Järnåldersgrav eller odlingsröse?

Qristin
Medlem

Inlägg av Qristin » 10 april 2007, 23:16

Gäller det en juridisk fråga, dvs vad följderna blir om någon uppsåtligt kört sönder fornlämningar, så är nog Länsstyrelsen bäst att vända sig till. De kan lätt se och göra åtgärder om något sådant skulle behövas.

Generellt om bronsåldersrösen(gravar) och hackerör(forntida odlingsrösen) eller moderna odlingsrösen:

De stora bronsåldernagravarna låg i regel på en höjd och består av jämna stenar, dvs inte en massa olika storlekar. De från äldre bronsåldern (som ev innehållit en hällkista) har ofta sjunkit ihop lite. Detta kan också vara spår av plundring då det i traditionell folksägen ofta ska finnas mytiska skatter i dessa rösen.

De gamla odlingsrösena ligger i regel lite längre ner, är mer oregelbundna (stenarna är i olika storlek), men de finns inte där vi idag odlar vår mark utan högre upp i landskapet. Då ådret man plöjde med inte kunde användas i lerrik "nutida" åkerjord och odlingarna ofta låg i branter och i terasser.

De äldre järnåldersgravarna består "i regel" inte av rösen (även om jag tror det finns exempel på det) utan av olika typer av stensättningar, dösen, domarringar etc. Stensättningarna kan vara runda, ovala eller kvadratiska (romersk järnålder), ofta markerade av en kantkedja med lite större stenar.

De yngre järnåldersgravarna bstår i regel av Högar, eller övertorvade flacka stensättningar.

Modernare former av odlingsrösen, från medeltid och framåt ligger ofta i kanten av "dagens" åkermark och kan se ut lite hur som helst. Funktionen är i alla fall i regel viktigare än formen.

Jag har inte stenkoll på ämnet, så jag kan ha fel någonstans, men detta är de generella riktlinjer jag har lärt mig. Det kan ju också skilja på var i landet man bor, på markförändringar etc

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 maj 2007, 15:17

Intressant tråd, jag har nog inget jag kan tillföra förutom detta, som inte redan är sagt!

Stenkoll, haha, det var ett medvetet skämt va Qristin! ;-)

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 maj 2007, 16:22

Järnkoll skulle det nog vara... Urkul. :D

Det vore intressant att höra av trådskapare o trådkapare hur det gått.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 8 maj 2007, 21:52

Tja vad som har hänt är en kontakt med Länstyrelsen som inte gett nått svar ännu samt att jag återbesökt platsen och räknat rösena vilket var enkelt - antalet återstående rösen är 1. Resten är helt borta. Har funderat på om de inte skyfflat ihop allihop i en och samma hög.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 8 maj 2007, 22:11

Ledsamt.

Ett boktips är "Kunskap om skogens historia" av Örjan Hill och Jan Töve. Utifrån en "exempelskog" i sjuhäradsbygden(?) betar man av tecken på lämningar efter olika tidsåldrars mänskliga aktiviteter, allt illustrerat av Jan Töves utmärkta fotografier. Rekommenderas för den som vill lära sig mer om just skogens historia och hur man kan se hur människorna utnyttjat den genom tiderna.

Qristin
Medlem

Inlägg av Qristin » 17 maj 2007, 20:11

Private Snafu skrev:Tja vad som har hänt är en kontakt med Länstyrelsen som inte gett nått svar ännu samt att jag återbesökt platsen och räknat rösena vilket var enkelt - antalet återstående rösen är 1. Resten är helt borta. Har funderat på om de inte skyfflat ihop allihop i en och samma hög.
Jag arbetar där och vet att de har rätt bråda dagar nu med bl.a. inventeringar av förstörda fornminnen. Har du kollat om rösena finns med på FMIS- Riksantikvarieämbetets fornsök? http://www.kms.raa.se/cocoon/fmis-public/index.info Det finns en allmän sökavdelning där man kan söka på fornminnen efter bl.a. socken. Är de med där så är det lättare att se om de har något "riksintressant" värde, även om de naturligtvis kan vara nyupptäckta. Dock inte lika troligt...

Skriv svar