Blåland

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 juli 2004, 00:33

Att vikingarna sade blå när de menade svart trodde jag var någorlunda allmänt känt. Liksom att Harald Blåtand knappast fått sitt tillnamn från något annat än någon iögonenfallande dålig tand.

"Vad vikingarna sade när de menade blå vet jag dock inte, inte heller vad de menade när de sade svart, ett ord som fanns på den tiden." (Frans G Bengtsson citerad fritt ur minnet.)

Karl H.
Medlem

Inlägg av Karl H. » 7 maj 2005, 14:32

Det bör tilläggas att norr. blá inte bara betydde "svart", men även "skinande svart", glänsande". Jfr. lat flavus, "glänsande gul". Jag tror Bjorvand/Lindmann tar upp ordet i sin etymologiska ordbok.

Därav har jag hört en teori om att Blåland hänvisar till sydvästra Europa samt nordvästra Afrika där det fanns en befolkning som bar skinande rustningar under vikingatiden. Har tyvärr ingen källa till detta.

Jag försökte leta fram vad som stod om Blåland hos Snorre men fann endast:
"Svíþjóð hina miklu kalla sumir menn eigi minni en Serkland hið mikla, sumir jafna henni við Bláland hið mikla."
Det angivs ingen geografisk information än mindre vad för folk som skall ha bott där. Det är även oklart om Snorre jämför Sverige med Blåland i fysiskt förstånd eller om det är tal om en jämförelse i kvalitet.

Gabriel
Provmedlem

Inte svarta i nordafrika..

Inlägg av Gabriel » 2 februari 2006, 01:48

För det första e dem inte svarta i nordafrika... dem e Araber o finns även minoriteter av Berber... min pappa är arab från Tunisien i "blåland" =D nordafrika/maghreb...

och jag känner till att det finns en berbisk nomadstam i nordafrika som man kallar för Blåmän som pågrund av att deras insvepningar lr vad man kallar det är färgade blå av nåt växtextrakt som gör att deraskläder färgar av sig på huden så dessa berber har blå hudfärg och kallas därmed blåmän

så när jag först hörde om blåland tänkte jag blåmän ?

kan va så men det e det nog inte.. hur troligt e det att vikingarna fått kontakt med en berberstam som e nomader i öknen... o sen döpt området efter dem när majoriteten inte består av blåmän =D

så jag vet inte men det skulle kunna va så..

/Gabriel

Skriv svar