigare tog upp och som pekar på slaviskt ursprung och kristna. Även om det slaviska kan ges en vidare betydelse områdesmässigt gör väl inte att de sade sig vara kristna detta?
Du kan inte ha läst igenom den text som var hämtad från boken "Viking Rus" av Wladyslaw Duczko? Den tar även upp den källa du nämnde. Hans slutsats är entydig - Svear och Ruser är samma sak och det är något ledande forskare i ämnet är eniga om. Är du en ledande forskare?
En annan källa är själva rusernas egna historieverk, Nestorskrönikan som visserligen är sen, men som klart anger att rus är att betrakta som en stam bland andra, att vissa varjager kallades ruser, liksom andra kallades svea. En del benämns normanner, anglikaner andra goter. Här finns två källor som ger en annan tydning av problemet och uppfattning . Detta kan vara värt att beakta. Då ingen källa som är Nordiskk nämner några ruser kan vi kanske försiktigtvis dra slutsatsen att denna beteckning är en utifrån kommande benämning och inte oävet kan etniska beteckningar av andra också förändras både till innehåll och form. Därför går det väl knappst att tvärsäkert slå fast ros i alla källor är entydigt svear?
Jo, det är just det man kan - läs Wladyslaw Duczko.
Intressant för att återgå till Birka är alltså, nu kommer jag att helt återgå på Ambrosiani eftersom du föreslog honom som kunskapskälla. Nästan alla föremål i Birkas tidiga historia kommer från Västeuropa och verkar vara helt västorienterad. Det är först under andra halvan som detta byts mot en ötslig dominans. Dvs lite över 100 år Västorinterat och sedan ung. lika länge Östorienterat. Dvs under de tidiga nedslagen av rus är således Bieka helt Västorinterat vilket problematiserar denna självklara identifiering med svear. Några av det som är klart Västorinterat är omnämnda resor till Dorestadt hos Rimbert, kannor med frisiskt ursprung, keramik från Rhenområdet. Skärvor Västslaviskt håll. Getingpärlor med paralleller mot Ribe. Bland de tidigaste husen finns byggnader i Ramverksteknik som inte finns i Mälardalen f ö utan är Västeuropeiska, Nordtyska har jag bestämt för mig. Andra importföremål typiska för Nordsjöområdet är kammar som skiljer sig markant från de inhemska.
Birka var en handelsplats och det förutsätter att handelsmän från andra platser kommer dit. Är det då konstigt att de uppför hus i enlighet med deras tradition? Att många produkter kommer från väst är inget belägg för ett danskt inflytande.
Ambrosiani skriver att Redan från början har det förekommit grupper av främmande människor i Birka. Till främlingar räknas då både folk från andra sidan Östersjön och från andra Skandinaviska och och Västeuropeiska orter. Det som skiljer och spelar en sammanbindande roll etniskt är gravskicket. Detta främmande gravskick är kammargravar och kistgravar.
Än en gång - handelsmän (vår tids vikingar :wink: ).

Ibn Rustah som verkar ha samlat en del encyklopediskt vetande och som mest behandlar verkar tillhöra 800-talet skildrar en begravning av en Nordisk hövding som begravs i något som verkar vara en kammargrav. Denna Nordiska hövding begravs alltså i något som av Ambrosiani benämns som främmande gravskick i Birka.
Detta visar att det inte är så enkelt att sätta etniska etiketter på förhistoriska grupper och individer som bara återfinns sopradiskt och där vi inte har en aning om vad författaren menade eller vilket innehåll denna etikett hade. Har han exv läst ett dokument med denna etikett i. Vilket verkar varit så som antikens författare jobbade. Jag ser tyvärr ingen klar bevisning att rus självklart och enbart skulle avse några svear. Dessutom hur förklara detta under 800-talets första hälft.
Helt uppenbart är att Birka är en multietnisk plats som har klara kopplingar till det Västeuropeiska området, daner, friser och kanske symboliskt ytterst den största maktstatusen, kejsaren. han ansåg väl ialla fall enligt Rimbert att Birka låg inom hans domäner. Denna koppling är självklar och denna multikulturella plats kan förstås också ha återverkningar på etnicitet i en vidare bemärkelse.
Birka är en handelsplats med handelsmän från alla möjliga platser - även Samer.
Ynglingatal verkar inte ha med Harald Hårfager utan slutar med en Rögnvald. Dessutom så drivs ju Ynglingarna bort från G. Uppsala enligt samma tradition. Dessutom väldigt snöpligt dessutom. Så några ynglingar är knappast aktuellt för 800-talet om du nu i detta fall plötsligt accepterar Sagauppgifter. Den mellanliggande härskareliten verkar också hända något med eftersom deras Hallar, de vendeltida och folkvandringstida på södra terrassen, verkar brännas ner och rensas i början av 800-talet så där.
Harald härstammar från Olof Trätalja.

Halvdan Gudrödsson Svarte var stamfar för den norska grenen av Ynglingaätten, en norsk småkung på 800-talet, enligt sagan en son till Gudröd Halvdansson Veidekonge som tillhörde Ynglingaätten, och Åsa Haraldsdotter, en dotter till Harald Rödskägg. Halvdan ärvde det nordliga Vestfold och lade sedan under sig både Opplanden i norr och Viken i söder, se en karta. Halvdan Svarte drunknade då han gick genom isen på Randsfjorden. Han lär ha varit far till Harald Hårfager. Gudröd Halvdansson var son till Halvdan "Vitben Olofsson som i sin tur var son till Olof Trätalja.

Det är mycket "verkar" med i dina kommentarer, fria spekulationer alltså, inga bevis.

Användarvisningsbild
Rus
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 5 januari 2009, 00:12

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Rus » 12 januari 2009, 16:37

Ditt teorihus anser jag är att "vikingarnas förfäder" är renrasiga "germaner" av R1b-typ eller hur?
Har aldrig använt ordet "renrasiga", det är du som lägger det i min mun. Har dessutom ingen aning om vilken haplogrupp vikingarna härstammade ifrån - det kan vara alla?
Bågskyttarna hittas i "Samisk bosättning i Gällivare 1550-1750", P Sköld, Rapport nr 22, Center för arktisk kulturforskning, Umeå Universitet, 1992. En utmärkt liten litteraturlista finns i slutet.
Ok.
Jag ska samla ihop alla simpla påhopp på oss samer som Rus har gjort här på tråden, och sedan ska jag fundera på att anmäla det här forumet till diskrimineringsombudsmannen, DO.
Fundera på.
Jag har försökt värja mig genom att inte precis ta upp dessa saker som Rus kommit med, bidragstagare, jojkar...etc hur mycket som helst. Men jag har blivit ledsen, känner mig förnedrad!
Då är vi två med tanke på dina påståenden om att Samer är förfäder till Svearna. Hoppas du har lärt dig något av detta.
Men jag blir glad igen när jag vet hur bra vi jojkar se tex detta. http://www.vuelie.no/en/cd_en.htm
Vad bra.

hematom
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 januari 2009, 12:49

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av hematom » 12 januari 2009, 18:10

Rus skrev:
Enligt de undersökningar som har gjorts av Birka så finns det inget som pekar på att Birka har anlagts av Daner eller Friser. Birka verkar vara knuten till Sveakungen, inte minst på grund av att en av hans gårdar, hovgården på Adelsö, ligger granne med Birka. Vad det gäller garnisionen på Birka så finns det heller ingen koppling till Danmark, snarare tvärtom. Birkas garnision utgjordes av rusiska krigare, inte daner. Helt fel alltså.[/color]
och
Använd huvudet för en gångs skull! Hur troligt är det att Daner dominerar Mälardalen, ett område där bl a Ruser finns? Hur stor garnision skulle det krävas för att upprätthålla den dominansen? Vart finns denna garnision? Varför har vi inte hittat den? Varför finns det inte en uppsjö av danskrelaterade artefakter som stödjer din teori? Varför skryter Harald Hårfager med att han härstammar från Ynglingaätten och inte den "mäktiga" danska kungasläkten? För att bara ställa några ödmjuka frågor.
I dessa citat nämns Birkas garnison.
Tydligen behövde Birka en garnison trots att det låg inom rusernas/svearnas mäktiga välde.
Nog råder väl enighet om att Birka var en starkt befäst anläggning med garnison, stadsvall, borg och hamn med pålkransar?
Varför behövde Birka ett så starkt försvar i den allsmäktige sveakungens kärnområde?

Den typ av verkstäder som fanns i Birka med tillverkning av glaspärlor och föremål i brons och järn torde väl knappast vara inriktad på export utan snarare ha lokal avsättning.
Således kan Birka ses som ett befäst handelsfaktori. Denna investering synes av fyndrikedomen ha gett en god avkastning. Vad fanns det då för exklusiva produkter som lokalbefolkningen kunde betala glaspärlorna med och som kunde exporteras med god vinst. Kan slavar ha varit en sådan eftertraktad exportvara?

Birka förstördes så småningom, kanske av lokalbefolkningen när man tröttnade på och insåg hur avskyvärd verksamheten egentligen var. Staden föll snabbt i glömska och lämnade få spår efter sig annat än arkeologiska. Några lokala traditioner om en rik och mäktig sveastad borde väl annars ha bevarats?

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Jotuni » 12 januari 2009, 19:24

hematom skrev:Tydligen behövde Birka en garnison trots att det låg inom rusernas/svearnas mäktiga välde.
Jag lärde mej i denna skedjan att ruserna nämns inte i nordiska källor och jag lärde ytterligare från wiki, att även Birka nämns inte i Nordiska källor. Finns de några teorier om detta egendomlighet? Näms det Kaupang i Norge och Hedeby i Danmark i nordiska källor?

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Jotuni » 12 januari 2009, 19:35

Samequeen skrev:Tacitus skriver om Sitonerna, i "Germania". Man antar de funnits i Upplandstrakten att de har en kvinnlig härskare. Sita heter samernas gamla klanorganisation, och Alf Önnerfors som översatt Tacitus anser att det handlar om samerna. Ett intressant ord är sita, det kan översättas med säte, man har tolkat Sigtuna som en ort där Sitonerna fanns.
Jag visste inte att Sitonerna kunde ha samaband med sita. Tack! Mycket intressant. Jag var medveten att oftast Sitones tolkas vara "kvener" eller "kainulainen" därför att Tacitus skrev de had kvinliga härskare. Kvener är tydligen samma folk som Ptolemaios nämnde Khaideinoi fast wiki påstår att de var germanisk folk. http://en.wikipedia.org/wiki/Chaedini

-

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av kultursnubbe » 12 januari 2009, 21:01

Det känns vara dags att gå vidare med det multietniska bland stormangrupperna i "Uppland" och inte minst från folkvandringstid/vendeltid och framåt. Dessutom verkar flera av deltagarna sitta fast i en bild av ett sveadöme som verkar lite främmande och påminner mest om de tankar som funnits om en märklig kontinuitet som mest påminner om de tankar som funnits historiografiskt. Värt i detta sammanhang är att påminna om hur det idag vanligtvis diskuteras rörande makt och att Danmark som brukar betecknas som en sekundär stat till de betydligt mer kulturellt utvecklade stadssamhällena Tyskromerska riket och Brittannien inte "enas" förrän ca 965 och då ganska troligt genom den kyrkliga organisationsförmågan. Men förs de sista svaren då Rus inte har så mycket mer att tillägga än ett upprepat Wladyslaw Duczko?
Rus skrev:
Du kan inte ha läst igenom den text som var hämtad från boken "Viking Rus" av Wladyslaw Duczko? Den tar även upp den källa du nämnde. Hans slutsats är entydig - Svear och Ruser är samma sak och det är något ledande forskare i ämnet är eniga om. Är du en ledande forskare?

Ja kanske det, men å andra sidan föredrar jag att i detta fall utgå ifrån själva källmaterialet inte hans tolkningar, det finns historiografiskt flera som gärna vill koppla ihop svear och Rus inte minst utgående ifrån nationalaromantiska skäl. Du verklar genom detta ledande forskare, förutom att det är en ren subjektiv bedömning, utgå ifrån någon form av auktoritetstro. Gud vad många dumheter som har presenterats av autoriteter om man ser det historiografiskt och arkeologhistoriskt. Källorna är uppenbart inte alls entydiga. Men däremot finns väl ett tydligt mönster i användandet och vilka man vill referera till. Dock är denna koppling rus och enbart svear lika framträdande hos mer seriösa forskare exv Björn Ambrosiani. Som ett exempel. Problemet är att om man hela tiden åberopar olika auktoriteter för sin tros skull så finns det alltid någon som passar in, men då är vi som sagt var inte kritiska utan vill driva teser.

En annan källa är själva rusernas egna historieverk, Nestorskrönikan som visserligen är sen, men som klart anger att rus är att betrakta som en stam bland andra, att vissa varjager kallades ruser, liksom andra kallades svea. En del benämns normanner, anglikaner andra goter. Här finns två källor som ger en annan tydning av problemet och uppfattning . Detta kan vara värt att beakta. Då ingen källa som är Nordiskk nämner några ruser kan vi kanske försiktigtvis dra slutsatsen att denna beteckning är en utifrån kommande benämning och inte oävet kan etniska beteckningar av andra också förändras både till innehåll och form. Därför går det väl knappst att tvärsäkert slå fast ros i alla källor är entydigt svear?
Rus skrev: Jo, det är just det man kan - läs Wladyslaw Duczko.
Angående Nestorskrönikan kunde jag inte se någon falsifiering i dina inlägg. Uppenbart är det ditt dilemma i diskussionen. I rusernas egna historia åtskiljs ruser och svear.
Rus skrev:.

Birka var en handelsplats och det förutsätter att handelsmän från andra platser kommer dit. Är det då konstigt att de uppför hus i enlighet med deras tradition? Att många produkter kommer från väst är inget belägg för ett danskt inflytande.
Du missade det intressanta att Birkas äldsta tid helt domineras av västligt inflytande kopplingar till Karolingerna och Ribe. Detta enligt Björn Ambrosiani som du accepterar. Samt att det finns en Sydskandinavisk tradition från ca 800-talet i två källor. Samt att kammar brukar i andra sammanhang sägas vara en del i en personlig utrustning. Här kommer de alltså från Nordsjöområdet. Intressant tycker jag i alla fall.

Rus skrev:.
Än en gång - handelsmän (vår tids vikingar :wink: ).
Du missade återigen den intressanta punkten att det handlar om multietniska förhållanden som förstås kan återspeglas också i ledande släkter i själva Mälardalsområdet. Det är det som är intressant med dessa grupper och förstås visar på den kulturella sfär som Östersjöregionen utgjorde och har utgjort jmf de baltiska orden i fornsvenskan.

Ibn Rustah som verkar ha samlat en del encyklopediskt vetande och som mest behandlar verkar tillhöra 800-talet skildrar en begravning av en Nordisk hövding som begravs i något som verkar vara en kammargrav. Denna Nordiska hövding begravs alltså i något som av Ambrosiani benämns som främmande gravskick i Birka.
Rus skrev:.
Halvdan Gudrödsson Svarte var stamfar för den norska grenen av Ynglingaätten, en norsk småkung på 800-talet, enligt sagan en son till Gudröd Halvdansson Veidekonge som tillhörde Ynglingaätten, och Åsa Haraldsdotter, en dotter till Harald Rödskägg. Halvdan ärvde det nordliga Vestfold och lade sedan under sig både Opplanden i norr och Viken i söder, se en karta. Halvdan Svarte drunknade då han gick genom isen på Randsfjorden. Han lär ha varit far till Harald Hårfager. Gudröd Halvdansson var son till Halvdan "Vitben Olofsson som i sin tur var son till Olof Trätalja.

Det är mycket "verkar" med i dina kommentarer, fria spekulationer alltså, inga bevis.
I ynglingatal som fortfarande anses vara den äldsta och ursprungliga källan slutar dikten med Rögnvald punkt slut. Detta är den punkt där Snorre avslutar Tjodolf av Hvins poem. För Harald Hårfager använder han skalden Hornklove bl.a.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av B Hellqvist » 12 januari 2009, 21:17

Tråden är upplåst efter översyn. Ett par sidor med inlägg har tagits bort. Rus, Samequeen, Wavy Gravy och övriga som deltagit i bråket: skärp er och följ reglerna, annars låses tråden permanent. För att ingen ska missa vad som gäller postar jag de regler (urval) ni har läst och godkänt i samband med att ni registrerade er som medlemmar:

* Håll er till ämnet
Om ni känner att ni vill ställa en ny fråga som avviker från trådens ursprungliga fråga/ämne, så starta en ny tråd.
* Skriv inlägg som tillför diskussionen något
Tillför ditt inlägg något av värde till diskussionen? (t.ex. ett inlägg med bara smilies gör inte det) Om inte så låt bli att posta inlägget.
* Inga personliga påhopp
Inga personliga påhopp tolereras av någon sort.
Detta gäller även klagomål på stavning och upplägg av inlägg. Detsamma gäller f.ö. att besvara personliga påhopp med samma mynt.

* Inga rasistiska kommentarer
Nedlåtande kommenterer om andra etniska grupper eller om andra nationaliteter tolereras inte, detsamma gäller även andras religion eller sexuella läggning.
* Ingen revisionism gällande brott mot mänskligheten
Inget förnekande av brott mot mänskligheten, som t.ex. Hitlers eller Stalins förbrytelser, tolereras.
* Ingen politisk eller religiös agitation
Detta är inget politiskt forum, däremot diskuterar vi historisk politik. Det är alltså ok att redogöra för politiken i ett historiskt ögonblick däremot inte att framföra politiska eller religösa åsikter som t.ex. en politisk tolkning av ett historiskt ögonblick.
* Upptäcker du överträdelser av dessa regler så kontakta moderatorerna
Hobbymodererande, dvs när vanliga medlemmar försöker agera moderatorer och bestämma vad andra får skriva, skapar bara dålig stämning i forumet. Kontakta istället någon av moderatorerna ifall någon medlem missköter sig eller om någon tråd håller på att spåra ut.

...och nu återgår vi till diskussionens ämne - utan någon chauvinism eller annat trams!

Användarvisningsbild
ante_eklof
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 30 september 2007, 22:35
Ort: Norrtälje/Poolesville, USA

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av ante_eklof » 13 januari 2009, 03:32

Rus skrev:Om arier kan jag för lite om tror inte de är relevanta över huvud taget? Vad det gäller "Indoeuropeer" så omfattar det nästan alla, ej uigriska, idag bofasta folk i Europa, så det blir väldigt grovt att använda den benämningen. När du pratar om "tränga in" menar du då rent geografiskt eller in på någon annans område?
Rus,

Man kan inte förneka att de flesta europeiska språk kan spåras tillbaks till proto-indoeuropeiska, vilket bevisar att indoeuropeiska folk hade stort kulturellt/språkligt inflytande på Europas befolkning någon gång under de fem årtusendena före Kristus. Ända upp i Skandinavien! Trots det anser jag faktiskt att det är felaktigt att kalla europeer för "indoeuropeer!" Särskilt då europeer med DNA av typen R1b och typen I1.

DNA-data visar nämligen att större delen av norra och västra Europas befolkning härstammar från folk som under istiden levde i sydvästra och sydöstra Europa (Iberiska halvön och södra Frankrike samt i Balkan-området), isolerade från varandra och från sina Asiatiska släktingar i Kaukasus/Ukraina-området i många tusentals år. I sydvästra Europa (“Iberia-refugen”) kom befolkningen att ha dominerande R1b haplotyp, i sydöstra Europa (“Balkan-refugen”) blev det en dominans av haplotype I1. I Kaukasus/Ukraina-området (“Ukraina-refugen”) framstod det en dominans för R1a, som kan anses vara den "indoeuropeiska" typen. Den gemensamma roten till I1 och R1a/R1b låg mycket långt tillbaks i tiden, kanske 40 till 45 tusen år f.Kr. (Se en artikel av Kalevi Wiik i Journal of Genetic Genealogy, 2007, “Where Did European Men Come From?” Artikeln innehåller en karta som visar stora migrationer under de senaste 50 tusen åren.)

Då isen drog sig tillbaks norrut så spred sig R1b och I1 också i den riktningen, i stort sett paralellt med varandra. R1a från Kaukasus-området spred sig västserut in på den europeiska kontinenten efter istiden, såväl som mot söder och öster. Efter många tusen år har R1a fått betydande utbredning i östra Europa, medan R1b ses framför allt i västra Europa, och I1 är framför allt koncentrerat i Skandinavien, med en variant därav fortfarande starkt representerad i Balkan-området.

De tre “refugerna” under istiden har alltså sina fortfarande identifierbara ättlingar i olika delar av Europa. Deras genetiska haplotyper separerade långt innan man kan tala om ett “indoeuropeiskt” eller ens “proto-indoeuropeiskt” språk! Det är en stor och tragisk historisk ironi att “germanska” folk har slagit sig på bröstet och hävdat de härstammat från s.k. “arier,” som sades vara upphovsmännen till alla högre civilisationer. Folkslag där haplotyp I1 dominerar, dvs. ättlingar till Balkan-refugen, kan inte ha härstammat från “arier,” som var ättlingar till folk från Kaukasus/Ukraina-refugen. Dessa två folkgrupper har endast mycket avlägsen släktskap!

Det är därför litet missvisande att använda terminologin “indoeuropeisk” när man talar om Europas befolkning, eller om att klassifiera oss som “kaukaser.” (De som har följt denna tråd från dess början kan se att jag har lärt mig mycket sen jag satte igång denna hetsiga diskussion!)

Jag har sett att på vissa håll (Engelska historiker, framförallt) har R1b utnämnts till “Vikingagenen.” Men det kan knappast vara riktigt, eftersom R1b är mer vanlig i England än i Skandinavien. Om man envisas med att knyta vikingarna till en speciell genetisk haplotype så måste det logiskt sett vara I1 (“I1a”), som har sin högsta frekvens i Skandinavien (speciellt södra Sverige: 55.7%!), och är vanlig i stora delar av norra Europa.

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av kultursnubbe » 13 januari 2009, 15:35

kultursnubbe skrev: Hej eftersom tråden rörande Vikingatidens förfäder blev låst, lägger jag inlägger här då det mycket väl tangerar detta ovan. Jag tänker inte sitta och anstränga mig för att skriva ett inlägg och sedan plötsligt någon låser tråden. Jag orkar inte göra om detta igen, liksom. Även om det egentligen var lovat till pseudonymen Rus, verkar Herulen ovan passa lika bra utifrån hans franka klargörande.

Kanske vi skall titta lite över hur det multikulturella och multietniska kan tolkas för Folkvandringstid och framåt. Se hur det är med det etniskt svenska eller dina svear. Sedan kan vi väl se hur grunda och närmast obefintliga mina kunskaper är som du så välvilligt uttryckte saken.

Enligt den modell som brukar tillämpas på andra områden och därmed torde väl också Uppsalaområdet vara tilläpmligt anläggs den typ av monument som storhögarna i G Uppsala utgör som manifestationer av symbolisk natur. Ett signalerande av nakt. Dvs att en elit eller ätt etc har tagit makten och hävdar sina nyvunna positioner. Andra tecken på att det har varit omvälvningar i maktstrukturen är de plundrade kistgravarna. Där exv kistgravar i Välsgärde är plundrade men inte båtgravarna. Denna plundring av tidigare ätters gravar är ytterligare ett exempel på hur makt från en ny härskarelit på ett konkret och symboliskt sätt visas. Nu skall jag inte svära på att det är så i detta fall men det är ändå lite talande. Längre fram anser en del forskare att man på samma sätt bränner de tidigare härskarnas hallar. Uppenbart kan också vi se den visade symboliken i dessa förhållningsätt.

Om man nu vill kalla dessa nya härskare vid vendeltidens början för Ynglingar eller inte är väl en smaksak men tidsgapet till Tjodulf av Hvin och hans dikt är ganska långt. Det vi kan säga är förstås att genom denna kraftiga symboliska markering av arbetet med att uppföra dessa högar är denna nya maktelit knappast hemmahörande i området som sådant eller har dynastiförbindelser.

Men det finns som bekant också andra rika gravar i Uppland. Båtgravsfälten, om vilka Ambrosiani har en del att säga rörande multietniska preferenser. Under 500-talet inkommer sker en stor förändring av gravskicket i Östsverige och Mälardalsområdet. Ett enhetligt gravskick med brandlager på ytan och däröver en synlig hög eller högliknande stenkontruktion med jordtäcke. Bennet har skrivit en avhandling om detta och vill hävda att det har med asatrons införande att göra. Dvs det gamla får ge vika för det nya. Nu vill jag återigen påpeka det Ambrosiani trycker på att just gravskick spelar en viktig roll i frågor rörande gruppers etnicitet. han vill också göra troligt att detta nya gravskick, vilket betyder förstås en religiös förändring har genomförts av dessa personer som ligger i storhögarna.

Problemet med denna enhetlighet är som vanligt undantagen, dvs båtgravsfälten. Dessa personers boplatser och gravfält visar en anknytning till resursområden och ligger innanför bygden. dvs på insidan av den övriga bebyggelsen i relation till havet. Detta avvikande gravskick förklaras av Ambrosiani, just med främmande. han påtalar också att de kan ha kommit från kontinenten och behållit sitt begravningsskick. Dvs en annan etnisk identitet. B. Arrhenius har skrivit intressant om exv dessa vendelherrar. De verkar ha dykt upp i bygden, i snarast maskeradkostymer, och helt enkelt lagt under sig området. Anlägger storgods och troligen förslavar den tidigare befolkningen som väl kan sägas varit svear. Detta för tankarna till skapandet av ett eget litet furstedöme. Med kontroll över handelsleder norrut och söderut. Rätt bra läge liksom.

Det finns flera av dessa avvikande gravskick som då kan tolkas som kommande någon annanstans ifrån och därmed sammantaget uppvisar hela området multinationella drag. Det som är intressant är de rika gravgåvor som generation efter generation lägger ner. Alltså varför signalerar man så kraftigt generation efter generation. Mot vem-till vem signalerar man så kraftfullt ändå upp till 1000-1100-talet. Det går inte tolka på annat sätt än att deras position inte var självklar utan makten var löslig och inte given i hela området som sådant. Deras signalering riktar sig förstås till de allianspartners man hade eftersom det är just vid ledarens död detta måste omförhandlas men också mot de som kunde hota makten eller deras lilla furstedöme. Ex.v makten söderöver. Denna signalering visar snarast motsatens om en enhetlig sveakung och svearike utan snarare ett område med flera olika maktcentrum som konkurrerar med överherradömen och allianser. Inte minst kan detta tänkas utifrån denna multietniska tanke. Varifrån kan dessa gentlemän ha kommit. Jordanes har ett litet ovidkommande inpass som är intressant därvidlag. Men vill man gå ändå längre kan man väl tänka på Procopius.

Detta ovan sammantaget med den beräknade trälförekomsten under senvikingatid och någonstans emellan 1/3 och 1/5 är det självskrivet att tankar om hur genetiskt lika svear var eller är stupar på sin egen orimlighet. Dessutom verkar dessa tankar om kontinuitet, starkt svearike, sveastat mm inte kunna verifieras och saknar egentligen relevans.
Rus skrev: Du verkar helt uppfylld av tanken på att Daner dominerat Svearna. Du drar slutsatser som inte kan styrkas om "maktskften" och vilka som står bakom dessa. Det som saknas är arkeologiska bevis för det finns inga för det du påstår/antyder vad det gäller Daner och Svear. När man t ex undersökte platsen för Birkakrigarna så hittade man en (1) dansk artefakt och den bedöms vara en trofé. Vilken dansk kung skulle ha besegrat Svearna och sedan lämnat en stor garnision i Svealand för att konsolidera sin erövring? Vart finns spåren av garnisionen och vart finns de arkeologiska fynden? Ingenstans. Bara fantasier.

Snorre själv besökte Sverige och snappade säkert upp en hel del under sitt besök i landet men han nämner inget om något direkt Danskt maktövertagande.


Danerna började bygga Danevirke som skydd mot Frankerna under 700-talet. 30 kilomer vall och med en höjd som varierade mellan 3,5 till 6 meter. Det skulle vara mycket märkligt att medan det mastodontbygget pågår och med ett direkt hot från syd, så "orkar" Danerna ta makten över Svearna :roll: Men det kanske var trälar från Svealand som byggde Danevirke?

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av kultursnubbe » 13 januari 2009, 15:50

Rus skrev: Du verkar helt uppfylld av tanken på att Daner dominerat Svearna. Du drar slutsatser som inte kan styrkas om "maktskften" och vilka som står bakom dessa. Det som saknas är arkeologiska bevis för det finns inga för det du påstår/antyder vad det gäller Daner och Svear. När man t ex undersökte platsen för Birkakrigarna så hittade man en (1) dansk artefakt och den bedöms vara en trofé. Vilken dansk kung skulle ha besegrat Svearna och sedan lämnat en stor garnision i Svealand för att konsolidera sin erövring? Vart finns spåren av garnisionen och vart finns de arkeologiska fynden? Ingenstans. Bara fantasier.
Om du inte riktigt lade märke till detta så handlade ingenting i mitt inlägg speciellt om daner utan om "Uppland" från folkvandringstid/vendeltid och fram mot 800-talet. Där dessa svear och svearike diskuterades utifrån multietniska och maktpolitiska ståndpunkter och vad som visar på detta. Dvs en motbild till den som jag tycker mig märka dominerar i flera inlägg. DEnna bild kan starkt ifrågasättas. När det gäller Sydskandinaviska kopplingar har jag upprepat detta vid alldeles för många tillfällen så en gång till spelar nog ingen roll. Du får ta och läsa inläggen igen.
Rus skrev: Snorre själv besökte Sverige och snappade säkert upp en hel del under sitt besök i landet men han nämner inget om något direkt Danskt maktövertagande.
Det är nog så att han snappade om ett och annat men då hans verk mest handlar om norska förhållanden och händelser och personer från det "svenska området" mest är bifigurer och handlingar förutom när de/det har med Norska förhållanden att göra. Är nog din kommentar lite ovidkommande åtminstone som någon form av fakta för vad som hänt eller inte hänt, eller hur? Förutom utifrån en punkt, hans Ynglingasaga där fördrivs som bekant ynglingakungarna av just daner. Men som sagt det ligger i en dimhöljd forntid till viss skillnad mot de övriga skriftliga källorna.

Användarvisningsbild
Rus
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 5 januari 2009, 00:12

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Rus » 14 januari 2009, 01:10

kultursnubbe skrev: Om du inte riktigt lade märke till detta så handlade ingenting i mitt inlägg speciellt om daner utan om "Uppland" från folkvandringstid/vendeltid och fram mot 800-talet. Där dessa svear och svearike diskuterades utifrån multietniska och maktpolitiska ståndpunkter och vad som visar på detta. Dvs en motbild till den som jag tycker mig märka dominerar i flera inlägg. DEnna bild kan starkt ifrågasättas. När det gäller Sydskandinaviska kopplingar har jag upprepat detta vid alldeles för många tillfällen så en gång till spelar nog ingen roll. Du får ta och läsa inläggen igen.
Du har tidigare nämnt just Daner. Som sagt, vad som hände resp inte hände ang de äldsta svenska kungasläkterna kommer vi nog aldrig att få reda på i detalj, men det är inte det som tråden handlar om. Frågan är vilka som är Vikingarnas förfäder? Först måste vi då definiera vilka som är Vikingar. Mitt förslag är Asatroende Svear, Göter, Daner och Norrmän. I begreppet Svear lägger jag även Ruser, dvs män från Roðr. Vi kan naturligtvis spekulera hejvilt, föreslå den än mer spektakulära teorin efter den andra. Själv tror jag på det enkla och det uppenbara. För att få reda på "sanningen" så behöver vi matcha arkeologiska fynd med benmaterial och DNA-analyser. Det tror jag kommer att tillåta oss att komma så nära en sanning som det överhuvudtaget går. Resten blir lösa spekulationer.
kultursnubbe skrev: Det är nog så att han snappade om ett och annat men då hans verk mest handlar om norska förhållanden och händelser och personer från det "svenska området" mest är bifigurer och handlingar förutom när de/det har med Norska förhållanden att göra. Är nog din kommentar lite ovidkommande åtminstone som någon form av fakta för vad som hänt eller inte hänt, eller hur? Förutom utifrån en punkt, hans Ynglingasaga där fördrivs som bekant ynglingakungarna av just daner. Men som sagt det ligger i en dimhöljd forntid till viss skillnad mot de övriga skriftliga källorna.
Min kommentar är naturligtvis inte ovidkommande. Poängen är att Snorre inte var från Svea rike så hans kunskaper om Svear rike, trots hans besök, var begränsade. Eftersom både Norge och Danmark är geografiskt närmare Island så är det inte konstigt att tyngdpunkten av hans material, det som inte direkt berör Island, ligger på Norge resp Danmark.
Intressant att du just tycker den sk "fördrivningen" av Ynglingaätten som relevant... Vi vet inte om det har inträffat och i så fall av vem. Var det det i så fall av hela ätten eller bara Ingjald och Olof? Var den som fördrev Ynglingaätten av Svenskt, Danskt eller något annat ursprung. Om det var Daner eller några andra så antar jag att det skulle synas i arkeologiskt material - eller hur? Det kan ju inte ha varit fråga om något dussin krigare som i så fall invaderade Mälardalen, det måste minst ha varit något tusental - 20 skepp a 40-60 krigare? Var finns de arkeologiska artefakterna???
Som sagt, detta medför inte heller att vi får reda på Danerna eller Svarnas ursprung. Frågan är, var kan man få tag på benmaterial som man med säkerhet kan klassificera som Vikingar, Svear, Daner, Ruser, Goter m m? Vilka högar är outgrävda och är det troligt att det finns benmaterial kvar?

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av kultursnubbe » 14 januari 2009, 10:29

Rus skrev: Du har tidigare nämnt just Daner. Som sagt, vad som hände resp inte hände ang de äldsta svenska kungasläkterna kommer vi nog aldrig att få reda på i detalj, men det är inte det som tråden handlar om. Frågan är vilka som är Vikingarnas förfäder? Först måste vi då definiera vilka som är Vikingar. Mitt förslag är Asatroende Svear, Göter, Daner och Norrmän. I begreppet Svear lägger jag även Ruser, dvs män från Roðr. Vi kan naturligtvis spekulera hejvilt, föreslå den än mer spektakulära teorin efter den andra. Själv tror jag på det enkla och det uppenbara. För att få reda på "sanningen" så behöver vi matcha arkeologiska fynd med benmaterial och DNA-analyser. Det tror jag kommer att tillåta oss att komma så nära en sanning som det överhuvudtaget går. Resten blir lösa spekulationer.
När det gäller lösa spekulationer så är väl just detta med olika anspråk och innehåll rörande ett förment svearike långt ner i forntiden och som ibland med en avsevärd kontinuitet just rena spekulationer på samma sätt, eller hur? För var är de vetenskapliga fakta som påvisar detta?

När det gäller dessa Rus så kanske man skall återgå till Birka och Staraja Ladoga. Här är föremålsmaterialet till en början lokalt eller sydvästligt import gods. För att vidare fälja Ambrosiani verkar de båda platserna varit slutpunkter på vägar från sydväst där människor kom för att exploatera de ekonomiska möjligheterna i norra Östersjön. Varifrån kom då dessa människor från Sydväst? Att karolingerna är den ekonomiska motor genom sin efterfrågan är klart. Ambrosiani anser vidare att karolingiska handelsmän, inte minst utifrån Dorestadt som utgångspunkt penetrerat den nordiska marknaden och med hjälp av nordiska potentarer anlagt dessa handelsplatser/städer. I öst har vi en annan ekonomisk motor, Östrom. Att det inte skulle förekommit en marknad och handel på de ryska floderna före det finns östligt material i handelsplatserna i norra Östersjön känns lite svårt att tänka sig. Alltså torde de ha förekommit parallellt men inte förbundits med varandra förrän det återfinns östligt material i exv Birka. Dvs under andra halvan av 800-talet. Här finns två intressanta frågor, vilka skötte handeln på de ryska floderna söderut och vad kallades de? Vem är det som tar språnget och förenar dessa två handelsnät. De från öst eller från väst? Ett antagande som skulle kunna göras är att de som skötte denna östhandel före föreningen i norr kallades ruser av exv grekiska skrivare. Det skulle kunna förklara den tidigare redovisade källan Ibn Khordadbeh från mitten av 800-talet. De frankiska svärden måste exv. kommit någon annanstans ifrån än norrifrån. Här är det lite svårt att få in svear ialla fall.

Rus skrev: Min kommentar är naturligtvis inte ovidkommande. Poängen är att Snorre inte var från Svea rike så hans kunskaper om Svear rike, trots hans besök, var begränsade. Eftersom både Norge och Danmark är geografiskt närmare Island så är det inte konstigt att tyngdpunkten av hans material, det som inte direkt berör Island, ligger på Norge resp Danmark.
Intressant att du just tycker den sk "fördrivningen" av Ynglingaätten som relevant... Vi vet inte om det har inträffat och i så fall av vem. Var det det i så fall av hela ätten eller bara Ingjald och Olof? Var den som fördrev Ynglingaätten av Svenskt, Danskt eller något annat ursprung. Om det var Daner eller några andra så antar jag att det skulle synas i arkeologiskt material - eller hur? Det kan ju inte ha varit fråga om något dussin krigare som i så fall invaderade Mälardalen, det måste minst ha varit något tusental - 20 skepp a 40-60 krigare? Var finns de arkeologiska artefakterna???
Som sagt, detta medför inte heller att vi får reda på Danerna eller Svarnas ursprung. Frågan är, var kan man få tag på benmaterial som man med säkerhet kan klassificera som Vikingar, Svear, Daner, Ruser, Goter m m? Vilka högar är outgrävda och är det troligt att det finns benmaterial kvar?
Ja då kan vi enas om att Snorre knappast kan användas som en källa till att falsifiera andra källor som just berör Mälardalsförhållanden, eller hur? Nej jag tycker inte ynglingafördrivningen är speciellt relevnat vilket jag också har försökt att ange. Att jag hänger fast vid den traditionen är att Ynglingatal/sagan inte sällan används för att påtala sveadynasti, svearike, sveastat mm. Går det i ena fallet torde det väl passa lika bra i andra fall. Nej givetvis är det traditionsmaterial som har använts mer eller mindre fritt i konstruktionen av Ynglingatal och inte minst Ynglingasagan. Vilket inte är okänt exv som i Getica dvs goternas historia. Med tanke på gravskicket rörande högarna passar härkomstmyten om Frej lite illa, samt att namngivningen av personerna är olika i olika delar av storyn mm. Frågan är också hur traditionsmaterialet har nått Norge etc. Uppenbart är att det föreligger en tradition om ett tidigt bortdrivande av de sk Ynglingakungarna, vilket också finns spår av hos Saxo och andra källor. Det jag tagit upp rörande daner etc. utifrån också Saxo och Hervarasagan tycks härstamma betydligt senare, ifrån runt 800 eller så.

När det gäller att att exv ta makten över dessa handelsplatser för att inkassera ytterligare "guld" alltså kunna tillgodogöra sig avgifter etc har ett inlägg redan pekat på Anund och de daner han hade lyckats uppbåda. Dvs utnyttjat sitt nätverk och den minimala möjlighet som Birka verkar haft till att göra motstånd mot de planerna. Det är väl inte heller mindre rimligt än att någon ättling som också antagligen utnyttjade sitt nätverk och anfaller Hedeby och verkar lyckats sätta sig fast där någon/några generationer. Eller anser du att detta inte heller var möjligt?

När jag påtalade vad Ambrosiani anser visar det rörande Vikingatidens förfäder i "Uppland", visar det på ett multietniskt förflutet bak till vendeltid. Där främmande krigare bildar storgods och antagligen enligt Arrhenius använder de tidigare bofast som lantarbetare eller som trälar. Ambrosiani anser att dessa är från kontinenten vilket känns troligt. Flera stormän och det är väl dessa och deras söner som blir det vi kallar för vikingar. Dvs män med kontinentalt påbrå detta sammantaget med utomstående trälar och Birkas olika befolkningsgrupper, torde innebära att vikingatidens förfäder torde varit ett blandat släkte.

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av kultursnubbe » 16 januari 2009, 11:07

ante_eklof skrev:
1. Skandinavien, i vilket man i detta avseende måste inräkna Danmark, är unikt i vissa viktiga avseenden. Blå ögon, ljust hår, laktostolerans och haplotype I1 har mycket hög frekvens där, men inte i någon annan del av världen. (Givetvis med undantag för de områden där Skandinaviska ättlingar har slagit sig ner.)
Jag vill återknyta till Maja Hageman här och artikeln "Det rena landet-om att uppfinna den svenska nationalmyten". Aktellt om historia 2007:3.

Det hanlar förstås om blåöghet och ljushårighet (trots att det kan påvisas just finnas på andra platser), samt germaner, vilket nog kan sägas går tillbaka eckesiastikministern Värner Ryden som på 1920-talet skrev:Svenskarna tillhöra den germanska grenen av den ariska folkstammen (...) den germanska folktypen med dess resliga växt, dess ljusa hår, dess breda panna och dess blå eller grå ögon förekommer ingenstädes renare än i de nordiska länderna. Vidare förklrar han hur just svenskarna har blivit så unikt rasrena. Medan främmande folkhorder under årtusendas lopp vältar fram över den europeiska kontinenten och där åstadkommit en blandning av folkslag och folktyper, ha skaninaverna i sin avskilda del av världen bibehållit sin germanska härstamning mera oblandad än annorstädes. Otvivelaktigt har detta vårt rena germanska ursprunghaft och har alltjämt ett stort inflytande på våra samfundsförhållanden och vårt folks utveckling

Detta användes i skolundervisningen och reviderades inte förrän 1959.Trots att det inom Sveriges gränser fanns betydande grupper som inte ingick i denna definition. Givetvis är det fullständiga dumheter, det hoppas jag alla inser, men det är lite udda när dessa tankar fortfarande dyker upp på 2000-talet och i parat med genetik.

Hageman avslutar sin artikel på följande sätt: I all synnerhet kan man fråga sig vad det innebär att så eftertryckligt glömma bort vad som en gång varit en offentlig sanning. Att så att säga förtränga med sådan kraft att man t o m glömt att man glömt. Om man inte vet hur ett gammalt spöke ser ut, hur ska man då känna igen gengångaren när man möter den.

Siri
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 7 januari 2009, 00:16
Ort: Roden

Re: När kom vikingarnas förfäder till Skandinavien?

Inlägg av Siri » 16 januari 2009, 13:54

Herodotos var en grekisk historiker som skrev om blonda och blåögda folkstammar i Kaukasus med omnejd. Som källa har han ifrågasatts men Sture Linnér, som är en kunnig och ansedd akademiker, anger dock att Herodotos börjat uppvärderas på senare tid, i takt med att nya arkeologiska fynd görs som stöder hans skildringar. Om folkgrupperna kom därifrån eller kom dit någon annanstans ifrån är ju däremot svårt att säga.

Skriv svar