Ja, men Jordanes källa var egentligen Cassiodorus, och i fallet Suehans uppger han själv Ptolemaios (ca. 100-170).Sarvi skrev: Hmm, skrevs inte Jordanes text på 500-talet? Frågan är väl hur man ska kunna finna data som stödjer alternativt motsäger hypotesen. Jag känner inte till hur standardavvikelserna för kroppslängd hos gravfynd varierar under bronsålder till nutid, men det kunde ju vara en start att titta på den biten. En stor standardavvikelse som minskar efterhand som "stammarna", eller hur man ska säga, blandas med varandra. Men jag vill gärna tro att ett sådant mönster eller trend i standardavvikelse i benmaterialet skulle ha noterats vid de undersökningar av längd som gjorts.
Nu kan man ju debattera dessa bada som källa, själv har jag valt att tro pa en hel del som dessa tre skrivit, även om det är svart att dubbelchecka. I synnerhet Ptelemaios var en av sin tids största embryon till vetenskapsman, och i fallet Jordanes talar det väldigt mycket till hans förman att han över huvud taget nämner en källa, tänk om isländska sagor fran vikingatiden gjorde detsamma, da skulle sannolikt deras trovärdighet öka?
Arkeologiskt är det väl svart att mäta benens längd eftersom liken oftast brändes? Det var detta jag menade med kristendomens paverkan pa statistiken. Därmed inte sagt att alla lik brändes, men flertalet?
Dock, även här skulle en analys av genomsnittlig längd inte ge mycket kött pa benen, däremot tex liken i en storhög eller kungagrav jämfört med gravar med trälar vars DNA indikerar tex slaviskt urprung?
Jag är rädd för att benmaterialet är lite för tunnt för att ge tydliga svar, men lite indicier kanske man kunde fa.
Jag har under alla förhallanden svart att smälta teorin att ett lands folk (kan man över huvud taget generalisera sa?) skulle minska cirka 20 centimeter i längd under 2-300 ar pga av X anledning (klimatiskt, taskig kost etc) och sa under 1800-talet (när svälten verkligen gjorde sig pamind trodde jag, resulterande i diverse utvandringar fran europa till USA) blommar allt och folk blir 180 centimeter igen (genomsnitt för män när jag mönstrade)
Ser fram emot fler kloka huvuden som kanske ger andra svar?
Länk: Ptolemaios