Vad betyder denna runa ? se bild

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Hypokondria
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 augusti 2004, 19:50
Ort: Götebiorg

Vad betyder denna runa ? se bild

Inlägg av Hypokondria » 9 augusti 2005, 15:37

Har letat igenom hela internet men ger snart upp! Har sett detta halsbandet ofta & har ett likadant själv!
Vad betyder runan ? Bild[/img]

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 augusti 2005, 15:55

Det där ser inte ut som någon fornnordisk runa. Inte riktigt Tolkien heller. Är det en symbol eller tre? De där prickarna ser också främmande ut.

Hypokondria
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 augusti 2004, 19:50
Ort: Götebiorg

Inlägg av Hypokondria » 9 augusti 2005, 16:07

Har inte en aning, men de jag frågat tidigare säger att det skall vara fornnordisk symbolik?
Hade velat veta innan jag fortsätter att använda det;)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 augusti 2005, 16:28

Det finns ju många fler fornnordiska symboler än runorna. Jag känner inte alls igen den, men är ju heller ingen expert. Ska vid tillfälle ta en titt i Liungmans symbol-bibel, om ingen förekommer mig.


( Vet inte om det bara är jag, men jag får inte upp bilden ordentligt varje gång, här är länken för den som vill prova: http://tinypic.com/a9tfll.jpg )

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 10 augusti 2005, 14:30

Jag har aldrig sett något liknande, i alla fall inte på runinskrifter.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 augusti 2005, 14:53

Har ögnat igenom Liungmans Tanketecken, med ca 2000 ideogram kanske jag missat nåt men jag är tämligen säker på att det inte finns där, i synnerhet som jag även försökt slå upp det enligt bokens sökschema - inget napp.

Det absolut närmaste jag kan komma är den gamla runan madr, användes för bokstaven M.

Bild

Skillnaden är betydande, men bättre har jag som sagt inte hittat. Jag vet inte att man använt prickar med runor i något annat sammanhang än de prickar som separerar orden, aldrig ovanför. Tror bestämt du får höra dig för hos någon försäljare, eller måhända någon sån där butik där man säljer kristaller o.dyl.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 11 augusti 2005, 08:34

Även jag har tittat igenom Liungmans Tanketecken, och ej funnit något utifrån hans sökschema: enkelsymmetriska, räta, ej korsande, öppna och slutna tecken (grupp 40). Det enda tecken där som uppvisar en viss avlägsen likhet med den mystiska "runan" är ett tecken som enligt Liungman förekommer på ärmen till en av de demoner som frestar den Helige Antonius i en målning från ca 1500 av Hieronymus Bosch.
Genom så kallad okulärbesiktning, vilket är alldeles för invecklat att gå in på här, och genom antagandet att det skulle kunna röra sig om två sammansatta tecken, har jag funnit ett korresponderande tecken i grupp 3, vilket sägs betyda Ner med! samt användas flitigt i Italien. En tolkning är därför att smycket bärs av personer som är starkt influerade av itallienskt mode, samt är emot lite vad som helst.

En annan tolkning är att det är en bild av ett cirkustält, eller av två personer som står och kastar en mindre person mellan sig.

För övrigt hävdar Liungman i sin bok att cirklarna i sädesfälten omöjligt kan ha gjorts av människor. Det är kanske tur att boken i övrigt inte går utanför ett strikt katalogiserande av tecken..... 8)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 11 augusti 2005, 09:36

Widsith skrev:En annan tolkning är att det är en bild av ett cirkustält, eller av två personer som står och kastar en mindre person mellan sig.
En symbolamatör som jag ser en krona / Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 augusti 2005, 10:26

Probstner: Den är ju inte ritad som en vanlig stiliserad krona, utan på ett så säreget sätt att man får ett intryck att den verkligen är en egen symbol med en särskild betydelse.

Widsith: Visst hade boken vunnit på om Liungman hållit igen med vissa av sina idéer? Eller omvänt, vad bra att han inte skriver mer än han gör...

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 11 augusti 2005, 16:17

Hexmaster skrev:Den är ju inte ritad som en vanlig stiliserad krona, utan på ett så säreget sätt att man får ett intryck att den verkligen är en egen symbol med en särskild betydelse.
Visst, men jag tänkte att i vårt formgivningstokiga tidevarv så... / Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 augusti 2005, 14:54

På jakt efter något helt annat stötte jag på en sida om runor, där nämndes ett run-palindrom på Kylverstenen på Gotland. Ett palindrom är ju som bekant ett ord eller en mening som blir likadan baklänges, populärt bl.a. i gamla trollformler; när man ristade in "sueus" nedan så såg man även till att poängtera att det var just ett palindrom det var frågan om genom att vända på bokstäverna:

Bild

Om "fliken" till vänster i din krona är ett L, så ser man ju tydligt att fliken till höger är ett vänt L. Mitt-fliken skulle kunna vara ett U med korta ben?

Dessutom så är det lätt att få reda på att prickar användes på åtminstone medeltiden för att modifiera ljudet, det kunde vara praktiskt när man hade fler ljud än runor. Exemplen jag sett har prickar inuti runorna och inte ovanför, och så är de som sagt medeltida, men ändå.

Så det verkar finnas hopp!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 augusti 2005, 17:29

Det ser ut som tre människor som sträcker fram armarna mot centrum. Eftersom det inte påminner om någon runa, så är det knappast en runa.

Mvh -Dan

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 20 augusti 2005, 03:13

Om den är så pass vanlig borde den vara lätt att spåra. Var har du fått den i från? Rent tekniskt ser den mer kaligrafisk eller tecknad ut än ristad eller karvad från början, tycker jag.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 20 augusti 2005, 12:33

Om det nu är en runa skulle jag gissa på en runkalenderruna. Men OBS - jag har ingen aning.
I den Uppländska runkalendern (Det kongelige bibliotek -Danmark) så finns det ju ett par runor i början som ser ut som påvehattar eller liknande - så varför inte en krona?

Den Gotländska runkalendern visar inte upp något som liknar detta men det kan ju som redan sagts vara flera bokstäver från det "Gotiska alfabetet".

I vilket fall satsar även jag på att det rör sig om medeltid.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Eira
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 juli 2005, 21:34
Ort: förlorad i det blå

Inlägg av Eira » 24 augusti 2005, 13:22

tycker inte heller att det ser ut som en fornnodisk runa, har åtminstone aldrig sett liknande vare sig på runstenar eller andra inskrifter.... är det möjligt att det är en av new-age-folkets "moderna" runor? den känns bara inte så gammal, jag skulle gissa på tidigast medeltid. fast jag kan ju ha fel.

Skriv svar